SAP
צילום: SAP

גל הפיטורים נמשך: חברת SAP תיפרד מעד 3,000 עובדים

המהלך הוא חלק מתוכנית ארגון מחדש שנועדה למקד את החברה באזורי הצמיחה-ליבה שלה; במקביל היא תמכור את החזקותיה ב-Qualtrics תמורת כ-4 מיליארד דולר
דור עצמון |
נושאים בכתבה SAP פיטורים

חברת SAP SAP AG ADS דיווחה על תוצאות חלשות מהצפוי ברבעון הרביעי, כאשר ענקית התוכנה הארגונית הגרמנית המשיכה במעבר המתמשך של עסקי התוכנה שלה לענן על רקע תקופה מתמשכת של חולשה מאקרו-כלכלית.

SAP הודיעה גם על תוכניות לצמצם את צוות העובדים שלה ב-2.5% כחלק מתוכנית ארגון מחדש שנועדה למקד את החברה באזורי הצמיחה-ליבה - והיא החלה לבחון את מכירת חלק הארי שלה ב-Qualtrics QUALTRICS INTERNATIONAL INC , הספקית של תוכנת ניהול חוויה מבוססת סולט לייק סיטי.

סמנכ"ל הכספים של SAP, לוקה מוסיק, אמר כי הארגון מחדש יביא לצמצום של עד 3,000 משרות. לדבריו, התוכנית נועדה למקד את החברה ב"אזורי צמיחה אסטרטגיים" ולהאיץ את המעבר של הליבה - עסקי התוכנה שלה - לענן. SAP מסרה כי התוכנית תניב 250 מיליון אירו עד 300 מיליון אירו (273 מיליון דולר עד 328 מיליון דולר) בהוצאות הקשורות לארגון מחדש ברבעון מרץ. מוסיק הוסיף כי הקיצוצים משקפים את ההחלטה של SAP לבצע פחות הימורים, במקום צורך לקצץ בעלויות.

בינתיים, החברה רואה במכירה הפוטנציאלית של חלקה ב-Qualtrics דרך נוספת למקד מחדש את תיק ההשקעות בעסקי הליבה שלה. SAP מכרה נתח מיעוט ב-Qualtrics בהנפקה ראשונית ב-30 דולר למניה ב-2021; המניה סגרה את המסחר אמש במחיר של 11.21 דולר למניה. SAP אמרה שהיא שמרה על מורגן סטנלי כיועץ פיננסי כדי לסייע בחקירת מכירת המניות של Qualtrics.

מוסיק ציין כי SAP מחזיקה בכ-61% מ-Qualtrics בדילול מלא, מה שיעניק לאחזקותיה של SAP שווי של כ-4 מיליארד דולר. הוא אמר כי עמדת השליטה של SAP במניה הייתה פגיעה בהערכת השווי של Qualtrics - וכי מכירה של נתח SAP תהיה "מקסום ערך" עבור שתי החברות. לדבריו, המזומנים שיגויסו מהמכירה יכולים לשמש לביצוע רכישות, או להגדלת תשואות המזומנים לבעלי המניות. מוסיק אמר כי ייתכן שההחלטה של החברה עלולה להוביל להצעה פיננסית או אסטרטגית עבור כל Qualtrics, אך הוסיף כי SAP פשוט מתמקדת במכירת המניות שלה.

ברבעון דצמבר, SAP רשמה הכנסות של 8.43 מיליארד אירו, עלייה של 6%, וקצת נרתעה מהתחזית הקונצנזוס ל-8.56 מיליארד אירו. זה כולל הכנסות בענן של 3.39 מיליארד אירו, עלייה של 30%, מעט מתחת לצפי הקונצנזוס ל-3.48 מיליארד אירו, עם הכנסות מרישיון תוכנה ותמיכה של 3.9 מיליארד אירו, ירידה של 11% מצפי הקונצנזוס ל-4.04 מיליארד אירו.

על בסיס מותאם, החברה הרוויחה 1 אירו למניה, מתחתלצפי האנליסטים ל-1.21 אירו. על פי נוהלי חשבונאות רגילים, הרווחים היו 47 סנט למניה, פחות מהצפי ל-71 סנט. SAP מסרה כי ההחמצה ברווחים נובעת בעיקר מתרומה קטנה יותר מאשר לפני שנה של מניות החברה בחברת הון הסיכון Sapphire Ventures.

קיראו עוד ב"גלובל"

במשך כל שנת 2022, SAP רשמה הכנסות של 30.8 מיליארד אירו, עלייה של 11%, הודות לצמיחה של 33% בעסקי הענן שלה. החברה אמרה שהיא סיימה את השנה עם צבר הזמנות של 3.2 מיליארד אירו עבור תוכנת הדגל שלה S/4 Hana מבוססת ענן לתכנון משאבים ארגוניים, עלייה של 86% לעומת שנה שעברה.

SAP צופה ב-2023 הכנסות בענן שנעות בין 15.3-15.7 מיליארד אירו, עלייה של 22% עד 25%; תחזית קונצנזוס הרחוב הייתה 15.72 מיליארד אירו. החברה צופה הכנסות בענן ותוכנה של 28.2-28.7 מיליארד יורו, תוך ירידה מצפי האנליסטים ל-28.8 מיליארד יורו, אך עלייה של 7% משנת 2022. החברה רואה 5 מיליארד יורו בתזרים מזומנים חופשי, מתחת לתחזית האנליסטים ל-5.5 מיליארד אירו, אך עלייה לעומת 4.4 מיליארד אירו שנוצרו ב-2022. החברה ציינה כי היא צופה צמיחה מואצת בשורה העליונה ב-2023, וצמיחה דו ספרתית ברווחים התפעוליים המתואמים.

מ-SAP נמסר בתגובה: "המהפך האסטרטגי ש-SAP השיקה לפני כשנתיים נמצא כעת בעיצומו. אנו עדים לביקוש רב ומתמשך לפתרונות ש-SAP מציעה לשוק על מנת לסייע ללקוחות בפתרון בעיות יום־יומיות, החל מניהול שוטף ועד חיזוק של שרשראות האספקה ונושאי קיימות. היום SAP הגלובלית הכריזה על ארגון מחדש, שמטרתו להבטיח את הצלחתה המתמשכת של SAP בתחום הענן, ולהעמיק את ההתמקדות שלנו במתן ערך ללקוחות קיימים וחדשים ובהזדמנויות לצמיחה בתחומים המובילים של החברה. השינויים הללו יביאו לשינוי במצבת כוח האדם בחברה, וישפיעו על עד כ-3,000 עובדים ברחבי העולם, בהיקף של כ-2.5% מכוח העבודה הכולל. מדובר בהחלטה לא פשוטה, ובהתאם החברה תפעל לתת תמיכה וסיוע, במשותף עם ועד העובדים הישראלי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.