arm
צילום: טוויטר

מניית Arm מאבדת 5% - בוול-סטריט מזהירים מדאונסייד

האטה צפויה במכירות סמארטפונים, תחרות גוברת ושוק פחות אופטימי בנוגע לבינה המלאכותית צפויים להכביד על המניה בטווח הקצר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ARM שבבים

מניית מעצבת השבבים הבריטית ARM ARM HOLDINGS יורדת ב-5% לאחר שהאנליסטים סבורים כי ההשקעה בחברה הופכת להיות יותר מסוכנת לאחר הראלי השנה. ב-HSBC הורידו את הדירוג ל"הפחתה" (כמעט אותו הדבר כמו "מכירה") מ"החזק", אך העלו את מחיר היעד ל-105 דולר מ-100 דולר.  

האנליסטים צופים סיכון לדאונסייד בטווח הקצר בעקבות האטה פוטנציאלית במכירות סמארטפונים מבוססי אנדרואיד ונרטיב בינה מלאכותית פחות שורי מבעבר. Arm מרוויחה כסף ממכירת רישיונות לעיצובי השבבים שלה לחברות שבבים וחומרה. החברה שולטת בשוק עיצובי המעבדים לסמארטפונים ופועלת להתרחב לתוך שוק המעבדים לשרתים מתקדמים.

החשש בוול-סטריט גם הוא שההתרגשות ממחשבי בינה מלאכותית המבוססים על העיצובים של Arm, עשויה להיעלם בעקבות תחרות שתגיע מכיוונה של Amd עם המעבדים העתידיים שלה. בנוסף, גם מכירות הסמארטפונים בסין צפויות להכביד על המניה, בעקבות צפי להאטה ברבעון ספטמבר.

Arm הונפקה בספטמבר האחרון אחרי שפוצלה מקבוצת SoftBank, שעדיין מחזיקה -90% מהחברה, במחיר של 51 דולר למניה. Arm נרכשה על ידי סופטבנק תמורת 32 מיליארד דולר בשנת 2016. סופטבנק עוד ניסתה למכור את מעצבת השבבים לאנבידיה תמורת 40 מיליארד דולר ב-2022 אך העסקה נחסמה על ידי הרגולטורים. Arm שווה בשוק 148 מיליארד דולר, כאשר ההחזקה של סופטבנק שווה כ-133 מיליארד דולר, הרבה יותר משווי השוק של חברות ההחזקות עצמה של 88 מיליארד דולר.

תשיק שבבי AI ב-2025

Arm הודיעה לאחרונה כי היא מתכננת לפתח שבבי בינה מלאכותית (AI), אותם היא צפויה להשיק כבר במהלך בשנת 2025. על פי הדיווח, החברה תקים חטיבת שבבי בינה מלאכותית ותפעל לייצר אב טיפוס עד אביב 2025. בדומה למודל הכלכלי של החברה, הייצור ההמוני של השבבים יבוצע על ידי לקוחותיה וצפוי להתחיל בסתיו 2025. על פ ההערכות, לאחר הקמת החטיבה ותחילת ייצור המוני, סופטבנק תפעל להעביר אותה תחתיה.

מעצבת השבבים הבריטית, המעניקה רישיון לעיצובי השבבים שהיא מפתחת ומסתמכת כמעט באופן בלעדי על הכנסות מתמלוגים, הרחיבה את פעילותה גם לשוק מרכזי הנתונים. שוק שבו חלק מהמשתתפים מחפשים לייצר שבבים משלהם כדי להפעיל דגמי בינה מלאכותית, במטרה להפחית את התלות בשבבים של אנבידיה (Nvidia), ששולטת כיום בתחום ללא עוררין. 

 

התוצאות לרבעון הראשון

בתוצאותיה לרבעון הראשון, Arm הציגה עלייה של 21% בהכנסות ל-928 מיליון דולר. למרות שהתוצאות עלו על התחזיות, מחיר המניה ירד לאחר הסגירה. האנליסטים צפו לחברה הכנסות של 875.6 מיליון דולר, כאשר החברה עקפה גם בשורה התחתונה עם רווח של 36 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 30 סנט למניה, ומעל לתחזית החברה שהייתה ל-28-32 סנט.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההכנסות מתמלוגים הסתכמו ב-514 מיליון דולר, עלייה של 37%. ההכנסות מרישוי הסתכמו ב-414 מיליון דולר, עלייה של 60%, גידול שהחברה אומרת שהוא משקף "מספר הסכמי רישוי יקרי ערך" הקשורים לשבבים המשמשים ליישומי בינה מלאכותית (AI).

לרבעון השני, החברה צופה הכנסות של 875 מיליון דולר עד 925 מיליון דולר, עם רווח מתואם של 32 עד 36 סנט למניה. האנליסטים בוול סטריט צופים הכנסות של 866 מיליון דולר ורווח של 31 סנט למניה.

לשנת הכספים הפיסקאלית של החברה שתסתיים במרץ 2025, Arm צופה הכנסות של 3.8 מיליארד דולר עד 4.1 מיליארד דולר, עם רווח מתואם של 1.45 דולר עד 1.65 דולר למניה. הצפי בוול סטריט עומד על הכנסות של 3.97 מיליארד דולר ורווח של 1.54 דולר למניה.

במכתב לבעלי המניות, אמרה Arm כי האסטרטגיה לטווח ארוך שלה כוללת מנועי צמיחה מרובים, כולל הגדלת ההכנסות מתמלוגים, הצורך הגובר במחשוב חסכוני באנרגיה במרכזי נתונים של בינה מלאכותית, גידול בביקוש לתת-מערכות מחשוב ו"המערכת האקולוגית הייחודית של ARM של שותפי תוכנה ותכנון".

מניית החברה נסחרת כאמור לפי שווי של 148.8 מיליארד דולר, לאחר שעלתה ב-90% מתחילת השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.