ניתוח

הצד החיובי של חשבון המים: ארד תיהנה מהצמיחה בשוק מדי המים

חברת מדי המים הישראלית אמנם נפגעה מהסגרים במהלך שנת 2020, אך הדוחות האחרונים מעידים על חזרה לצמיחה, והיא עתידה ליהנות מהצמיחה בתחום בו היא מחזיקה בנתח שוק עולמי של כ-5%
קובי שגב | (3)

חברת מדי המים ארד 9.19%  היא אחת החברות שנשארו מתחת לרדאר בשנה האחרונה. בעוד שמרבית המניות ומדדי המניות הגדולים, עלו אל מעבר השיאים טרום הקורונה, ארד נשארה מאחור. אמנם, מכירות החברה נפגעו ב-2020 עקב הסגרים, אך הדו"חות לרבעון השני שפורסמו לאחרונה, מצביעים על חזרה לפסי צמיחה ושיפור ברווחיות ושיא חדש בתזרים המזומנים השוטף של החברה.

לקריאה נוספת:

>> ראיון עם מנכ"ל ארד: "מצוקת המים העולמית תגרום לרווחיות לשגשג בשנים הקרובות"

ארד היא חברה המתכננת, מייצרת ומשווקת מדי מים ופועלת בישראל וברחבי העולם. החברה קיימת כבר עשרות שנים וכמעט כולנו נמנים בין לקוחותיה. מכיוון שבישראל החברה מחזיקה נתח שוק של 70%, היא מוכרזת כמונופול בתחומה.

כנראה שכולנו נתקלנו במדי המים של החברה - מדי המים המכנים שמותקנים מחוץ לכל בית. מי שמכיר את דרכי הפעולה של תאגידי המים בישראל יודע, שהחשבון ללקוחות מגיע לרוב על פי אומדן צריכה ואחת לתקופה מגיעים לקרוא את הצריכה בפועל ומתקננים את החשבון החודשי. הסיבה היא פשוטה, לעבור על כל המדים ולקרוא את המונה, זוהי עבודה סיזיפית וזאת בדיוק הנקודה מדוע תחום מדי המים מעניין אותנו.

אנו בפתחו של עידן ה-5G שבו רכב אוטונומי אמור לתקשר עם רמזור. אין שום סיבה לשלוח פיזית טכנאי לקריאה ידנית של צריכת המים. ארד החלה כבר מזמן לפתח יכולות של קריאה מרחוק. הטכנולוגיות נקראות : AMR – Automatic Meter Reading ו AMI – Automatic Meter Information. האבולוציה של מדי המים החכמים החלה בשיטות Drive By ו Walk By שמשדרים את הקריאה של המד מטווח קרוב. כך יכול הטכנאי לנסוע עם האוטו או לצעוד סמוך לבתים פרטיים למשל, ולקבל את הקריאה. בהמשך נבנו רכזות אשר מקושרות לחברות המים, שקוראות את מדי המים ממספר גדול של דירות (למשל ברבי קומות שבהם מאות דירות).

מדי המים החכמים הפכו בשנים האחרונות לעיקר המכירות של החברה. שוק מדי המים העולמי נאמד ב 4.2 מיליארד דולר בשנה, דהיינו מדי מים חדשים הנרכשים לבתים חדשים ולהחלפת ישנים. רוב מדי המים הנרכשים הם מכאנים, כשרק 1.3 מיליארד דולר בשנה מתוכם הם מדי מים טכנולוגים.

על פי הערכות, שוק מדי המים החכמים צפוי לצמוח בכ-6% בשנה. החשיבות של קריאה שוטפת של הצריכה היא גדולה מאוד להערכתנו. חשיבות מדי המים החכמים גדלה במיוחד על רקע שינויי האקלים שיוצרים בצורות רבות ברחבי העולם, והכמות הגדולה של מים שהולכת לאיבוד כתוצאה מדליפות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

איך משתלבת ארד בסיפור זה?

מדיווחיה של החברה אנו למדים שהחברה היא השחקנית השישית בגודלה בעולם. היא מחזיקה כ-5% מנתח השוק העולמי וכ-10% מהשוק בארה"ב. צד את עינינו, שבתחום מדי המים החכמים נתח השוק שלה גדול יותר. כלומר החברה חזקה יותר בשוק העתידי מאשר בשוק ההיסטורי. בין השורות מספרת ארד ששיעור הרווחיות במדי המים המכנים עומד על 25%-15% ואילו בתחום מדי המים החכמים שעור הרווחיות עומד על 45%-30%.

בדוחותיה השנתיים, מפרטת ארד על הפריסה שלה בעולם, בתחום מדי המים החכמים ונתח השוק שלה: בארה"ב – נתח שוק של 13% השחקנית הרביעית בגודלה. בספרד – נתח שוק של 40%, היא השחקן המוביל ולשחקנית השנייה נתח שוק של 35%. במקסיקו – נתח שוק של 30% היא השחקנית השנייה בענף, למובילה נתח שוק של 35%. באיטליה – נתח שוק של 30% היא השחקנית השנייה בענף, לראשונה נתח שוק של 40%. בקולומביה – נתח שוק של 40% היא השחקנית המובילה, לשנייה בענף נתח שוק של 35%.

להערכתנו, בשווקים בהם לשתי החברות הגדולות בענף נתח שוק העולה על 65%, מתקיים יתרון תחרותי מהותי. בכאלו מקומות, נצפה שהמוניטין של החברות השולטות, יהווה חסם בפועל למתחרות חדשות. נצפה שלא יהיה פשוט להחליף תשתיות של כל כך הרבה בתי אב ולכן היכולת של החברות השולטות, לשמר מחירים גבוהים טובה יותר. לכל הפחות נגיד, שלא יהיה להן אינטרס להיכנס למלחמת מחירים, שתיצור סחרור בהכנסותיהן. בנוסף, יתרונות לגודל, יוכלו להקטין את שיעור ההוצאות התפעוליות ולשפר את השורה התחתונה, תהליך שאנו רואים ברבעונים האחרונים.

ארד נפגעה במכירות בשנת 2020, בעיקר בשל הסגרים שמנעו מאנשי המכירות לעבוד. אולם, אנו רואים שהחברה כבר חזרה להיקף המכירות הקודם ומציגה תזרים מזומנים משופר. זאת בעיקר הודות לירידה בעלויות היחסיות של מכירה ושיווק והנהלה וכלליות וכן מהתייעלות בהחזקת המלאים.

להלן התפתחות המכירות ותזרים המזומנים בשנים האחרונות (באלפי דולר):

לארד השקעות הוניות זניחות יחסית (לא יותר מ-3 מיליון בשנה). לעומת זאת, הוצאות מחקר ופיתוח עומדות על כ 17 מיליון דולר בשנה. במילים אחרות, ארד שמה את יהבה על מדי המים המתקדמים.

אם נסתכל על העתיד ברור לנו שקריאה רציפה של צריכת המים הן על ידי הצרכן, חברת המים ואפילו צדדים שלישיים היא חשובה, הן באיתור נזילות בזמן אמת, והן באומדן הוצאות המים בזמן אמת. מדי המים החכמים, צפויים להיכנס לבתי מגורים חדשים שמוקמים מחד ולהחליף מדי מים ישנים מאידך.

לארד חוב נטו של כ-19 מיליון נכון לסוף הרבעון השני של 2021 והיא נסחרת בשווי שוק של 1.15 מיליארד שקל (358 מיליון). בארה"ב, חולשת חברת Badger Meter (NYSE:BMI) על 21% מהמדים החכמים בשוק האמריקאי (לעומת 13% לארד) והיא נסחרת בארה"ב לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר. ל Badger מכירות של כ 460 מיליון דולר ותזרים מזומנים שוטף של כ 90 מיליון דולר. כלומר לחברה הזו מכירות ותזרים פי 2-3 מארד אך היא נסחרת בשווי גבוה פי כמה מארד.

בשורה התחתונה

שוק מדי המים החכמים הוא העתיד ללא ספק, ארד כחברה הנסחרת בתל אביב, נעלמה מעיני המשקיעים ולא השתתפה בראלי של השנה האחרונה. בין השורות של הדו"ח לרבעון השני, ניתן לראות שהחברה חזרה לעצמה ופניה קדימה. אנו מעריכים כי הדו"חות הבאים ימשיכו להצביע על המשך מגמת הצמיחה והשיפור ברווחיות. עבור אלו המעריכים כי ענף מדי המים החכמים יצמח כמצופה, מהווה ארד רעיון השקעה שבהחלט אפשר "לזרום איתו".

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד ש.ק.ל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מה קורה עם אוברסיז? 30/08/2021 09:23
    הגב לתגובה זו
    האם נזכה לראות פירות מההשקעה הזאת?
  • 2.
    חברה מצויינת שהצליחה לעבור מטכנולוגיה ישנה לחדשה ב 29/08/2021 12:21
    הגב לתגובה זו
    חברה מצויינת שהצליחה לעבור מטכנולוגיה ישנה לחדשה בזכות השקעה במו״פ וניהול נכון.
  • 1.
    עמי 29/08/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
    לדעתי יש נגדם תביעה ייצוגית על כך שמדי המים שלהם מזייפים ומנפחים חשבונות
עדר (X)עדר (X)

העדר הדיגיטלי ואפליקציות ההשקעה: האם כולנו הופכים למשקיעי המונים?

איך משקיעים היום בבורסה, מהם אפליקציות השקעה והאם אנחנו חלק מעדר ענק?

עופר הבר |
נושאים בכתבה עדר השקעות

בורסה והשקעות הפכו למשחק ילדים - כהורים תמיד תהינו איך לחנך את ילדינו לחסוך ולהשקיע נכון. חשבנו להיעזר בספר ״השקעות לעצלנים, הדרך הפשוטה להשקעה ארוכת טווח בשוק ההון״ אך העצלנים נשארו עצלנים. קראנו את הספר של רוברט קיוסאקי ״אבא עשיר אבא עני, שיעורים על כסף שהורים עשירים מלמדים את ילדיהם״, אך ההורים קראו ואת הילדים לא לימדו!

בשנים האחרונות, עולם ההשקעות עבר מהפכה של ממש, מהפכה שהובלה על ידי טכנולוגיה ונגישות חסרות תקדים. המסחר בבורסה, שהיה בעבר נחלתם הבלעדית של אנשי מקצוע בבנקים ובבתי השקעות, נפתח בפני כל ילד עם סמארטפון וחיבור לאינטרנט. אפליקציות השקעה ידידותיות למשתמש כמו eToro, Robinhood,  ובישראל גם Pepper Invest, הפכו את המסחר לקל, מודעות מפתות בסגנון  ״יש לכם 50 ש״ח? – תשקיעו!״, מחסום גודל ההשקעה נפרץ לילדים אך גם למבוגרים ביננו שלא העזו להשקיע בשוק ההון, תמיד מקנן בנו החשש מסיכון, חוסר ידיעה ולרוב גם חוסר הבנה. תורת ההשקעות הינה מקצוע, אך המהפכה הטכנולוגית הפכה את ההשקעה לנגישה לכל גם בסכומים קטנים המאפשרים טעימה ולימוד תוך כדי.

 

עדר ההשקעות הדיגיטלי

המסחר הפך למהיר ולעתים קרובות גם לממכר. אלא שהנגישות המהירה הזו יצרה תופעה חדשה: "העדר הדיגיטלי" – התנהגות עדר שבה משקיעים רבים פועלים במקביל, לאו דווקא על בסיס ניתוח יסודי, אלא על בסיס טרנדים, המלצות ברשתות חברתיות והייפ וירטואלי.

התופעה הזו אינה מקרית. היא מוזנת מכמה מנועים מרכזיים: ראשית, הפיכתו של שוק ההון ל"משחק" חברתי. פלטפורמות כמו eToro בנו את המודל העסקי שלהן על Social Trading, שבו משתמשים יכולים לראות את הפעולות של משקיעים אחרים, ואף להעתיק אותן באופן אוטומטי. בפורומים כמו Reddit, ובמיוחד תת-הפורום המפורסם WallStreetBets, משקיעים חובבים מחליפים המלצות (או ליתר דיוק, "טיפים" עם נימה של קריאה לפעולה) ויוצרים קהילה תוססת שמניעה מהלכים דרמטיים.


העלייה והנפילה של גיימסטופ


דוגמה בולטת לכוחו של "העדר הדיגיטלי" הייתה פרשת GameStop בשנת 2021. משקיעים קטנים בפורום WallStreetBets התאחדו והחלו לרכוש במאסיביות את מניות החברה, כדי להעלות את מחירן ולגרום להפסדים אדירים לקרנות גידור שהימרו נגד המניה. באמצעות אפליקציות כמו Robinhood, שהציעה עמלות מסחר אפסיות ואפילו אפס עמלה על חלק מהמניות, הם הצליחו ליצור תנודתיות קיצונית שלא נראתה כמותה בשוק. רובין-הוד עצמה, שצמחה על גב המשקיעים הקטנים, מצאה את עצמה במרכז סערה ציבורית כשבשלב מסוים הגבילה את המסחר במניות מסוימות, מה שעורר זעם בקרב הקהילה וגרר חקירות רגולטוריות.