אלי גליקמן צים
צילום: סיון פרג'
ראיון

"יכול להיות שמחירי התובלה ימשיכו לרדת; התוצאות השנה יהיו טובות יותר משנה שעברה, שהייתה גם היא שנת שיא"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמנם לא צפה את הירידה במחירי התובלה, אבל מרוצה מאוד מהתוצאות. "אין בעולם אף חברה כמו צים, שהחזירה פי 15 למשקיעים בשנה וחצי"
נתנאל אריאל | (6)

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

זה היה צפוי, אחרי רבעונים טובים מאוד ושנה פנומינלית לצים, מחירי התובלה בעולם יורדים בחדות – והתוצאה: האטה בתוצאות של צים. באופן די מפתיע, צים לא צפתה את הירידה הזו, גם בזמן שהמשקיעים הפילו את המניה ב-30%. בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשלכאן וכאן) אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?

 

צריך להדגיש - זה לא שהתוצאות לא טובות. בצורה אובייקטיבית צים עם הרווחים הכי גדולים לחברה ישראלית ובפער גדול (לפחות מאז טבע אי שם לפני יותר מעשור). היום היא דיווחה רווח של 1.34 מיליארד דולר ברבעון ו-4.5 מיליארד דולר בשנה הוא משהו שכל חברה ישראלית הייתה רוצה לראות, וגם בהשוואה לחברות אחרות בתחום התוצאות של צים טובות, אבל בוול סטריט לא בוחנים את התוצאות רק בהשוואה לעולם או למתחרים, אלא גם ביחס לציפיות האנליסטים. צים מפספסת בשורה העליונה והתחתונה וגם בתחזיות ונופלת היום ב-5%.

 

צים לא הייתה רווחית שנים רבות. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר כאשר הביקורת על המדינה הייתה שמדובר בנזיד עדשים. אלא שאחר כך צים הגיעה לפשיטת רגל פעמיים, ועידן עופר הוא זה שהכניס כסף והציל אותה. לא המדינה. הוא הפסיד המון כסף על החברה. ואז הגיעה הקורונה, שגרמה למשבר בשרשרת האספקה. צים הרוויחה בענק, ופתאום באו כולם וביקשו ממנה כסף. צים תשלם השנה מס למדינת ישראל של 1.5 מיליארד דולר. יש עוד חברה כזו? כנראה שלא. אבל כולם יבואו בתלונות לצים, וינסו לקחת ממנה עוד ועוד כסף. זה לא הגון כמובן (בטח כשהמתחרות שלה בעולם משלמות מס של אחוזים בודדים).

בראיון לביזפורטל מתייחס אלי גליקמן נשיא ומנכ"ל צים לכל השאלות הקשות. אלי, התוצאות בירידה ובוול סטריט מאוכזבים. האם יש חריקות ברבעון הנוכחי?

גליקמן: "בכלל לא. אני מאוד גאה בתוצאות של הרבעון. צים מרוויחה 1.34 מיליארד דולר ברבעון. למיטב בדיקותינו, החברה האחרונה שהרוויחה כך בישראל הייתה אולי טבע לפני 12 שנה וגם אז אף אחד לא התקרב למספרים שלה. ששת החודשים האחרונים הם הכי טובים אי פעם מבחינתנו. גם הרבעון הזה טוב 50% יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה.

 

"אנחנו מעלים את הדיבידנד מ-20% ל-30%. כזכור, צים גייסה לפני 18 חודשים 208 מיליון דולר נטו. מאז כולל הרבעון היום, החזרנו למשקיעים מעל 3 מיליארד דולר. פי 15 על ההשקעה בתוך שנה וחצי. אין עוד אף חברה בעולם שחילקה דיבידנד בשיעורים כאלה על הגיוס. הייתי לא מזמן בביקור בבורסה בארה"ב וכך הסכימה איתי גם נשיאת הבורסה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבל בכל זאת פספסתם את תחזיות האנליסטים?

גליקמן: "נכון. האנליסטים צפו שאנחנו נשבור את התוצאות של הרבעון הקודם והעריכו אותנו ביתר. אז פספסנו, או לא עמדנו, בתחזית של האנליסטים. נצטרך להתרגל ברבעונים הקרובים לתוצאות שהולכות עם השוק. רואים ב-3 חודשים האחרונים ירידה במחירם באופן כללי בעולם וירידה משמעותית במחירי התובלה בפרט. זה חלק ממגמת השוק כתוצאה מהעליה באינפלציה וירידה בביקוש, ופתיחה של העולם בעקבות הקורונה - אנשים עוברים מצריכה של מוצרים לצריכה של שירותים. אם אני יכול לאחל לעצמנו שנמשיך להרוויח מאות מיליוני דולרים או אפילו מיליארד דולר - אהיה מאוד מרוצה".

 

איך לא צפיתם את ירידת מחירי התובלה, הרי הכתובת הייתה על הקיר?

גליקמן: "לא ציפינו את ירידת מחירי התובלה בצורה חדה כזו, כאשר יחד עם העלייה בהוצאות שלנו על דלק יש ירידה במחירים – אבל למרות זאת אנחנו עדיין תוצאות טובות מאוד ואנחנו מרוצים מאוד. אני לא שולט במחירים. יכול להיות שהם ימשיכו לרדת גם ברבעונים הבאים.

 

"למרות זאת, אנחנו עומדים מאחורי התחזית השנתית שלנו. סגרנו חוזים ארוכי טווח בנתיב הסחר של הפסיפיק (מאסיה וסין לארה"ב). 50% מהחוזים שלנו שם סגורים קדימה. הסחר הזה מהווה 50-60% מכלל הפעילות שלנו ולכן המשמעות היא  ש-25-30% מהחוזים של החברה סגורים קדימה.

 

"אני מזכיר שמחירי הדלק עלו לשיא של יותר מ-1000 דולר לטון. מחיר הצ'רטר (חכירת אוניות) עלו בצורה משמעותית בחודשים האלה עקב זה שאין אוניות בעולם והביקוש לאוניות מאוד גדול. כלומר יש עליה בהוצאות. תשלב את זה עם אי הסדר בסחר העולמי והנה התוצאות. צריך גם לזכור שאנחנו פחות יעילים כרגע. בגלל שיש אוניות שתקועות בפקקים להיכנס לנמלים בארה"ב, יש לנו גם ירידה בווליום של 6-7%. לכן – עם הירידה בביקוש לחוזים הלא סגורים והפקקים - אז גם התוצאות יורדות. בסוף, אנחנו לא יכולים להיות חסינים להכל אבל בהחלט גאים בתוצאות".

 

מה יהיו התוצאות השנה?

גליקמן: "התוצאות השנה יהיו חזקות יותר מאשר בשנת 2021, שגם היא הייתה שיא מדהים עם רווח נקי של 4.5 מיליארד דולר (בראיון לביזפורטל בתחילת השנה גליקמן הציב יעד שאפתני, שהתוצאות יהיו טובות לפחות כמו בשנה שעברה. וחשוב לומר – בשנה שעברה שילמנו מס הכנסה של 16-17% בגלל הפסדי העבר של צים. השנה נשלם 23%. נשלם למדינת ישראל מס הכנסה של מעל 1.5 מיליארד דולר מס הכנסה. תראה לי עוד חברה בישראל שמגרדת את הרווחים".

 

"צים הציגה בחצי השנה האחרונה את שולי הרווח EBITDA, וגם EBIT, הגבוהים ביותר מבין חברות הספנות המערביות, ובין המובילות בעולם כולו. אנחנו טובים מהמתחרות שגדולות פי 10 מאיתנו, יותר מחברות שיש להן יתרון לגודל, שיש להן ספינות משלהן. היום אנחנו מובילים עליהן בשולי הרווח. זה לא ברמה המקומית. זה לא השוואה למקומי. אנחנו עושים יותר טובים מהמתחרים ותזכור שהם משלמים עשירית מס מאיתנו".

 

צריך לומר – הצדק עם גליקמן. כולם כעסו על הבקשה של צים להשוות את תנאי המס שלה למתחרות שלה בעולם. אבל הבקשה שלה הייתה הגיונית. אלי גליקמן צדק. אבל בגלל כל העליהום והביקורת על צים, היא נאלצה לסגת. הצביעות בישראל לפעמים כואבת.

 

אם הכל כל כך טוב, מדוע בעצם עידן עופר מכר 5%, מכירה של הבעלים זה לא סימן טוב, והוא ידע למכור כשמהניה הייתה בשיא?

גליקמן: "המכירה של קנון בהיקף של 5% זו החלטה של חברת קנון וצריך לשאול אותם. אני לא יכול לייצג אותם. אבל אני כן יכול לומר שעידן עופר מרוצה מצים. הוא השקיע בצים כשהיא הייתה הפסדית והוא לא חשב שיש סיכוי להחזיר את ההפסדים בתקופה כה קצרה. הוא מאוד מרוצה. למה הוא מכר? יכול להיות שזו חלק מטקטיקה – קודם כל הוא עשה 'ברייק איוון' להפסדים (לחזור לאיזון) ומעשיו הוא נהנה מהרווח.

 

ייחסתם את ההצלחה של צים ליכולות ניהול. אבל אם התוצאות של צים בסוף תלויות בעיקר בעלייה או ירידה של מחירי השילוח, האם זה לא בעיקר מזל ופחות ניהול?

גליקמן: "כשעומדות מפרשיות או גלשנים, אז כשהם עומדים על קו הזינוק, אורמים יש רוח גבית. ועדיין - תמיד יש סירה שמגיעה במקום הראשון. וזו צים. העובדה שאנחנו במקומות הראשנים בעולם מראה שאי אפשר לומר שזה מזל. כבר לפני 2,000 שנה אמרו שמזל זה כשמוכנות פוגשת את הזמן. אנחנו פשוט היינו מוכנים".

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חצופים , 18/08/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    חצופים ,
  • 5.
    יגאל 18/08/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    היצואנים הישראלים יבואו חשבון עם חברות הספנות אשר התעללו בשנה האחרונה ביצואנים. הגלגל מתהפך , לפתע חברות הספנות מודיעות על מקומות פנוים באוניות ליצוא , זה הזמן שבו היצואנים יכו חזרה בחברות הספנות אשר העלו מחירים ללא שום צידוק כלכלי רק כי אפשר.
  • 4.
    לא יכול להיות זה בטוח כי העלייה במחירי התובלה זה הרצה.. (ל"ת)
    קש 18/08/2022 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנכ'ל תותח 18/08/2022 05:04
    הגב לתגובה זו
    לא הכל זה מחירי השילוח. ידע לקצץ במה שלא רוויחי והשקיע במה שהכניס כסף לחברה . כן ירבו מנכלים כמוהו בשוק
  • 2.
    א 18/08/2022 02:02
    הגב לתגובה זו
    לא מצליח לחזות כלום. לא מצליח לבלום ושום דבר לא תלוי בו, אז מה הוא עושה שם?
  • 1.
    ל"א 17/08/2022 22:00
    הגב לתגובה זו
    המצב של המניה שלו הפך את חברת הספנות לצוללת. בקצב הזה, היא צוללת גרעינית שתשמיד את עצמה. פה זה לא השייטת גליקמן, פה צריכים תוצאות חזקות כדי שתחזרו להיות אטרקטיביים. השוק נוטש אתכם, וחבל.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

טיק טוקטיק טוק

המדינה הראשונה בעולם שתחסום גישת צעירים לרשתות חברתיות - העולם מתבונן

פלטפורמות מדיה חברתית ייחסמו לבני פחות מ-16 באוסטרליה. האחריות לחסימה על החברות. הסיבה: מסוכנות ופגיעה של הרשתות בצעירים. בקרוב בישראל? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טיק טוק רשתות


במסגרת חקיקה חדשה ותקדימית, אוסטרליה עומדת לאסור על קטינים מתחת לגיל 16 לפתוח או להחזיק חשבון ברשתות חברתיות. שלוש מהחברות המרכזיות בתחום, מטא (אינסטגרם ופייסבוק), סנאפ (סנאפצ'ט) ובייטדאנס (טיקטוק) הודיעו כי יתחילו לחסום גישה למשתמשים צעירים מהגיל שנקבע, החל מה-10 בדצמבר.

ההצהרה נמסרה במסגרת דיון בפרלמנט האוסטרלי. החקיקה עברה ב-2024 והציבה את אוסטרליה כמדינה הראשונה בעולם שמבצעת צעד נרחב כל כך במטרה להגן על קטינים מהשפעות מזיקות של המדיה החברתית. מדובר בחוק בעל השלכות משמעותיות מבחינה משפטית והן מבחינה טכנולוגית, שמהווה מבחן עולמי ראשון באכיפת הגבלות גיל דיגיטליות ברמת מדינה.


פרטיות מול הגנה: מחלוקות סביב האכיפה


על פי החוק, האחריות לאכיפה תוטל על הפלטפורמות עצמן, עליהן למנוע פתיחה של חשבונות חדשים על ידי בני פחות מ-16, וגם לחסום ניסיונות לעקוף את המגבלה. מטא הודיעה שתשתמש בכלי זיהוי מתקדמים כולל סרטוני סלפי כדי לאמת גיל משתמשים. סנאפ החלה בעבודות פיתוח, אך הגדירה את הדרישות כאתגר. טיקטוק טענה כי האיסור לא בהכרח יפחית סיכונים אלא עלול לדחוף צעירים לפלטפורמות פחות מפוקחות.

אחת הסוגיות המרכזיות היא כיצד לאכוף את האיסור מבלי לפגוע בפרטיות המשתמשים. כלי אימות גיל ביומטריים, כמו זיהוי פנים, מעוררים ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, במיוחד כאשר מדובר בקטינים. בנוסף, אין כיום פתרון טכנולוגי אחד שמספק זיהוי מדויק בגיל 16 

יוטיוב לא התחייבה לציית לחוק. היא טוענת שאינה מוגדרת כרשת חברתית אלא כפלטפורמת סטרימינג, ולכן כלל לא אמורה להיכלל תחת החוק. נציגי יוטיוב הצהירו כי מתקיים דיאלוג עם הרגולטור המקומי, אך לא נמסרה התחייבות מפורשת בנוגע לעמידה בדרישות.