ניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמןניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמן
ראיון

ממשחיל כבלים למנכ"ל: ניר דוד על בזק, הסיבים, ה-AI והזינוק בביקושים

אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בזק ניר דוד



מאיש תשתיות שמשחיל כבלים למנכ"ל החברה - זה המסלול שעשה ניר דוד ב-32 השנים שלו בבזק. דוד, שמנהל כיום את אחת מהחברות הגדולות בישראל, מספר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה היה בטוח שיהיה מנכ"ל. המציאות הייתה שונה, אבל הוא בנה את המסלול שלו מלמטה למעלה, מהכבלים ועד לחדרי הישיבות.


החברה שבה התחיל כעובד תשתיות היא כיום אחת מ-12 החברות המובילות בעולם באיכות שירותי האינטרנט. לדבריו, בזק מחוברת כיום ל-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים, ומשרתת 2.8 מיליון משקי בית. המוצר הישראלי זול ב-22% מהממוצע ב-OECD - המוצר היחיד במדינה שעולה פחות מהממוצע הבינלאומי.






כמה זמן אתה מנכ"ל בזק ואיך זה להיות בתפקיד הזה?

"שנה וחצי. איך זה - תענוג. כל יום הוא אתגר בפני עצמו. להיות מנכ"ל בזק - חוויה שהיא 24/7. לפעמים חושב ששנה של מנכ"ל בזק זה כמו שנת כלב - שבע שנים של בן-אדם רגיל. זה חוויה."


אתה עומד כל יום באתגר או שמרגיש שאתה לפעמים מפספס?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"להגיד שכל יום אני פוגע בדיוק במה שרציתי – זה לא מדויק. אני מתחיל את היום מוקדם בבוקר ומסיים מאוחר בלילה."


מה נותן לך את הסיפוק הגדול ביותר בתפקיד?

"יש הרבה מאוד מעגלים כשאתה מנכ"ל חברה כל כך גדולה, ולאו דווקא רק בבזק. הרבה תחומים שבהם אתה עוסק: לגעת באנשים, בעובדים, לעבוד מול עולם הרגולציה, שוק ההון, התוכניות העסקיות, האסטרטגיה של החברה, לייצר חשיבה קדימה. לראות איפה בזק תהיה, ואיך שוק התקשורת בישראל ייראה בעוד חמש ואף עשר שנים. האתגרים באמת גדולים – וזה חלק מהכיף."


מתי נכנסת לבזק בתור עובד ומה היה תפקידך הראשון?

"לפני 32 שנים. התחלתי כאיש תשתיות – משחיל כבלים."


האמנת שמתישהו תשאף לשם?

"ביומיי הראשונים בבזק הייתי בטוח שאהיה מנכ"ל בזק. שירתתי כמפקד בחיל הים. עם שחרורי מהצבא הגעתי לבזק לבוש חולצה לבנה מכופתרת והייתי בטוח שמשאבי אנוש מיד יכניסו אותי לעתודה ניהולית ולריצה קדימה. המציאות הייתה שונה מעט, אבל בניתי את המסלול שלי בתוך החברה."


32 שנים בחברה – יתרון או לפעמים חיסרון?

"אני שמח שהדירקטוריון חשב שזה יתרון. אני האדם היחיד בארגון, לדעתי, שמכיר את החברה הן מהעבודה עם הכבלים ועד רמת התוכניות האסטרטגיות. אני מכיר היטב את כל המנהלים – מהדרג הבכיר ועד הדרג הזוטר – ואת רוב העובדים, ומודע לאתגרים מבפנים. ייתכן שמנכ"ל שניהל 4–5 חברות אחרות היה מגיע עם ארגז כלים מגוון יותר, אבל בתפקידים שעשיתי בבזק, כולל כסמנכ"ל החטיבה העסקית לפני המנכ"לות, נגעתי בליבת הפעילות וחוויתי את החברה מזוויות רבות – מה שהכין אותי היטב לתפקיד הנוכחי."


איך ישראל ממוקמת בתחום תשתיות התקשורת ביחס לעולם?

"נסתכל על בזק ועל שוק התקשורת בישראל. כיום בזק מדורגת בין שתים-עשרה החברות המובילות בעולם באיכות האינטרנט שהיא מספקת, ובין ארבע הראשונות ב-OECD. מדדים אובייקטיביים – כמו מהירות גלישה וזמן טיפול בתקלות – נבחנים בעולם ומקבלים ציון, ואנחנו במקום 12 בעולם ו-4 ב-OECD. זה מעניין, כי אפשר לחשוב ששירות כה איכותי יהיה יקר, אך תקשורת נייחת בישראל היא המוצר היחיד שנמכר בכ-22% פחות מהממוצע ב-OECD. מדובר במוצר היחיד במדינה, כולל פירות וירקות, שמחירו נמוך מהממוצע. כלומר, שירות מהטובים בעולם – במחיר מהנמוכים בעולם. זה מעיד על יעילות גבוהה."


מה מצב הפריסה של בזק בסיבים אופטיים?

"כיום בזק פרוסה בכ-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים המגיעים עד לבית הלקוח. אנחנו מדווחים על כ-2.8 מיליון משקי בית שמחוברים לסיבים של בזק."


תסביר להדיוטות מה זה אומר בעצם.

"הסיב האופטי מאפשר תקשורת כמעט בלתי מוגבלת להעברת נתונים מהבית או העסק החוצה. להבדיל מנחושת, שהייתה רגישה למזג האוויר ומוגבלת ברוחב הפס, הנחושת נועדה במקור להעברת שיחות טלפון בלבד. בהמשך ניסינו להעביר בה נתונים – וזה פחות התאים. בסיב האופטי עובר אור במהירות עצומה, ואפשר להעביר בו כמה קרני אור ואורכי גל – זה כמעט אינסופי. כיום אנו מגיעים ללקוחות עם תשתית שתשרת לעשרות שנים קדימה, כך שהבית לא יוגבל במהירות החיבור לעולם החיצון. אנחנו בתחילתה של מהפכה גדולה: קצב הגלישה יגדל משמעותית, והטווח לא יהווה מגבלה – רק הציוד האלקטרוני בבית."


איך בזק מרוויחה מהתשתיות האלה?

"ככל שרוחב הפס גדל, חברות התקשורת בעולם וגם בזק מרוויחות יותר. ככל שנציע יותר שירותים – נרוויח יותר. למשל, יש אינטרנט רגיל ויש אינטרנט עם משפרי גלישה לכל הבית. בית ממוצע עם יותר משלושה חדרים לא תמיד מקבל כיסוי WiFi מלא. בזק מספקת שירותים שמכסים את כל הבית, מה שמאפשר חוויית גלישה טובה יותר ומגדיל את הכנסות החברה. בעתיד יהיו שירותים נוספים. ככל שניכנס לעולם ה-AI, הבית יהפוך חכם יותר, הרובוטיקה תיכנס – ואנחנו נרוויח מכך.


קצב חיבור הלקוחות שלנו לסיבים צמח בכ-80% בשנה, בעוד שבממוצע העולמי מדובר בכ-12%. מה שעשינו בישראל בחמש שנים – פריסה שמכסה כמעט את כל המדינה – בעולם לוקח בממוצע 15 שנים. מדינת ישראל בתחום התקשורת חיה על סטרואידים: צורכים ומתחברים הכי הרבה. זה מאפיין מאוד את הסטארט-אפ ניישן."


איך בזק מתמודדת עם מהפכת ה-AI עצמה?

"כאשר נכנסתי לתפקיד ניתחנו את אתגרי חברת תקשורת בעידן ה-AI וחילקנו אותם לשלושה תחומים. הראשון – בזק כתשתית למהפכה הצפויה. הגדלנו את רוחב הפס לבתים ובנינו תשתית עם סיבים אופטיים שהם פלטפורמה פסיבית, ועל קצותיה ציוד אקטיבי – נתבים, צמתים וראוטרים – כך שכבר היום ניתן לספק קצבים בהייפר-סקייל, מהרמות הגבוהות ביותר."


"הדבר השני קשור ליכולת גידול מיידי. דמיין שכל תושבי ישראל מחליטים בבוקר אחד להיכנס לרכביהם ולצאת לכביש – כל המדינה הייתה נתקעת בפקק. זה בדיוק מה שקרה כשפרצה המלחמה: כולם נכנסו הביתה, הדליקו אינטרנט ועבדו או למדו מהבית. למרות קפיצה של מעל 40% בשימוש, לא היו פקקים באינטרנט. זה בזכות תשתיות שבנינו מראש מתוך ראייה קדימה."


איך זה משפיע על הצריכה כיום?

"בשבעה באוקטובר צריכת האינטרנט קפצה ב-40%, ואז ירדה בהדרגה. כיום השימוש גבוה ביותר מ-20% לעומת לפני שנתיים."


מה החזון של בזק לשלוש השנים הקרובות?

"החזון הוא להמשיך להיות חברת התקשורת המובילה בישראל. אנחנו יודעים שהגידול ברוחב הפס הוא אקספוננציאלי ולא לינארי, ופועלים לספק את הצרכים הללו. בנוסף, הבית עצמו ישתנה: יעבוד יותר מרחוק ויהיה חכם יותר. אנחנו מפתחים כבר עכשיו את הכלים שיאפשרו את זה בעוד שלוש שנים."


כיצד בזק נכנסת לעולם אבטחת המידע?

"כל העולם העסקי משתנה. ארגונים מעבירים את עיקר הפעילות לענן. בזק מספקת גם את הענן עצמו וגם את החיבור אליו – ואת אבטחת המידע. כיום גנבים לא שוברים דלתות אלא פורצים לוגית, דרך קווי התקשורת. לכן בזק מספקת פתרונות סייבר גם לעסקים וגם ללקוחות פרטיים, למשל שירות סייבר AI לנתבים ביתיים."


איך אתה רואה את הצמיחה הכספית של בזק?

"אנחנו מציגים תחזיות לטווח בינוני בחמש השנים הקרובות. הנתונים שפרסמנו מאפשרים לראות את התמונה – אנחנו מתקדמים בהתאם לתוכנית."


מה לגבי פרויקט הכבל התת-ימי?

"ישראל היא נקודת מעבר חשובה לתקשורת עולמית. בהיסטוריה סחורות עברו כאן מאסיה לאירופה, והיום אפשר ליצור כאן ציר מרכזי להעברת מידע. בזק כבר הקימה כבל תת-ימי עם חברת ספקל עבור גוגל המחבר את הודו לאירופה, ובוחנת המשך פיתוח נתיבים נוספים."


ומה עם עסקת אקסלרה?

"דיווחנו לפני כחודשיים על בחינת רכישת אקסלרה לצד בחינת הנחת כבל תת-ימי נוסף. אתמול הודענו שירדנו מרכישת אקסלרה, אך אנו ממשיכים לבחון את ההזדמנות ומעסיקים שתי חברות גלובליות כדי לקדם את התכנון."


נקודות לסיום?

"אנחנו בנקודת זינוק חשובה לשוק התקשורת בישראל, שצומח בקצב אקספוננציאלי. אם הרגולטור יאפשר לצמיחה הזאת להתרחב, הפוטנציאל כמעט אינסופי. תשתית תקשורת היא הבסיסי מכולן – בית יכול להסתדר בלי הרבה דברים, אבל לא בלי תקשורת."


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.