בדיקה: כמה שווה חנייה בתל אביב, רמת גן וגבעתיים?
על הקרב על מקום חנייה בתל אביב יכולים להעיד סיפורים רבים, אחד מהם שייך לאורן, שעבר לאחרונה מחיפה. הוא מספר כי לאור הקשיים הכלכליים שנוצרו בעקבות המלחמה, הוא הצליח למכור את החנייה שלו, בבניין במרכז תל אביב, משהו כמו 5 דקות מהירקון, בדמי שכירות של 800 שקל לחודש, תוך פחות משבוע.
כמה צפוף. חניות בתל אביב (תמר מצפי)
שאלתי את אורן איך הוא מוצא חנייה והוא ענה: "אי אפשר למצוא חנייה בתל אביב בלי שיש לך חנייה פרטית. אני עובד בתל אביב ומתנייד באוטובוס או ברכבת הקלה. לשנה הקרובה זה פתרון נהדר".
הסכום שקיבל ממש לא חריג, בטח לא למרכז העיר. בדקנו את היצע החניות בתל אביב וקיבלנו שפערי המחירים גבוהים משכונה לשכונה, גם בדמי שכירות וגם ברכישה.
נתחיל עם שכירות. בנחלת יצחק דורשים כ-500 שקל לחודש עבור דמי שכירות לחנייה, בלב תל אביב המחירים נעים בין 900-1,250 שקל. מצאנו חניות בנאות אפקה תמורת 700 שקל, מחיר דומה לחניה הוא גם סביב רחוב פלורנטין. במונטיפיורי דורשים בממוצע 600 שקל.
- במקום 80 דירות ישנות - 240 חדשות: גבעתיים מאיצה התחדשות עירונית
- אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית ברחוב בן גוריון בגבעתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להדגיש: מחיר החנייה לא מושפע רק מרמת השכונה. כלומר, העובדה שמדובר בשכונה יוקרתית לא משחקת תפקיד. מה שחשוב כאן הוא רמת הצפיפות. שכונה צפופה יותר תעלה את מחיר החנייה לעומת שכונה שבה יש יותר מקומות חנייה. נכון, ברוב השכונות בתל אביב היצע החנייה הוא לא גבוה, אבל יש הבדל בין שכונה שבה מציאת חנייה היא משימה בלתי אפשרית לבין שכונה שבה חניות מתפנות מדי פעם, או לעתים רחוקות. בשכונות שבהן היצע החנייה הוא גבוה יותר, המחירים ינועו סביב 500 שקל והיכן שגבוה, כלומר במרכז העיר, סביב 1,250 שקל. בגלל הסיבה הזאת, יש גם שונות בין אזור לאזור באותה שכונה. בגני שרונה מצאנו הבדלים בין אזור עם היצע גבוה (שם דורשים 500-700 שקל) לאזור בעל צפיפות גבוהה יותר, שם תשלמו 800 שקל לחנייה.
מצאנו כי מכפיל החניה בתל אביב הוא שגורם לביקוש לעלות. בחלק מהפרויקטים מצאנו שמכפיל החניה הוא 1:2, כלומר, לכל שתי דירות יש חניה אחת. איך קובעים מי יקבל חניה? בחלק מהמקרים זה בשיטת כל הקודם זוכה ובחלק באמצעות הגרלה - מי שמוגרל מקבל חניה ויכול למכור את הזכויות שלו בהמשך. בחלק מהפרויקטים מצאנו כי המכפיל משתנה - 0.8 חניות ליחידת דיור, זה אומר של-80% מהדיירים תהיה חניה והאחרים ייאלצו למצוא פתרון. פרויקטים שבהם מכפיל החניה הוא 1:2 (מצאנו פרויקט בהתחדושת עירונית ללא מכפיל - אין חניה בכלל!) בדרך כלל משמשים זוגות צעירים או בודדים, שמתניידים ללא רכב. זה נפוץ גם במגדלים של דירות סטודיו, 2 חדרים, שם רבים הם סטודנטים שנוסעים לאוניברסיטה בקורקינט או באופניים.
אז מה המחיר לרכישת חנייה בתל אביב? גבוה, גבוה מאוד. נתחיל עם הגודל. רוב החניות הרגילות שנמכרות הן בגודל סטנדרט - 6 מ"ר, דומה פחות או יותר לחנייה סטנדרטית של קבלן. המחיר לחניה כזאת נע סביב 400 אלף שקל. ברמת אביב, שם ההיצע גבוה יותר, מצאנו חניות ב-350 אלף שקל, ובסביבת בר כוכבא, ממש ליד בוגרשוב, המחיר מאמיר ל-600-700 אלף שקל - כמעט כפול.
- מלאי הדירות שובר שיאים - 83.6 אלף דירות; מה קורה בתל אביב?
- מה הסיכוי שלכם לזכות בדירה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
יש אפשרות לרכוש חניות במחיר מוזל יותר. כך למשל, בחלק מהמגדלים בתל אביב, שם תצטרכו לרדת מספר קומות עם הרכב ולעשות דרך הביתה, מוכרים חניות במחיר נמוך יותר. מצאנו חניה במונטיפיורי, במגדל המידטאון, במחיר של 250 אלף שקל, אבל תצטרכו לרדת 5 קומות עם הרכב בחניון התת קרקעי. החנייה הזאת נמכרת במכפיל חניות, כך שלעתים לוקח כמה שניות עד שהרכב ייצא החוצה. האם זה שווה את הכסף? תלוי כמה אתם מוכנים להשקיע. כשלוקח זמן להוציא את הרכב מהחניה ולצאת מהחניון, אתם משלמים "פרמיה" נמוכה יותר.
כדי להבין כמה החניה באזור המרכז מבוקשת, אז מצאנו עוד אפשרות - שכירת חניה לפי שעות. כלומר, אם אתם צריכים חניה באזור ביקוש לעבודה, תוכלו להשכיר אותה במחצית המחיר, משהו כמו 450 שקל במקום 850, לשעות העבודה בלבד, שבע בבוקר עד חמש אחר הצהריים. במקרה כזה, בעל הדירה מרוויח - הוא משאיר לעצמו את החנייה פנויה בשעות הערב.
אז אחרי שהבנו מה המחירים בתל אביב, קפצנו לרמת גן וגבעתיים כדי להשוות. ההיצע ברמת גן אינו גבוה מהסיבה הפשוטה - שם יש יותר חניות פנויות ומעבר לכך - רוב הפרויקטים החדשים מכילים תקן חניה של 1:1 או למעלה מכך, כך שמעט כל דייר, בטח בדירות הישנות, מחזיק בחנייה. מצאנו כי חניות באזורים צפופים נמכרות ב-350 אלף שקל, מחיר דומה לאזורים מסוימים בתל אביב. רק כדי להבין סדר גודל - מצאנו דירת 3 חדרים בירוחם במחיר של 400 אלף שקל. כלומר, רכישת חנייה היא השקעה לכל דבר בחלק מהמקרים.
מספר המשקיעים שירכשו חניה אמנם אינו גבוה, אבל אפשר לראות כי ביחס למחיר, 400 אלף שקל ל-6 מ"ר בתל אביב, מדובר בערך ב-66 אלף שקל למ"ר, מחיר ממוצע לדירה חדשה בצפון הישן. ברחוב יונתן הופסי (הצפון החדש, לא רחוק מיהודה מכבי) בתל אביב נמכרה חניה בנובמבר האחרון במחיר של 468 אלף שקל. לפי נתוני רשות המסים מדובר ב-20 מ"ר, כך שייתכן מאוד שמדובר בחנייה כפולה. לעומת זאת, ביד אליהו מצאנו עסקה זולה בהרבה - 200 אלף שקל תמורת חניה של 5 מ"ר. בדקנו והחנייה היא בייעוד מחסן ואולי זה גם השפיע על המחיר.
- 9.חנייה בבת-ים ליד הים: 650ש''ח לחודש (ל"ת)שיר מעיר 03/04/2024 14:09הגב לתגובה זו
- 8.ושאינו יודע לספור 03/04/2024 08:08הגב לתגובה זוכתב נכבד תעשה שיעורי בית. חניה היא 12.5 מ"ר לא 6. אם היא לא תקנית אז 11-12 מ"ר. כך שגם המחיר למ"ר התעוות והוא חצי ממה שנכתב. כדאי לתקן.
- עודד 06/04/2024 14:12הגב לתגובה זוזה שטח בפועל של חניה. אבל בפועל יחס ברוטו נטו של חניה נע בין פי שלוש ל6.כלומר בין 38 ל60מר ברוטו לחניה. העלות בהתאם. לבנות במרכז תל אביב חניה יכול להגיע ל200צפונה.
- 7.ישראבלופ 02/04/2024 22:09הגב לתגובה זוחצי משפט מבולבל על רמת גן...בגבעתיים בקיצור רק תל אביב מעניינת את הכותב
- 6.דני 02/04/2024 16:56הגב לתגובה זורק בבניינים ישנים מאד ניתן למכור חניה לאדם שאינו מחזיק בדירה בבניין - כך שמכירה היא מהקבלן לדיירים או בין שכנים. ברוב המקרים חניה נמכרת כהצמדה וחייבים להיות בעלים של שטח עיקרי.
- 5.הניקל לבד (ל"ת)זה 100 ג'ובות 02/04/2024 16:26הגב לתגובה זו
- 4.אלכס3 02/04/2024 13:57הגב לתגובה זומגיע יותר מהר מאוטו.
- 3.1,250 שקל לחניה מעדיף לשכור מחסן ולגור בו עם הרכב (ל"ת)אחד שמבין בנדלן 02/04/2024 13:52הגב לתגובה זו
- 2.יעקב ב. שדרות 02/04/2024 13:40הגב לתגובה זולא נורמלים אנשים
- AL 02/04/2024 16:59הגב לתגובה זונכון קונה 2 ג'יפים אבל איפה תחנה אותם ? ועכשיו החניה מתיקרת
- 1.הזויים 02/04/2024 13:40הגב לתגובה זומה זה המחירים האלה

"גל של פשיטות רגל": סוכנויות הדירוג מזהירות ממשבר בענף הנדל"ן
מידרוג ו-S&P מעלות מודאגות מענף הנדל״ן: לפי הסקירות היקף העסקאות צנח בכ-30%, המלאי הלא מכור זינק ל-82 אלף דירות, והוצאות המימון מכבידות על היזמים; רק ירידת ריבית עשויה להביא להתאוששות וגם אם השוק יחזיק מעמד - התאוששות תגיע רק במחצית השנייה של 2026
שוק הנדל"ן למגורים ממשיך לספוג אש. שתי סוכנויות הדירוג הגדולות, מידרוג ו-S&P מעלות, מזהירות שהירידה בביקושים לדירות והמשך סביבת הריבית הגבוהה יוצרים סיכון ממשי ליזמים. לפי הסקירות שפרסמו, גל פשיטות רגל בענף זה כבר לא תרחיש קיצוני אלא אפשרות ממשית, אם המגמות הנוכחיות יימשכו.
אבל האזהרות האלה לא מפתיעות אף אחד הן יותר מראות עד כמה חמור המצב. אנחנו בביזפורטל מסקרים את שוק הדיור כבר תקופה ארוכה, ולא פעם הדגשנו שהמצב בשטח חמור אפילו יותר מהנתונים הרשמיים של הלמ״ס. ובאמת בעונת הדוחות לרבעון השני זה כבר קיבל ביטוי - יזמיות הנדל״ן דיווחו על ירידה חדה במכירות ועל התכווצות משמעותית במספר החוזים החדשים. גם מנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן, חיזק אותנו כשאמר: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס".
הנתק בין מחירי הדירות לבין יכולת הקנייה של הציבור רק מעמיק. כיום נדרשות בממוצע כ-169 משכורות כדי לרכוש דירה בישראל. עלות ממוצעת של כ-2.3 מיליון שקל מול שכר חודשי של כ-12,492 שקל, הדגש הוא שזה ממוצע ובאיזור המרכז המחירים אפילו מטפסים למעלה. זה כמובן נתון ארצי, אם בוחנים את אזור המרכז, הפערים קופצים אפילו יותר: בדירות חדשות בתל אביב, רמת גן או גבעתיים, זה יכול להגיע גם ליותר מ-250 משכורות. זו עלייה חדה לעומת העבר, שממחישה עד כמה שוק הדיור התנתק מההכנסות של משקי הבית. בתחילת העשור הקודם נדרשו כ-128 משכורות בלבד לרכישת דירה ממוצעת, ובשנים האחרונות המספר רק מטפס והרבה מעבר לקצב עליית השכר. במקביל, גם תנאי המימון הפכו קשים יותר, כשהריבית הגבוהה מקשה על קבלת משכנתאות ומשאירה הרבה אנשים מחוץ לשוק.
במידרוג מציינים שמתחילת השנה נמכרו כ-15 אלף דירות חדשות בלבד שזאת ירידה של כ-33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מתבססים על פרסומי משרד האוצר והם מתריעים על שינוי מגמה ברור בשוק. מלאי הדירות החדשות שלא נמכרו הגיע לשיא של כ-82.5 אלף יחידות מה שמשקף כ-31 חודשי היצע (המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים), לעומת 18 חודשים בשנה שעברה. במידרוג מסבירים שהעלייה במלאי נובעת מגידול בהתחלות הבנייה ובהיתרים לפרויקטים חדשים, בזמן שהיקף העסקאות הולך ומצטמצם. כלומר נבנות יותר דירות, אבל פחות נמכרות וזה מוביל לכך שיזמים נאלצים לממן את הבנייה לאורך זמן, כשהם סופגים ריביות גבוהות ועלויות מימון שמכרסמות ברווח.
- "תכנית דיור לאומית" - 1.4 מיליארד שקל כדי להחיות את הענף
- איפה תמצאו דירה בפחות מ-2 מיליון שקל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
10 מתוך 17 חברות היזום הציבוריות רשמו ירידה ברווח הגולמי במחצית הראשונה של השנה, ו-6 מהן איבדו מעל 10% מהרווחיות. הסיבות: מבצעי שיווק, עלייה בעלויות הבנייה והתארכות של פרויקטים. במידרוג מזהירים שהמצב הזה פוגע בעיקר ביזמים קטנים או כאלו שממוקדים גיאוגרפית ופחות מסוגלים לפזר סיכונים.

מלאי הדירות שובר שיאים - 83.6 אלף דירות; מה קורה בתל אביב?
תל אביב עם 10.4 אלף דירות במלאי, עלייה של 2% בחודש. חלק גדול מהמלאי הוא של דירות של התחדשות עירונית
לפי נתוני הלמ"ס, נרשמה ירידה של 1.7% בהיקף מכירת דירות לעומת הרבעון הקודם, ו-ירידה של 16.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, על פני הרבעון יש עלייה במכירות מחודש לחודש. אלו נתונים מעודכנים לאוגוסט, כשנראה שבנטרול נתוני עונתיות בשל החגים, גם ספטמבר ואוקטובר מבטאים יציבות ואפילו עלייה בהיקפים.
ירידה דרמטית היתה בדירות חדשות - ירידה של 28.1% במכירות הקבלנים ל-8,100 דירות. גם כאן היתה עלייה על פני הרבעון. ועדיין - אלו מספרים נמוכים בראייה היסטורית. ם היסטורית.
הדירות הלא מכורות מצטברות - והפערים בין הערים בולטים
במקביל לירידה בביקושים, היצע הדירות הלא מכורות ממשיך לעלות. באוגוסט נוסף מלאי של כ-800 דירות חדשות, שהעלו את סך המלאי לכ-83,360 דירות - שיא חדש. תל אביב מובילה עם 10,420 דירות, גידול חודשי של 2%; אחריה ירושלים עם 8,240 (עלייה של 2.6%), ובת ים עם 4,380. רמת גן ונתניה סוגרות את החמישייה המובילה, כאשר בנתניה נרשמה דווקא ירידה של 4.7% במלאי.
מרבית המלאי (56%) מרוכז במחוז תל אביב והמרכז, מה שמסביר את הירידות במחירי הדירות באזורים אלה ואת השפעתם על מדדי המחירים הכלליים. המגמה מקבלת חיזוק מהמשך פעילות הבנייה - קצב התחלות הבנייה נשאר גבוה גם כאשר הביקושים נחלשים.
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אופקים בצמרת - ומה קורה בשוק היד השנייה?
אחת ההפתעות הגדולות בנתוני הלמ"ס היא העיר אופקים, שמובילה את מכירת הדירות החדשות ברבעון האחרון עם 501 עסקאות - יותר מתל אביב (498), נתניה (432) ולוד (416). ההסבר נעוץ בפרויקטים ממשלתיים כגון "דירה בהנחה" בשכונת עומרים בעיר, שבה נמכרו דירות רבות מראש במסגרת התוכנית.
