בדיקה: כמה שווה חנייה בתל אביב, רמת גן וגבעתיים?
על הקרב על מקום חנייה בתל אביב יכולים להעיד סיפורים רבים, אחד מהם שייך לאורן, שעבר לאחרונה מחיפה. הוא מספר כי לאור הקשיים הכלכליים שנוצרו בעקבות המלחמה, הוא הצליח למכור את החנייה שלו, בבניין במרכז תל אביב, משהו כמו 5 דקות מהירקון, בדמי שכירות של 800 שקל לחודש, תוך פחות משבוע.
כמה צפוף. חניות בתל אביב (תמר מצפי)
שאלתי את אורן איך הוא מוצא חנייה והוא ענה: "אי אפשר למצוא חנייה בתל אביב בלי שיש לך חנייה פרטית. אני עובד בתל אביב ומתנייד באוטובוס או ברכבת הקלה. לשנה הקרובה זה פתרון נהדר".
הסכום שקיבל ממש לא חריג, בטח לא למרכז העיר. בדקנו את היצע החניות בתל אביב וקיבלנו שפערי המחירים גבוהים משכונה לשכונה, גם בדמי שכירות וגם ברכישה.
נתחיל עם שכירות. בנחלת יצחק דורשים כ-500 שקל לחודש עבור דמי שכירות לחנייה, בלב תל אביב המחירים נעים בין 900-1,250 שקל. מצאנו חניות בנאות אפקה תמורת 700 שקל, מחיר דומה לחניה הוא גם סביב רחוב פלורנטין. במונטיפיורי דורשים בממוצע 600 שקל.
- ICR מתקדמת בשני פרויקטים של התחדשות בר"ג ובגבעתיים
- במקום 80 דירות ישנות - 240 חדשות: גבעתיים מאיצה התחדשות עירונית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להדגיש: מחיר החנייה לא מושפע רק מרמת השכונה. כלומר, העובדה שמדובר בשכונה יוקרתית לא משחקת תפקיד. מה שחשוב כאן הוא רמת הצפיפות. שכונה צפופה יותר תעלה את מחיר החנייה לעומת שכונה שבה יש יותר מקומות חנייה. נכון, ברוב השכונות בתל אביב היצע החנייה הוא לא גבוה, אבל יש הבדל בין שכונה שבה מציאת חנייה היא משימה בלתי אפשרית לבין שכונה שבה חניות מתפנות מדי פעם, או לעתים רחוקות. בשכונות שבהן היצע החנייה הוא גבוה יותר, המחירים ינועו סביב 500 שקל והיכן שגבוה, כלומר במרכז העיר, סביב 1,250 שקל. בגלל הסיבה הזאת, יש גם שונות בין אזור לאזור באותה שכונה. בגני שרונה מצאנו הבדלים בין אזור עם היצע גבוה (שם דורשים 500-700 שקל) לאזור בעל צפיפות גבוהה יותר, שם תשלמו 800 שקל לחנייה.
מצאנו כי מכפיל החניה בתל אביב הוא שגורם לביקוש לעלות. בחלק מהפרויקטים מצאנו שמכפיל החניה הוא 1:2, כלומר, לכל שתי דירות יש חניה אחת. איך קובעים מי יקבל חניה? בחלק מהמקרים זה בשיטת כל הקודם זוכה ובחלק באמצעות הגרלה - מי שמוגרל מקבל חניה ויכול למכור את הזכויות שלו בהמשך. בחלק מהפרויקטים מצאנו כי המכפיל משתנה - 0.8 חניות ליחידת דיור, זה אומר של-80% מהדיירים תהיה חניה והאחרים ייאלצו למצוא פתרון. פרויקטים שבהם מכפיל החניה הוא 1:2 (מצאנו פרויקט בהתחדושת עירונית ללא מכפיל - אין חניה בכלל!) בדרך כלל משמשים זוגות צעירים או בודדים, שמתניידים ללא רכב. זה נפוץ גם במגדלים של דירות סטודיו, 2 חדרים, שם רבים הם סטודנטים שנוסעים לאוניברסיטה בקורקינט או באופניים.
אז מה המחיר לרכישת חנייה בתל אביב? גבוה, גבוה מאוד. נתחיל עם הגודל. רוב החניות הרגילות שנמכרות הן בגודל סטנדרט - 6 מ"ר, דומה פחות או יותר לחנייה סטנדרטית של קבלן. המחיר לחניה כזאת נע סביב 400 אלף שקל. ברמת אביב, שם ההיצע גבוה יותר, מצאנו חניות ב-350 אלף שקל, ובסביבת בר כוכבא, ממש ליד בוגרשוב, המחיר מאמיר ל-600-700 אלף שקל - כמעט כפול.
- אטרקצ׳י תוקף: "אבי שמחון זורה חול בעיני הציבור, כל אלה שאומרים שהמחירים ירדו עושים פשע"
- מתיחת פנים ללוד: מעל 6,000 דירות חדשות ושדרה עירונית שתשנה את דרום העיר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10%
יש אפשרות לרכוש חניות במחיר מוזל יותר. כך למשל, בחלק מהמגדלים בתל אביב, שם תצטרכו לרדת מספר קומות עם הרכב ולעשות דרך הביתה, מוכרים חניות במחיר נמוך יותר. מצאנו חניה במונטיפיורי, במגדל המידטאון, במחיר של 250 אלף שקל, אבל תצטרכו לרדת 5 קומות עם הרכב בחניון התת קרקעי. החנייה הזאת נמכרת במכפיל חניות, כך שלעתים לוקח כמה שניות עד שהרכב ייצא החוצה. האם זה שווה את הכסף? תלוי כמה אתם מוכנים להשקיע. כשלוקח זמן להוציא את הרכב מהחניה ולצאת מהחניון, אתם משלמים "פרמיה" נמוכה יותר.
כדי להבין כמה החניה באזור המרכז מבוקשת, אז מצאנו עוד אפשרות - שכירת חניה לפי שעות. כלומר, אם אתם צריכים חניה באזור ביקוש לעבודה, תוכלו להשכיר אותה במחצית המחיר, משהו כמו 450 שקל במקום 850, לשעות העבודה בלבד, שבע בבוקר עד חמש אחר הצהריים. במקרה כזה, בעל הדירה מרוויח - הוא משאיר לעצמו את החנייה פנויה בשעות הערב.
אז אחרי שהבנו מה המחירים בתל אביב, קפצנו לרמת גן וגבעתיים כדי להשוות. ההיצע ברמת גן אינו גבוה מהסיבה הפשוטה - שם יש יותר חניות פנויות ומעבר לכך - רוב הפרויקטים החדשים מכילים תקן חניה של 1:1 או למעלה מכך, כך שמעט כל דייר, בטח בדירות הישנות, מחזיק בחנייה. מצאנו כי חניות באזורים צפופים נמכרות ב-350 אלף שקל, מחיר דומה לאזורים מסוימים בתל אביב. רק כדי להבין סדר גודל - מצאנו דירת 3 חדרים בירוחם במחיר של 400 אלף שקל. כלומר, רכישת חנייה היא השקעה לכל דבר בחלק מהמקרים.
מספר המשקיעים שירכשו חניה אמנם אינו גבוה, אבל אפשר לראות כי ביחס למחיר, 400 אלף שקל ל-6 מ"ר בתל אביב, מדובר בערך ב-66 אלף שקל למ"ר, מחיר ממוצע לדירה חדשה בצפון הישן. ברחוב יונתן הופסי (הצפון החדש, לא רחוק מיהודה מכבי) בתל אביב נמכרה חניה בנובמבר האחרון במחיר של 468 אלף שקל. לפי נתוני רשות המסים מדובר ב-20 מ"ר, כך שייתכן מאוד שמדובר בחנייה כפולה. לעומת זאת, ביד אליהו מצאנו עסקה זולה בהרבה - 200 אלף שקל תמורת חניה של 5 מ"ר. בדקנו והחנייה היא בייעוד מחסן ואולי זה גם השפיע על המחיר.
- 9.חנייה בבת-ים ליד הים: 650ש''ח לחודש (ל"ת)שיר מעיר 03/04/2024 14:09הגב לתגובה זו
- 8.ושאינו יודע לספור 03/04/2024 08:08הגב לתגובה זוכתב נכבד תעשה שיעורי בית. חניה היא 12.5 מ"ר לא 6. אם היא לא תקנית אז 11-12 מ"ר. כך שגם המחיר למ"ר התעוות והוא חצי ממה שנכתב. כדאי לתקן.
- עודד 06/04/2024 14:12הגב לתגובה זוזה שטח בפועל של חניה. אבל בפועל יחס ברוטו נטו של חניה נע בין פי שלוש ל6.כלומר בין 38 ל60מר ברוטו לחניה. העלות בהתאם. לבנות במרכז תל אביב חניה יכול להגיע ל200צפונה.
- 7.ישראבלופ 02/04/2024 22:09הגב לתגובה זוחצי משפט מבולבל על רמת גן...בגבעתיים בקיצור רק תל אביב מעניינת את הכותב
- 6.דני 02/04/2024 16:56הגב לתגובה זורק בבניינים ישנים מאד ניתן למכור חניה לאדם שאינו מחזיק בדירה בבניין - כך שמכירה היא מהקבלן לדיירים או בין שכנים. ברוב המקרים חניה נמכרת כהצמדה וחייבים להיות בעלים של שטח עיקרי.
- 5.הניקל לבד (ל"ת)זה 100 ג'ובות 02/04/2024 16:26הגב לתגובה זו
- 4.אלכס3 02/04/2024 13:57הגב לתגובה זומגיע יותר מהר מאוטו.
- 3.1,250 שקל לחניה מעדיף לשכור מחסן ולגור בו עם הרכב (ל"ת)אחד שמבין בנדלן 02/04/2024 13:52הגב לתגובה זו
- 2.יעקב ב. שדרות 02/04/2024 13:40הגב לתגובה זולא נורמלים אנשים
- AL 02/04/2024 16:59הגב לתגובה זונכון קונה 2 ג'יפים אבל איפה תחנה אותם ? ועכשיו החניה מתיקרת
- 1.הזויים 02/04/2024 13:40הגב לתגובה זומה זה המחירים האלה
דירות בבת ים. צילום: צלי אהרוןאבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10%
היועץ הכלכלי לראש הממשלה מעריך כי הירידות בשוק הדיור יימשכו, תקף את מתנגדי סבסוד המשכנתאות והזהיר מפגיעה הולכת וגוברת במשקי הבית על רקע יוקר המימון והוצאות המלחמה
בוועידת מרכז הבנייה הישראלי שהתקיימה באילת, התייחס פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי לראש הממשלה, למצב שוק הדיור ולכיוון שאליו הוא מעריך שהמחירים ינועו בשנה הקרובה. שמחון ציין כי לדבריו, ירידת המחירים כבר החלה, וכי המגמה צפויה להעמיק משמעותית. "מחירי הדירות כבר ירדו בכ־2.5%, ואני מעריך שהם יירדו בכ־10% נוספים במהלך השנה וחצי הקרובות," אמר. לדבריו, השילוב בין האטה בביקושים לבין תנאי המימון המכבידים מוביל לשינוי כיוון בשוק שהתאפיין בעליות רצופות במשך שנים.
שמחון הדגיש כי הוא אינו מרבה לפרסם תחזיות, אך ציין שהנתונים בשטח תומכים בהערכה כי מדובר בתחילת מגמה. גורמים בענף מסכימים כי שינויי הריבית, אי־הוודאות הכלכלית והמלחמה השפיעו על קצב העסקאות והביאו לירידה הדרגתית במחירי הדירות, אף אם לא תמיד באופן אחיד בכל אזורי הארץ.
בהתייחסות רחבה יותר למצב הכלכלי, אמר שמחון כי תקציב המדינה שהושפע עמוקות מהוצאות המלחמה, משקף את המחירים הכלכליים הכבדים של הלחימה. לדבריו, ההחלטה לסיים את גיבוש התקציב עם גירעון של 3.9% התקבלה לאחר התלבטות משמעותית, אך הוא הדגיש כי מדובר ברמה שאינה גבוהה בהשוואה למדינות מערביות אחרות שלא התמודדו עם מלחמה. שמחון ציין כי הממשלה בחרה להימנע מצעדי הרחבה משמעותיים כדי שלא להגדיל את יחס החוב־תוצר מעבר למצבו הנוכחי.
סבסוד המשכנתאות
שמחון התייחס ליוזמת הסבסוד למשכנתאות המוצעת על ידיו, נושא שהוביל לעימות מול משרד האוצר ובנק ישראל. "יש מאות אלפי משפחות שנפגעו קשות מעליית הריבית. משקי בית ששילמו כ־5,000 שקלים בחודש רק לפני שנתיים משלמים היום מעל 6,000 שקלים," אמר. לדבריו, מדובר בפגיעה שמצמצמת צריכה ומכבידה על הכלכלה. הוא טען כי המדינה חייבת להתערב, אך ציין כי ההתנגדות המקצועית של האוצר ושל הייעוץ המשפטי מבוססת על עקרונות שוויוניות ועל החשש מתקדים תקציבי.
- היזם יכול להוריד מחיר - אבל לא יעשה זאת בלי אישור הבנק; למה? בגלל דוח אפס
- "הבנקים עושים ככל יכולתם להכניס אותנו למשבר חריף"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכירי האוצר והבנק המרכזי טוענים כי סבסוד משכנתאות יטיל על התקציב נטל משמעותי, ועלול להוביל להטיה בשוק הדיור. שמחון, מנגד, הדגיש כי בעיניו מדובר בתמיכה חברתית וכלכלית נדרשת, וכי הפגיעה במשקי הבית הפכה לבלתי נסבלת. לדבריו, היוזמה ממשיכה להיבחן, אך הסיכויים לאישורה עדיין אינם ברורים.
יעקב אטרקצ'י, צילום: עידן גרוס צלמיםאטרקצ׳י תוקף: "אבי שמחון זורה חול בעיני הציבור, כל אלה שאומרים שהמחירים ירדו עושים פשע"
מחירי הדירות "מתאפסים מתחילת השנה", הנגיד "מגיב באיחור ופוגע במשק", והמדיניות שמעכבת מרוכשים לחזור לשוק "תגרום להם לשלם יותר" מנכ"ל אאורה יעקב אטרקצ'י עם מסרים תקיפים בועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת לבנק ישראל ולמקבלי ההחלטות - האם אטרקצ'י מפחד?
הייזמיות עובדות היום על מרווחים צרים במיוחד, וגם אאורה של יעקב אטרקצ׳י לא יוצאת דופן. אחרי שעלויות המימון קפצו והוצאות הבנייה עלו, המרווח של היזמים נהיה קטן משמעותית. לכן אמירה כמו של אבי שמחון - אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10% יכולה למחוק את המרווחים של אאורה. נזכיר גם כי אאורה יצאה לאחרונה במבצע חסר תקדים "דירה בביטחון". המבצע הזה נועד להעניק לרוכשי דירות שקט נפשי וביטחון בהחלטת הרכישה, במיוחד בתקופה הנוכחית שבה יש חוסר ודאות גדול בשוק. במסגרת המבצע, רוכשי דירות ב-25 פרויקטים של חברת אאורה ברחבי הארץ יזכו באפשרות לקבל את כספם בחזרה, עד שישה חודשים לפני מסירת הדירה, אם יחליטו לבטל את הרכישה בשל ירידת מחירים. גובה הירידה במחיר, במידה שתתרחש, ייקבע בהתאם למדד מחירי הדירות החדשות של הלמ"ס, לאחר נטרול דירות הכלולות בתוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” - המסר הכפול שבמבצע "דירה בביטחון" של אאורה.
דיבורים כמו של שמחון, וגם הצהרות אחרות בנושא
הן איום ישיר על שורת הרווח של החברות,וזה קרוב לוודאי מה שמוביל את אטרקצ׳י לעלות למתקפה על שמחון ומקבלי ההחלטות.
במסגרת ועידת מרכז הבנייה הישראלי, המתקיימת זו השנה ה-25 במלון דן אילת, אמר יעקב אטרקצ׳י, בעלים ומנכ״ל
אאורה: "אבי שמחון זורה חול בעיני הציבור, מה שהוא אמר בדרך כלל יצא הפוך. זה יקרה עוד פעם. ירידות המחירים הן בעיתון. הייתה שנה חלשה, אנחנו מודים. 2024 הייתה שנת שיא באמצע מלחמה, אבל אם אני מסתכל על 2025 מינואר עד נובמבר אתה תראה שמחירי הדירות התאפסו מתחילת
השנה. מחיר למשתכן הוא לא רלוונטי כי הוא מסובסד. כותרות העיתונים על המחירים שיורדים נהיה פופוליזם. תיזכר ותלך 10-20 שנה אחורה שאמרו לנו שהמחירים ירדו ואז מה קרה? התפרצות. כל כמה שנים זה קורה. שמחון וכל מי שאומר לאנשים לא לקנות דירות עושים פשע כי הם ישלמו יותר
יקר. בסוף הם גורמים לאנשים לשבת על הגדר והם יקנו יותר יקר".
אטרקצ׳י גם לא חוסך במילים ותוקף את החלטת הנגיד: "הנגיד פחדן. הוא מגיב לאט מדי ומאוחר מדי. הנגיד האמריקאי, כנראה יוריד גם הערב את הריבית, וזה המצב
גם באירופה. בישראל הוא מחכה ועשה טובה אחרי שכולם הפעילו עליו לחצים. אנחנו אחרי מלחמה, משק בצמיחה, היצואנים בוכים. הוא מזיק למשק. הבנתי את ההחלטה שלו לפני 4 חודשים, היום כבר לא מבין. רבע אחוז זה לעג לרש. הריבית צריכה לרדת באחוז וחצי וזה טוב גם לרוכשי הדירות
כי הם צריכים להחזיר ריבית סבירה. הכלי של הריבית הוא חשוב במשק. אין היום כלכלן במדינה, אין איש עסקים במדינה שלא חושב כמוני שצריך להוריד את הריבית בצורה חדה. אז כולנו טיפשים והוא צודק? אני חושב שעודף שמרנות זה פחדנות. הוא שוגה. כדאי שיתעשת ויוריד את הריבית.
אנחנו רוצים ש-2026 תהיה שנת פריחה כלכלית. זו מדינה אחת החזקות בכלכלה העולמית. שנתיים אחרי מלחמה המשק לפני צמיחה בפריצה. חסרה לנו רק הורדת הריבית. אני כן רואה בנובמבר ובתחילת דצמבר יותר אנשים יורדים מהגדר אבל רבע אחוז בריבית זה מעט מדי. אנשים מתמחרים את ההחזר
החודשי. הם צריכים לראות ירידה אחת או שתיים".
- מנכ״ל אאורה: ״הביקוש אצלנו אמיתי, לא פלופ״
- המציאות המורכבת של ההתחדשות העירונית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"תפקיד הנגיד לשמור על היציבות הפיננסית והמערכת הבנקאית", הוא מוסיף, "הבנקים חזקים מדי בעיניי, ויש ביקורת על זה. הרי מכל עליית ריבית וזה שהוא לא מוריד את הריבית מי שנהנה מזה הם הבנקים ולא האזרחים. צריך
להוריד כדי שאנשים יהנו. שקל חזק מדי לא טוב למדינה. מה האמריקאים טיפשים? זה טוב להם. הריבית באמריקה ואירופה יורדת ואנשים באים לפה וממירים לשקלים. גם בנק ישראל שמחזיק דולרים מפסיד כסף.״
