אלי גליקמן צים
צילום: סיון פרג'
ראיון

"יכול להיות שמחירי התובלה ימשיכו לרדת; התוצאות השנה יהיו טובות יותר משנה שעברה, שהייתה גם היא שנת שיא"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמנם לא צפה את הירידה במחירי התובלה, אבל מרוצה מאוד מהתוצאות. "אין בעולם אף חברה כמו צים, שהחזירה פי 15 למשקיעים בשנה וחצי"
נתנאל אריאל | (6)

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

זה היה צפוי, אחרי רבעונים טובים מאוד ושנה פנומינלית לצים, מחירי התובלה בעולם יורדים בחדות – והתוצאה: האטה בתוצאות של צים. באופן די מפתיע, צים לא צפתה את הירידה הזו, גם בזמן שהמשקיעים הפילו את המניה ב-30%. בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשלכאן וכאן) אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?

 

צריך להדגיש - זה לא שהתוצאות לא טובות. בצורה אובייקטיבית צים עם הרווחים הכי גדולים לחברה ישראלית ובפער גדול (לפחות מאז טבע אי שם לפני יותר מעשור). היום היא דיווחה רווח של 1.34 מיליארד דולר ברבעון ו-4.5 מיליארד דולר בשנה הוא משהו שכל חברה ישראלית הייתה רוצה לראות, וגם בהשוואה לחברות אחרות בתחום התוצאות של צים טובות, אבל בוול סטריט לא בוחנים את התוצאות רק בהשוואה לעולם או למתחרים, אלא גם ביחס לציפיות האנליסטים. צים מפספסת בשורה העליונה והתחתונה וגם בתחזיות ונופלת היום ב-5%.

 

צים לא הייתה רווחית שנים רבות. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר כאשר הביקורת על המדינה הייתה שמדובר בנזיד עדשים. אלא שאחר כך צים הגיעה לפשיטת רגל פעמיים, ועידן עופר הוא זה שהכניס כסף והציל אותה. לא המדינה. הוא הפסיד המון כסף על החברה. ואז הגיעה הקורונה, שגרמה למשבר בשרשרת האספקה. צים הרוויחה בענק, ופתאום באו כולם וביקשו ממנה כסף. צים תשלם השנה מס למדינת ישראל של 1.5 מיליארד דולר. יש עוד חברה כזו? כנראה שלא. אבל כולם יבואו בתלונות לצים, וינסו לקחת ממנה עוד ועוד כסף. זה לא הגון כמובן (בטח כשהמתחרות שלה בעולם משלמות מס של אחוזים בודדים).

בראיון לביזפורטל מתייחס אלי גליקמן נשיא ומנכ"ל צים לכל השאלות הקשות. אלי, התוצאות בירידה ובוול סטריט מאוכזבים. האם יש חריקות ברבעון הנוכחי?

גליקמן: "בכלל לא. אני מאוד גאה בתוצאות של הרבעון. צים מרוויחה 1.34 מיליארד דולר ברבעון. למיטב בדיקותינו, החברה האחרונה שהרוויחה כך בישראל הייתה אולי טבע לפני 12 שנה וגם אז אף אחד לא התקרב למספרים שלה. ששת החודשים האחרונים הם הכי טובים אי פעם מבחינתנו. גם הרבעון הזה טוב 50% יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה.

 

"אנחנו מעלים את הדיבידנד מ-20% ל-30%. כזכור, צים גייסה לפני 18 חודשים 208 מיליון דולר נטו. מאז כולל הרבעון היום, החזרנו למשקיעים מעל 3 מיליארד דולר. פי 15 על ההשקעה בתוך שנה וחצי. אין עוד אף חברה בעולם שחילקה דיבידנד בשיעורים כאלה על הגיוס. הייתי לא מזמן בביקור בבורסה בארה"ב וכך הסכימה איתי גם נשיאת הבורסה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבל בכל זאת פספסתם את תחזיות האנליסטים?

גליקמן: "נכון. האנליסטים צפו שאנחנו נשבור את התוצאות של הרבעון הקודם והעריכו אותנו ביתר. אז פספסנו, או לא עמדנו, בתחזית של האנליסטים. נצטרך להתרגל ברבעונים הקרובים לתוצאות שהולכות עם השוק. רואים ב-3 חודשים האחרונים ירידה במחירם באופן כללי בעולם וירידה משמעותית במחירי התובלה בפרט. זה חלק ממגמת השוק כתוצאה מהעליה באינפלציה וירידה בביקוש, ופתיחה של העולם בעקבות הקורונה - אנשים עוברים מצריכה של מוצרים לצריכה של שירותים. אם אני יכול לאחל לעצמנו שנמשיך להרוויח מאות מיליוני דולרים או אפילו מיליארד דולר - אהיה מאוד מרוצה".

 

איך לא צפיתם את ירידת מחירי התובלה, הרי הכתובת הייתה על הקיר?

גליקמן: "לא ציפינו את ירידת מחירי התובלה בצורה חדה כזו, כאשר יחד עם העלייה בהוצאות שלנו על דלק יש ירידה במחירים – אבל למרות זאת אנחנו עדיין תוצאות טובות מאוד ואנחנו מרוצים מאוד. אני לא שולט במחירים. יכול להיות שהם ימשיכו לרדת גם ברבעונים הבאים.

 

"למרות זאת, אנחנו עומדים מאחורי התחזית השנתית שלנו. סגרנו חוזים ארוכי טווח בנתיב הסחר של הפסיפיק (מאסיה וסין לארה"ב). 50% מהחוזים שלנו שם סגורים קדימה. הסחר הזה מהווה 50-60% מכלל הפעילות שלנו ולכן המשמעות היא  ש-25-30% מהחוזים של החברה סגורים קדימה.

 

"אני מזכיר שמחירי הדלק עלו לשיא של יותר מ-1000 דולר לטון. מחיר הצ'רטר (חכירת אוניות) עלו בצורה משמעותית בחודשים האלה עקב זה שאין אוניות בעולם והביקוש לאוניות מאוד גדול. כלומר יש עליה בהוצאות. תשלב את זה עם אי הסדר בסחר העולמי והנה התוצאות. צריך גם לזכור שאנחנו פחות יעילים כרגע. בגלל שיש אוניות שתקועות בפקקים להיכנס לנמלים בארה"ב, יש לנו גם ירידה בווליום של 6-7%. לכן – עם הירידה בביקוש לחוזים הלא סגורים והפקקים - אז גם התוצאות יורדות. בסוף, אנחנו לא יכולים להיות חסינים להכל אבל בהחלט גאים בתוצאות".

 

מה יהיו התוצאות השנה?

גליקמן: "התוצאות השנה יהיו חזקות יותר מאשר בשנת 2021, שגם היא הייתה שיא מדהים עם רווח נקי של 4.5 מיליארד דולר (בראיון לביזפורטל בתחילת השנה גליקמן הציב יעד שאפתני, שהתוצאות יהיו טובות לפחות כמו בשנה שעברה. וחשוב לומר – בשנה שעברה שילמנו מס הכנסה של 16-17% בגלל הפסדי העבר של צים. השנה נשלם 23%. נשלם למדינת ישראל מס הכנסה של מעל 1.5 מיליארד דולר מס הכנסה. תראה לי עוד חברה בישראל שמגרדת את הרווחים".

 

"צים הציגה בחצי השנה האחרונה את שולי הרווח EBITDA, וגם EBIT, הגבוהים ביותר מבין חברות הספנות המערביות, ובין המובילות בעולם כולו. אנחנו טובים מהמתחרות שגדולות פי 10 מאיתנו, יותר מחברות שיש להן יתרון לגודל, שיש להן ספינות משלהן. היום אנחנו מובילים עליהן בשולי הרווח. זה לא ברמה המקומית. זה לא השוואה למקומי. אנחנו עושים יותר טובים מהמתחרים ותזכור שהם משלמים עשירית מס מאיתנו".

 

צריך לומר – הצדק עם גליקמן. כולם כעסו על הבקשה של צים להשוות את תנאי המס שלה למתחרות שלה בעולם. אבל הבקשה שלה הייתה הגיונית. אלי גליקמן צדק. אבל בגלל כל העליהום והביקורת על צים, היא נאלצה לסגת. הצביעות בישראל לפעמים כואבת.

 

אם הכל כל כך טוב, מדוע בעצם עידן עופר מכר 5%, מכירה של הבעלים זה לא סימן טוב, והוא ידע למכור כשמהניה הייתה בשיא?

גליקמן: "המכירה של קנון בהיקף של 5% זו החלטה של חברת קנון וצריך לשאול אותם. אני לא יכול לייצג אותם. אבל אני כן יכול לומר שעידן עופר מרוצה מצים. הוא השקיע בצים כשהיא הייתה הפסדית והוא לא חשב שיש סיכוי להחזיר את ההפסדים בתקופה כה קצרה. הוא מאוד מרוצה. למה הוא מכר? יכול להיות שזו חלק מטקטיקה – קודם כל הוא עשה 'ברייק איוון' להפסדים (לחזור לאיזון) ומעשיו הוא נהנה מהרווח.

 

ייחסתם את ההצלחה של צים ליכולות ניהול. אבל אם התוצאות של צים בסוף תלויות בעיקר בעלייה או ירידה של מחירי השילוח, האם זה לא בעיקר מזל ופחות ניהול?

גליקמן: "כשעומדות מפרשיות או גלשנים, אז כשהם עומדים על קו הזינוק, אורמים יש רוח גבית. ועדיין - תמיד יש סירה שמגיעה במקום הראשון. וזו צים. העובדה שאנחנו במקומות הראשנים בעולם מראה שאי אפשר לומר שזה מזל. כבר לפני 2,000 שנה אמרו שמזל זה כשמוכנות פוגשת את הזמן. אנחנו פשוט היינו מוכנים".

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חצופים , 18/08/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    חצופים ,
  • 5.
    יגאל 18/08/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    היצואנים הישראלים יבואו חשבון עם חברות הספנות אשר התעללו בשנה האחרונה ביצואנים. הגלגל מתהפך , לפתע חברות הספנות מודיעות על מקומות פנוים באוניות ליצוא , זה הזמן שבו היצואנים יכו חזרה בחברות הספנות אשר העלו מחירים ללא שום צידוק כלכלי רק כי אפשר.
  • 4.
    לא יכול להיות זה בטוח כי העלייה במחירי התובלה זה הרצה.. (ל"ת)
    קש 18/08/2022 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנכ'ל תותח 18/08/2022 05:04
    הגב לתגובה זו
    לא הכל זה מחירי השילוח. ידע לקצץ במה שלא רוויחי והשקיע במה שהכניס כסף לחברה . כן ירבו מנכלים כמוהו בשוק
  • 2.
    א 18/08/2022 02:02
    הגב לתגובה זו
    לא מצליח לחזות כלום. לא מצליח לבלום ושום דבר לא תלוי בו, אז מה הוא עושה שם?
  • 1.
    ל"א 17/08/2022 22:00
    הגב לתגובה זו
    המצב של המניה שלו הפך את חברת הספנות לצוללת. בקצב הזה, היא צוללת גרעינית שתשמיד את עצמה. פה זה לא השייטת גליקמן, פה צריכים תוצאות חזקות כדי שתחזרו להיות אטרקטיביים. השוק נוטש אתכם, וחבל.
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

המדדים בוול סטריט סביב האפס; נבאן נופלת 12%

ירידות קלות בהמשך לדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר ובו נחשף כי המעסיקים בארה״ב הוסיפו 64 אלף משרות בחודש נובמבר אך שיעור האבטלה עלה ל-4.6%. לפי תחזיות כלכלנים המשק האמריקאי צפוי היה להוסיף כ-50 אלף משרות בלבד בנובמבר

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

וול סטריט פותחת בירידות קלות כשהגורם המשפיע ביותר על השוק הוא דוח התעסוקה. דוח התעסוקה מתפרש מצד אחד כדוח טוב לשוק כי האבטלה הגדולה - 4.6% לעומת 4.4% מבטאת חשש מהאטה בצמיחה ובצריכה שעשויה להוביל להורדת ריבית מהירה יותר על ידי הפד'. הירידות החדות שהיו בטרום נרגעו. אך, מצד שני - אבטלה של 4.6% היא סימן רע לכלכלה. כך שמדובר בנתונים עם פרשנות אמביוולנטית לשוק.

הרחבה - דוח התעסוקה בארה"ב: אבטלה גבוהה יותר; איך זה משפיע על וול סטריט?


טסלה מככבת בשבועות האחרונים והיא מתקרבת למחירי השיא שלה. אחת הסיבות לכך היא התקדמות ברובוטקסי שבאוסטין כשכעת לא צריך "מפקח" שיישב ברכב. הוא נוסע אוטונומית ללא השגחה. זה עוד צעד בחזון הרובוטקסי המלא. 


אנבידיה במחיר של כ-175 דולר - האנליסטים ממליצים, אבל המשקיעים חוששים. המניה מתנדנדת היום, המוכרים חוששים מבועת AI, הקונים לא מבינים איך המניה נסחרת במכפיל רווח של 23-24 על רווחי השנה הבאה כשהיא החברה הצומחת ביותר מבין חברות הענק.


מניות בולטות בוול סטריט

פורד Ford Motor Co -0.9%   מודיעה על שינוי כיוון אסטרטגי, עם מעבר ברור להתמקדות ברכבים היברידיים וצמצום החשיפה לרכבים חשמליים. השוק מגיב בחיוב למהלך, גם אם הוא מגיע עם תג מחיר כבד. פורד מודיעה על מחיקות חד פעמיות של כ-19.5 מיליארד דולר, כולל הפחתות של כ-8.5 מיליארד דולר בנכסי פעילות הרכב החשמלי. המשקיעים מתמקדים פחות בכאב החשבונאי ויותר באיתות של ההנהלה שהיא מוכנה להתאים את עצמה לביקושים ולרווחיות, גם אם זה אומר לוותר על חלום החשמול המלא בטווח הקצר.