כאב ראש סיני והדולר האוסטרלי

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, סוקר את כלכלת המעצמה הסינית. כיצד יראה עתידה, ולמה מפלה במדינה תוביל לירידת ערך בדולר האוסטרלי?
יניב פגוט | (1)

כאילו היו חסרים דאגות ו"כאבי ראש" לקברניטי הכלכלה הגלובלית, הרי האיום הכרוך "בנחיתה קשה" של הכלכלה הסינית צובר תאוצה. לאחר שהופחתה לאחרונה תחזית הצמיחה הרשמית של המשק הסיני לרמה של 7.5% ויצרנית הפלדה Billiton BHP הפחיתה תחזיות ביקוש לפלדה נוכח חולשה בביקוש הסיני, פורסם לאחרונה מדד מנהלי הרכש של סקטור הייצור הסיני ושפך עוד "מים צוננים" על תחזיות הצמיחה של הכלכלה הסינית.

המדד רשם את הקריאה הנמוכה ביותר מאז חודש נובמבר והצביע על התכווצות בפעילות הייצור במשק הסיני. קריאה ראשונית של המדד לחודש מארס הינה 48.1 נקודות אל מול רמה של 49.6 נקודות בחודש פברואר. ראוי לציין כי מדד מנהלי רכש זה שונה מן המדד הרשמי בכך שהוא מוטה הרבה יותר למדידת הפעילות של עסקים קטנים ובינוניים אשר נאבקים במחסור בנזילות וכן מוטה ייצוא. לפיכך הוא מציג זרקור גדול יותר על נקודות החולשה במשק הסיני, אך לאו דווקא מנבא טוב על צניחה חדה בקצב הצמיחה הכלכלי.

למרות נתון חלש זה ושלל איומים עימם תידרש להתמודד כלכלת סין בשנים הבאות, אנו סבורים כי סין תשכיל בשנת 2012 לעקוף "בקלילות" את יעד הצמיחה המונמך ולהציג צמיחה של 8%-8.5% באמצעות צעדים להגברת הנזילות במשק הסיני ומדיניות מוניטארית מרחיבה.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי סין הצומחת ועתירת ההשקעות הינה צרכנית סחורות מרכזית בשוק הסחורות הגלובלי. היא מניעה את גלגלי הכלכלות של יצואניות בסקטור זה. לשם המחשה, כלכלת סין אחראית ל-53.2% מן הביקושים העולמיים למלט, 47.7% מן הביקושים העולמיים לפלדה, 46.9% מן הביקושים העולמיים לפחם, 46.4% מן הביקושים העולמיים לבשר חזיר וכך הלאה, על אף העובדה שחלקה של כלכלת סין בתוצר העולמי מסתכם ב-9.4% בלבד. אין צל של ספק כי "נחיתה קשה" בסין תביא לירידה במחירי הסחורות בהן לסין משקל יתר מהותי בביקושים הגלובליים ותפגע בכלכלה של מדינות ייצוא סחורות. אך יחד עם זאת, הדבר יגרום לריסון לחצי מחירים הנובעים מזירת הסחורות.

נביא כדוגמא את כלכלת אוסטרליה הנשענת על ייצוא לשוק הסיני. במידה וייצוא זה יחלש הוא ישפיע בעוצמה שלילית רבה על קצב הצמיחה של כלכלת אוסטרליה וכנגזרת ישפיע על המדיניות המוניטארית באוסטרליה.

ניתן לבחון קשר זה בין הצמיחה הסינית לכלכלה האוסטרלית באמצעות בחינת התנהלות הדולר האוסטרלי ביחס לנתוני הצמיחה מכיוונה של כלכלת סין. הדולר האוסטרלי מתנהג בקורלציה גבוהה לקצב הצמיחה בסין כאשר קצב זה נחלש הוא לרוב נחלש גם כן.

לא אחת אנו נשאלים באשר לעמדתנו בעת הנוכחית להשקעה באיגרות חוב אוסטרליות על ידי משקיעים המחפשים לגוון את השקעותיהם באג"ח גלובלי ותרים אחר ריביות גבוהות. התשובה שלנו למשקיעים אלו מתמקדת בניתוח של סיכון המטבע האוסטרלי. האופטימיים בכל האמור לקצב הצמיחה הסיני יראו באג"ח ממשלת אוסטרליה השקעה מעניינת במשוואת סיכוי - סיכון. אילו הפסימיים ימנעו מהשקעה באג"ח ממשלת אוסטרליה מחשש לנזקי מטבע אשר ישחקו את הריבית השוטפת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שנים העולם במדיה מסתיר בפלסטר לדחות קריסה!!! (ל"ת)
    מיתון2012-13 29/03/2012 14:28
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.