אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית
דוחות

צים מפספסת את התחזיות ונופלת ב-6%; האם גליקמן עדיין חושב שהתוצאות בזכותו?

מנכ"ל החברה אלי גליקמן: "אנחנו מרגישים בשבועות האחרונים ירידה במחירי התובלה";  הרווח ברבעון: 1.34 מיליארד דולר, ההכנסות - 3.43 מיליארד, אבל שתיהן מתחת הצפי; צים שומרת על התחזית ל-2022
נתנאל אריאל | (14)

חברת הספנות צים של עידן עופר ובהנהלת אלי גליקמן מפספסת את התחזיות ונופלת במסחר המוקדם ב-6%. החברה מדווחת על הכנסות של 3.43 מיליארד דולר, מתחת לצפי ל-3.63 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה מדווחת על רווח למניה של 11.07 דולר, הרבה מתחת צפי האנליסטים ל-12.84 דולר למניה (רווח נקי של 1.34 מיליארד דולר ברבעון). צריך לומר - רווח כה גדול זה רווח מצוין לכל הדעות, אבל חברות נמדדות בהתאם לתחזיות האנליסטים. זה לא עומד בפני עצמו. ובנקודה הזו - צים פספסה והמשקיעים מענישים אותה.

צים היא סיפור מוזר ומיוחד בו זמנית. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר ואז טענו שמדובר בנזיד עדשים, רק שמאז החברה הגיעה לפשיטת רגל פעמיים. ואז בזכות קורונה, משבר בשרשרת אספקה ועוד, החברה התחילה להרוויח יותר מאשר בהייטק, יותר מאשר כל חברה ישראלית אי פעם. ואז הגיע מר אלי גליקמן ואמר במילים אחרות - זה הניהול. אבל בואו נגיד את האמת - זה כנראה בעיקר לא הניהול, זה המזל. 

באופן די מפתיע אגב, צים לא צפתה את הירידה במחירי התובלה בחודשים האחרונים. - למרות שהכתובת הייתה על הקיר, וזה היה ברור לכולם, כולל לציבור המשקיעים שהוריד את מניית צים ב-30% מהשיא (חלק מהירידה במניה זה גם בגלל חלוקת הדיבידנד העצום שביצעה ולכן ניטרלנו אותה מהחישוב). בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשל, כאן וכאן), אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?

ומה לגבי התחזיות? מתחת לצפי האנליסטים

גם התחזיות השנתיות של החברה לא טובות ונמצאות מתחת לתחזיות האנליסטים. החברה משאירה את התחזית לשנה כולה על כנה - צפי ל-EBITDA מתואם בטווח של 7.8-8.2 מיליארד דולר, כלומר אמצע טווח של 8 מיליארד - מתחת קונצנזוס האנליסטים ל-8.375 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 6.3-6.7 מיליארד דולר, כלומר אמצע טווח של 6.5 מיליארד - גם כן מתחת הצפי ל-6.83 מיליארד).

אז נכון אמנם שעדיין מדובר בתוצאות שיא עבור החברה, אבל עדיין - מתחת לצפי. צים נסחרת כעת לפי שווי של 6 מיליארד דולר, עדיין כמובן הרבה המחיר בהנפקה שעמד על 1.5 מיליארד, אבל הרבה מתחת ל-10 מיליארד דולר, שווי אליו הגיעה החברה רק לפני מספר חודשים.

מנכ"ל החברה אלי גליקמן אומר בעקבות הדוחות: "אנחנו מרגישים בשבועות האחרונים ירידה במחירי התובלה". 

החברה ממתיקה את הגלולה המרה - מגדילה את תשלום הדיבידנד הרבעוני ל-30% מהרווח הנקי והכריזה על חלוקת דיבידנד לרבעון השני של שנת 2022 בסך של כ-571 מיליון דולר, 4.75 דולר למניה.

דגשים עיקריים לרבעון השני של שנת 2022

ה-EBITDA המתואם ברבעון השני הסתכם ב-2.10 מיליארד דולר, עלייה של 57% מהתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון השני הסתכם ב-1.76 מיליארד דולר, עלייה של 52% מהתקופה המקבילה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

צים הובילה 856 אלף מכולות (TEU) ברבעון השני, ירידה של 7% מהתקופה המקבילה אשתקד. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) ברבעון השני עמד על 3,596 דולר, עלייה של 54% מהתקופה המקבילה אשתקד

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים אמר על רקע פרסום התוצאות: "המשכנו לחזק את מעמדה של צים כמובילת חדשנות דיגיטלית בענף ההובלה הימית, תוך שמירה על ביצועים חזקים, גמישות ומחויבות לצמיחה רווחית. הודות לאמונתנו ביכולתה של צים לייצר רווחיות לאורך זמן, אנו מגדילים את שיעור הדיבידנד הרבעוני שמשלמת החברה מ-20% ל-30% מהרווח הרבעוני הנקי. בכך אנו מאפשרים לבעלי המניות של החברה ליהנות מהתוצאות החזקות של החברה באופן ישיר יותר ועל בסיס רבעוני. במקביל, אנו משמרים את מדיניות הדיבידנדים שלנו, לפיה בעלי המניות יוכלו לקבל עד 50% מהרווחים השנתיים.

"בשבועות האחרונים, נרשמה ירידה הדרגתית במחירי ההובלה, לרבות בקווי הסחר באוקיינוס השקט על אף הביקושים והעומס הנמשך בנמלים, הנובעת מגורמי אי-יציבות מקרו-כלכליים וגיאופוליטיים. מגמה זו משקפת את האופי הדינמי של הענף ואת החשיבות של המשך ההתמקדות באסטרטגיית הליבה של צים ובחוזקות המפתח שלה".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מנייה בשורט קבוע לא שווה 40 ד (ל"ת)
    טומי ל. 17/08/2022 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לא שווה כלום תרד ל 22-23 ד. חברה טובה מניה 0 (ל"ת)
    ישראל שוורץ 17/08/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    תרד ל 22 או 24 . מנייה דפוקה חברה טובה (ל"ת)
    ישראל שוורץ 17/08/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לא שווה כלום הדיבדנד יורד במילא .לא שווה (ל"ת)
    מוטי 17/08/2022 20:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אוהד 17/08/2022 15:57
    הגב לתגובה זו
    השוק כבר מתמחר את החברה ככזו שהולכת לאבדון. אני מושקע בהם ושמח מהרווחים של הרבעון, שימשיכו ככה
  • 6.
    ברוש 17/08/2022 15:03
    הגב לתגובה זו
    למה נסחרת במחיר כזה נמוך, משהו מבין למה?
  • 5.
    משקיע בצים 17/08/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    תשלום דיבידנד של 4.75$ לפי מחיר מניה 51$ זו תשואת דיבידנד רבעונית של 9% !!!
  • 4.
    דוד כהן 17/08/2022 14:56
    הגב לתגובה זו
    אחרי שמחקו חובות במיליארדים ובקושי התאזנו המזל שיחק להם..ובמיוחד למנכל הכל יכול שקיבל ים של מניות ודיבידנדים..
  • 3.
    חדרתי 17/08/2022 14:48
    הגב לתגובה זו
    גם בחברת חשמל האידיוט חשב שהוא מנהל
  • 2.
    איציק 17/08/2022 14:26
    הגב לתגובה זו
    מאזן קשה! חברה מסוכנת מאוד! גם להבא החברה תפספס בהערכות ! ולבסוף המעבר להפסד יהיה מהיר מאוד!!!
  • 1.
    נ.ש. 17/08/2022 14:14
    הגב לתגובה זו
    זה מצחיק. אגב גם אם המחיר ירד ב50% היא עדיין שווה את ה10 מיליארד דולר בשקט
  • ב.ר 17/08/2022 15:08
    הגב לתגובה זו
    מחיר המניה משקף את הצפי לעתיד ולא את ההווההיתה שווה 10 מליארד $ כשמחירי ההובלה היו בשיא של כל הזמנים ומאז ירדו וממשיכים לרדתמדובר בחברה שפשטה רגל פעמיים ומצב השוק כרגע איננו מייצג את הכללעדיין מניה מעניינת עם מכפילי רווח מדהימים ושיעור דיבידנד מפתה
  • נ.ש. 17/08/2022 15:27
    החברה אמורה להיות עם הון של 5 מיליארד דולר בסוף שנה. עם חוב של מיליארד דולר. גם אם המחיר יירד ב80% שזה בכלל לא סביר שיקרה כי במקסימום הוא יירד ב50% מהגבוה וגם זה בספק עדיין הם ירוויחו מיליארד דולר בשנה. עכשיו נעשה חשוב על מצב של ירידה במחיר של 80% הון עצמי נטו של 4 מיליארד פלוס רווח של מיליארד דולר בשנה. השווי אמור להיות 14 מיליארד דולר. אגב לפי הרווח הנוכחי שכמובן לא מתומחר הוא צריך להיות באזור 40 מיליארד דולר. והמחיר הנוכחי הוא 6 מיליארד דולר לכן זה לא הגיוני
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מיקרון עולה ב-3%, נייקי קופצת ב-5%; עליות במדדים

יום המסחר המקוצר מתנהל בעליות קלות; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו עולה ב-0.4%, ה-S&P עם 0.2% והנאסד״ק סביב ה-0. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?


המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שהתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.