שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

תושבי צפון ת"א נגד תכנית שדה דב: "לטובת כיסו של בעל עניין"

"התכנית דוחסת כ-16 אלף יחידות דיור בשטח הקרקע היחיד הפתוח שנותר לאורך חופי ת"א. היא מפנה את גבה לשכונות הוותיקות והופכת לחומה"
מורן ישעיהו | (18)

תושבי שכונות צפון תל אביב יוצאים ביוזמה למניעת התכנית לסגירת שדה דב. במכתב פניה שהעביר יו"ר שכונת למד, אלון לוי, מטעם תושבים המתחברים בימים אלה לטובת שדה דב, נטען כי "התכנית דוחסת כ-16 אלף יחידות דיור וכל הנלווה להן, בשטח הקרקע היחיד הפתוח שנותר לאורך חופי תל אביב". 

סגירת שדה התעופה מתוכננת בתחילת יולי 2019 כאשר בחודש אפריל האחרון הופקדה התכנית להתנגדויות הציבור והיא צפויה לעבור את אישור ועדות הבניה בתחילת חודש יוני הקרוב. במינהל התכנון הבהירו כי בהיעדר הנחיה אחרת בנוגע לפינוי השדה, תימשך התכנית כסדרה. 

במכתב ההתנגדות הלינו כי התכנית "מפנה את גבה לשכונות הוותיקות והופכת אותן למעברי גישה למגדלי יוקרה אגרסיביים החוצצים בין הים לשכונות מרידינג ועד הרצליה - פשוט חומה! במגדלים יוצעו דירות רפאים ו"דיור בר השגה" למי שידו משגת ללא מתן מענה קיים לתשתיות האדירות הנדרשות לכך".

עוד הוסיפו: "תכנית זו, שהינה אחת התכניות הגדולות והמשמעותיות ביותר שהוכנה בשנים האחרונות בישראל בכלל ובמחוז תל אביב בפרט, תשפיע באופן ישיר על חייהם של אלפי תושבים החיים בסמיכות לשדה, אבל לא רק עליהם אלא על כל תושבי המחוז, ותושבים בערים הניזונות מהקשר אל המרכז שלהן במדינת ישראל".

"משלם המיסים יאבד זכויותיו לטובת כיסו של בעל עניין"

כחלק מהטענות שהועלו נכתב כי "תכנית שדה דב פוגעת באופן מהותי בתושבים רבים, מה שמעלה את החשש האם הוצעה לבינוי? או האם מהווה כלי לפיצוי כלכלי על חשבון החברה כולה? לא יעלה על הדעת שמשלם המיסים יאבד את זכויותיו הבסיסיות לטובת כיסו של בעל עניין כזה או אחר שבמילא מפוצה".

"סגירת השדה לא רק שאינה ראויה מבחינה חברתית ותכנונית, הרי שהיא צפויה לפגוע בכלכלה ובפיתוח המקומי, בנגישות ויעילות התחבורה בישראל. שדה התעופה הינו עורק תחבורה חשוב במאזן חופש התנועה בארץ וביעדים קרובים שלא ניתן יהיה להחזירו אם יוסר", ציינו.

מנגד, סייגו התושבים: "חשוב לציין ששדה תעופה הפועל במשך שנים כה רבות, גורם באופן טבעי לזיהום הקרקע. טיהור הקרקע כאמור ותשלום פיצויי פגיעה כתוצאה מהתוכנית, צפויים להשית על הקופה הציבורית הוצאות כספיות בהיקף ניכר, העשוי להגיע לסך של מיליארדי שקלים ולהכביד על הקופה הציבורית באופן בלתי מידתי".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

ממנהלי הגוש הגדול נמסר בתגובה: "פינוי השדה נקבע בהוראת בית המשפט כבר לפני כעשור ומאז קיבל תוקף בהחלטות ממשלה ואישור כל הגורמים המוסמכים אשר נערכו בהתאם. כל דחייה בפינוי תגרום לנזק של מיליארדי שקלים לתקציב המדינה ולעצירה משמעותית של פיתוח הנגב וגוש דן".

 

"מדובר בתועלת כלכלית וחברתית חסרת תקדים. על פי ההסכם עם המדינה, אשר צפויה לקבל כמחצית מזכויות הבעלים הפרטיים במתחם, הפינוי יאפשר מימון העברת בסיסי צה"ל לנגב ובנוסף פיתוח רחב היקף של מגורים, תחבורה ותשתיות ומתחמי פנאי ותיירות. בין היתר, תתאפשר הקמת אלפי יחידות לדיור בר השגה ודיור לזוגות צעירים, יצירת כ- 25,000 מקומות עבודה חדשים, פתיחת הגישה לים אשר סגור כיום לציבור והקמת הפארק החופי הגדול בארץ לצד גינות ושטחים ציבוריים רבים."   

"נתב"ג ערוך ומוכן לקליטת הפעילות של שדה דב והמדינה כבר השקיעה בכך עשרות מיליוני שקלים. מעבר לכך, בכל העולם יש מגמה להוצאת שדות תעופה ממרכזי הערים אשר מהווים מפגע בטיחותי, תברואתי וסביבתי".

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יש אלטרנטיבה לת"א 18/05/2019 03:30
    הגב לתגובה זו
    מעטפת ראשונה לת"א,אלטרנטיבה לת"א
  • 10.
    אבנר 14/05/2019 23:01
    הגב לתגובה זו
    לתת 10% פיצוי לבעלי הקרקע לא צריך יותר. מה יעשו ? יפנו לבגץ ? גם ככה סוגרים אותו...
  • אביחי 15/05/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
    גונבים ברזים, מגבות, מה זה כבר לגנוב כמה מיליארדי שקלים מאזרחים שעבדו כל החיים שלהם בשביל בית
  • 9.
    מאיר 14/05/2019 06:51
    הגב לתגובה זו
    רובם הגדול של תושבי צפון תל אביב מחכים ומייחלים על הפינוי של השדה. ״כתבה״ שלא הייתה מכבדת אף עיתון.
  • 8.
    ערן 13/05/2019 22:44
    הגב לתגובה זו
    כולם מצפים לסגירת שדה דב, זה מפגע תברואתי שהורג אותנו עם סירחון של אדי דלק ורעש. לא ברור בשם מי פרסמו את הכתבה הזו. אני יכול להעיד שרוב תושבי השכונות הצפוניות סובלים ורוצים שהשדה יפונה. יש ילדים בגנים ובבית ספר 100 מטר מהמסלולים.....סירחון של אדי דלק זה מה שהם נושמים כל היום.
  • ארז(תושב השכונה) 14/05/2019 15:23
    הגב לתגובה זו
    אחרת, איך תסביר את זה שוועד השכונה הינו פעיל מאד כנגד סגירת השדה? השקרים על רעש, זיהום, וסכנה, מסגירים את היותך אינטרסנט קרקע ולא תושב השכונה!
  • רביב 15/05/2019 14:31
    אם באמת היית תושב השכונה לא היית מעיז לכתוב שרעש זיהום וסכנה זה שקר, חצוף! יש לי ילדים שלומדים בבית ספר 100 מטר מהמסלול!! אין גבול לחוצפה של המתנגדים לפינוי השדה, אנשים סובלים יום יום מסרחון ורעש ואתה מעיז לומר שהם שקרנים.
  • א 14/05/2019 14:21
    הגב לתגובה זו
    רק בפם אחרונה שרציתי לקנות דירת יד שנייה שם, ביקשו 5 מיליון. אבל המסכנים סובלים...
  • 7.
    אילן 13/05/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    כאילו שאלתם אותנו אם אנחנו בעד או נגד. אני בעד סגירת השדה אוקיי? אז מה אתם מעדיפים? שהפרוייקטים במדינה יהיו חסרי עניין לציבור? או נקרא לזה בשמו, סוציאליזם?
  • 6.
    רון 13/05/2019 18:24
    הגב לתגובה זו
    אם יש משהו שהעם הישראלי מצטיין בו זה להיתלונן . שדה דב זה שטח פרטי של אנשים בני אדם . לאנשים יש זכויות במדינה דמוקרטית. וזכותם לבנות על הקרקע שלהם . אני מאחל לכל מי שמתלונן שהמדינה תיקח לו את הקרקע ותבנה עליו מנחת מסוקים . ומי שלא מבין אז השדה חייב להיסגר על מנת לאפשר לגוש דן להיבנות לגובה . זה מגביל את כל הבניה באזור ולכן ישראל מפגרת ביחס לעולם בבניה לגובה . תל אביב מהמטוס נראית כמו עזה . פשוט תושבי צפון תל אביב מתנגדים כי רוצים שימשיך להיות. מחסור בדירות בתל אביב וככה הבתים שלהם רק יעלו ללא היכר
  • א 14/05/2019 14:26
    הגב לתגובה זו
    קודם כל אינטרס לאומי קודם לאינטרס הפרטי. גם אם מדובר בקרקע פרטית. אפשר לתת פיצוי על סמך הערכת שמאי וגם אפשר להפקיע קרקע לשימוש ציבורי. אם המדינה היתה פועלת לפי מה שאתה מציע, שכל אחד יחליט מה הוא בונה בקרקע הפרטית שלו - אז היינו נראים כמו עזה. בלי פארקים, כבישים ורחובות - כי זה קרקע פרטית. בלי שום קשר, תבדוק מי הם בעלי הזכויות העיקריים בקרקע. מדובר בקומץ קטן של משפחות המחזיקות את מרבית הקרקע ותסיק מסקנות.
  • אביחי 15/05/2019 14:29
    תבין. דופקים כאן ציבור גדול בשביל כמה טייקונים כמו המלונאים וארקיע שהיא גם מלונאית בנוסף לאינטרס הישיר שיש לה בשדה.
  • 5.
    שחור 13/05/2019 17:28
    הגב לתגובה זו
    מי כותב"צפון תל אביבים" נגד סגירת השדה? חלק מאנשי ל'והרואים את הים אינם רוצים כי לוקחים להם את הנוף של הים.היתר בעד והם הרוב. זו כתבה מגמתית ולא מדוייקת.
  • 4.
    איל 13/05/2019 17:16
    הגב לתגובה זו
    אחרת היא היתה מרשה לביבי להחליט פעם אחת ולתמיד שהנכס האסטרטגי, בטחוני, וחברתי הזה הקרוי שדה דב-ימשיך לשרת את כלל אזרחי ישראל ולא קומץ מחזיקי שטח שם!
  • 3.
    רינת 13/05/2019 15:46
    הגב לתגובה זו
    חובה להשאיר את השדה על מכונו, עם כל התשתיות שיש בו, הוא חיוני ואסטרטגיה לא רק לאילת, כי אם למדינת ישראל כולה.
  • 2.
    אטימות 13/05/2019 15:18
    הגב לתגובה זו
    לדורות . אבל מדינת ישראל הגיעה לגיל 70 עם החלטות סניליות מלכתחילה. אף אחד לא חשב אף פעם צעד אחת קדימה. העיריה יודעת להפקיע שטחים למדרכה בלי שום פיצוי. אבל מקומץ עורכי דין שרק ירויחו דירות ומליונים היא משקשקשת. מי צריך שם עוד דירות . במקום להרוס מרכזי ערים ישנים היא בונה חדש והורסת מה שקיים. ככה זה במדינת ישראל שמחלקת כספים לא שלה לטובת השרדותה ראו המחאה החברתית שחילקו גן לגיל 3 והעלו לנו מס על הבורסה. וראו גם חמאס המדינה מחלקת להם כסף קטארי ואנחנו מקבלים איומים וטילים. אז ברור שזה יאושר גם ככה יאיר נתניהו כתב שתל אביב העיר הכי מכוערת בעולם. אז יכערו ויטרידו עוד יותר . המס עלינו
  • 1.
    יניב 13/05/2019 14:36
    הגב לתגובה זו
    לסגור את השדה
  • אדי 23/05/2019 06:17
    הגב לתגובה זו
    זה רק בחלומות שלך
התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל
פינוי בינוי

המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך

במסגרת הצו החדש ייבנו 14.9 אלף דירות חדשות במקום כ-4.45 אלף דירות ישנות, עם דגש על אזור ירושלים וגם על טירה, שדרות, פתח-תקווה, רמת גן וקריית גת; המהלך מעניק הטבות מס ומסלול תכנון מואץ לפרויקטים

צלי אהרון |

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון מרחיבים את היקף ההתחדשות ברחבי הארץ: מנכ״ל המשרד ומ״מ ראש הרשות, יהודה מורגנשטרן, חתם על צו הכרזה ל-25 מתחמי פינוי-בינוי חדשים, שבמסגרתם ייהרסו כ-4.5 אלף דירות ישנות ובמקומן ייבנו 14,897 דירות חדשות, תוספת רחבה של דירות לשוק. ההכרזות פזורות במגוון מוקדים, החל מירושלים ויישובי המרכז ועד טירה, שדרות וקריית גת, ומבטאות שילוב בין אזורי ביקוש לבין יישובי פריפריה ויישובים ערביים שנכנסים לראשונה למפת ההתחדשות המוסדרת.

מהלך ההכרזה מאפשר קידום תכנוני במסלולים ייעודיים לצד הענקת הטבות מס, והוא בעצם שלב מרכזי בהפיכת יוזמות רעיוניות לפרויקטים שעשויים לצאת לפועל בשנים הקרובות. בנוסף, במקרים שבהם ייווצרו מחלוקות מול דיירים סרבנים, החוק מאפשר פרוצדורה מוסדרת לאחר ההכרזה, מה שמצמצם את הסיכוי לפרויקטים תקועים ומעלה את סיכויי הביצוע.

אילו ערים נמצאות ברשימה?

ירושלים מובילה את רשימת היישובים, עם חלק ניכר מההכרזות. בין המתחמים בבירה נכללים אזורים לאורך דרך חברון, מתחם “הצוף”, מתחם קטמונים 11, רחוב קדושי בבל, ומתחם קוסטה ריקה. כולם במיקומים ותיקים שבהם קיימת תשתית עירונית אך עם בניינים ישנים ואחוזי בנייה נמוכים. ההכרזה נועדה לאפשר חידוש בנייני שיכון ישנים, תוספת זכויות, והחלפת תשתיות עירוניות מיושנות, תוך הגדלת הצפיפות במקומות שבהם קיימת נגישות לתחבורה ציבורית ותעסוקה.

לצד ירושלים נכללה גם פתח-תקוה עם אחד המתחמים הגדולים בסבב: “מטרו ארלוזורוב”. במתחם זה מתוכננת הריסה של 1,271 דירות ובניית 4,355 דירות חדשות, כחלק מהיערכות ארוכת טווח לקראת פרויקט המטרו וההתפתחות העירונית סביבו. מדובר במהלך משמעותי עבור האזור, שמקודם בשיתוף עם העירייה במסגרת מסלול רשויות, וצפוי לשלב מגורים לצד שטחי ציבור ותשתיות תומכות.

בגוש דן נכללים גם מתחמים בתל אביב ורמת גן, בהם מתחמים בשכונות ותיקות הזקוקות לשדרוג כולל. בתל אביב הוכרז מתחם יפת בדרום העיר, המיועד לשדרוג רחובות ותיקים וליצירת רצף עירוני מודרני יותר. ברמת גן נכלל מתחם נוסף במסגרת מסלול מיסוי, המכוון לקידום יזמות פרטית בשילוב כלי מס שמאפשרים פרויקט כלכלי יותר במגרשים קיימים.מבשרת ציון מצטרפת גם היא עם מתחם “הכלנית”, שמקודם במסגרת מסלול רשויות. 

הנכס הקיים. קרדיט: אייל סנדרוביץ׳הנכס הקיים. קרדיט: אייל סנדרוביץ׳

זיתוני השיגה רוב במתחם בהרצליה; תקדם פרויקט פינוי בינוי עם 60 דירות

קרוב ל-80% מבעלי הדירות ברחוב השרון 24-26 חתמו על הסכמים. הבניין הישן עם 21 דירות ייהרס, ובמקומו ייבנו שני בניינים בני 9 קומות. מנכ"ל החברה: "בטווח זמן של החצי שנה - שנה הקרובות אני מניח שמחירי הדירות יישארו יציבים עם עליות קלות, אולם לאחר מכן בגלל הביקוש הקשיח והיעדר ההיצע, לצד עלויות הבנייה ומשך הבנייה שמתארך נראה שהמחירים יעלו בצורה משמעותית יותר. 

צלי אהרון |

במרכז הרצליה נרקם הליך נוסף של התחדשות עירונית. והפעם עם קבלת רוב החתימות הנדרש לקידום פרויקט פינוי בינוי בעיר. חברת זיתוני הודיעה כי כ-80% מבעלי הזכויות ברחוב השרון 24-26 חתמו על הסכמים, מה שמאפשר להניע את שלב התכנון הרשמי מול הרשויות. מדובר בבניין ותיק בן 4 קומות הכולל 21 דירות, שיוחלף בשני מבני מגורים בני 9 קומות, ובהם 60 דירות חדשות. 

המיקום

הרחוב נמצא בלב אזור עירוני, סמוך לצירי תחבורה ושירותים עירוניים, ומחירי הדירות בו נחשבים גבוהים יחסית - לפי הבדיקה הנוכחית, המחיר למ"ר עומד סביב 40 אלף שקל ברחובות הסמוכים. מכאן ניתן לגזור מחיר דירת 4 חדרים בשטח של כ-100 מ״ר - 4 מיליון שקל.

הגעה לרוב חתימות היא אבן דרך משמעותית בהליך של פינוי בינוי. בשלב זה ניתן להתחיל בהליכי תכנון מול הוועדות העירוניות, ולהתחיל לגבש את מתווה הביצוע, תמהיל דירות ולוחות זמנים. במקרה הצורך, החוק מאפשר גם להתמודד עם מיעוט שלא חתם, אף שבדרך כלל פרויקטים כאלה ממשיכים בהידברות מול כלל הדיירים כדי למנוע עיכובים.

העובדה שרוב הדיירים כבר הצטרפו לתהליך יכולה להעיד על התאמה בין התמורות שהוצעו לבין ציפיותיהם, ועל רצון ממשי גם של הדיירים וגם של היזם לקדם את הפרויקט.

מה יקבלו הדיירים הותיקים?

לפי ההסכמות, בעלי הדירות הקיימות יקבלו תוספת של כ-12 מ"ר לשטח דירתם הנוכחית, מרפסת שמש בגודל דומה, עליית קומה בבניין החדש, חניה תת־קרקעית ומחסן. מדובר במפרט שבסך הכול די תואם למקובל כיום בגוש דן, ומטרתו לשדרג את התמורות שהיו נהוגות באופן גבוה יותר עבור הדיירים. חשוב לציין - דייר שגר בפרויקט בבניין כמו זה, שנבנה לפני עשרות רבות של שנים - הופך כתוצאה מההליך לעשיר, בפועל. הוא עובר ב- 3-5 שנים להחזיק בנכס שווה מיליונים - מבלי להוציא שקל מהכיס.