שני פרויקטים, שני מבצעים - איפה מעמד הביניים באמת מרוויח?
בסוף השבוע שעבר, נבחרת החלומות הצרכנית של 'חבר' שוב הרעידה את אמות הסיפין של שוק הנדל"ן בישראל. המספרים עלו על כל דימיון: 790 דירות נמכרו תוך מספר שעות במכרז של 'תדהר' ו'חבר' בהיקפים שלא יביישו תקציב של מדינה אפריקנית בינונית.
הזוכים היו מבין 4,000 אנשי 'חבר', שנדחקו ונופפו בפתקים כדי לזכות בזכות לרכוש דירה במחיר מוזל. מאד. הפעם, אולי בשל הדיון האינטנסיבי בסוגיית הנדל"ן, ואולי בשל העובדה שכולנו מתבוננים בעיניים כלות בשוק
המדובר ובמה שחבר מצליחים לעשות עבור חברי המועדון שלו, היה קצת יותר קשה לבלוע את הגלולה. למה שוב זה "הם" ולא אנחנו.
אני מניח שלו כל אחת ואחד מאיתנו היה חבר במועדון הצרכנות, כולנו היינו זוכים להטבות מפליגות בנדל"ן, רכב, חופשות וכדומה. בינתיים 'חבר' עושים עבודה מצוינת עבור לקוחותיהם, אז איפה הבעיה?
רגע לפני שדנים אותי לתלייה בכיכר העיר על פגיעה בצה"ל, הרשו לי להסביר: מועדון הצרכנות, 'חבר', מורכב מאנשי קבע שזה עתה סיימו סדיר, דרך מג"דים, מפקדים בכירים לשעבר, גמלאי מערכת הבטחון שכבר קיבלו את הפנסיות שלהם לצד המשך קבלת משכורת. מכיוון שהמועדון מורכב מקשת רחבה של אוכלוסיה, החלו להישמע קולות בתוך המועדון של זוגות צעירים שלא זכו להיכנס לרשימה המובחרת של 790 זוכים. אלה שאלו האם הייתה זו כוונת המשורר, שאחוז גדול בקרב חברי המועדון, בעלי הון עצמי לא מבוטל, שכבר הספיקו בחייהם לרכוש דירה או שתיים, יוכלו לרכוש דירה נוספת להשקעה? האם לכך התכוונו שרי השיכון והאוצר כשדיווחו על הצלחת שיווק הקרקעות בראש העין במסגרת מכרז ליזמים?
- יעקב אטרקצי: "ההטבה לאנשי 'חבר' היא דו־ספרתית; אף אחד אחר לא יקבל תנאים כאלה"
- עזבו את מיטב-דש: 400 מיליון שקל של 'חבר' עברו לניהול בפסגות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם לא הזוגות הצעירים, מעמד הביניים, שמזיע מעבודה קשה ולא מגיע לדירה ראשונה, האם לא להם מחפשים פתרון לבעיה לאומית, או שמא הם בכלל לא חלק מהמשחק ורק משמשים פיונים במשחק הכותרות? האם חלה הקלה בשוק כשעוד זוג בעל 2 דירות "זכה" בהגרלה ועכשיו יוכל להשכיר אותה למרבה במחיר?
אפשר וצריך היה לאפשר, בתוך 'חבר', רק לזוגות שאינם בעלי דירה להשתתף בהגרלה או לתת להם זכות סירוב ורק אז להציע את שאר הדירות לכל החברים במועדון. סביר להניח שהדירות היו נחטפות בכל מקרה, כך שכולם היו מרוויחים: היזם, מועדון 'חבר' והרוכשים. אבל בסוף היום הזוגות הצעירים מקרב חברי מועדון 'חבר' היו מתקרבים קצת יותר לבית משלהם, ואילו למשקיעים היתה ניתנת הזדמנות להיכנס למשחק לאחריהם.
אגב, גם ראש העין היתה מרוויחה - הקרקעות עליהן יבנה הפרויקט יגשימו את ייעודן - לאכלס זוגות צעירים שיהוו את התשתית לעתידה של ראש העין כעיר שוקקת וצעירה. בינתיים, סביר להניח שאכן משפחות צעירות יגורו שם אבל הן יגורו בשכירות עד שימצאו מקום אחר, זול יותר או לחליפין, יכלו את המשאבים הכספיים שלהם.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
אז איך אפשר לעשות את זה נכון?
מנהלי 'חבר' יכולים לצאת לטיול רגלי קצר לפרויקט של חברת נדל"ן גדולה אחרת באותה העיר ולשמוע ממנה על המבצע שהם עשו בעיר. שיכון ובינוי, אחת מהיזמיות הגדולות והחשובות בשוק הדיור, הבינה שזאת העת לשווק באופן מושכל, כזה שמשלב עסקים טובים עם אחריות חברתית וראייה חזונית, והציעה במסגרת מכרז פתוח את 100 הדירות הראשונות בפרויקט לזוגות צעירים מקרב תושבי העיר. 100 דירות שמורות לצעירים . החברה עשתה זאת מבלי לקשור את עצמה לכוח קניה זה או אחר, ומבלי להשיג הטבות מפליגות מהממשלה או מהרשות המוניציפלית. שיכון ובינוי פשוט הבינה משהו אחד - זה משתלם כלכלית ושיווקית להתנהל באחריות ומתוך מודעות חברתית.
אז מה היה לנו פה?
שני פרויקטים, אחד ליד השני. שניהם, אני מאמין, ימכרו טוב מאוד. אבל באחד מהם תהיה קהילה צעירה, שורשית, איכותית עם מוטיבציה לתרום לפיתוח ושגשוג סביבתי ועירוני. בשני, לעומת זאת, המון מלחמות בין שוכרים למשכירים.
- 14.לא לדאוג, גם השוכרים בשכונה יהיו משפחות עם ילדים (ל"ת)דמגוגיה בגרוש 30/11/2013 07:04הגב לתגובה זו
- 13.זיו 28/11/2013 08:28הגב לתגובה זואחרי שנתנו את החיים שלהם למדינה מגיע להם בתים חינם, לא במכרז ולא בהגרלה. פתאום נהיה טרנד לנגח את אנשי הקבע כאילו הם אשמים במצב
- 12.רחל הרצוג 27/11/2013 14:58הגב לתגובה זושנדע במה מדובר. מישהו יודע?
- 11.איך מצטרפים לחבר? בדיוק עברתי ליד הבקו״ם. (ל"ת)איילת החיילת 27/11/2013 14:55הגב לתגובה זו
- 10.אייל 27/11/2013 12:31הגב לתגובה זוואנחנו חושבים שזכינו בהגרלה.
- 9.נעה 27/11/2013 10:13הגב לתגובה זואני מניחה שזאת היתה התגובה של תדהר כשהבינה שהרוכשים הם לא זוגות צעירים. לא מפתיע כשמסתכלים על השוק הזה. לאף אחד לא איכפת באמת.
- 8.א.פ 27/11/2013 08:55הגב לתגובה זולמרות שאי אפשר לצפות מחברות פרטיות לעשות מהלכים חברתיים. האחריות היא אך ורק על הממשלה שחייבת להגביל את היזמים, וכמו שהכתב ציין, בסוף כולם מרוויחים.
- 7.לביא 26/11/2013 18:12הגב לתגובה זושוב למי שיש יהיה יותר ולמי שאין יהיה פחות. זה חוק טבע. כדי לשבור את החוק הזה תריך לחוקק חוק הנותן עדיפות לזוגות צעירים בכל פרוייקט. קודם לשווק יום או יומיים עם או בלי הגרלה לזוגות הצעירים ורק אחרי זה לפתוח לציבור הרחב. אני מניח שלכל משקיע פוטנציאלי יש ילדים הנאבקים תחת העול הבלתי סביר וגם הוא יהיה מעוניין לסייע להם "להסתדר בחיים"
- 6.כלכלן 26/11/2013 16:15הגב לתגובה זוהם מוצצי דם שנהנים מהילה של הפרה הקדושה ביותר בישראל- צה"ל. יש שם קבוצה ענקית של מקבלי משכורות שמנות+ פנסיות + עובדים בעבודה אחרת, להם לא צריך לדאוג, מהם צריך לקחת !
- 5.מדהים איך דברים עובדים בארץ שלנו (ל"ת)יאללה ברלין 26/11/2013 15:13הגב לתגובה זו
- 4.גם אני בחבר ועדיין מאמין לך לכל מילה (ל"ת)איש קבע 26/11/2013 14:39הגב לתגובה זו
- 3.תמי 26/11/2013 14:09הגב לתגובה זואני לא מבינה למה לא מתארגנים ביחד קבוצות של אנשים שלא חברים בחבר.....
- נעה 27/11/2013 10:15הגב לתגובה זופשוט צריך לתת את הקניה למקצוענים ולא לעשות את זה לבד. אני נעזרתי בחברה שליוותה אותי בכל התהליך של הקניה וקיבלתי הנחה של כמעט מאה אלף שקל
- בטח שמתארגנים. קוראים לזה קבוצות רכישה. (ל"ת)מקבלים אחלה דילים. 26/11/2013 15:05הגב לתגובה זו
- 2.ראוית 26/11/2013 14:04הגב לתגובה זולמה אתה לא כותב מי זו החברה שנתנה לתושבי ראש העין עדיפות?
- זאת שיכון ובינוי. כתוב פעמיים (ל"ת)נעה 27/11/2013 10:15הגב לתגובה זו
- 1.רואה נכוחה 26/11/2013 09:52הגב לתגובה זומלחמות בין שוכרים ומשכירים = מאיפה זה הגיע ???

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.36%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- השקל מתחזק ברקע חזרת החטופים והרגיעה בוול סטריט
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.