SAP
צילום: SAP

גל הפיטורים נמשך: חברת SAP תיפרד מעד 3,000 עובדים

המהלך הוא חלק מתוכנית ארגון מחדש שנועדה למקד את החברה באזורי הצמיחה-ליבה שלה; במקביל היא תמכור את החזקותיה ב-Qualtrics תמורת כ-4 מיליארד דולר
דור עצמון |
נושאים בכתבה SAP פיטורים

חברת SAP SAP AG ADS דיווחה על תוצאות חלשות מהצפוי ברבעון הרביעי, כאשר ענקית התוכנה הארגונית הגרמנית המשיכה במעבר המתמשך של עסקי התוכנה שלה לענן על רקע תקופה מתמשכת של חולשה מאקרו-כלכלית.

SAP הודיעה גם על תוכניות לצמצם את צוות העובדים שלה ב-2.5% כחלק מתוכנית ארגון מחדש שנועדה למקד את החברה באזורי הצמיחה-ליבה - והיא החלה לבחון את מכירת חלק הארי שלה ב-Qualtrics QUALTRICS INTERNATIONAL INC , הספקית של תוכנת ניהול חוויה מבוססת סולט לייק סיטי.

סמנכ"ל הכספים של SAP, לוקה מוסיק, אמר כי הארגון מחדש יביא לצמצום של עד 3,000 משרות. לדבריו, התוכנית נועדה למקד את החברה ב"אזורי צמיחה אסטרטגיים" ולהאיץ את המעבר של הליבה - עסקי התוכנה שלה - לענן. SAP מסרה כי התוכנית תניב 250 מיליון אירו עד 300 מיליון אירו (273 מיליון דולר עד 328 מיליון דולר) בהוצאות הקשורות לארגון מחדש ברבעון מרץ. מוסיק הוסיף כי הקיצוצים משקפים את ההחלטה של SAP לבצע פחות הימורים, במקום צורך לקצץ בעלויות.

בינתיים, החברה רואה במכירה הפוטנציאלית של חלקה ב-Qualtrics דרך נוספת למקד מחדש את תיק ההשקעות בעסקי הליבה שלה. SAP מכרה נתח מיעוט ב-Qualtrics בהנפקה ראשונית ב-30 דולר למניה ב-2021; המניה סגרה את המסחר אמש במחיר של 11.21 דולר למניה. SAP אמרה שהיא שמרה על מורגן סטנלי כיועץ פיננסי כדי לסייע בחקירת מכירת המניות של Qualtrics.

מוסיק ציין כי SAP מחזיקה בכ-61% מ-Qualtrics בדילול מלא, מה שיעניק לאחזקותיה של SAP שווי של כ-4 מיליארד דולר. הוא אמר כי עמדת השליטה של SAP במניה הייתה פגיעה בהערכת השווי של Qualtrics - וכי מכירה של נתח SAP תהיה "מקסום ערך" עבור שתי החברות. לדבריו, המזומנים שיגויסו מהמכירה יכולים לשמש לביצוע רכישות, או להגדלת תשואות המזומנים לבעלי המניות. מוסיק אמר כי ייתכן שההחלטה של החברה עלולה להוביל להצעה פיננסית או אסטרטגית עבור כל Qualtrics, אך הוסיף כי SAP פשוט מתמקדת במכירת המניות שלה.

ברבעון דצמבר, SAP רשמה הכנסות של 8.43 מיליארד אירו, עלייה של 6%, וקצת נרתעה מהתחזית הקונצנזוס ל-8.56 מיליארד אירו. זה כולל הכנסות בענן של 3.39 מיליארד אירו, עלייה של 30%, מעט מתחת לצפי הקונצנזוס ל-3.48 מיליארד אירו, עם הכנסות מרישיון תוכנה ותמיכה של 3.9 מיליארד אירו, ירידה של 11% מצפי הקונצנזוס ל-4.04 מיליארד אירו.

על בסיס מותאם, החברה הרוויחה 1 אירו למניה, מתחתלצפי האנליסטים ל-1.21 אירו. על פי נוהלי חשבונאות רגילים, הרווחים היו 47 סנט למניה, פחות מהצפי ל-71 סנט. SAP מסרה כי ההחמצה ברווחים נובעת בעיקר מתרומה קטנה יותר מאשר לפני שנה של מניות החברה בחברת הון הסיכון Sapphire Ventures.

קיראו עוד ב"גלובל"

במשך כל שנת 2022, SAP רשמה הכנסות של 30.8 מיליארד אירו, עלייה של 11%, הודות לצמיחה של 33% בעסקי הענן שלה. החברה אמרה שהיא סיימה את השנה עם צבר הזמנות של 3.2 מיליארד אירו עבור תוכנת הדגל שלה S/4 Hana מבוססת ענן לתכנון משאבים ארגוניים, עלייה של 86% לעומת שנה שעברה.

SAP צופה ב-2023 הכנסות בענן שנעות בין 15.3-15.7 מיליארד אירו, עלייה של 22% עד 25%; תחזית קונצנזוס הרחוב הייתה 15.72 מיליארד אירו. החברה צופה הכנסות בענן ותוכנה של 28.2-28.7 מיליארד יורו, תוך ירידה מצפי האנליסטים ל-28.8 מיליארד יורו, אך עלייה של 7% משנת 2022. החברה רואה 5 מיליארד יורו בתזרים מזומנים חופשי, מתחת לתחזית האנליסטים ל-5.5 מיליארד אירו, אך עלייה לעומת 4.4 מיליארד אירו שנוצרו ב-2022. החברה ציינה כי היא צופה צמיחה מואצת בשורה העליונה ב-2023, וצמיחה דו ספרתית ברווחים התפעוליים המתואמים.

מ-SAP נמסר בתגובה: "המהפך האסטרטגי ש-SAP השיקה לפני כשנתיים נמצא כעת בעיצומו. אנו עדים לביקוש רב ומתמשך לפתרונות ש-SAP מציעה לשוק על מנת לסייע ללקוחות בפתרון בעיות יום־יומיות, החל מניהול שוטף ועד חיזוק של שרשראות האספקה ונושאי קיימות. היום SAP הגלובלית הכריזה על ארגון מחדש, שמטרתו להבטיח את הצלחתה המתמשכת של SAP בתחום הענן, ולהעמיק את ההתמקדות שלנו במתן ערך ללקוחות קיימים וחדשים ובהזדמנויות לצמיחה בתחומים המובילים של החברה. השינויים הללו יביאו לשינוי במצבת כוח האדם בחברה, וישפיעו על עד כ-3,000 עובדים ברחבי העולם, בהיקף של כ-2.5% מכוח העבודה הכולל. מדובר בהחלטה לא פשוטה, ובהתאם החברה תפעל לתת תמיכה וסיוע, במשותף עם ועד העובדים הישראלי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.