"אם כל הבועות בקריפטו ובהיי-טק - יהיה זעזוע בשוק ב-2022"
האסטרטגים של בנק אוף אמריקה פרסמו תחזית דובית לגבי שוקי המניות בשנה הבאה והמליצו למשקיעים להתמקד בשמירה על מזומן אל מול העליה באינפלציה והעלאת שיעורי הריבית שהבנקים המרכזיים ייאלצו להעלות בעקבותיה.
לדעתם, המשקיעים יצטרכו להתמודד עם "זעזוע (shock) שערי הריבית" שהוא הזעזוע השלישי בשלוש השנים האחרונות. בעוד "זעזוע הצמיחה" גרם לשוק המניות להיות המנצח הגדול של שנת 2020, "זעזוע האינפלציה" גרם לעליית מחירי הסחורות בשנת 2021, מה שיקשה מאד על הפד' להמשיך עם מדיניות הריבית אפס בשווקים ולהימנע משינוי מדיניות בשנה הבאה.
הכלכלנים מציינים שלושה גורמים שיגרמו להקדמת זמן העלאת הריבית, שצפויה להעיב על שוק המניות: הראשון הוא המינוי של פאוול לכהונה שניה שתומך בגישה ניצית יותר מצד הפד'. השני הוא התאוששות שוק העבודה שמשמעותה היא שאין עוד צורך בתמריצים של ריבית קרובה לאפס. הגורם השלישי הוא כמובן התמשכות האינפלציה - מה שאומר שלדעת כלכלני הבנק האינפלציה אינה רק 'זמנית' כפי שטוענים בפדרל ריזרב.
המסקנה שלהם היא שאנו בנקודת מפנה ממדיניות מוטת צמיחה של הבנק המרכזי למדיניות אנטי אינפלציונית: "התוצאה המצופה היא שהרווחים הגדולים של שנת 2021 לא צפויים לחזור בשנת 2022. אנו, אם כן, "דוביים" ומאמינים ששימור ההון יהיה הנושא שיתפתח בשנה הבאה" כתבו. הכלכלנים הזהירו שזהו "סייקל לא קונבנציונלי" שמאוד לא סביר שימשיך בדרך קונבנציונלית. הם ניסו לדמות את המצב לתקופת הסטגפלציה בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים, והביעו גם דאגה מ"אם כל הבועות בקריפטו ובתעשיית ההיי טק".
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה בכל זאת הם ממליצים למשקיעים לעשות?
באופן קונקרטי יותר הם ממליצים על השקעה במדד התנודתיות, ה-vix, או בשמו הפחות רשמי - מדד הפחד. בנוסף הם ממליצים על השקעה בנפט, אנרגיה, דולר אמריקאי ונדל"ן. יחד עם זאת הם סבורים שעל המשקיעים לחכות עם מימוש הרווחים משוק המניות עד אחר "ראלי סוף השנה" שצפוי בחודשים הקרובים. הם גם ציינו שייתכן המשך שוק שורי אם הפד' יתעקש על שמירת שיעורי ריבית ריאלית שליליים.
התחזית של בנק אוף אמריקה עומדת בניגוד חריף לבנקים אחרים כגון גולדמן סאקס וג'יי פי מורגן שסבורים ששוקי המניות יעלו בשנה הבאה אך באופן מתון יותר מזה שחווינו השנה.
- 9.מנופח ויתפוצץ. כרגיל הפראיירים רק מתחלפים. (ל"ת)בנק אוף אמריקה 25/11/2021 08:53הגב לתגובה זו
- 8.מוטי 24/11/2021 10:13הגב לתגובה זוכל חברה עם 0 הכנסות הופכת ליוניקרון
- 7.אריק 23/11/2021 09:30הגב לתגובה זואם זאת מילת תנאי.
- אם יעני אמא יעני mother. אמא של כל הבועות (ל"ת)שגיא 23/11/2021 13:16הגב לתגובה זו
- רונן 23/11/2021 12:24הגב לתגובה זואם מהשורש אמא....
- אם מלשון אמא. האמא של כל הבועות. הבנת?? (ל"ת)אבשלום קור 23/11/2021 11:36הגב לתגובה זו
- האםםם אמא של כל הבועות (ל"ת)מני 24/11/2021 16:29
- 6.דוד קפלן 23/11/2021 05:14הגב לתגובה זולחזיק חזק
- 5.הכל עולה נדל"ן מניות מה יהיה? (ל"ת)קלקלן 23/11/2021 02:39הגב לתגובה זו
- 4.אור 23/11/2021 00:01הגב לתגובה זוויגרור את כל הקריפטו ואת כל השוק לתיקון מאסיבי של מעל 20% השווקים. מטסלה יישאר רבע מהמחיר של היום והביטקויין יחזור ל-20
- 3.או שהשוק יעלה או שהשוק יירד או שיישאר במקום. בקיצו 22/11/2021 23:37הגב לתגובה זואו שהשוק יעלה או שהשוק יירד או שיישאר במקום. בקיצור, לא הוסיפו כלום חוץ מכלום על כלום.תשקיעו בכלכלה אמיתית שמונעת על ידי גוגל, מיקרוסופט, חברות פיתוח נדל״ן כגון Len and Dhiושם תקצור פירות אמיתיים לאורך זמן. שומר נפשו ירחק מקריפטו והרפתקאות היי טק בלי תוכן.
- 2.זה סופו של כל בלון 22/11/2021 23:26הגב לתגובה זוכל הנכסים מתומחרים באוויר, והקריפטו הוא הכוכב התורן שייעשה את הרעש הגדול ביותר עם פיצוץ הבועה. 5 טריליון דולר ימחקו בקריפטו כפי שקרה באג"ח מגובות משכנתאות. אותה גברת בשינוי אדרת. כשמסתכלים על הגרף בבועות עבר לא מבינים איך לא הבינו שזה עומד להתפוצץ. תבינו.... זה עומד להתפוצץ. לא צריך סיבה הפחד פתאום יגיע בגל צונאמי
- דןדן 24/11/2021 14:10הגב לתגובה זוביטקוין (שאר הקריפטו הוא אכן זבל) הוא עתיד הכסף ויסוד הכלכלה של המאות הבאות. אם אנשים כמוך לא הצליחו לקלוט את זה ב12 השנים האחרונות, 12 השנים הבאות הן הזדמנות טובה להיות מעט יותר צנוע ולנסות ללמוד מהי ההמצאה המופלאה הזו.
- אפי 23/11/2021 18:45הגב לתגובה זוצודק במיליון אחוז, מזכיר את שנות ה2000 שווי החברות אסטרונומי
- 1.עומרי 22/11/2021 23:07הגב לתגובה זויש מניות מנוםחות בגלל טרנדיות ופוםולאריות ויש מניות שנסחרות במכפילים אטרקטיביים. אם אםשר להתייחס לשוק כאל מקשה אחת. מה שמנוםח יוציא אויר מוקדם או מאוחר אבל גם אם יהיה מימוש אחרי רווח של מרות אחוזים בשוק השורי הארוך , אז גן מימוש של 30% הוא לא סוף העולם
- השתגעת? 25/11/2021 08:58הגב לתגובה זורק מעטים הצליחו להרוויח מהעליה. זה חסר אחריות מה שאתה כותב. צריך מאד לקוות שהמוסדיים חושבים הפוך ממך.
- לא מדויק 23/11/2021 15:15הגב לתגובה זואז מה שאטרקטיבי היום יראה מנופח כשהאוויר יורד לגמרי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
