פדקס שוקלת להנפיק את פעילות השילוח שלה - המנייה מזנקת ב-13%
ענקית השילוח פדקס FEDEX דיווחה על תוצאות חזקות לרבעון הפיסקאלי הרביעי שלה. החברה רשמה רווח מתואם למנייה של 5.41 דולר לעומת הצפי שהיה ל-5.35 דולר למנייה לצד הכנסות של 22.11 מיליארד דולר לעומת הצפי שהיה ל-22.07 מיליארד דולר.
עם זאת, מעבר לתוצאות הכספיות של פדקס, אחת מהנקודות בשיחת המשקיעים של החברה הייתה עתידה של חברת ההובלות פדקס פרייט (FedEx Freight), זרוע השילוח של פדקס. הדוחות הכספיים של החברה מראים כי התוצאות התפעוליות של פדקס פרייט השתפרו, ככל הנראה הודות לניהול עלויות יעיל. יתרה מכך, פדקס ציינה כי פדקס פרייט "הודיעה על תוכניות לייעל עוד יותר את פעילותה ולהתאים את ההיצע לביקוש באמצעות סגירה מתוכננת של שבעה מתקנים".
כחלק מהשלב הבא בתכניות ליצירת ערך לטווח ארוך לבעלי המניות של פדקס, הצהירה החברה כי ההנהלה ודירקטוריון החברה "מנהלים תהליך הערכה של תפקיד פדקס פרייט במבנה התיק של החברה ושל צעדים פוטנציאליים נוספים לשחרור נוסף של ערך בר-קיימא לבעלי המניות", מה שאומר שפדקס שוקלת לבצע ספין אוף לפדקס פרייט ולהנפיק את החברה בבורסה.
"החברה מחויבת להשלים את הסקירה הזו ביסודיות ובתבונה, עד סוף השנה האזרחית. פדקס תנהל את ההערכה הזו תוך המשך המיקוד בלקוחות, בחברי הצוות ובבטיחות התפעול שלה," נכתב בדוחות.
- האניוול מתפצלת ל-3 חברות, אבל המניה יורדת אחרי תחזית חלשה
- האניוול תפריד את חטיבת המוצרים המתקדמים לפי שווי של 10 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לשנת 2025 פדקס צופה רווח של בין 20-22 דולר למנייה, זאת לעומת צפי האנליסטים שעומד על 20.9 דולר למנייה.
מנכ"ל פדקס, ראג' סוברמניאם, התייחס לתוצאות ואמר: "בשנת הכספים 2024 רשמנו התקדמות משמעותית וסיימנו את השנה בעוצמה, עם ארבעה רבעונים רצופים של צמיחה ברווח התפעולי ורווחיות תפעולית בסביבת הכנסות מאתגרת. תוצאות אלו חסרות תקדים בסביבה הנוכחית ומשקפות את הביצוע המתמשך של יוזמות ה-DRIVE שלנו ואת הנחישות שלנו לשנות את פדקס תוך מתן שירות יוצא דופן ללקוחותינו. אנו צופים שתנופה זו תימשך בשנת הכספים 2025 ככל שנמשיך במאמצים שלנו ליצור את הרשת הגמישה, היעילה והחכמה ביותר בעולם".
מניית פדקס נסחרת לפי שווי של 70.8 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלתה המנייה ב-14% וב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-24%.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.

.jpg)