שנת היופי של הדולר האמריקני - האם ישוב לחוזקו?

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, מתייחס בטורו אל גורלו וכיוונו של המטבע האמריקני בעת הנוכחית בצל המשבר הכלכלי הגובר באירופה ובפתח תוכנית הרחבה שלישית בארה"ב
יניב פגוט | (2)

לאחר שנים ארוכות ומאכזבות בהן השקעה בדולר מול השקל הביאה תשואה נמוכה, בשנת 2011 עלתה התשואה לכדי רמה של 7.66%. אך התשואה החיובית לא נשארה לאורך זמן, ובשנה הנוכחית נחלש מעט שערו היציג של הדולר אל מול השקל, ונסחר מזה מספר חודשים ברצועה צרה. במקביל סטיות התקן של הדולר מול השקל מתכווצות וממשיכות להיות נמוכות בהשוואה גלובלית.

הדשדוש העולמי של הדולר אל מול האירו בחודשים האחרונים כפועל יוצא של גל האופוריה שפקד את השווקים הגלובליים הינו הסיבה המרכזית לדשדוש בשערו של הדולר אל מול השקל. יציבות האירו אל מול הדולר נתמכת בהנחת עבודה סמויה לפיה "יצאנו מן היער" בכל האמור למשבר הכלכלי האירופי.

אנו לעומת זאת סבורים כי "לא דובים ולא יער", ושיא המשבר האירופי בהובלת כלכלת ספרד המקרטעת והמערכת הפיננסית שלה הכורעת תחת נטל חובות רעים, עדיין לפנינו. לפיכך, עת יפנימו בשווקים את הכיוון אליו נע המשבר ישוב הדולר להיות מפלט ביטחון ויתחזק אל מול האירו באופן מהותי.

התחזקות הדולר בעולם תביא להערכתנו להתחזקותו אל מול השקל. יש המעריכים כי מכונת הדפוס הממשלתית בארה"ב המדפיסה מזה שנים ארוכות דולרים ובכך מחלישה את המטבע באופן ייזום, תכנס שוב לפעולת הדפסה מואצת כבר בחודשים הקרובים במסגרת תוכנית הרחבה כמותית שלישית -פעולה שתתמוך שוב בחולשת הדולר האמריקני. תרחיש של הרחבה כמותית שלישית בארה"ב הינו תרחיש ריאלי, אולם לדעתנו הקטליזאטורים התומכים בהחלשות האירו אל מול הדולר בנקודת הזמן הנוכחית בסביבה הכלכלית הגלובלית חזקים יותר. לתפישתנו הבנק המרכזי האירופי יאלץ להמשיך ולהפחית את הריבית ואף לבצע תוכניות תמריץ משלו על מנת למנוע את קריסת גוש האירו. פעולות אלה יקזזו את השפעת ההרחבה הכמותית השלישית בארה"ב באם אכן תתבצע.

נקודה נוספת שראויה להיאמר היא כי אנו מתקשים לראות בנקים מרכזיים עולמיים מגדילים חשיפה למטבע האירו במסגרת גיוון יתרות המט"ח שלהם, לכן העולם נותר נכון להיום עם מטבע רזרבה מרכזי בודד ושמו דולר אמריקני. בכל האמור בווקטורים המקומיים התומכים בדשדוש הדולר אל מול השקל, הרי כי ציפיות העלאת הריבית במשק המקומי שצצות להן כפטריות לאחר גשם מדדי המחירים לצרכן הגבוהים, יעלמו אף הן בהמשך השנה. התפוגגות ציפיות העלאת הריבית במשק תתמוך אף היא בהתחזקות הדולר אל מול השקל. חזרתה החזויה של מחאת יוקר המחייה בקיץ וחבלי הלידה הקשים הצפויים לתקציב המדינה, צפויים אף הם לתמוך בהתחזקות הדולר אל מול השקל.

כל זאת ועוד לא הזכרנו התפתחויות שליליות אפשריות בזירת הפחד הטבעית והיא הזירה הגיאו פוליטית ובראשה הבעיה האיראנית. לתפישתנו, בעת הנוכחית ראוי לוותר על גידור המטבע בהחזקת רכיב המניות בארה"ב ולא לרכוש תעודות סל אמריקניות מנוטרלות מטבע, ובכך ליהנות מן החשיפה המטבעית הגלומה במניות אמריקניות. חשיפה מטבעית זו יכולה להגן במידה מסוימת על רכיב מניות הבלו צ'יפ האמריקניות בתיק ההשקעות בתרחיש של מימוש אשר מקורו באסקלציה במשבר החובות האירופי.

אנו מאמינים כי קיים הגיון בריא ברכישת תעודת סל לונג דולר - שורט אירו כהגנה על תיק ההשקעות מפני הסיכון המרכזי הגלום כיום בשווקים הגלובליים והוא אסקלציה במשבר החובות האירופי מתוך מחשבה כי כל אסקלציה במשבר זה תבוא לידי ביטוי בהחלשות משמעותית של האירו המפגין עוצמה ויציבות מעוררת תהייה בעת הנוכחית. בקרב שחקנים מתוחכמים ומוגדרי מטבע למיניהם ניתן לנצל את סטיות התקן הנמוכות בשערו של השקל אל מול הדולר על מנת לייצר חשיפה לדולר בתרחיש של קפיצת שער משמעותית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כדאי להשקיע באגח קונצרני צתוד מטח? (ל"ת)
    ירוק? 27/04/2012 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קריסת גוש האירו בלתי נמנעת. (ל"ת)
    על חורבות ספרד 25/04/2012 10:28
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.