האיום הכי גדול על שער הדולר - לא מה שחשבתם
הנשק הכי טוב של ארה"ב בהתמודדות עם הנזק שנגרם בשל וירוס הקורונה הוא הדולר. הבנק המרכזי מדפיס כמויות אדירות של דולרים, והכסף הזה מניע את הבורסות, את חבילות הסיוע הנדיבות של הממשלה, ואת החברות שממשיכות לקבל אשראי למרות הפסדים אדירים. למעשה, האמון שהצרכנים מגלים בדולר, שמתבטא בכך שהאינפלציה נשארת נמוכה למרות כמות הדולרים שנשפכת למשק, מגלה שהדולר מעולם לא היה חזק יותר.
אבל למרות זאת, הבנק המרכזי מעולם לא חשש למעמד של הדולר כפי שהוא חושש כיום. האיום הראשון על הדולר הגיע דווקא מכיוונה של פייסבוק. לפני כשנה, פייסבוק הכריזה על תוכנית להשקת מטבע קריפטוגרפי בשם ליברה. פייסבוק לא הייתה לבד בפרויקט הזה – ביחד אתה היו שותפות לפרויקט, בין היתר, מאסטרקארד, ויזה, ואי-ביי. לפי התוכנית המקורית, היה נפתח חשבון עבור כל מי שמשתמש בפייסבוק או באחת מחברות הבת שלה (בין היתר אינסטגרם וווסטסאפ). מכיוון שלפייסבוק לבד יש יותר מ- 2.5 מיליארד משתמשים, זה אומר שביחד עם חברות הבת, הליברה הייתה הופכת זמינה לכמחצית מהאנשים בעולם.
ברגע שזה היה קורה, לכל משתמש ליברה הייתה דרך קלה ומהירה לבצע קניות או לשלוח כסף, והוא לא היה צריך בשביל זה לא את הבנק ולא דולרים. כל מה שהוא היה צריך זה להיכנס לחשבון שלו בפייסבוק וללחוץ על כפתור. בלי להמיר מטבעות כשקונים מאתר בחו"ל, ובלי לשלם עמלות לבנק על החזקה של חשבון. אם מישהו בכל זאת רוצה דולרים (או כל מטבע אחר), גם זה לא בעיה – מאסטרקארד וויזה יכולות להמיר את הליברה לכמעט כל מטבע שקיים בעולם.
כשפייסבוק הכריזו על התוכנית הזאת, היו כמה אנשים שהתחילו להזיע. הראשונים שהזיעו היו בבנק המרכזי, שהבינו שפתאום יהיה מטבע חדש ובינלאומי, והם עלולים לאבד שליטה על מקור הכוח היחיד שלהם – הכסף. השניים שהזיעו היו בבית הלבן. הדולר נותן לארה"ב המון כוח; ארה"ב יכולה להטיל היום סנקציות על איראן, למשל, בגלל שהמסחר הבינלאומי מתנהל בדולר, ועובר דרך בנקים אמריקאיים בשלב כזה או אחר. אבל אם מי שינהל את הסליקה הבינלאומית זה פייסבוק, ארה"ב יכולה להטיל סנקציות על מי שהיא רוצה. כל עוד פייסבוק לא משתתפת במשחק, לסנקציות אין שיניים. בעולם שבו יש ליברה, כשטראמפ ירצה להפעיל כוח, הוא קודם כל יצטרך לבקר את צוקרברג ולקבל ממנו אישור.
- נמל התעופה החדיש נחנך בישראל והרשת החברתית משנה שם ואסטרטגיה
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מי שהזיעו הכי הרבה היו מנהלי הבנקים המסחריים. בעולם שבו יש ליברה, אין מקום לבנקים שאנחנו מכירים. ראשית, בגלל שבעולם שבו יש ליברה, אנשים לא צריכים להחזיק את הכסף שלהם בחשבון עו"ש – הוא ממילא מופקד בחשבון שלהם בפייסבוק. ואם אנשים לא מפקידים כסף בבנק, לבנק אין כסף לתת הלוואות. שנית, בגלל שהיום, היתרון של הבנקים על נותני אשראי אחרים הוא שיש להם הרבה יותר מידע על אנשים פרטיים ועל חברות קטנות ובינוניות. אבל לפייסבוק יש הרבה יותר מידע מאשר לבנקים.
לפחות בינתיים, הליברה לא תקרה, לפחות לא באופן שפייסבוק תכננה. הממשל, הבנק המרכזי, והבנקים המסחריים הפעילו לחץ מרוכז על החברות שהיו שותפות לתוכנית, ואלצו אותן לעזוב, משאירים את פייסבוק עם ליברה חסרת שיניים.
אבל האיום לא נעלם. עכשיו, מי שמאיימת ללכת בכיוון הזאת היא סין. הסינים מתכוונים להשיק גרסה דיגיטלית של היואן, והמטרה המוצהרת היא להתחרות בדולר. הסינים יציעו לכל מי שרוצה, להשתמש ביואן הדיגיטלי שלהם, כדי לסלוק עסקאות באופן מהיר, יעיל, ושאיננו תלוי במערכת הבנקאות שקיימת היום. כשזה מגיע בתקופה שבה אמריקה נראית חלשה בגלל וירוס הקורונה, ההפגנות, והתלות של אמריקה במכונת ההדפסה של הבנק המרכזי, האיום הסיני נראה רציני. המזל של הדולר הוא שרוב העולם סומך על הסינים אפילו פחות מעל האמריקאים, ולכן כנראה שלא יותר מדי אנשים וחברות בעולם המערבי יפקידו את הכספים שלהם בבנק המרכזי הסיני.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
בכל זאת, כדי שלא להשאיר את הסינים לבד במשחק, הבנק המרכזי האמריקאי שקל להשיק גרסה דיגיטלית של הדולר. הוא החליט שלא לעשות את זה, כדי שלא לחסל את מערכת הבנקאות הקיימת. אבל השאלה היא כמה זמן הוא יוכל להימנע מזה. יש הרבה מאוד כסף בשוק הבנקאות. עד מתי אפשר יהיה למנוע מפייסבוק, גוגל, וממדינות אחרות מלנסות לעשות לבנקים מה שאובר עשתה למוניות?
ד"ר אביחי שניר
- 17.. 21/06/2020 07:58הגב לתגובה זוזה עדיין לא קרה אבל מטבעות מהסוג הזה שתלויות הרבה מאד ביכולת חישוב לא יהיו יציבות ברגע שנגיע למצב שהעוצמה של המחשב תתחזק בכל שזנ באלפי אחוזים. גוגל הראו כבר יכולות כאלו ועוד היד נטויה
- 16.גבע 19/06/2020 14:35הגב לתגובה זואז עומדים ומחכים צמאים לבקבוק מים
- 15.יוסי 19/06/2020 13:30הגב לתגובה זואם יקחו ממנה אפשרות להדפיס$ היא תפשוט רגל. אז לפני שזה יקרה: אם זה יבוא מחברות פרטיות היא לא תאפשר בע"י רגולציה, אם זה יבוא ממדינות סין+רוסיה היא תלך למחמת העולם ה-3.
- 14.השקל הוא האיום היחיד על הדולר (ראו גרף באתר). (ל"ת). 18/06/2020 18:09הגב לתגובה זו
- 13.Gold miner 18/06/2020 15:51הגב לתגובה זורק זהב ? מה יש מאחורי הביטקוין? מה יש מאחורי ליברה? מה מונע פריצה ויצירת אין ספור מטבעות וגניבת ארנקים וחשבונות? מי ערב לזה ?
- 12.דויד יוסף 18/06/2020 15:34הגב לתגובה זוהפרטה של כוח וכסף מביא לסופה של המדינה באשר היא מדינה מדינה לא יכולה להתקיים בלי השליטה על יצור הכסף (גם דיגיטלי) ובלי שליטה על הכוח ואינה מורשת על פי הבנות והסכמה בין האזרחים ומדינה להפריט את הכסף או השימוש בכוח. אחרת אין מדינה!
- 11.כותבי תרחישים 18/06/2020 10:23הגב לתגובה זולהמחשה בלבד-יש בנק+קבלן דירה+ קונה דירה=מחיר הדירה 130 שח הקונה מעביר לקבלן 30 שח ומקבל מהבנק 100שח משכנתא ומזכה הקבלן ב100 שח בנוסף ל 30 שהקונה העביר האם הבנק העביר כסף מזומן (חוץ מהכסף של הקונה) ?ברור שלא יחד עם זאת הבנק מחייב משכנתא ל 20/40 שנה- האם הבנק העביר כסף- ברור שלא-וכמה הבנק הרויח ? בפתרון יהיה לכם הפתעות
- 10.קניית ביטקוין היום זאת ההשקעהה הכי חכמה לעתיד 18/06/2020 09:09הגב לתגובה זוקניית ביטקוין היום זאת ההשקעהה הכי חכמה לעתיד
- גם מתכות יקרות, גם ביטקויין וגם חברות הטכנולוגיה ואם יש לך עוד אז גם נדל"ן בשלב מאוחר יותר (ל"ת)אני 18/06/2020 19:27הגב לתגובה זו
- 9.סאמר 18/06/2020 00:18הגב לתגובה זוהבנקים עושקים אותנו ומשחקים בנו לידיים שלהם אפילו בהלוואות בערבות מדינה...כי מטרתם לשלוט בנו ולחייב אותנו לתלות בהם ולהטיל עלינו אימה
- 8.יוסי חן 17/06/2020 23:58הגב לתגובה זופייסבוק לא גוף ממשלתי שרשאי להמציא מטבע
- מי המציא את כל המטבעות הוירטואליים? (ל"ת)ארליך 19/06/2020 13:52הגב לתגובה זו
- 7.שלומי 17/06/2020 22:50הגב לתגובה זוכשזה יקרה מי שיש לו ביטקוין יתעשר לכן מומלץ ליקנות
- 6.כותבי תרחישים 17/06/2020 20:13הגב לתגובה זוההונאה ממשיכה עקב תמיכה מגבוהה יגיע זמן שמס מדינות יחברו -ועז הכל ישתנה יש משהוא שיהיה הסמן הרווחי-
- 5.רק יירד 17/06/2020 19:01הגב לתגובה זורק יירד
- א.זורקין 18/06/2020 08:15הגב לתגובה זואיפה אורי ואריק
- 4.בקיצור - כתבה שלא מחדשת כלום (ל"ת)מיכאל 17/06/2020 18:28הגב לתגובה זו
- כמו התגובה שלך ......כלום (ל"ת)חחחח 17/06/2020 19:49הגב לתגובה זו
- 3.שמוליק 17/06/2020 18:06הגב לתגובה זויותר נכון לראות את זה עמצאי תשלום מאשר מטבע. כל ליברה הייתה צריכה להיות מגובה בסל מטבעות. בלי יכולת להדפיס ליברה בלי זה מגובה בעתודות דולר - זה ברור שאף אחד בעולם לא יסכים שחברה מסחרית פשוט תדפיס כסף מהאוויר. ברגע שזה מגובה דולר, זה לא איום על דולר.
- אני 18/06/2020 19:28הגב לתגובה זוהיא היתה אמור להיות מגובה בסל של מטבעות וני"ע
- שמוליקיפוד 18/06/2020 10:50הגב לתגובה זואו שקל. או לישט. או כל מטבע אחר בסל, או בכלל מגובה בערך ממוצע של הסל עצמו. ברור שמרגע שאתה מכניס שחקן פרטי למשחק, שלא כפוף לרגולציה ולבנק המרכזי אתה מאבד שליטה - ובאותו רגע אתה מאבד את זכות הקיום שלך.
- 2.פיני 17/06/2020 17:57הגב לתגובה זוענקיות הטכנולוגיה משתלטות על העולם ומטילות על הציבור- בלי ששם לב- את האג'נדות החברתיות -פרוגרסיביות שלהן על העולם, תוך ניצול האינטרנט ואימפוטנציית המשטרים הדמוקרטיים. הן כמובן לא נבחרו ע"י הציבור לכך= פגיעה בדמוקרטיות. הדיקטטוריות המשפיעות היותר והחזקות ביותר היום הן תאגידי הענק הטכנולוגיים.
- אתה צודק 18/06/2020 03:24הגב לתגובה זווגם פייסבוק וגוגל שלא נבחרו על ידי אף אחד.הם למעשה אנרכיית כאוס.הכסף צריך להיות בידי הציבור ושקוף.
- 1.הבנקים חזירים עם העמלות שלהם (ל"ת)17/06/2020 17:32הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
