דנה קול בן-יהודה
צילום: יח"צ
טור

מה דיסלייק? תתפשטו: מותגים גדולים צריכים לפחד ובפייסבוק יתרגמו את זה לכסף

שנים שאני מחכה לכפתור הזה ואני מהמרת שמי שיקבל הכי הרבה דיסלייקים יהיו עמודים של מותגים של חברות גדולות. הקונספירציה? פייסבוק יציעו שרות מודעות בתשלום פרימיום יקר יותר, בהן לא ניתן יהיה בכלל לתת משוב שלילי

שנים שאני מחכה לכפתור הזה, "לא אוהבת". אותה יד בדיוק, אבל הבוהן מצביעה לאדמה. נראה בסיסי למדי, אז מה ההיסוס? הרי, כבר ב-2007 היה מי שהציע דיסלייק. והאמת, לפחות למאות סטטוסים שראיתי הגיע דיסלייק ענק. הבעיה היא שזה שינוי מהותי בשפה של פייסבוק, יותר משנדמה.

זה ריענון שייתכן שדרוש למותג הכי משמעותי בחיים הדיגיטליים שלנו, אבל ההשלכות שלו עשויות להיות מרחיקות לכת, ויתכן שאת חלקן לא ניתן לשער על בסיס קבוצות המיקוד שצוקרברג צפה בהן. הוא בטוח צפה בשעות של תחקורי משתמשים, כי בפייסבוק לכל שינוי ממשק פעוט יכולה להיות משמעות כלכלית גדולה, ובטח לשינוי של התנהגות כל כך משמעותי, כאמור, בסך הכל לסמן שלא אהבת משהו.

אז מה יהיה לנו מעכשיו, פרט לעובדה שפייסבוק ידעו מה אנחנו לא אוהבים, ולכן יוכלו לטרגט אותנו ביתר קלות? זה ההימור שלי:

מערכת התגמולים בין משתמשי פייסבוק עומדת להשתנות. זו מערכת מסועפת של קבלת החלטות של המשתמש את מי לתגמל בלייק, מי רגיש לכל קומנט, ומי צריך ללייקק, סתם כי זה טוב לעסקים. זו אותה מערכת קבלת החלטות שגרמה לכם לתת לייק לעוד אלבום עם מאה חמישים תמונות של החבר הצלם שלכם, מבלי שראיתם ולו תמונה אחת. צפיה ב-5 תמונות בגודל 100 פיקסל לא נחשב שראיתם, אני מקוה שזה ברור לכולם.

עכשיו המשתמשים צריכים לקבל החלטות שיש להן השלכות גדולות יותר: בעוד שלתת לייק הפך לאינסטינקט קבוע (ואני שחילקתי לבד מליון לייקים בשנה הזו ממש לא זוכרת מה היה שם על הקיר שלי רק אתמול) דיסלייק...נשמע לי כמו מרשם לחפירה עמוקה במוח לכל מי שאינו מיזנטרופ.

יש להניח שלאור זאת, תהיה ירידה במספר האנשים שיחסמו בידי משתמשים אחרים. פייסבוק אמורה ללמוד מי מעניין אותנו ומי לא, ולכן להקנות פחות נדלן-פיד לתכנים ולמשתמשים/חברים שבירכנו בדיסלייק כמה פעמים. הסיכוי שנחסום משתמש שחצה את הקו האדום שלנו ירד, כי עד שיגיע לקו האדום, יש להניח שכבר יקבל כמה וכמה "לא אהבתי" מאיתנו, שיסתירו את תכניו מהפיד שלנו.

אני גם מהמרת שמי שיקבל הכי הרבה דיסלייקים יהיו עמודים של מותגים של חברות גדולות. לכתוב תלונה מפורטת ומנומקת על עמוד הפייסבוק של החברות הללו תמיד קשה יותר מאשר פשוט ללחוץ "לא אוהב". יהיו חברות שלא ידעו להתמודד עם המצב החדש הזה. ויתכן, ופה אני קונספירטיבית לגמרי, שבעתיד פייסבוק יציעו שרות מודעות בתשלום פרימיום יקר יותר, בהן לא ניתן יהיה בכלל לתת משוב שלילי בדמות הדיסלייק הזה. ואם אני טועה, הרי, על החברות להתמודד עם המצב הזה בגאון, ולא לחשוש ממנו. אכן, תקבלו הרבה יותר משוב שלילי, סתם כי זה יהיה פשוט וקל, אבל מאידך, תוכלו לדעת מי מלקוחותיכם נתן את המשוב, ולעשות קמפיין בקרב כל אותם אנשים שעד עכשיו היו אנונימיים וממש לא חשבו עליכם ועל המותג שלכם טובות.

והימור אחרון ואיתו אסיים, שבמדינת ישראל, כל ההימורים הללו שלי מאוד הגיוניים, עד שיגיעו שוב בחירות, וקמפיינים פוליטים, ומחאות. ואז, בישראל כמו בישראל, אפילו הדיסלייק עשוי לקבל משמעות חדשה ושונה לגמרי ממה שניתן לדמיין.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אהבתם את מה שכתבתי? תנו לייק. לא אהבתם? חכו כמה ימים... יש כפתור חדש ממש בשביל זה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נפתלי 21/09/2015 10:10
    הגב לתגובה זו
    הימור שלי: הכותבת לא קראה בכלל את ההצהרה של מארק צוקרברג ומיהרה לכתוב את גיבוב השטויות הזה. כפתור דיסלייק הוא לא עובדה מוגמרת - להיפך, רוב הסיכויים שהכפתור לא יהיה דיסלייק אלא יאפשר להביע רגשות (כמו אמפתיה לדוגמא). למה נותנים במה לכל קשקשן?
  • 1.
    עויילם גויילם 16/09/2015 23:36
    הגב לתגובה זו
    אני פשוט אתעלם ממך
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.