על ההבדל בין מיתוג לאידיאולוגיה: באלו כבר פספסנו, אבל בבחירות הבאות?
הבחירות בפתח והאמת מפעם לפעם הן פחות ופחות מעניינות. אתה לא בטוח אם זה אתה, זה הגיל, או שפשוט ההבנה שלא חשוב מי בשלטון, הדינמיקה כמעט זהה...
אבל הבחירות הפעם מדגישות יותר מתמיד את דמות המוביל, את מיתוגו לעומת האידיאולוגיה העומדת מאחוריו ואחרי מפלגתו. גוש המרכז-שמאל המפוצל מחדד את הסוגיה: מישהו זוכר מי מספר 2, 3, 4 ברשימתו של לפיד, או של לבני, או של הגברת יחימוביץ'? מישהו זוכר את מי מינה ליברמן לאחרונה (את מי פיטר כן - זה הרבה יותר סקסי)?
אז מה חשוב יותר? מיתוג המוביל, או האידיאולוגיה המובילה אותו?
נראה שבטווח הקצר - מיתוג המוביל. הוא הסוחף את ההמונים, הוא שסביבו מתרקמת המפלגה והוא התווה את סגניו ומשנתו. ומה לגבי האידיאולוגיה? לטווח הקצר היא כמעט ואינה רלוונטית. ברור שיש משנה ויש תורה, אך עיקריה נוגעים לתגובות נגד, לאנטי המפלגות היריבות ואינן אסטרטגיות ממש.
בנט ויחימוביץ' דווקא נושאים את דגל המפלגה הוותיקה, אך דמותם, ו-יתרה מכך - מיתוגם - הופכים למרכזית בבחירות; על אף שיחימוביץ' מנופפת בדגלים חברתיים, היא הופכת נישתית (לעומת מפלגת המרכז כבדת המשקל שהייתה 'העבודה' בעבר) ומכאן דמותה הופכת מרכזית יותר מהאידיאולוגיה אותה היא נושאת. בנט מנסה אף הוא לסחוף כמה שיותר קהלים, וככזה אישיותו במוקד - מעשיו, כוונותיו וכמובן פליטות הפה שלו.
ומה לגבי אידיאולוגיה? בימים אלו היא נשכחה מעט. כמובן שהיא האסטרטגית והיא החשובה לטווח הארוך, אך כנראה שללא מנהיג כריזמטי בעולם דיגיטלי, לאידיאולוגיה לבדה אין אחיזה במציאות היום יומית ומכאן ממשיכים אנו לזבוח לאנשים, לדמויות ולמותגים ולא לאידיאולוגיה ולדרך אותה הם מבקשים להוביל.
אז מה הפתרון? הוא נעוץ כנראה במיתוג האידיאולוגיה. בבחירות האלה נראה שכבר פספסנו, אך תארו לעצמכם מיתוג מחדש של הסוציאליזם, של הימין, של השמאל, של הבירוקרטיה, של הקפיטליזם ואפילו של האמונה. מיתוג שכזה עשוי להפוך את הקערה על פיה ובמקום להצביע לאנשים שאחר כך מתאכזבים מהם, או שהם "בורחים" כי מקום עבודתם החדש לא תאם ציפיותיהם - נצביע לאידיאולוגיה, לדרך, לאסטרטגיה ומכאן שנגיע לאיזשהו מקום (טוב, או רע - זה כבר פחות משנה ושייך לדיון אחר).
בחירות נעימות...
ד"ר שמוליק א. צרפתי הוא מנכ"ל ובעלי חברת הקד"מ והייעוץ השיווקי What?!
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
