כאב ראש סיני והדולר האוסטרלי

יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, סוקר את כלכלת המעצמה הסינית. כיצד יראה עתידה, ולמה מפלה במדינה תוביל לירידת ערך בדולר האוסטרלי?
יניב פגוט | (1)

כאילו היו חסרים דאגות ו"כאבי ראש" לקברניטי הכלכלה הגלובלית, הרי האיום הכרוך "בנחיתה קשה" של הכלכלה הסינית צובר תאוצה. לאחר שהופחתה לאחרונה תחזית הצמיחה הרשמית של המשק הסיני לרמה של 7.5% ויצרנית הפלדה Billiton BHP הפחיתה תחזיות ביקוש לפלדה נוכח חולשה בביקוש הסיני, פורסם לאחרונה מדד מנהלי הרכש של סקטור הייצור הסיני ושפך עוד "מים צוננים" על תחזיות הצמיחה של הכלכלה הסינית.

המדד רשם את הקריאה הנמוכה ביותר מאז חודש נובמבר והצביע על התכווצות בפעילות הייצור במשק הסיני. קריאה ראשונית של המדד לחודש מארס הינה 48.1 נקודות אל מול רמה של 49.6 נקודות בחודש פברואר. ראוי לציין כי מדד מנהלי רכש זה שונה מן המדד הרשמי בכך שהוא מוטה הרבה יותר למדידת הפעילות של עסקים קטנים ובינוניים אשר נאבקים במחסור בנזילות וכן מוטה ייצוא. לפיכך הוא מציג זרקור גדול יותר על נקודות החולשה במשק הסיני, אך לאו דווקא מנבא טוב על צניחה חדה בקצב הצמיחה הכלכלי.

למרות נתון חלש זה ושלל איומים עימם תידרש להתמודד כלכלת סין בשנים הבאות, אנו סבורים כי סין תשכיל בשנת 2012 לעקוף "בקלילות" את יעד הצמיחה המונמך ולהציג צמיחה של 8%-8.5% באמצעות צעדים להגברת הנזילות במשק הסיני ומדיניות מוניטארית מרחיבה.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי סין הצומחת ועתירת ההשקעות הינה צרכנית סחורות מרכזית בשוק הסחורות הגלובלי. היא מניעה את גלגלי הכלכלות של יצואניות בסקטור זה. לשם המחשה, כלכלת סין אחראית ל-53.2% מן הביקושים העולמיים למלט, 47.7% מן הביקושים העולמיים לפלדה, 46.9% מן הביקושים העולמיים לפחם, 46.4% מן הביקושים העולמיים לבשר חזיר וכך הלאה, על אף העובדה שחלקה של כלכלת סין בתוצר העולמי מסתכם ב-9.4% בלבד. אין צל של ספק כי "נחיתה קשה" בסין תביא לירידה במחירי הסחורות בהן לסין משקל יתר מהותי בביקושים הגלובליים ותפגע בכלכלה של מדינות ייצוא סחורות. אך יחד עם זאת, הדבר יגרום לריסון לחצי מחירים הנובעים מזירת הסחורות.

נביא כדוגמא את כלכלת אוסטרליה הנשענת על ייצוא לשוק הסיני. במידה וייצוא זה יחלש הוא ישפיע בעוצמה שלילית רבה על קצב הצמיחה של כלכלת אוסטרליה וכנגזרת ישפיע על המדיניות המוניטארית באוסטרליה.

ניתן לבחון קשר זה בין הצמיחה הסינית לכלכלה האוסטרלית באמצעות בחינת התנהלות הדולר האוסטרלי ביחס לנתוני הצמיחה מכיוונה של כלכלת סין. הדולר האוסטרלי מתנהג בקורלציה גבוהה לקצב הצמיחה בסין כאשר קצב זה נחלש הוא לרוב נחלש גם כן.

לא אחת אנו נשאלים באשר לעמדתנו בעת הנוכחית להשקעה באיגרות חוב אוסטרליות על ידי משקיעים המחפשים לגוון את השקעותיהם באג"ח גלובלי ותרים אחר ריביות גבוהות. התשובה שלנו למשקיעים אלו מתמקדת בניתוח של סיכון המטבע האוסטרלי. האופטימיים בכל האמור לקצב הצמיחה הסיני יראו באג"ח ממשלת אוסטרליה השקעה מעניינת במשוואת סיכוי - סיכון. אילו הפסימיים ימנעו מהשקעה באג"ח ממשלת אוסטרליה מחשש לנזקי מטבע אשר ישחקו את הריבית השוטפת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שנים העולם במדיה מסתיר בפלסטר לדחות קריסה!!! (ל"ת)
    מיתון2012-13 29/03/2012 14:28
    הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.