צים מפספסת את התחזיות ונופלת ב-6%; האם גליקמן עדיין חושב שהתוצאות בזכותו?
חברת הספנות צים של עידן עופר ובהנהלת אלי גליקמן מפספסת את התחזיות ונופלת במסחר המוקדם ב-6%. החברה מדווחת על הכנסות של 3.43 מיליארד דולר, מתחת לצפי ל-3.63 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה מדווחת על רווח למניה של 11.07 דולר, הרבה מתחת צפי האנליסטים ל-12.84 דולר למניה (רווח נקי של 1.34 מיליארד דולר ברבעון). צריך לומר - רווח כה גדול זה רווח מצוין לכל הדעות, אבל חברות נמדדות בהתאם לתחזיות האנליסטים. זה לא עומד בפני עצמו. ובנקודה הזו - צים פספסה והמשקיעים מענישים אותה.
צים היא סיפור מוזר ומיוחד בו זמנית. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר ואז טענו שמדובר בנזיד עדשים, רק שמאז החברה הגיעה לפשיטת רגל פעמיים. ואז בזכות קורונה, משבר בשרשרת אספקה ועוד, החברה התחילה להרוויח יותר מאשר בהייטק, יותר מאשר כל חברה ישראלית אי פעם. ואז הגיע מר אלי גליקמן ואמר במילים אחרות - זה הניהול. אבל בואו נגיד את האמת - זה כנראה בעיקר לא הניהול, זה המזל.
באופן די מפתיע אגב, צים לא צפתה את הירידה במחירי התובלה בחודשים האחרונים. - למרות שהכתובת הייתה על הקיר, וזה היה ברור לכולם, כולל לציבור המשקיעים שהוריד את מניית צים ב-30% מהשיא (חלק מהירידה במניה זה גם בגלל חלוקת הדיבידנד העצום שביצעה ולכן ניטרלנו אותה מהחישוב). בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשל, כאן וכאן), אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?
ומה לגבי התחזיות? מתחת לצפי האנליסטים
גם התחזיות השנתיות של החברה לא טובות ונמצאות מתחת לתחזיות האנליסטים. החברה משאירה את התחזית לשנה כולה על כנה - צפי ל-EBITDA מתואם בטווח של 7.8-8.2 מיליארד דולר, כלומר אמצע טווח של 8 מיליארד - מתחת קונצנזוס האנליסטים ל-8.375 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 6.3-6.7 מיליארד דולר, כלומר אמצע טווח של 6.5 מיליארד - גם כן מתחת הצפי ל-6.83 מיליארד).
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז נכון אמנם שעדיין מדובר בתוצאות שיא עבור החברה, אבל עדיין - מתחת לצפי. צים נסחרת כעת לפי שווי של 6 מיליארד דולר, עדיין כמובן הרבה המחיר בהנפקה שעמד על 1.5 מיליארד, אבל הרבה מתחת ל-10 מיליארד דולר, שווי אליו הגיעה החברה רק לפני מספר חודשים.
מנכ"ל החברה אלי גליקמן אומר בעקבות הדוחות: "אנחנו מרגישים בשבועות האחרונים ירידה במחירי התובלה".
החברה ממתיקה את הגלולה המרה - מגדילה את תשלום הדיבידנד הרבעוני ל-30% מהרווח הנקי והכריזה על חלוקת דיבידנד לרבעון השני של שנת 2022 בסך של כ-571 מיליון דולר, 4.75 דולר למניה.
דגשים עיקריים לרבעון השני של שנת 2022
ה-EBITDA המתואם ברבעון השני הסתכם ב-2.10 מיליארד דולר, עלייה של 57% מהתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון השני הסתכם ב-1.76 מיליארד דולר, עלייה של 52% מהתקופה המקבילה אשתקד.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
צים הובילה 856 אלף מכולות (TEU) ברבעון השני, ירידה של 7% מהתקופה המקבילה אשתקד. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) ברבעון השני עמד על 3,596 דולר, עלייה של 54% מהתקופה המקבילה אשתקד
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים אמר על רקע פרסום התוצאות: "המשכנו לחזק את מעמדה של צים כמובילת חדשנות דיגיטלית בענף ההובלה הימית, תוך שמירה על ביצועים חזקים, גמישות ומחויבות לצמיחה רווחית. הודות לאמונתנו ביכולתה של צים לייצר רווחיות לאורך זמן, אנו מגדילים את שיעור הדיבידנד הרבעוני שמשלמת החברה מ-20% ל-30% מהרווח הרבעוני הנקי. בכך אנו מאפשרים לבעלי המניות של החברה ליהנות מהתוצאות החזקות של החברה באופן ישיר יותר ועל בסיס רבעוני. במקביל, אנו משמרים את מדיניות הדיבידנדים שלנו, לפיה בעלי המניות יוכלו לקבל עד 50% מהרווחים השנתיים.
"בשבועות האחרונים, נרשמה ירידה הדרגתית במחירי ההובלה, לרבות בקווי הסחר באוקיינוס השקט על אף הביקושים והעומס הנמשך בנמלים, הנובעת מגורמי אי-יציבות מקרו-כלכליים וגיאופוליטיים. מגמה זו משקפת את האופי הדינמי של הענף ואת החשיבות של המשך ההתמקדות באסטרטגיית הליבה של צים ובחוזקות המפתח שלה".
- 11.מנייה בשורט קבוע לא שווה 40 ד (ל"ת)טומי ל. 17/08/2022 20:05הגב לתגובה זו
- 10.לא שווה כלום תרד ל 22-23 ד. חברה טובה מניה 0 (ל"ת)ישראל שוורץ 17/08/2022 20:04הגב לתגובה זו
- 9.תרד ל 22 או 24 . מנייה דפוקה חברה טובה (ל"ת)ישראל שוורץ 17/08/2022 20:04הגב לתגובה זו
- 8.לא שווה כלום הדיבדנד יורד במילא .לא שווה (ל"ת)מוטי 17/08/2022 20:03הגב לתגובה זו
- 7.אוהד 17/08/2022 15:57הגב לתגובה זוהשוק כבר מתמחר את החברה ככזו שהולכת לאבדון. אני מושקע בהם ושמח מהרווחים של הרבעון, שימשיכו ככה
- 6.ברוש 17/08/2022 15:03הגב לתגובה זולמה נסחרת במחיר כזה נמוך, משהו מבין למה?
- 5.משקיע בצים 17/08/2022 15:01הגב לתגובה זותשלום דיבידנד של 4.75$ לפי מחיר מניה 51$ זו תשואת דיבידנד רבעונית של 9% !!!
- 4.דוד כהן 17/08/2022 14:56הגב לתגובה זואחרי שמחקו חובות במיליארדים ובקושי התאזנו המזל שיחק להם..ובמיוחד למנכל הכל יכול שקיבל ים של מניות ודיבידנדים..
- 3.חדרתי 17/08/2022 14:48הגב לתגובה זוגם בחברת חשמל האידיוט חשב שהוא מנהל
- 2.איציק 17/08/2022 14:26הגב לתגובה זומאזן קשה! חברה מסוכנת מאוד! גם להבא החברה תפספס בהערכות ! ולבסוף המעבר להפסד יהיה מהיר מאוד!!!
- 1.נ.ש. 17/08/2022 14:14הגב לתגובה זוזה מצחיק. אגב גם אם המחיר ירד ב50% היא עדיין שווה את ה10 מיליארד דולר בשקט
- ב.ר 17/08/2022 15:08הגב לתגובה זומחיר המניה משקף את הצפי לעתיד ולא את ההווההיתה שווה 10 מליארד $ כשמחירי ההובלה היו בשיא של כל הזמנים ומאז ירדו וממשיכים לרדתמדובר בחברה שפשטה רגל פעמיים ומצב השוק כרגע איננו מייצג את הכללעדיין מניה מעניינת עם מכפילי רווח מדהימים ושיעור דיבידנד מפתה
- נ.ש. 17/08/2022 15:27החברה אמורה להיות עם הון של 5 מיליארד דולר בסוף שנה. עם חוב של מיליארד דולר. גם אם המחיר יירד ב80% שזה בכלל לא סביר שיקרה כי במקסימום הוא יירד ב50% מהגבוה וגם זה בספק עדיין הם ירוויחו מיליארד דולר בשנה. עכשיו נעשה חשוב על מצב של ירידה במחיר של 80% הון עצמי נטו של 4 מיליארד פלוס רווח של מיליארד דולר בשנה. השווי אמור להיות 14 מיליארד דולר. אגב לפי הרווח הנוכחי שכמובן לא מתומחר הוא צריך להיות באזור 40 מיליארד דולר. והמחיר הנוכחי הוא 6 מיליארד דולר לכן זה לא הגיוני
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
