אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית
דוחות

צים מפספסת את התחזיות ונופלת ב-6%; האם גליקמן עדיין חושב שהתוצאות בזכותו?

מנכ"ל החברה אלי גליקמן: "אנחנו מרגישים בשבועות האחרונים ירידה במחירי התובלה";  הרווח ברבעון: 1.34 מיליארד דולר, ההכנסות - 3.43 מיליארד, אבל שתיהן מתחת הצפי; צים שומרת על התחזית ל-2022
נתנאל אריאל | (14)

חברת הספנות צים של עידן עופר ובהנהלת אלי גליקמן מפספסת את התחזיות ונופלת במסחר המוקדם ב-6%. החברה מדווחת על הכנסות של 3.43 מיליארד דולר, מתחת לצפי ל-3.63 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה מדווחת על רווח למניה של 11.07 דולר, הרבה מתחת צפי האנליסטים ל-12.84 דולר למניה (רווח נקי של 1.34 מיליארד דולר ברבעון). צריך לומר - רווח כה גדול זה רווח מצוין לכל הדעות, אבל חברות נמדדות בהתאם לתחזיות האנליסטים. זה לא עומד בפני עצמו. ובנקודה הזו - צים פספסה והמשקיעים מענישים אותה.

צים היא סיפור מוזר ומיוחד בו זמנית. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר ואז טענו שמדובר בנזיד עדשים, רק שמאז החברה הגיעה לפשיטת רגל פעמיים. ואז בזכות קורונה, משבר בשרשרת אספקה ועוד, החברה התחילה להרוויח יותר מאשר בהייטק, יותר מאשר כל חברה ישראלית אי פעם. ואז הגיע מר אלי גליקמן ואמר במילים אחרות - זה הניהול. אבל בואו נגיד את האמת - זה כנראה בעיקר לא הניהול, זה המזל. 

באופן די מפתיע אגב, צים לא צפתה את הירידה במחירי התובלה בחודשים האחרונים. - למרות שהכתובת הייתה על הקיר, וזה היה ברור לכולם, כולל לציבור המשקיעים שהוריד את מניית צים ב-30% מהשיא (חלק מהירידה במניה זה גם בגלל חלוקת הדיבידנד העצום שביצעה ולכן ניטרלנו אותה מהחישוב). בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשל, כאן וכאן), אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?

ומה לגבי התחזיות? מתחת לצפי האנליסטים

גם התחזיות השנתיות של החברה לא טובות ונמצאות מתחת לתחזיות האנליסטים. החברה משאירה את התחזית לשנה כולה על כנה - צפי ל-EBITDA מתואם בטווח של 7.8-8.2 מיליארד דולר, כלומר אמצע טווח של 8 מיליארד - מתחת קונצנזוס האנליסטים ל-8.375 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 6.3-6.7 מיליארד דולר, כלומר אמצע טווח של 6.5 מיליארד - גם כן מתחת הצפי ל-6.83 מיליארד).

אז נכון אמנם שעדיין מדובר בתוצאות שיא עבור החברה, אבל עדיין - מתחת לצפי. צים נסחרת כעת לפי שווי של 6 מיליארד דולר, עדיין כמובן הרבה המחיר בהנפקה שעמד על 1.5 מיליארד, אבל הרבה מתחת ל-10 מיליארד דולר, שווי אליו הגיעה החברה רק לפני מספר חודשים.

מנכ"ל החברה אלי גליקמן אומר בעקבות הדוחות: "אנחנו מרגישים בשבועות האחרונים ירידה במחירי התובלה". 

החברה ממתיקה את הגלולה המרה - מגדילה את תשלום הדיבידנד הרבעוני ל-30% מהרווח הנקי והכריזה על חלוקת דיבידנד לרבעון השני של שנת 2022 בסך של כ-571 מיליון דולר, 4.75 דולר למניה.

דגשים עיקריים לרבעון השני של שנת 2022

ה-EBITDA המתואם ברבעון השני הסתכם ב-2.10 מיליארד דולר, עלייה של 57% מהתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון השני הסתכם ב-1.76 מיליארד דולר, עלייה של 52% מהתקופה המקבילה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

צים הובילה 856 אלף מכולות (TEU) ברבעון השני, ירידה של 7% מהתקופה המקבילה אשתקד. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) ברבעון השני עמד על 3,596 דולר, עלייה של 54% מהתקופה המקבילה אשתקד

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים אמר על רקע פרסום התוצאות: "המשכנו לחזק את מעמדה של צים כמובילת חדשנות דיגיטלית בענף ההובלה הימית, תוך שמירה על ביצועים חזקים, גמישות ומחויבות לצמיחה רווחית. הודות לאמונתנו ביכולתה של צים לייצר רווחיות לאורך זמן, אנו מגדילים את שיעור הדיבידנד הרבעוני שמשלמת החברה מ-20% ל-30% מהרווח הרבעוני הנקי. בכך אנו מאפשרים לבעלי המניות של החברה ליהנות מהתוצאות החזקות של החברה באופן ישיר יותר ועל בסיס רבעוני. במקביל, אנו משמרים את מדיניות הדיבידנדים שלנו, לפיה בעלי המניות יוכלו לקבל עד 50% מהרווחים השנתיים.

"בשבועות האחרונים, נרשמה ירידה הדרגתית במחירי ההובלה, לרבות בקווי הסחר באוקיינוס השקט על אף הביקושים והעומס הנמשך בנמלים, הנובעת מגורמי אי-יציבות מקרו-כלכליים וגיאופוליטיים. מגמה זו משקפת את האופי הדינמי של הענף ואת החשיבות של המשך ההתמקדות באסטרטגיית הליבה של צים ובחוזקות המפתח שלה".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מנייה בשורט קבוע לא שווה 40 ד (ל"ת)
    טומי ל. 17/08/2022 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לא שווה כלום תרד ל 22-23 ד. חברה טובה מניה 0 (ל"ת)
    ישראל שוורץ 17/08/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    תרד ל 22 או 24 . מנייה דפוקה חברה טובה (ל"ת)
    ישראל שוורץ 17/08/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לא שווה כלום הדיבדנד יורד במילא .לא שווה (ל"ת)
    מוטי 17/08/2022 20:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אוהד 17/08/2022 15:57
    הגב לתגובה זו
    השוק כבר מתמחר את החברה ככזו שהולכת לאבדון. אני מושקע בהם ושמח מהרווחים של הרבעון, שימשיכו ככה
  • 6.
    ברוש 17/08/2022 15:03
    הגב לתגובה זו
    למה נסחרת במחיר כזה נמוך, משהו מבין למה?
  • 5.
    משקיע בצים 17/08/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    תשלום דיבידנד של 4.75$ לפי מחיר מניה 51$ זו תשואת דיבידנד רבעונית של 9% !!!
  • 4.
    דוד כהן 17/08/2022 14:56
    הגב לתגובה זו
    אחרי שמחקו חובות במיליארדים ובקושי התאזנו המזל שיחק להם..ובמיוחד למנכל הכל יכול שקיבל ים של מניות ודיבידנדים..
  • 3.
    חדרתי 17/08/2022 14:48
    הגב לתגובה זו
    גם בחברת חשמל האידיוט חשב שהוא מנהל
  • 2.
    איציק 17/08/2022 14:26
    הגב לתגובה זו
    מאזן קשה! חברה מסוכנת מאוד! גם להבא החברה תפספס בהערכות ! ולבסוף המעבר להפסד יהיה מהיר מאוד!!!
  • 1.
    נ.ש. 17/08/2022 14:14
    הגב לתגובה זו
    זה מצחיק. אגב גם אם המחיר ירד ב50% היא עדיין שווה את ה10 מיליארד דולר בשקט
  • ב.ר 17/08/2022 15:08
    הגב לתגובה זו
    מחיר המניה משקף את הצפי לעתיד ולא את ההווההיתה שווה 10 מליארד $ כשמחירי ההובלה היו בשיא של כל הזמנים ומאז ירדו וממשיכים לרדתמדובר בחברה שפשטה רגל פעמיים ומצב השוק כרגע איננו מייצג את הכללעדיין מניה מעניינת עם מכפילי רווח מדהימים ושיעור דיבידנד מפתה
  • נ.ש. 17/08/2022 15:27
    החברה אמורה להיות עם הון של 5 מיליארד דולר בסוף שנה. עם חוב של מיליארד דולר. גם אם המחיר יירד ב80% שזה בכלל לא סביר שיקרה כי במקסימום הוא יירד ב50% מהגבוה וגם זה בספק עדיין הם ירוויחו מיליארד דולר בשנה. עכשיו נעשה חשוב על מצב של ירידה במחיר של 80% הון עצמי נטו של 4 מיליארד פלוס רווח של מיליארד דולר בשנה. השווי אמור להיות 14 מיליארד דולר. אגב לפי הרווח הנוכחי שכמובן לא מתומחר הוא צריך להיות באזור 40 מיליארד דולר. והמחיר הנוכחי הוא 6 מיליארד דולר לכן זה לא הגיוני
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.