שנת 2016 הולכת להיות גיהנום למשקיע ההגיוני - אבל יש כעת הזדמנויות

פרשן וול סטריט של Bizportal מסכם את התהליכים בוול סטריט מאז המאה ה-19, דרך משבר 2008 ועד היום
נושאים בכתבה סיכום שנה

בשורה התחתונה הפד' ימשיך להעלות את הריבית במתינות ובאחריות, כמנהגו מאז ומעולם, ובהתאם להתפתחויות הכלכליות בארה"ב ומחוצה לה. האינפלציה לא תתפרץ, הצריכה הגלובלית תמשיך לעלות ורווחיות החברות תמשיך להשתפר. כל אלו הם חלק מתהליך התמזגות מהפכת הטכנולוגיה לתוך הכלכלה המסורתית - תהליך שהחל למעשה עוד בסוף המאה ה-19 ושיימשך עוד שנים רבות.

מהפכת הטכנולוגיה, בדיוק כמו המהפכה התעשייתית שקדמה לה, מציינת נקודת מפנה בהיסטוריה של האנושות, מהפכה ששינתה והשפיעה על כל היבט בחיי היום-יום. המהפכה התעשייתית, שהחליפה עבודת ידיים במכונות, יצרה תעשייה כימית ותהליכים של טיפול במתכות ובמים, הכניסה את כוח הקיטור לחיי האדם, יצרה את המפעלים התעשייתיים ונמשכה כ-80 שנה (1760-1840). המהפכה הטכנולוגית הנוכחית לקחה למעשה את מקל המרוצים מהמהפכה התעשייתית בסוף המאה ה-19. באותה עת תומאס אדיסון יישם את השימוש בחשמל לעולם העסקים באמצעות סדרת פטנטים משלו, והקים חברות לצורך כך ביניהן ג'נרל אלקטריק (GE). אדיסון, שטבע את הפתגם, "גאונות מורכבת מ-1% של השראה ו-99% של הזעה", היה הראשון בסדרה של גאונים שקידמו את מהפכת הטכנולוגיה.

מתברר שכאשר הקב"ה יצר את העולם הוא הכניס איזה שבב במערכת ההפעלה שמוביל את התפתחות האנושות. שבב שמידי כמה עשרות שנים "מייצר" בן אדם שמצעיד את האנושות כולה כמה צעדים קדימה. כך היו תומאס ניוקומן (קיטור), John Roebuck (כימיה), האחים צ'נס (זכוכית), ג'וסף וינטרופ (מיכשור), לואיס פול (טקסטיל) ורבים אחרים. מהפכת הטכנולוגיה נדחפת גם היא על ידי אותו סוג של אנשים, תומאס אדיסון, אלברט איינשטיין, תומאס ואטסון, גורדון מור, ד"ר ג'יקובס, ביל גייטס, סטיב ג'ובס ועוד.

בדיוק כפי שקרה עם המהפכה התעשייתית, שלקח לה שנים רבות עד שהתמזגה / החליפה את הכלכלה המסורתית דאז, כך גם התקדמה מהפכת הטכנולוגית באיטיות ולאורך שנים רבות עד שהחלה להשפיע על הכלכלה המסורתית. זה התחיל עם המצאת הנורה החשמלית, עבר לאלקטרוניקה, מוליכים למחצה, עיצוב השבבים והביא להתעוררות הביו טכנולוגית. אבל רק ב-2008-2010 החל המיזוג בין המהפכה לכלכלה המסורתית, וישנם הליצנים שטוענים שהמשבר הגדול ב-2008 נעשה על ידי היד הנעלמה של השוכן במרומים, במתכוון, על מנת לזרז את המיזוג הגדול הזה.

התהליך בין הטכנולוגיה לכלכלה המסורתית עושה בגדול 2 דברים חשובים, הוא ייעל את התעשייה, המסחר והחקלאות והגדיל את הצריכה באמצעות ייצור נישות תעשייתיות חדשות לחלוטין. ההתייעלות מדכאת את האינפלציה ומעלה את רווחיות החברות, והנישות החדשות כמו הטלפון החכם, קמעונאות הרשת, המכונית החשמלית ועוד מבטיחות המשכיות של מנועי צמיחה כלכליים.

הפן החזירי שמזרז את הקידמה של ימינו המשפט הבא ירגיז כמה מידידינו אנשי המחאות החברתיות: מהפכת הטכנולוגיה, בדיוק כמו המהפכה התעשייתית, הצליחה אך ורק בגלל אימוץ הקפיטליזם כשיטה כלכלית / חברתית מובילה. הקפיטליזם, שבגלל טבע האדם כולל בתוכו גם את הפן החזירי, "משחרר" את יכולות החדשנות והיזמות אצל האדם. אנחנו מקווים שהחברה האנושית, שבזכות שתי המהפכות, מתקדמת בהשכלתה, תגרום ליצירת הרגולציה הדרושה שתעצור את החזירים.

תהליך ההתמזגות משפיע גם על עולם ההשקעות. שלושת התהליכים החלו לבלוט מאז החלה ההתאוששות ממשבר 2008. הראשון הוא אי הוודאות של המשקיע שעולה לרמות שמעולם לא היו דוגמתן. השני, התרחבות מסיבית של מספר המשקיעים, רובם חסרי הבנה בסיסית, שנכנסו וממשיכים להיכנס, "למשחק ההשקעות". הגורם השלישי הוא תרבות הכותרות, שהפכה למקור המידע המרכזי של המשקיעים החדשים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

גורם אי הוודאות ימשיך לגדול ככל שמהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה מתקדמות, והסיבה לכך קשורה בחוסר בהבנת הנקרא של ההתפתחויות הטכנולוגיות מחד ו"תרבות הכותרות" הפופולרית שמתעתעת בקבלת החלטות הגיונית אצל המשקיעים מאידך. הגידול במספר המשקיעים הוא תוצאה של התקדמות מהפכת האינפורמציה והרשתות החברתיות - תופעות שמאפשרות לכל דכפין לסחור במחירים אטרקטיביים, אבל מכניסה ל"משחק" ("משחק ההשקעות" הוא כינוי שהחל בשנים האחרונות ומחליף את הכינוי "השקעות") משקיעים חסרי ניסיון וידע, כאמור, שעיקר "השכלתם" מגיעה מהכותרות.

"תרבות הכותרות", שהשתלטה על כל מערכות המידע (ויזואליות, רדיופוניות וברשתות), מתנגשת ישירות בהחלטות ההשקעה ההגיוניות והרבה יותר מכך - בשל השתלטותה על מערכות המידע היא גורמת לתנודות קיצוניות בשוק. אבל בסופו של דבר, מהפכת הטכנולוגיה טובה למניות ולטווח ארוך מאוד. אז נכון, יהיו תיקונים רבים וזעזועים מפחידים אבל הכיוון הכללי של הכלכלה הגלובלית, ובעקבות זאת של המניות, ימשיך מעלה.

אז מה עושים ב-2016? הדבר היחיד שבטוח נראה גם בשנה הבאה הוא התנודות החדות - הן תמשכנה גם במדדים והרבה יותר במניות הבודדות. כיוון שאין ספק שבעקבות מרוצי הרייטינג, שהכותרות השליליות הן לחם חוקם, תרבות הכותרות רק תלך ותתרחב - תלך ותקצין, קצב ועוצמת התנודות יעלו. המניות ימשיכו להיות "המשחק ההגיוני היחיד" בשוק ההון. זאת בגלל סדרת העלאות הריבית המתוכננת שתפגע באגרות החוב, בגלל שרווחיות החברות תשמר וגם בגלל הדיבידנד שימשיך לעלות. אבל "מציאות" גדולות יהיה קשה למצוא. אנחנו לא מאמינים שהנפט (לא האנרגיה, הנפט!) יחזור לרמות בהן היה וישמש כאלטרנטיבת השקעה. לדעתנו ההפך הוא הנכון - הנפט הגולמי ימשיך להתדרדר בשל ההצפה בשווקים, "המהפך האמריקני" מיבואנית ליצואנית, האינטרס האמריקני בשנת הבחירות והירידה המסיבית בעלויות האלטרנטיבות שתמשיך בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית.

שנת 2016, כמו כל השנים מאז 2009, תמשיך להיות גן עדן לספקולנטים מקצועיים (שגם ימשיכו להפסיד בגדול אבל מבחינתם לפחות יש הרבה מה לעשות) וגיהינום למשקיע ההגיוני שיצטרך להילחם ולחרוק שיניים אל מול התנודות וחוסר הוודאות. מאז 2009, המשקיע ההגיוני (שלמרות כל ההתפתחויות עדיין מייצג את החלק הגדול של כספי ההשקעות) חייב לנצל את התנודות שימשיכו על מנת לבנות לעצמו תיק מניות לטווח הארוך - תיק שמתבסס בעיקר על סלים סקטוריאליים וקרנות נאמנות מקבילות עם פינה של 5%-10% לספקולציות חכמות. חשוב להדגיש, כתבה הזו מכוונת אך ורק למשקיע ההגיוני. לסחרנים ולספקולנטים נתייחס בכתבה עתידית.

תחומי ההשקעה המעניינים ל-2016 החלק הארי של ההשקעה במניות צריך עדיין להישאר בחברות אמריקניות, אבל כדאי גם להגדיל חשיפה באירופה, שגם היא, למרות טענות רואי השחור, מתאוששת. המגזרים שמאז 2010 מובילים את ההתאוששות ועל פי המומחים ימשיכו לעשות זאת גם בשנים הקרובות הם האנרגיה, הבריאות, הטכנולוגיה (עם דגש על כלכלת הרשת), ההובלה והחקלאות. כל אחד מהמגזרים הללו צומח בשל כמה תתי מגזרים שדוחפים בעוצמה. הבעיה של המשקיע, שמכשירי ההשקעה הפופולריים, סלים או קרנות, מייצגים את המגזר כולו ולא נותנים מספיק חשיפה לתתי המגזר.

למה הכוונה? קחו לדוגמא את תעשיית האנרגיה. תעשייה זו צמחה בקרוב ל-200% מאז 2010, ואליבא כל המומחים תמשיך לצמוח בקצב דומה גם בחמש השנים הבאות. אבל הבעיה של המשקיע, שההשפעה של הנוזל השחור על כל חברות האנרגיה (ישירות או בעקיפין) מכרעת וכולן בהתדרדרות מזה כשנה וחצי. זה לא משנה אם השקעתם בסלי האנרגיה הפופולריים מהסוג של XLE או VDE (שכוללים חברות מהסוג של XOM, CVX ו- SLB) או בסלים האלטרנטיביים מהסוג של PBW או GEX (שאצלם המובילות הן FSLR, HQCL, VWSYF ושכמותן) כולם נפגעו. המצב דומה, אם כי פחות קיצוני, גם בכל התחומים האחרים.

אנחנו מאמינים שהמשקיע הסולידי / הגיוני צריך להיכנס ל-2016 רכוב על מקבץ סלים / קרנות שמייצג את הכלכלות האמריקנית, האירופית, הגלובלית ותחומי האנרגיה, הבריאות, הטכנולוגיה החכמה, ההובלה והחקלאות, וכמובן גם עם אחד מסלי הטיפול במים שעליהם אנחנו ממליצים מאז תחילת המאה.

נפרט לפיכך את הסלים המעניינים בכל תחום (ולזכור שיש תמיד קרנות זהות וגם סלים דומים). על מניות מעניינות בתחומים הנ"ל נמשיך להאיר זרקור בכתבות עתידיות, כפי שעשינו עד כה. הבאנו דוגמאות לסלים בכל אחד מהסקטורים, כולל אלטרנטיבות.

  • הכלכלה האמריקנית
סל ה-SPY כולל את 500 החברות המובילות את כלכלת ארה"ב בכל התחומים. הוא המועדף לטעמנו.
  • אירופה
גם כאן אנחנו מעדיפים את סלי החברות המובילות מהסוג של FEU או VGK.
  • הכלכלה הגלובלית
סלי הטיטנים הגלובליים, ה-DGT ,IOO או EDG הם המתאימים.
  • אנרגיה
למרות שלדעתנו מחיר הנפט הגולמי ימשיך לרדת, אנחנו מאמינים ששני דברים יקרו בתחום, הן לחברות שמריחות מנפט והן לאלטרנטיביות - ציבור המשקיעים יבין שחברות האנרגיה המובילות מתאימות עצמן לירידת המחירים ויחזרו לרווחיות גבוהה, והשני, שחברות האלטרנטיבות, בגלל ההתקדמות הטכנולוגית, לא תיפגענה מירידת מחירי הנפט הגולמי. אנחנו מאמינים לפיכך שברמות המחיר הנוכחיות "תערובת" של XLE עם PBW מתקרבת, מבחינת המחיר, לתחתית.
  • בריאות
אחד משני הסקטורים החשובים ביותר לתיק ההשקעות - והמגוון עצום. אנחנו חושבים שהסלים הכוללים כמו ה-XLV, שמייצג את תחום הבריאות האמריקני כולו והחברות המובילות (55 חברות אמריקניות מובילות, מתוכן, 38.4% חברות פארמה, 24.3% ביוטק, 18.5% שירותים רפואיים, 13.9% ציוד רפואי, 4.2% מדעי החיים ו-0.7% טכנולוגיות חדשות) או הסל הגלובלי IXJ (שכולל 99 חברות, כ-70% מהאמריקניות שכלולות ב-XLV). להלן בחירה רחבה וגם תת מגזרית.
  • טכנולוגיה
הסקטור החשוב השני, וגם כאן המגוון גדול. סלי ה-XLK ,QQQ וה-IXN, הם דוגמאות אבל כאן תמצאו בחירה רחבה וגם תת מגזרית כמו סל המוליכים למחצה, SOXX, סל הסייבר HACK או סל הרשתות החברתיות SOCL.
  • הובלה
2 סלים מייצגים את התחום - IYT ו-XTN - והם כוללים מגוון חברות הובלה, מחברות המשלוחים דרך חברות הרכבות, המשאיות, הובלה ימית ואווירית. על מנת לרדת לתתי המגזר אפשר להיכנס לפה.

לחקלאות ולמים נקדיש את השבוע הבא.

שנה אזרחית נפלאה לכולנו.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(82):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 34.
    חן 11/01/2016 17:14
    הגב לתגובה זו
    שלום שלמה, מה לדעתך צפוי עם מניות הגז ב 2016 בהנחה כי בג"ץ לא יתערב בדיונים אשר יתקיימו בחודש פברואר וכך יעבור סופית המתווה אך מנגד הבעיות עם ממשלת מצרים שהקפיאה חוזים מול חברות הגז בגלל הקנס אותו חויבה לשלם לחברת החשמל? תודה
  • 33.
    ארי 06/01/2016 14:14
    הגב לתגובה זו
    פשוט מדהים. כבר שנים לא הייתה כאן אורחת כ"כ לא קרואה
  • שלמה גרינברג 06/01/2016 17:34
    הגב לתגובה זו
    איני מבין איך בכלל עלה הרעיון, בארה"ב לעגו ששמעו על ההתלהבות כשזו נכנסה לת"א
  • 32.
    איש הנוסטרו 06/01/2016 01:19
    הגב לתגובה זו
    עברה לא מעט תהפוכות בחמש שנים האחרונות וההייתי שמח לשמוע את דעתך על אפיקי ההשקעה ארוכי הטווח בחברה זו
  • שלמה גרינברג 06/01/2016 09:00
    הגב לתגובה זו
    URI מייצגת את אחת החברות היותר מצליחות בארה"ב, צומחת ורווחית. דווקא בשנה (2015) הטובה בתולדותיה, המניה התדרדרה אבל זה כמובן חלק מעולם החוסר היגיון שהשתלט על וול סטריט. מה שקרה הוא שילוב בין העלייה החדה במניה עד לשנה שעברה, החשש ממעבר להאטה כלכלית שוב והכי חמור הייתה הדעה המוזרה ש URI נהנית מהזרמות הנזילות (ה QE ) יותר מאחרות וכיוון שהפדס החליטו להאט בהזרמה החברה תיפגע ולכן, לפני כשנה וחצי הורידו אנליסטים המלצותיהם ל SELL. מהבחינה הכלכלית המחיר הנוכחי מעניין.
  • המון תודה (ל"ת)
    איש הנוסטרו 07/01/2016 00:12
  • 31.
    אורנה 05/01/2016 21:28
    הגב לתגובה זו
    מישהו כתב פה שמניית GBSN תטוס אחרי ה-20 ועד אז יהיה לחץ. חבל על מי שמת אומרים אצלינו. מאז שאמרת את זה היא כבר התרסקה בעוד שליש. גם אם אתה צודק ועד ה-20 תתרסק עד ל5-10 סנט ואז "תטוס" אפילו 1000 אחוז היא תגיע רק לשערה היום שהיא 90 אחוז פחות משערה לפני מספר ימים. עצוב
  • אבן מצחיק ומגוחך (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/01/2016 09:01
    הגב לתגובה זו
  • כלי 06/01/2016 14:18
    איך בכל זאת הגיעה לשער כזה גבוה בשנה האחרונה אם היא כזו חברה גרועה?
  • 30.
    חנה 05/01/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
    שלמה היקר פשוט תענוג ליהנות מחוכמתך ומהדרך בה אתה מביע ומשתף. אתה מורה דרך תודה!
  • 29.
    אהבתי מאוד כמו תמיד מאמר מצויין (ל"ת)
    רן 05/01/2016 02:04
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    טמיר 03/01/2016 18:38
    הגב לתגובה זו
    שלמה תודה על המאמר... אשמח לדעתך על אורמת ומיצובה בתחרות של האנרגיה הנקיה והגיאוטרמית.. סכנות וסיכויים.. תודה
  • שלמה גרינברג 04/01/2016 10:51
    הגב לתגובה זו
    לפני כשנה וחצי. היא אכן מתקדמת אפילו יותר משצפיתי אז.
  • ארז 04/01/2016 14:31
    על החשש מחרם אירופי, ומניה ישראלית רותחת 15.05.14
  • 27.
    חיים 03/01/2016 17:44
    הגב לתגובה זו
    שנת 2016 הולכת להיות גיהנום למשקיע ההגיוני - אבל יש כעת הזדמנויות????? תהיה מלחמה ויהיה מנצח השוק יעלה אך יפול כיסה עצמו מכל הכיוונים!!
  • שלמה גרינברג 04/01/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
    כפי שכתבתי, לא אני כותב הכותרות והמאמר, אם תטרח גם לקוראו, ברור למדי
  • 26.
    מאיר 03/01/2016 14:07
    הגב לתגובה זו
    הספקולנט מרויח...ההגיוני מפסיד(?). לא כך אמור להיות שוק ההון
  • שלמה גרחנברג 03/01/2016 16:15
    הגב לתגובה זו
    בכול מקרה לא אני כותב את הכותרת
  • 25.
    שלמה מה דעתך על מגזר הבנקים האזוריים בארהב (ל"ת)
    גיורא 03/01/2016 13:45
    הגב לתגובה זו
  • אבי 04/01/2016 11:47
    הגב לתגובה זו
    המדד הזה חשוף פחות לתנודות גלובליות ולכן הוא יותר "דפנסיבי" ממדד ה XLF לדוגמא. יחד עם זאת, גם הוא חטף בחודש האחרון
  • איני עוקב (ל"ת)
    שלמה גרחנברג 03/01/2016 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    משה 03/01/2016 12:53
    הגב לתגובה זו
    יושבים בעיקר עם מזומן.חלק קטן אחוזים בודדים מיועדים ללקיחת סיכונים,לכן שלמה יש מצב לכתוב על מניות עם פוטנציאל עליות מרשים,ולא הכוונה לכבדות ; אפל,מיקרוסופט פייזר ואחרים.נכון שנת 2016 מאתגרת,אבל בכל זאת,תנסה.
  • שלמה גרחנברג 03/01/2016 16:13
    הגב לתגובה זו
    ;האם תוכל לתת דוגמה ? עד כמה שאני יודע זה מה שאני מנסה לעשות מזה למעלה מ 30 שנה אם תתן דןגמה רצינית אנסה להתייחס
  • 23.
    שלמה מה עם XOP על האנרגיה? (ל"ת)
    דוד 03/01/2016 00:48
    הגב לתגובה זו
  • שלמה גרינברג 03/01/2016 11:41
    הגב לתגובה זו
    מדד ה S&P Oil & Gas Exploration & Production Select Industry הוא אחד מקבוצת מדדים שמכסים את תחום האנרגיה. מדד זה מכסה את החברות האמריקאיות שמחפשות ומבצעות קידוחים של גז ונפט בארה"ב. אלו ברובן חברות בינוניות וקטנות. הסל אינו כולל את החברות הגלובליות ולא אלטרנטיבות.
  • 22.
    קורא בקביעות ובציפיה 02/01/2016 21:04
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך על הכוון המתהווה של תאגידים סיניים לרכוש נתח מהותי מחברות הבטוח בארץ במחיר אפילו כפול מהמחיר בשוק.
  • איני מכיר את הנושא (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/01/2016 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    סקרן 02/01/2016 18:04
    הגב לתגובה זו
    שלמה שבוע ט לך.. רציתי לשמוע דעתך על מניה זו ..אם יש פריצת דרך שם אחרי קבלת הfda לפני כשבועיים ימים..!
  • נורית 02/01/2016 20:25
    הגב לתגובה זו
    שלמה לפני תקופה כתבת שאינך מכיר את המניה הזו. אממה היא חברה "משלנו" ואנחנו נהנים לקבל ממך סקירות על חברות אז זה יהיה לתועלת להרבה אם תבדוק לנו את הנושא דרך המשקפיים שלך. תודה (לפני מס' חודשים קיבלה מאחד האנליסטים המלצה עם אפסייד של מעל 1000 אחוז עד לסוף 2016)
  • שווי 23 מיליון דולר 02/01/2016 22:03
    כתבה מוקדשת לסלים על מדדים - ואתם לא מסוגלים להשתחרר מחברות הכלום האלה. אדם תמים שיקנה 2000 מניות בסכום של 45 סנט למניה (אם החשבון בכלל מאפשר את זה) ינקנקו אותו ב 100 דולר עמלות (סנט למניה) על 900 דולר קניה מניה).
  • שלמה גרינברג 02/01/2016 21:59
    "לפני מס' חודשים קיבלה מאחד האנליסטים המלצה עם אפסייד של מעל 1000 אחוז עד לסוף 2016". כולי תקווה שכך יהיה. אם תשיגי לי את הדו"ח אשמח להתייחס (תעבירי למערכת ביזפורטל)
  • 20.
    ישראל 02/01/2016 17:59
    הגב לתגובה זו
    בבקשה לפרסם שנית את תחזית 2015 על מנת לבחון את ההצלחה שלה
  • איני עוסק בתחזיות (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/01/2016 21:52
    הגב לתגובה זו
  • יופי (ל"ת)
    דוד 03/01/2016 15:30
  • 19.
    אבי 02/01/2016 16:50
    הגב לתגובה זו
    iShares MSCI USA Quality Factor ETF Why QUAL? 1. Exposure to large- and mid-cap U.S. stocks exhibiting positive fundamentals (high return on equity, stable year-over-year earnings growth and low financial leverage) 2. Index-based access to a specific factor which has historically driven a significant part of companies' risk and return1 3. Use to help manage exposure and risk within a stock allocation
  • 18.
    חנןך 02/01/2016 14:26
    הגב לתגובה זו
    קניתי את מניית KBIO (בסכום צנוע) ופני כשבועיים עצרו את המנהל והפסיקו את המסחר בנסדק, לאן זה יוביל לדעתך?
  • שלמה גרינברג 02/01/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    קנית המניה ואינך עוקב? לא רק שעצרו המנכ"ל, לא רק שהפסיקו המסחר אלא החברה גם נכנסה לאי-פירעון וביקשה הגנת ביהמ"ש (CHAPTER 11) ומוצפת בתביעות. כבר עניתי על השאלה.
  • 17.
    סבלו קשות לידיעתך 02/01/2016 12:51
    הגב לתגובה זו
    התנועות קצרות ומהירות מאד איחרת שניה נתפסת!!! (בעיקר בשורט)
  • "ספקולנטים מקצועיים" כתבתי!!! (ל"ת)
    שלמה גרינברג 02/01/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    יואל 02/01/2016 12:06
    הגב לתגובה זו
    הרבה חזו מפולת ב2015,לכן אל תאמינו לכל המנבאים בעמ
  • שלמה גרינברג 02/01/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    פאבר צדק (גם לא בדיוק) פעם אחת, בקיץ 1987 ומאז טעה בכול תחזית.
  • 15.
    יוד 02/01/2016 11:23
    הגב לתגובה זו
    יש מספר מנועי צמיחה כלכלית לאורך ההיסטוריה: המצאות מדעיות כמו גילוי האטום, פיתוחים טכנולוגיים כמו המצאת הטרנזיסטור ומנועי בעירה פנימית וצמיחה מבוססת גידול צריכה במדינות שעברו תיעוש כמו סין. כבר לא מעט שנים שאין התפתחויות משמעותיות במנועים אלו. ההתפתחויות שהיו כבר מזמן מתומחרות בשווקים. מכיוון ששלושת המנועים האלו מקרטעים, הבורסות ב 2016 יהיו חלשות, כמו ב 2015, למעט מספר קטן של חברות שמצליחות לחדש בתחומים כמו מחשוב נייד והתפתחויות שונות באינטרנט. יתכן שגם כמה חברות בתחום הביו.
  • 14.
    יופי של כתבה . תודה שלמה בהצלחה ב2016 (ל"ת)
    עמית 02/01/2016 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    GBSN 02/01/2016 02:39
    הגב לתגובה זו
    הנייר הזה הולך לטוס למעלה. עד 20 לחודש יהיה לחץ על המניה. את יכולה לקרוא ב yahoo. החברה עומדת לקבל בקרוב מאוד שני אישורי FDA לשני מכשירים נוספים. כל ההודעות הטובות יגיעו אחרי 20 לחודש. -
  • אפרת 02/01/2016 20:35
    הגב לתגובה זו
    צריכה לטוס 1000 אחוז כדי לחזור למחירה לפני שבועיים. כמה סיכוי שזה יקרה גם אם יהיו הודעות דרמטיות?
  • שלמה גרינברג 02/01/2016 14:00
    הגב לתגובה זו
    אם תקרא את הכתוב ביהוא תגלה שה"עליות" שהם צופים (ולמעשה זה לא יהוא אלא אתר ה Accesswire ) הן טכניות בלבד, כתגובה לירידה החדה. אשמח לדעת על איזה מכשירים אתה מדבר ומהיכן האינפורמציה לגבי התאריכים?
  • אריה 02/01/2016 20:13
    אני כן נכנסתי בראלי האחרון למניה זו בשער 13 סנט ומאז נקברה 90 אחוז!!! איפה היה הראש שלי? האם יש סיכוי שבהודעה טובה היא תחזור בחודשים הקרובים לאותו שער? האם כדאי לקנות עכשיו עוד ובכך להוריד את השער המתואם? או לברוח עם הגרושים שנותרוjQuery20306680437859613448_1451758113277 אשמח להתייחסות שלמה. תודה ושבוע מבורך
  • 12.
    אומרים תת מגזרים ולא תתי..... (ל"ת)
    יובל 02/01/2016 00:13
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ארז 01/01/2016 11:35
    הגב לתגובה זו
    First tanker carrying U.S. crude exports sets off from Texas Published: Dec 31, 2015 6:27 p.m. ET
  • זה מה שאני מציין בכתבה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 01/01/2016 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    גולשת 01/01/2016 09:34
    הגב לתגובה זו
    שלום לך שלמה,אני מזמינה אותך לעיין קצת בתחזיות המומחים האנליסטים, יודעי דבר ושאר ירקות על 2015. האמת היא שאני לא מבינה איך חלק מהם לא מתביישים להמשיך ולדבר בפומבי. פשוט בושה וחרפה שהם קוראים לעצמם "מומחים". רשימה ארוכה של נבואות שוא וניחושים מביכים. חבל שאמצעי התקשורת (בארץ ובעולם) לא עושים קצת חשבון נפש בנושא. הרי גם המומחה הפנומנלי ביותר לא יכול לדעת מה יהיה. הניחוש שלו טוב כמו שלך ושלי.איך כתב הסופר המצרי ששכחתי את שמו - "פטפוטים על הנילוס". אני שומרת כמובן גם את התחזיות ל2016. תמיד נעים לצחוק מבדיחה גם אם היא בת שנה. שנה טובה לך ולכולנו.
  • שלמה גרינברג 01/01/2016 15:53
    הגב לתגובה זו
    היסטוריונים אינם מצליחים להסכים על מה שכבר היה אז מה רוצים מהפיוצ'ריסטים??
  • אבי 01/01/2016 15:22
    הגב לתגובה זו
    ראשית,הצדק איתך.אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה ורב ה"אנליסטים" מדברים מתוך פוזיציה.גם את תחזיותיו של שלמה ראוי לטעום עם כפית של מלח,אבל (וזה ההבדל),כתבותיו מקיפות, מנותחות כהלכה וברובן מייחסות חשיבות להיבטים האסטרטגיים של כל השקעה. לעיתים, הוא נסחף (כמו כל בן אנוש), אפל כמשל. מכל מקום, לי הוא מקנה כלים טובים יותר לקבל החלטות. שנה אזרחית טובה
  • אבי אני מסכימה לכל מה שכתבת. שלמה הוא נפלא. אין ספק. (ל"ת)
    גולשת 01/01/2016 15:51
  • 9.
    משה 01/01/2016 08:07
    הגב לתגובה זו
    היו בה עליות וירידות לאחרונה משדרת שהיא חוזרת לצמיחה,מה דעתך?
  • שלמה גרינברג 01/01/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
    איך אתה רוצה לקבל תשובה על שאלה מסוג זה? ראשית העליות והירידות היו בבורסה כמו ב GM, F, TM ואחרות המכירות בעלייה. מה פירוש "משדרת שהיא חוזרת לצמיחה"? כיצד היא משדרת? איני עוקב מקרוב אחרי חטיבת המכוניות של טאטוא כך שאין לי דעה.
  • 8.
    אפרת 01/01/2016 00:32
    הגב לתגובה זו
    הצילה אותי פשוט מהפסד מטורף. הגבת לפני מס' שבועות על מניית GBSN ואמרת שגם במחיר הכי נמוך היא לא הזדמנות. בדיוק חברים הציעו לי אותה ואז הייתה ב"ראלי" שעלתה מאיזור 5 סנט לאיזור ה-20 סנט ואמרו שהולכת לטוס עד לכמה דולר. אחרי הדברים שלך החלטתי לא להיכנס ומה שהכי מדהים שאני עוקבת אחריה מאז לפני שבועיים ביצעו ספליט נראה לי של 60 ל-1 והיא לא מפסיקה להתרסק ועכשיו לפי החשבון שלי היא משתווה לכמעט סנט בודד בחישוב של לפני הספליט. כנראה או שתפשוט רגל או שאני לא מבינה איך חברה נותנת למניה שלה ככה להתרסק. תודה בכל אופן
  • 7.
    ירדן 31/12/2015 19:28
    הגב לתגובה זו
    דומה לpho במשהו? מצרף את הנייר קסם מים ארה"ב (`4Da)8,650 -0.23%התעודה קסם מים הינה תעודת סל העוקבת אחר מדד Palisades Water Index. המדד כולל 38...תמורה כספית: 11,591 ₪תשואת החודש-1.49%תשואת השנה-9.93%תשואת 12 חודשים-10.68%דמי ניהול1שווי הוגן
  • שלמה גרינברג 01/01/2016 09:29
    הגב לתגובה זו
    התעודה אכן עוקבת אחרי מדד הפליסייד אבל ה IPO, עוקב אחרי מדד ה NASDAQ OMX US Water Index שבנוי רק מחברות אמריקאיות שנסחרות בנאסד"ק בלבד. רוב החברות הכלולות בשני הסלים, IPO וקסם, דומות אבל המשקלים שונים ובשני המקרים הנטייה האמריקאית קצת מעוותת את התמונה כי חברות המים הגדולות נמצאות באירופה דווקא (ויאוליה כלולה אומנם בפליסייד אבל במינון נמוך. בשבוע הבא אכתוב על המים, נושא קרוב מאוד לליבי. אני מעדיף את הקרנות מים האירופיות ובמיוחד הסדרה של הבנק השווייצרי פיקטט. בשבוע הבא אפרט. אגב, הסלים הלא-ישראלים עדיפים בגלל מבנה העמלות.
  • אחלה תגובה תודה רבה מלכה לכתבה הבאה (ל"ת)
    ירדן 01/01/2016 15:17
  • 6.
    אבי 31/12/2015 17:48
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום, אשמח לשמוע דעתך לגבי ההחלטה של GE להפריד את הפעילות של האנרגיה המתחדשת מהחטיבה של האנרגיה הכללית
  • שלמה גרינברג 01/01/2016 10:00
    הגב לתגובה זו
    ב 2014 הודיעה GE שהגיעה להסכמה עם אלסטום, ענקית הכוח והתחבורה הצרפתית על רכישת החברה ב 17 מיליארד דולר. GE מפלרטטת עם אלסטום מאז שנות ה 80 כיוון שאלסטום מתאימה מאוד לחטיבת הכוח/אנרגיה/ מחשוב שריגי (grid computing) של GE. העסקה נסגרה בנובמבר, לאחר שממשלת צרפת אישרה (בתנאים לא קלים ל GE ). לאור תנאי העסקה תהיה GE חייבת, הגיונית, לעשות שינויים בחטיבת הכוח שלה (שכוללת אנרגיה אלטרנטיבית) כפי שעשתה לאחר שרכשה את תומפסון הצרפתית ובעקבות הרכישה העבירה את רוב הפעילות הרפואית שלה לצרפת (אגב, לקנות חברות בצרפת זה דבר שכמעט בלתי אפשרי אלא אם הרוכש כמעט הופך צרפתי, כדאי לנו ללמוד מהצרפתים). באשר לשאלתך מה שנראה ש GE תעשה יהיה שתפריד בין עיסוקיה באנרגיה אלטרנטיבית לבין עיסוקיה בהקמה והפעלת תחנות/מפעלי כוח ברחבי העולם. בגלל הגודל של חטיבת הכוח היא כנראה תהפוך לחטיבה אחת כאשר האנרגיה, המים והרוח יהוו החטיבה השנייה. דעתי? זה מהלך הגיוני עסקית ועוד שלב במהלך הרה אורגניזציה של המעבר מהכלכלה הישנה לחדשה שהתחיל היו"ר אימלט ב 2001 ושעדיין נמשך כאחד ממהלכי הניהול הגדולים והמוצלחים בעולם העסקי.
  • תודה רבה (ל"ת)
    אבי 01/01/2016 15:07
  • 5.
    יעל 31/12/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
    25% זהב 25% אג"ח ממשלתי שקלי הכי ארוך 25% VT מניות 25% מזומן
  • שלמה גרינברג 31/12/2015 16:21
    הגב לתגובה זו
    על איזה אג"ח מדובר? ישראלי? וזהב זה סולידי? ולמה VT דווקא?החלק היחיד שנראה לי הגיוני הוא המזומן
  • מדובר על המודל של הארי בראון (ל"ת)
    יעל 31/12/2015 19:47
  • 4.
    רז 31/12/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
    תודה.
  • 3.
    לא מבין למה לקנות בלי סוף סלים. עדיף VT וזהו. (ל"ת)
    גולש 31/12/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
  • VT הוא אחד הסלים הגלובליים כמו IOO , DJT ומאה אחרים (ל"ת)
    שלמה גרינברג 31/12/2015 13:40
    הגב לתגובה זו
  • והוא לא עדיף על שילוב של 10 סלים מסקטורים שונים? (ל"ת)
    גולש 31/12/2015 14:32
  • אפי 31/12/2015 13:02
    הגב לתגובה זו
    ספר לנו גם שהתיק שלה מורכב מ 25 אחוז השקעה בזהב.
  • מי זו "הסולידית"? (ל"ת)
    מני 02/01/2016 23:24
  • 2.
    ארז 31/12/2015 11:01
    הגב לתגובה זו
    כולנו (גם אני) מתמוגגים לקרוא על ביטויים כמו "תרבות הכותרות" "סחרני יום" ולהגיד לעצמינו "אנחנו לא כאלה - אנחנו נשקיע דרך סלים על מדדים רחבים" - כאן נמצא הכשל - כי אנחנו לוקחים כספים שנצברו על פני שנים ואולי עשרות שנים (דירה שנמכרה וחולקה בין מספר יורשים) - וביום אחד זורקים אותם לתוך סלים. בזה אנחנו סחרני יום ותרבות הכותרות בעצמינו. גם אם ה "יום אחד" הזה מתבצע על פני שנה שלמה (כול חודש מכניסים 10 אחוז). לכן רק השקעה שבה כול חודש מכניסים סכום קטן ומתמידים על פני הרבה שנים היא השקעה שבה מובטחת לכם תשואת השוק בסיכון קטן - כול השאר זה הימורים , סחרני יום ותרבות הכותרות.
  • אורי 31/12/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    אם יצא מהם משהו כן ישבתי עליהם המון זמן והפסדתי לכן כדאי לבחור מניות כ Geהנפלאה ועוד חב תרופות וBA ADMVCATאפל בנקים ועוד ולבסוף ברכות לאדם היקר שלמה שנה טובה ובריאות כי מה נעשה בלעדיך
  • אבי 31/12/2015 17:53
    אפל ירדה השנה כ 5%. בנק אוף אמריקה, כנ"ל. GE באמת חריגה בנוף, אבל נסחרת קרוב לשיא (מה שמראה על חוסנה) ולכן קיים חשש לרכוש אותה במחיר הזה
  • 1.
    מה אתה אומר על הפיננסים בארה"ב? (ל"ת)
    gaibr 31/12/2015 08:31
    הגב לתגובה זו
  • שלמה גרינברג 01/01/2016 16:08
    הגב לתגובה זו
    הפיננסים בארה"ב זה תחום ענק וכולל עשרות תת מגזרים