בחירות 2013

על ההבדל בין מיתוג לאידיאולוגיה: באלו כבר פספסנו, אבל בבחירות הבאות?

תארו לעצמכם מיתוג מחדש של הסוציאליזם, ימין/שמאל, בירוקרטיה, קפיטליזם ואפילו אמונה. שמוליק צרפתי בטור על מועמדים ואידיאולוגיה

הבחירות בפתח והאמת מפעם לפעם הן פחות ופחות מעניינות. אתה לא בטוח אם זה אתה, זה הגיל, או שפשוט ההבנה שלא חשוב מי בשלטון, הדינמיקה כמעט זהה...

אבל הבחירות הפעם מדגישות יותר מתמיד את דמות המוביל, את מיתוגו לעומת האידיאולוגיה העומדת מאחוריו ואחרי מפלגתו. גוש המרכז-שמאל המפוצל מחדד את הסוגיה: מישהו זוכר מי מספר 2, 3, 4 ברשימתו של לפיד, או של לבני, או של הגברת יחימוביץ'? מישהו זוכר את מי מינה ליברמן לאחרונה (את מי פיטר כן - זה הרבה יותר סקסי)?

אז מה חשוב יותר? מיתוג המוביל, או האידיאולוגיה המובילה אותו?

נראה שבטווח הקצר - מיתוג המוביל. הוא הסוחף את ההמונים, הוא שסביבו מתרקמת המפלגה והוא התווה את סגניו ומשנתו. ומה לגבי האידיאולוגיה? לטווח הקצר היא כמעט ואינה רלוונטית. ברור שיש משנה ויש תורה, אך עיקריה נוגעים לתגובות נגד, לאנטי המפלגות היריבות ואינן אסטרטגיות ממש.

בנט ויחימוביץ' דווקא נושאים את דגל המפלגה הוותיקה, אך דמותם, ו-יתרה מכך - מיתוגם - הופכים למרכזית בבחירות; על אף שיחימוביץ' מנופפת בדגלים חברתיים, היא הופכת נישתית (לעומת מפלגת המרכז כבדת המשקל שהייתה 'העבודה' בעבר) ומכאן דמותה הופכת מרכזית יותר מהאידיאולוגיה אותה היא נושאת. בנט מנסה אף הוא לסחוף כמה שיותר קהלים, וככזה אישיותו במוקד - מעשיו, כוונותיו וכמובן פליטות הפה שלו.

ומה לגבי אידיאולוגיה? בימים אלו היא נשכחה מעט. כמובן שהיא האסטרטגית והיא החשובה לטווח הארוך, אך כנראה שללא מנהיג כריזמטי בעולם דיגיטלי, לאידיאולוגיה לבדה אין אחיזה במציאות היום יומית ומכאן ממשיכים אנו לזבוח לאנשים, לדמויות ולמותגים ולא לאידיאולוגיה ולדרך אותה הם מבקשים להוביל.

אז מה הפתרון? הוא נעוץ כנראה במיתוג האידיאולוגיה. בבחירות האלה נראה שכבר פספסנו, אך תארו לעצמכם מיתוג מחדש של הסוציאליזם, של הימין, של השמאל, של הבירוקרטיה, של הקפיטליזם ואפילו של האמונה. מיתוג שכזה עשוי להפוך את הקערה על פיה ובמקום להצביע לאנשים שאחר כך מתאכזבים מהם, או שהם "בורחים" כי מקום עבודתם החדש לא תאם ציפיותיהם - נצביע לאידיאולוגיה, לדרך, לאסטרטגיה ומכאן שנגיע לאיזשהו מקום (טוב, או רע - זה כבר פחות משנה ושייך לדיון אחר).

בחירות נעימות...

ד"ר שמוליק א. צרפתי הוא מנכ"ל ובעלי חברת הקד"מ והייעוץ השיווקי What?!

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.