שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

תכנית שדה דב הופקדה להתנגדויות הציבור

בתום 60 יום תחליט הוועדה אם יתקבלו ההתנגדויות. שינויים בתכנית כוללים תוספת משמעותית עבור שטחי מלונאות כמו גם הגבלת גובה המגדלים המתוכננים

מורן ישעיהו | (3)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הפקידה היום (ד') את תכנית שדה דב להתנגדויות הציבור למשך 60 יום. ביוני 2018, אישרה הממשלה את מועד פינוי שדה התעופה לנובמבר 2019 וביחס לשדה הצבאי - יולי 2019. במנהל התכנון מבהירים כי בהיעדר הנחיה אחרת בנוגע לפינוי השדה, תימשך התכנית כסדרה.

במסגרת התכנית יחליפו את השדה 16 אלף דירות, מתוכן 6,900 יוקצו עבור דיור בהישג יד. שטחה הכולל של התוכנית הינו כ-2,500 דונם, וגבולותיה במתחם רידינג מדרום; תוכנית תא/3700 מצפון; שכונות 'נופי ים' ו'ל' ממזרח (לכתבה המלאה).

שינויים שנעשו בתכנית כוללים תוספת משמעותית עבור שטחי מלונאות של 200,000 מ"ר בהם כ-3,700 חדרי מלון. מדובר בתוספת של כ-1,700 חדרי מלון בנוסף לכ-2,000 חדרי המלון המוצעים בתוכנית. במנהל התכנון מסבירים כי השיקול העיקרי בתוספת הינו הגדלת ההיצע התיירותי של העיר תל אביב.

באשר לגובה הבינוי בתוכנית, החליטה הוועדה להגביל את גובה הבינוי בחזית הראשונה לים עד ל-25 קומות, וגם זאת במגרשים בודדים בלבד. זאת, בהתאם לגובה שנקבע בתוכנית תא/5000 - תוכנית המתאר של תל אביב. בנוסף, צמצמה הוועדה את גובה המגדלים המתוכננים במפגש הרחובות איינשטיין עם פארק המסלול ופארק החוף, מ-45 קומות ל-30 קומות.

בשלב הבא, תחליט הוועדה אם יתקבלו ההתנגדויות ובמידת הצורך יבוצעו השינויים הנדרשים טרם אישור התכנית למתן תוקף. על פי חוק התכנון והבניה, כל מתנגד נדרש להציג נימוק מפורט לגבי אופן הפגיעה של התכנית בו תוך הפצת עותק לועדה המחוזית כמו גם הועדה המקומית הרלוונטית (להרחבה קראו כאן).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהרון 06/04/2019 21:22
    הגב לתגובה זו
    כול התל אביבים צריכים להגיש התנגדות גורפת לתוכנית ורק בגלל העתקת שדה דוב . קחו בחשבון שיושבת ראש הוועדה הגברת פוסק היא סוג של דיקטטור הולנדית מכוערת
  • 1.
    אריק 03/04/2019 19:18
    הגב לתגובה זו
    אם עיריית תל אביב תתעלם משמירת רצועת החוף כמקובל נערי העולם לטובת מרווח סביר, נחזור לצפיפות שלאורך חוף הים בטיילת בין רחוב הרברט סלומון ועד יפו
  • רונן מאילת 04/04/2019 18:12
    הגב לתגובה זו
    גם כבישים הם לא יבנו... לבזבז מקום לכביש?? לחנייה?? תל אביבים.. גוזלים לכם את העיר, תחיו בג'יפה, מוקפים במגדלי ענק וצפיפות מטורפת... להלאים מיד את השטח הציבורי שנגזל..
התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות

התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות

ענת גלעד |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם"  אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.  

כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר. 

ירידות מחירים במרכז 

הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.

בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%.  הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.

ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר.  העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות. 

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות

התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות

ענת גלעד |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם"  אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.  

כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר. 

ירידות מחירים במרכז 

הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.

בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%.  הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.

ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר.  העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.