 ניר דוד בזק (שלומי יוסף)
ניר דוד בזק (שלומי יוסף)הדרך של ניר דוד לצמרת בזק ומה החזון להמשך - ראיון
אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים
בזק מספקת את הסחורה בשטח ובמספרים בדוחות. מי זוכר בכלל שלפני 6 שנים היו חששות בגלל החוב הגדול. מאז המניה כמעט פי 3, כשבשנה האחרונה היא עולה 56%. השווי של החברה כ-17 מיליארד שקל, היא מרוויחה בקצב של 1.25-1.35 מיליארד שקל, מכפיל רווח של כ-13. הרווח יעלה.
הרווח יעלה על פי תחזית החברה כשצריך להתייחס לגידול הטבעי בשירותים שמספקת החברה וכן לגידול הצפוי בזכות מהפכת ה-AI שדורשת הרבה יותר שימוש ברוחב פס. התשתיות של בזק והטמעה של הסיבים האופטיים בשנים האחרונות ב-85% מהבתים, מאפשרים לה לספק יכולות גדולות פי כמה מהקיים וזה צפוי לשפר את הרווחיות בהמשך. בוועידת ההשקעות בתשתית, ראיין אבישי עובדיה, עורך ביזפורטל את ניר דוד, מנכ"ל בזק.
מאיש תשתיות שמשחיל כבלים למנכ"ל החברה - זה המסלול שעשה ניר דוד ב-32 השנים שלו בבזק. דוד, שמנהל כיום את אחת מהחברות הגדולות בישראל, מספר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה היה בטוח שיהיה מנכ"ל. המציאות הייתה שונה, אבל הוא בנה את המסלול שלו מלמטה למעלה, מהכבלים ועד לחדרי הישיבות.
בזק היא כיום אחת מ-12 החברות המובילות בעולם באיכות שירותי האינטרנט. דוד אומר כי בזק מחוברת כיום ל-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים, ומשרתת 2.8 מיליון משקי בית. המוצר הישראלי זול ב-22% מהממוצע ב-OECD - המוצר היחיד במדינה שעולה פחות מהממוצע הבינלאומי.
- ברקליס: בזק המניה המועדפת בסקטור; מה מחירי היעד של מניות התקשורת?
- משרד התקשורת בדרך לביטול ההפרדה המבנית - בשורה גדולה לבזק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה זמן אתה מנכ"ל בזק ואיך זה להיות בתפקיד הזה?
"שנה וחצי. איך זה? - תענוג. כל יום הוא אתגר בפני עצמו. להיות מנכ"ל בזק זה חוויה שהיא 24/7. לפעמים חושב ששנה של מנכ"ל בזק זה כמו שנת כלב, כלומר שבע שנים של בן-אדם רגיל. זה חוויה."
- הכשרת הישוב מגייסת כ-100 מיליון שקל מהמוסדיים
- שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
אתה עומד כל יום באתגר או שמרגיש שאתה לפעמים מפספס?
"להגיד שכל יום אני פוגע בדיוק במה שרציתי, זה לא מדויק. אני מתחיל את היום מוקדם בבוקר ומסיים מאוחר בלילה."
מה נותן לך את הסיפוק הגדול ביותר בתפקיד?
"יש הרבה מאוד מעגלים כשאתה מנכ"ל חברה כל כך גדולה, ולאו דווקא רק בבזק. הרבה תחומים שבהם אתה עוסק: לגעת באנשים, בעובדים, לעבוד מול עולם הרגולציה, שוק ההון, התוכניות העסקיות, האסטרטגיה של החברה, לייצר חשיבה קדימה. לראות איפה בזק תהיה, ואיך שוק התקשורת בישראל ייראה בעוד חמש ואף עשר שנים. האתגרים באמת גדולים וזה חלק מהכיף."
מתי נכנסת לבזק בתור עובד ומה היה תפקידך הראשון?
"לפני 32 שנים. התחלתי כאיש תשתיות, משחיל כבלים."
האמנת שמתישהו תשאף לשם?
"בימיי הראשונים בבזק הייתי בטוח שאהיה מנכ"ל בזק. שירתתי כמפקד בחיל הים. עם שחרורי מהצבא הגעתי לבזק לבוש חולצה לבנה מכופתרת והייתי בטוח שמשאבי אנוש מיד יכניסו אותי לעתודה ניהולית ולריצה קדימה. המציאות הייתה שונה מעט, אבל בניתי את המסלול שלי בתוך החברה."
32 שנים בחברה זה יתרון
 או לפעמים חיסרון?
"אני שמח שהדירקטוריון חשב שזה יתרון. אני האדם היחיד בארגון, לדעתי, שמכיר את החברה הן מהעבודה עם הכבלים ועד רמת התוכניות האסטרטגיות. אני מכיר היטב את כל המנהלים, מהדרג הבכיר ועד הדרג הזוטר, ואת רוב העובדים, ומודע לאתגרים מבפנים. ייתכן שמנכ"ל שניהל 4-5 חברות אחרות היה מגיע עם ארגז כלים מגוון יותר, אבל בתפקידים שעשיתי בבזק, כולל כסמנכ"ל החטיבה העסקית לפני המנכ"לות, נגעתי בליבת הפעילות וחוויתי את החברה מזוויות רבות, מה שהכין אותי היטב לתפקיד הנוכחי."
איך ישראל ממוקמת בתחום תשתיות התקשורת ביחס לעולם?
"נסתכל על בזק ועל שוק התקשורת בישראל. כיום בזק מדורגת בין שתים-עשרה החברות המובילות בעולם באיכות האינטרנט שהיא מספקת, ובין ארבע הראשונות ב-OECD. מדדים אובייקטיביים, כמו מהירות גלישה וזמן טיפול בתקלות, נבחנים בעולם ומקבלים ציון, ואנחנו במקום 12 בעולם ו-4 ב-OECD. זה מעניין, כי אפשר לחשוב ששירות כה איכותי יהיה יקר, אך תקשורת נייחת בישראל היא המוצר היחיד שנמכר בכ-22% פחות מהממוצע ב-OECD. מדובר במוצר היחיד במדינה, כולל פירות וירקות, שמחירו נמוך מהממוצע. כלומר, שירות מהטובים בעולם, במחיר מהנמוכים בעולם. זה מעיד על יעילות גבוהה."
מה מצב הפריסה של בזק בסיבים אופטיים?
"כיום בזק פרוסה בכ-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים המגיעים עד לבית הלקוח. אנחנו מדווחים על כ-2.8 מיליון משקי בית שמחוברים לסיבים של בזק."
תסביר להדיוטות מה זה אומר בעצם.
"הסיב האופטי מאפשר תקשורת כמעט בלתי מוגבלת להעברת נתונים מהבית או העסק החוצה. להבדיל מנחושת, שהייתה
 רגישה למזג האוויר ומוגבלת ברוחב הפס, הנחושת נועדה במקור להעברת שיחות טלפון בלבד. בהמשך ניסינו להעביר בה נתונים וזה פחות התאים. בסיב האופטי עובר אור במהירות עצומה, ואפשר להעביר בו כמה קרני אור ואורכי גל, זה כמעט אינסופי. כיום אנו מגיעים ללקוחות עם תשתית שתשרת
 לעשרות שנים קדימה, כך שהבית לא יוגבל במהירות החיבור לעולם החיצון. אנחנו בתחילתה של מהפכה גדולה שתפגוש את כולנו, בה צריך שקצב הגלישה יגדל משמעותית, והתווך לא יהווה מגבלה, רק הציוד האלקטרוני בבית."
איך בזק מרוויחה מהתשתיות האלה?
"ככל שרוחב הפס גדל, חברות התקשורת בעולם וגם בזק מרוויחות יותר. ככל שנציע יותר שירותים, נרוויח יותר. למשל, יש אינטרנט רגיל ויש אינטרנט עם משפרי גלישה לכל הבית. בית ממוצע עם יותר משלושה חדרים לא תמיד מקבל כיסוי WiFi מלא. בזק מספקת שירותים שמכסים את כל הבית, מה שמאפשר חוויית גלישה טובה יותר ומגדיל את הכנסות החברה. בעתיד יהיו שירותים נוספים. ככל שניכנס לעולם ה-AI, הבית יהפוך חכם יותר, הרובוטיקה תיכנס ואנחנו נרוויח מכך.
קצב חיבור הלקוחות שלנו לסיבים צמח בכ-80% בשנה, בעוד שבממוצע העולמי מדובר בכ-12%. מה שעשינו בישראל בחמש שנים – פריסה שמכסה כמעט
 את כל המדינה, בעולם לוקח בממוצע 15 שנים. מדינת ישראל בתחום התקשורת חיה על סטרואידים: צורכים ומתחברים הכי הרבה. זה מאפיין מאוד את הסטארט-אפ ניישן."
איך בזק מתמודדת עם מהפכת ה-AI עצמה?
"כאשר נכנסתי לתפקיד ניתחנו את אתגרי חברת תקשורת בעידן ה-AI וחילקנו אותם לשלושה תחומים. הראשון – בזק כתשתית למהפכה הצפויה. הגדלנו את רוחב הפס לבתים ובנינו תשתית עם סיבים אופטיים שהם פלטפורמה פסיבית, ועל קצותיה ציוד אקטיבי, נתבים, צמתים וראוטרים, כך שכבר היום ניתן לספק קצבים בהייפר-סקייל, מהרמות הגבוהות ביותר."
"הדבר השני קשור ליכולת גידול מיידי. דמיין שכל תושבי ישראל מחליטים בבוקר אחד להיכנס לרכביהם ולצאת לכביש, כל המדינה הייתה נתקעת בפקק. זה בדיוק מה שקרה כשפרצה המלחמה: כולם נכנסו הביתה, הדליקו אינטרנט ועבדו או למדו מהבית. למרות קפיצה של מעל 40% בשימוש, לא היו פקקים באינטרנט. זה בזכות תשתיות שבנינו מראש מתוך ראייה קדימה."
איך זה משפיע על הצריכה כיום?
"בשבעה באוקטובר צריכת האינטרנט קפצה ב-40%, ואז ירדה בהדרגה. כיום השימוש גבוה ביותר מ-20% לעומת לפני שנתיים."
מה החזון של בזק לשלוש השנים הקרובות?
"החזון הוא להמשיך להיות חברת התקשורת המובילה בישראל. אנחנו יודעים שהגידול ברוחב הפס הוא אקספוננציאלי ולא לינארי, ופועלים לספק את הצרכים הללו. בנוסף, הבית עצמו ישתנה: יעבוד יותר מרחוק ויהיה חכם יותר. אנחנו מפתחים כבר עכשיו את הכלים שיאפשרו את זה בעוד שלוש שנים."
כיצד בזק נכנסת לעולם אבטחת המידע?
"כל העולם העסקי משתנה. ארגונים מעבירים את עיקר הפעילות לענן. בזק מספקת גם את הענן עצמו וגם את החיבור אליו, ואת אבטחת המידע. כיום גנבים לא שוברים דלתות אלא פורצים לוגית, דרך קווי התקשורת. לכן בזק מספקת פתרונות סייבר גם לעסקים וגם ללקוחות פרטיים, למשל שירות סייבר AI לנתבים ביתיים."
איך אתה רואה את הצמיחה הכספית של בזק?
"אנחנו מציגים תחזיות לטווח בינוני בחמש השנים הקרובות. הנתונים שפרסמנו מאפשרים לראות את התמונה, אנחנו מתקדמים בהתאם לתוכנית."
מה לגבי פרויקט הכבל התת-ימי?
"ישראל היא נקודת מעבר חשובה לתקשורת עולמית. בהיסטוריה סחורות עברו כאן מאסיה לאירופה, והיום אפשר ליצור כאן ציר מרכזי להעברת מידע. בזק כבר הקימה כבל תת-ימי עם חברת ספקל עבור גוגל המחבר את הודו לאירופה, ובוחנת המשך פיתוח נתיבים נוספים."
ומה עם עסקת אקסלרה?
"דיווחנו לפני כחודשיים על בחינת רכישת אקסלרה לצד בחינת הנחת כבל תת-ימי נוסף. אתמול הודענו שירדנו מרכישת אקסלרה, אך אנו ממשיכים לבחון את ההזדמנות ומעסיקים שתי חברות גלובליות כדי לקדם את התכנון."
נקודות
 לסיום?
"אנחנו בנקודת זינוק חשובה לשוק התקשורת בישראל, שצומח בקצב אקספוננציאלי. אם הרגולטור יאפשר לצמיחה הזאת להתרחב, הפוטנציאל כמעט אינסופי. תשתית תקשורת היא הבסיסי מכולן, בית יכול להסתדר בלי הרבה דברים, אבל לא בלי תקשורת."
- 5.זה מזכיר ילד ביום ראשון בכיתה א הוציא את כל הצעצועים מהארון (ל"ת)X1 21/09/2025 20:35הגב לתגובה זו
- 4.אבי 16/09/2025 10:56הגב לתגובה זומרוויחה בעיקר מאספקת צינורות כל השאר חרטא. זה אמנם צומח בחלקו אבל... זה בטח לא צומח כמו הייטק או בנקים.
- 3.אם קובי לא היה נפטר הוא לא היה מנכל (ל"ת)אנונימי 16/09/2025 10:22הגב לתגובה זו
- 2.אז למה סרצלייט מתים למכור בזק ולסיים את הסיפור (ל"ת)אביתר לוי 16/09/2025 08:26הגב לתגובה זו
- 1.מס 1 (ל"ת)אנונימי 16/09/2025 00:08הגב לתגובה זו

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה
אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 3.94% ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:
מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול
אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.
הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?
מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.
לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה
 מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית
 בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.
- רייזור: ההכנסות ברבעון הראשון זינקו כמעט פי 6
- רייזור: ההכנסות קפצו פי 2; "הצפי שלנו ל-2025 הוא גבוה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפקת הייפ שנעלם במהרה
ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות
 וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים
 והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס,
 רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן
מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי
חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'
פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי. 
נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה
החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי
השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי
 צריכה ואנרגיה מתחדשת
- תדיראן נכנסת לתחום קירור חוות השרתים
- תדיראן: ההכנסות עלו, הפסד של 43.6 מיליון בשל שיערוך VP סולאר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היחלשות
 הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025 

