ניר חצבניר חצב
הצפת ערך

מדיוונד מתחילה להתעורר – למה?

פתאום, לכאורה ללא סיבה - מדיוונד מזנקת ומעל הדרך מלמדת את המשקיעים שיעור חשוב בסבלנות 
ניר חצב | (4)

נסחרת לה חברה בשווי מסוים ו"תקועה" בו למשך תקופה ארוכה, עד שפתאום, בלי סיבה נראית לעין, הערך שלה מתחיל להיחשף. כשזה קורה, אתם רוצים להיות שם, כי הצפת הערך היא מהירה ואגרסיבית. מדיוונד מלמדת את משקיעי הביוטק הישראלים שיעור חשוב בשבועות האחרונים, שיעור בסבלנות ובאורך רוח

מוצר אפקטיבי, גיבוי ממשלתי והסכם אסטרטגי

מדיוונד היא חברת ביוטכנולוגיה ישראלית הנשלטת על ידי כלל ביוטכנו 10.19% העוסקת בפיתוח תרופות דרמטולוגיות לאינדיקציות נישתיות. המוצר המתקדם ביותר של החברה הוא ה-NexoBrid, מוצר טופיקאלי (כלומר – נמרח על העור) המיועד לטיפול בכוויות קשות. מוצר זה מאושר לשימוש באירופה מ-2012 ונמצא לקראת אישור בארה"ב, לאחר שהחברה הגישה בקשת אישור שיווק (BLA) לפני כחודש. במידה וה-FDA יקבל את הבקשה, הוא יקצה תאריך לקבלת החלטה על שיווק המוצר (PDUFA Date), שמהווה את המכשול האחרון לפני השקה. מחקרים קליניים שביצעה מדיוונד הוכיחו כי בהשוואה לטיפול המקובל (שהוא לרוב ניתוח), NexoBrid מקצר משמעותית את זמן ההטרייה של פצעי הכוויה, מקטין את הצורך בביצוע השתלת עור ומקטין את הסיכון לקטיעה (Excision).

החברה נמצאת בהסכם עם הרשות האמריקאית למחקר ופיתוח ביו-רפואי מתקדם (BARDA), שבמסגרתו, מממנת הסוכנות את פיתוח התרופה ובנוסף, היא רוכשת מלאי שלה לצרכי חירום לאומיים. הסכם זה הוא חשוב במיוחד עבור מדיוונד, שכן זהו מימון ללא תמורה במניות (מימון לא מדלל), שהוא יקר מפז עבור חברת ביוטכנולוגיה. סך הכל קיבלה מדיוונד כ-43 מיליון דולר מ-BARDA עד היום, כאשר היקף ההסכם המקסימלי הוא 202 מיליון דולר.

כמו כן, במאי 2019 חתמה מדיוונד על הסכם עם חברת Vericel, במסגרתו תהיה האחרונה אחראית על הפצת ה-NexoBrid בצפון אמריקה. בתמורה, שילמה Vericel למדיוונד מקדמה בסך 17.5 מיליון דולר ובנוסף, היא מחויבת לתשלום של עד 132.5 מיליון דולר בהתאם לעמידה באבני דרך מסחריים ורגולטוריים, ולתמלוגים בהיקף חד-ספרתי גבוה עד דו-ספרתי נמוך. Vericel היא חברה אמריקאית הנסחרת בשווי שוק של כ-700 מיליון דולר, המוכרת יותר מ-100 מיליון דולר בשנה, עם מוצר מרכזי שמיועד גם הוא לטיפול בכוויות של יותר מ-30% משטח הגוף. המוצר של Vericel, שנקרא Epicel, משלים את ה-NexoBrid (שמיועד לטיפול בכוויות של עד 30% משטח הגוף) ובכך, מסביר את הרציונאל האסטרטגי בעסקה.

מוצר מרכזי נוסף של החברה הוא ה-EscharEx, המיועד לטיפול בפצעים כרוניים וקשים לריפוי מסוג VLU (כיב ברגל) ו-DFU (כף רגל סוכרתית), והוא נמצא בעיצומו של ניסוי שלב 2 בארה"ב, עם תוצאות ראשוניות במחצית הראשונה של 2021. מוצר זה הוא המוצר המשמעותי יותר עבור מדיוונד, שכן הוא פונה לשוק יעד פוטנציאלי גדול מאוד. בעוד גודל השוק הפוטנציאלי של ה-NexoBrid הוא כ-200 מיליון דולר בארה"ב בשנה, ה-EscharEx פונה לשוק של כ-2 מיליארד דולר בשנה, גם כן בארה"ב בלבד.

דינמיקה של התעוררות במניה

חברת מדיוונד נסחרת בנאסדק מאז 2014 ומוכרת היטב למשקיעי הביוטק הישראלים, גם בשל האחזקה של כלל ביוטכנולוגיה בחברה. מניית מדיוונד רושמת ירידה מתמשכת בשוויה בשנים האחרונות, אבל לאחרונה, נרשמת התעוררות משמעותית במנייה. מניית החברה התחילה את 2020 במחיר של כ-3 דולרים ובגל הירידות של פברואר-מרץ, הגיעה עד לשפל של מתחת ל-1.5 דולר. כשכל השוק התאושש בחדות, מניית מדיוונד התאוששה רק חלקית, עד לרמה של כ-2 דולרים בתחילת חודש יוני. באותה נקודה חל המפנה.

מה-11 ביוני ועד היום השלימה מניית החברה זינוק של כ-115%. העלייה החדה במדיוונד היא דוגמה לדינמיקה של התעוררות במנייה, שמתרחשת לא פעם בחברות קטנות יחסית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תחילה, עדכון החברה בנוגע להגשת ה-BLA נתן גושפנקא להתקדמות לוח הזמנים הקליני. נכון שהגשת ה-BLA  לא היוותה הפתעה בהתחשב בהודעות האחרונות של הנהלת מדיוונד, אך אין דין הערכה כדין עובדה. אנליסטים שמסקרים את החברה משתמשים לעיתים בעדכונים כאלה כדי לעדכן את המודלים הפיננסים שלהם ובחלק מהמקרים, גם להעלות את מחירי היעד. עדכוני מחירי היעד מהווים קטליזטור נוסף לעליות. בנקודה זו נכנסים לסיפור משקיעי המומנטום, שמניית החברה "קופצת" להם למסכים. גם משקיעים אלו תורמים לעליית מחיר המנייה ולא פחות חשוב מכך, לעליית היקפי המסחר. היקפי מסחר גבוהים מאפשרים למשקיעים גדולים יותר לבחון את המנייה, מה שיכול להוביל לגל עליות נוסף.

כך נוצר מצב שבו מנייה שנסחרת ברמות מסוימות למשך תקופה ארוכה נכנסת למומנטום חיובי ועולה בחדות בתקופה קצרה. במקרים כאלו, רק משקיע ש"יושב" על הפוזיציה יכול ליהנות מחלק משמעותי מהאפסייד.

לאן הולכים מכאן?

נכון לכתיבת שורות אלו, מניית מדיוונד נסחרת בשווי שוק של כ-107 מיליון דולר, עם מזומן בקופה בהיקף של 27 מיליון דולר. לחברה מספר נכסים משמעותיים ובראשם, מוצר מאושר באירופה ועל סף אישור בארה"ב (בכפוף להחלטת ה-FDA), הסכם מימון מקיף עם הממשל האמריקאי והסכם הפצה של ה-NexoBrid בארה"ב.

מעבר לכך, הנהלת החברה טוענת כי הפוטנציאל הכלכלי הגדול הוא מהתרופה EscharEx, שמתקדמת באופן הדרגתי בלוח הזמנים הקליני, עם אינדיקציה חשובה לאפקטיביות בעוד כשנה.

בהתחשב בסנטימנט המשופר של ציבור המשקיעים כלפי חברות ביוטכנולוגיה, כולל החברות הקטנות יותר (אינדיקציה לכך היא ביצועי קרן הסל XBI שעלתה ב-24% מתחילת השנה וב-72% מאז השפל של מרץ), ובפוטנציאל המכירות של המוצרים המובילים שלה, אני מעריך שיחס הסיכון-סיכוי במדיוונד הוא עדיין אטרקטיבי, גם אחרי שיותר מהכפילה את שוויה בחודש וקצת האחרונים.

הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital, המחזיקה במניות מדיוונד.

המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קיצר שורט (ל"ת)
    א3ז 24/07/2020 07:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רולטה 23/07/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
    שכן עד שהגישו בקשה הרי אין באמת היתכנות שיווקית. ולפני זה המניה היתה הימור כי יכלו גם להיכשל במוצר ולהפסיד את כל הכסף כמו כל כך הרבה חברות ביוטכנולוגיה דומות. המשקיעים שם היו קופות גדולות וקרנות הון סיכון גדולות ששמים את הכסף של החוסכים ושל משקיעים (ולא את הכסף שלהם) ומהמרים כגב על המון חברות. חלק מצליח ויש רווח מטורף חלק מפסיד. הרווח של מסתכם בממוצע של 8% בשנה אז תחשבו לבד אם הכפילו את הרווח על במניה הזו כמה הפסידו על אחרות. בשורה התחתונה אין כאן אף שיעור למשקיע הפרטי כי אין לא את היכולות להתנהג כמו תאגידי הקופות הגדולות כמו כלל.
  • 1.
    השקעה בכלל ביוטכנולוגיה זאת שיטה בדוקה למחוק את הכסף (ל"ת)
    דוד 23/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
  • משקיע 26/07/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחכות עד שכלל ביו תכפיל את שוויה ואז להצטרף למומנטום.
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.