גל הפיטורים נמשך: חברת SAP תיפרד מעד 3,000 עובדים
חברת SAP SAP AG ADS דיווחה על תוצאות חלשות מהצפוי ברבעון הרביעי, כאשר ענקית התוכנה הארגונית הגרמנית המשיכה במעבר המתמשך של עסקי התוכנה שלה לענן על רקע תקופה מתמשכת של חולשה מאקרו-כלכלית.
SAP הודיעה גם על תוכניות לצמצם את צוות העובדים שלה ב-2.5% כחלק מתוכנית ארגון מחדש שנועדה למקד את החברה באזורי הצמיחה-ליבה - והיא החלה לבחון את מכירת חלק הארי שלה ב-Qualtrics QUALTRICS INTERNATIONAL INC , הספקית של תוכנת ניהול חוויה מבוססת סולט לייק סיטי.
סמנכ"ל הכספים של SAP, לוקה מוסיק, אמר כי הארגון מחדש יביא לצמצום של עד 3,000 משרות. לדבריו, התוכנית נועדה למקד את החברה ב"אזורי צמיחה אסטרטגיים" ולהאיץ את המעבר של הליבה - עסקי התוכנה שלה - לענן. SAP מסרה כי התוכנית תניב 250 מיליון אירו עד 300 מיליון אירו (273 מיליון דולר עד 328 מיליון דולר) בהוצאות הקשורות לארגון מחדש ברבעון מרץ. מוסיק הוסיף כי הקיצוצים משקפים את ההחלטה של SAP לבצע פחות הימורים, במקום צורך לקצץ בעלויות.
בינתיים, החברה רואה במכירה הפוטנציאלית של חלקה ב-Qualtrics דרך נוספת למקד מחדש את תיק ההשקעות בעסקי הליבה שלה. SAP מכרה נתח מיעוט ב-Qualtrics בהנפקה ראשונית ב-30 דולר למניה ב-2021; המניה סגרה את המסחר אמש במחיר של 11.21 דולר למניה. SAP אמרה שהיא שמרה על מורגן סטנלי כיועץ פיננסי כדי לסייע בחקירת מכירת המניות של Qualtrics.
- חברת SAP בדוח על בינה מלאכותית: מה צפוי בשנה הקרובה?
- ווקמי נמכרת ל-SAP בתמורה ל-1.5 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוסיק ציין כי SAP מחזיקה בכ-61% מ-Qualtrics בדילול מלא, מה שיעניק לאחזקותיה של SAP שווי של כ-4 מיליארד דולר. הוא אמר כי עמדת השליטה של SAP במניה הייתה פגיעה בהערכת השווי של Qualtrics - וכי מכירה של נתח SAP תהיה "מקסום ערך" עבור שתי החברות. לדבריו, המזומנים שיגויסו מהמכירה יכולים לשמש לביצוע רכישות, או להגדלת תשואות המזומנים לבעלי המניות. מוסיק אמר כי ייתכן שההחלטה של החברה עלולה להוביל להצעה פיננסית או אסטרטגית עבור כל Qualtrics, אך הוסיף כי SAP פשוט מתמקדת במכירת המניות שלה.
ברבעון דצמבר, SAP רשמה הכנסות של 8.43 מיליארד אירו, עלייה של 6%, וקצת נרתעה מהתחזית הקונצנזוס ל-8.56 מיליארד אירו. זה כולל הכנסות בענן של 3.39 מיליארד אירו, עלייה של 30%, מעט מתחת לצפי הקונצנזוס ל-3.48 מיליארד אירו, עם הכנסות מרישיון תוכנה ותמיכה של 3.9 מיליארד אירו, ירידה של 11% מצפי הקונצנזוס ל-4.04 מיליארד אירו.
על בסיס מותאם, החברה הרוויחה 1 אירו למניה, מתחתלצפי האנליסטים ל-1.21 אירו. על פי נוהלי חשבונאות רגילים, הרווחים היו 47 סנט למניה, פחות מהצפי ל-71 סנט. SAP מסרה כי ההחמצה ברווחים נובעת בעיקר מתרומה קטנה יותר מאשר לפני שנה של מניות החברה בחברת הון הסיכון Sapphire Ventures.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במשך כל שנת 2022, SAP רשמה הכנסות של 30.8 מיליארד אירו, עלייה של 11%, הודות לצמיחה של 33% בעסקי הענן שלה. החברה אמרה שהיא סיימה את השנה עם צבר הזמנות של 3.2 מיליארד אירו עבור תוכנת הדגל שלה S/4 Hana מבוססת ענן לתכנון משאבים ארגוניים, עלייה של 86% לעומת שנה שעברה.
SAP צופה ב-2023 הכנסות בענן שנעות בין 15.3-15.7 מיליארד אירו, עלייה של 22% עד 25%; תחזית קונצנזוס הרחוב הייתה 15.72 מיליארד אירו. החברה צופה הכנסות בענן ותוכנה של 28.2-28.7 מיליארד יורו, תוך ירידה מצפי האנליסטים ל-28.8 מיליארד יורו, אך עלייה של 7% משנת 2022. החברה רואה 5 מיליארד יורו בתזרים מזומנים חופשי, מתחת לתחזית האנליסטים ל-5.5 מיליארד אירו, אך עלייה לעומת 4.4 מיליארד אירו שנוצרו ב-2022. החברה ציינה כי היא צופה צמיחה מואצת בשורה העליונה ב-2023, וצמיחה דו ספרתית ברווחים התפעוליים המתואמים.
מ-SAP נמסר בתגובה: "המהפך האסטרטגי ש-SAP השיקה לפני כשנתיים נמצא כעת בעיצומו. אנו עדים לביקוש רב ומתמשך לפתרונות ש-SAP מציעה לשוק על מנת לסייע ללקוחות בפתרון בעיות יום־יומיות, החל מניהול שוטף ועד חיזוק של שרשראות האספקה ונושאי קיימות. היום SAP הגלובלית הכריזה על ארגון מחדש, שמטרתו להבטיח את הצלחתה המתמשכת של SAP בתחום הענן, ולהעמיק את ההתמקדות שלנו במתן ערך ללקוחות קיימים וחדשים ובהזדמנויות לצמיחה בתחומים המובילים של החברה. השינויים הללו יביאו לשינוי במצבת כוח האדם בחברה, וישפיעו על עד כ-3,000 עובדים ברחבי העולם, בהיקף של כ-2.5% מכוח העבודה הכולל. מדובר בהחלטה לא פשוטה, ובהתאם החברה תפעל לתת תמיכה וסיוע, במשותף עם ועד העובדים הישראלי".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
