דנה קול בן-יהודה
צילום: יח"צ
טור

מה דיסלייק? תתפשטו: מותגים גדולים צריכים לפחד ובפייסבוק יתרגמו את זה לכסף

שנים שאני מחכה לכפתור הזה ואני מהמרת שמי שיקבל הכי הרבה דיסלייקים יהיו עמודים של מותגים של חברות גדולות. הקונספירציה? פייסבוק יציעו שרות מודעות בתשלום פרימיום יקר יותר, בהן לא ניתן יהיה בכלל לתת משוב שלילי

שנים שאני מחכה לכפתור הזה, "לא אוהבת". אותה יד בדיוק, אבל הבוהן מצביעה לאדמה. נראה בסיסי למדי, אז מה ההיסוס? הרי, כבר ב-2007 היה מי שהציע דיסלייק. והאמת, לפחות למאות סטטוסים שראיתי הגיע דיסלייק ענק. הבעיה היא שזה שינוי מהותי בשפה של פייסבוק, יותר משנדמה.

זה ריענון שייתכן שדרוש למותג הכי משמעותי בחיים הדיגיטליים שלנו, אבל ההשלכות שלו עשויות להיות מרחיקות לכת, ויתכן שאת חלקן לא ניתן לשער על בסיס קבוצות המיקוד שצוקרברג צפה בהן. הוא בטוח צפה בשעות של תחקורי משתמשים, כי בפייסבוק לכל שינוי ממשק פעוט יכולה להיות משמעות כלכלית גדולה, ובטח לשינוי של התנהגות כל כך משמעותי, כאמור, בסך הכל לסמן שלא אהבת משהו.

אז מה יהיה לנו מעכשיו, פרט לעובדה שפייסבוק ידעו מה אנחנו לא אוהבים, ולכן יוכלו לטרגט אותנו ביתר קלות? זה ההימור שלי:

מערכת התגמולים בין משתמשי פייסבוק עומדת להשתנות. זו מערכת מסועפת של קבלת החלטות של המשתמש את מי לתגמל בלייק, מי רגיש לכל קומנט, ומי צריך ללייקק, סתם כי זה טוב לעסקים. זו אותה מערכת קבלת החלטות שגרמה לכם לתת לייק לעוד אלבום עם מאה חמישים תמונות של החבר הצלם שלכם, מבלי שראיתם ולו תמונה אחת. צפיה ב-5 תמונות בגודל 100 פיקסל לא נחשב שראיתם, אני מקוה שזה ברור לכולם.

עכשיו המשתמשים צריכים לקבל החלטות שיש להן השלכות גדולות יותר: בעוד שלתת לייק הפך לאינסטינקט קבוע (ואני שחילקתי לבד מליון לייקים בשנה הזו ממש לא זוכרת מה היה שם על הקיר שלי רק אתמול) דיסלייק...נשמע לי כמו מרשם לחפירה עמוקה במוח לכל מי שאינו מיזנטרופ.

יש להניח שלאור זאת, תהיה ירידה במספר האנשים שיחסמו בידי משתמשים אחרים. פייסבוק אמורה ללמוד מי מעניין אותנו ומי לא, ולכן להקנות פחות נדלן-פיד לתכנים ולמשתמשים/חברים שבירכנו בדיסלייק כמה פעמים. הסיכוי שנחסום משתמש שחצה את הקו האדום שלנו ירד, כי עד שיגיע לקו האדום, יש להניח שכבר יקבל כמה וכמה "לא אהבתי" מאיתנו, שיסתירו את תכניו מהפיד שלנו.

אני גם מהמרת שמי שיקבל הכי הרבה דיסלייקים יהיו עמודים של מותגים של חברות גדולות. לכתוב תלונה מפורטת ומנומקת על עמוד הפייסבוק של החברות הללו תמיד קשה יותר מאשר פשוט ללחוץ "לא אוהב". יהיו חברות שלא ידעו להתמודד עם המצב החדש הזה. ויתכן, ופה אני קונספירטיבית לגמרי, שבעתיד פייסבוק יציעו שרות מודעות בתשלום פרימיום יקר יותר, בהן לא ניתן יהיה בכלל לתת משוב שלילי בדמות הדיסלייק הזה. ואם אני טועה, הרי, על החברות להתמודד עם המצב הזה בגאון, ולא לחשוש ממנו. אכן, תקבלו הרבה יותר משוב שלילי, סתם כי זה יהיה פשוט וקל, אבל מאידך, תוכלו לדעת מי מלקוחותיכם נתן את המשוב, ולעשות קמפיין בקרב כל אותם אנשים שעד עכשיו היו אנונימיים וממש לא חשבו עליכם ועל המותג שלכם טובות.

והימור אחרון ואיתו אסיים, שבמדינת ישראל, כל ההימורים הללו שלי מאוד הגיוניים, עד שיגיעו שוב בחירות, וקמפיינים פוליטים, ומחאות. ואז, בישראל כמו בישראל, אפילו הדיסלייק עשוי לקבל משמעות חדשה ושונה לגמרי ממה שניתן לדמיין.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אהבתם את מה שכתבתי? תנו לייק. לא אהבתם? חכו כמה ימים... יש כפתור חדש ממש בשביל זה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נפתלי 21/09/2015 10:10
    הגב לתגובה זו
    הימור שלי: הכותבת לא קראה בכלל את ההצהרה של מארק צוקרברג ומיהרה לכתוב את גיבוב השטויות הזה. כפתור דיסלייק הוא לא עובדה מוגמרת - להיפך, רוב הסיכויים שהכפתור לא יהיה דיסלייק אלא יאפשר להביע רגשות (כמו אמפתיה לדוגמא). למה נותנים במה לכל קשקשן?
  • 1.
    עויילם גויילם 16/09/2015 23:36
    הגב לתגובה זו
    אני פשוט אתעלם ממך
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.