אומגה 3
צילום: יח"צ

השלמת אומגה 3- מהצומח: גרעיני צ'יה Chia Seeds. ד"ר דוד דייני Ph.D - רפואה משלימה

אומגה 3 מן הטבע האם זה אפשרי??

נושאים בכתבה אומגה 3

המרווה הינה סוג של צמח המשתייך למשפחת השפתניים. לצמח המרווה יש כ- 700 זנים.

ביניהם יש זן של מרווה המכונה סַלְוְיָה היספניקה -Salvia hispanica ולזן זה יש זרעים המכונים גרעיני צ'יה.

אומגה 3 חיונית לגוף ורבים מאיתנו רוצים לצרוך אותה אך לא אוהבים דגים, ו/או מעדיפים להימנע מהריח הדומיננטי שנלווה לאכילת דגים – אז יש חלופה: גרעיני צ'יה.

גרעיני צ'יה הם בעלי יתרונות תזונתיים רבים, הם טובים לבני הגיל השלישי, לילדים ולספורטאים: זאת, בשל אחוז גבוה של חומצות שומן החיוניות לגוף.

צ'יה הנו מקור צמחי מעולה לאומגה 3, חלבונים, סיבים תזונתיים מסיסים, שפע אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון), ויטמינים ומינראליים, אספקת אנרגיה חשובה לגוף.

גרעיני צ'יה מועשרים בחומרים מזינים רבים כגון, סידן, זרחן, אשלגן, ברזל, אבץ, נחושת, בור וגם ויטמינים שונים: A/B/C . מצד שני גרעיני צ'יה עניים בנתרן וכולסטרול.

ייחודיות גרעיני הצ'יה: (ע"פ הספרות)

- פי 8 יותר אומגה 3 מדג סלמון - זהו שמן אומגה 3 מן הצומח.

- נפי 3 יותר ברזל מתרד.

- פי 15 יותר מגנזיום מברוקולי.

- פי 6 יותר סידן מחלב.

- פי 3 יותר אנטיאוקסידנטים מאוכמניות כחולות.

- יותר סיבים תזונתיים מזרעי פשתן.

- יותר חלבונים מסויה.

קרדיט:freepik

כותב המאמר: ד"ר דוד דייני

www.ddayani.co.il

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת