מרכז אפל בניו יורק מחשבים בניין פלאפון סלולר
צילום: Istock

פיסקר ו-Foxconn בשיתוף פעולה: איך אפל ואינוויז קשורים?

Fisker הודיעה על שיתוף פעולה עם Foxconn לייצור הרכב החדש שיהיה ״עתידני, משהו אחר לגמרי... כמו גם משתלם״: אפל בינתיים ממשיכה עם תוכנית ה-Apple Car ונמצאת במירוץ לחיפוש ספקים: האם החברה הישראלית תוכל לקחת חלק בפרויקט של ענקית הטכנולוגיה? CGRO עברה מירידות של כ-4% לעליות של 4%
אור צרפתי | (2)

יצרנית הרכבים החשמליים Fisker הודיעה על שיתוף פעולה עם Foxconn, ספקית מובילה של אפל (סימול:AAPL), בכדי לייצר למעלה מ-25 אלף כלי רכב החל מסוף שנת 2023. העסקה מכונה ״פרויקט PEAR״, ראשי תיבות של ״מהפכת הרכב החשמלי האישי״, מכוונת אל עבר שווקים ברחבי העולם כולל צפון אמריקה, אירופה, סין והודו. 

 

Foxconn, יצרנית האייפון הראשית של אפל, החלה בשנה האחרונה להביע התעניינות ברכבים חשמליים, וכבר הספיקה להודיע על עסקאות עם יצרניות EV מסין. על פי דברי היו״ר, החברה מכוונת לספק רכיבים או שירותים לכ-10% מרכבי ה-EV ברחבי העולם, בין שנת 2025 ל-2027. החברה הטייוואנית מהווה איום גדול על יצרניות הרכב הוותיקות, שכן היא יכולה לשמש כספק חיצוני עבור חברות כמו אפל ושחקניות טכנולוגיות אחרות. 

 

מנכ״ל Fisker, הנריק פיסקר, אמר כי בעסקה זו Foxconn היא לא רק יצרנית לפי חוזה, אלא שותפה מלאה לפיתוח הסטרטאפ. הוא מצפה כי העסקה תיחתם במהלך הרבעון השני, וצפויה להימשך כ-7 שנים. המנכ״ל תיאר כי הרכב החדש יהיה ״עתידני, משהו אחר לגמרי... כמו גם משתלם״ , והוסיף כי ״הוא יושק ברבעון הרביעי של שנת 2023, והוא אחד מאותם ארבעה רכבים שהחברה הודיעה בעבר שתייצר עד שנת 2025״. 

 

״אנחנו לא הולכים לייצר עוד מכונית חשמלית, אנחנו הולכים להציג רכבים שיכולים להפחיד אנשים מסוימים״ הוסיף פיסקר. בדצמבר הודיעה החברה כי יצרנית הרכב הקנדית Magna, תייצר את רכבה הראשון, SUV Ocean, באירופה. הייצור בדרך להתחיל במהלך הרבעון השני של שנת 2022, והערב הודיע פיסקר כי ״פרויקט PEAR״ לא משפיע על התוכניות הללו. 

 

אפל בינתיים ממשיכה עם תוכנית ה-Apple Car, ועובדת כעת על הצעד החשוב של מציאת ספק LiDAR שיהוו הבסיס להיבט האוטונומי של הרכב החשמלי העתידי. בניגוד לטסלה, וכמו Waymo של גוגל או הקרוז של GM, גם אפל מתכננת להשתמש בטכנולוגיה זו על מנת לאפשר לרכב ״לראות״ את סביבתו. על פי מקורבים, אפל נמצאת במגעים עם מספר יצרני LiDARפוטנציאלים. 

 

בשנה האחרונה הונפקו שש יצרניות LiDAR, כאשר המובילות הן Luminar (סימול:LAZR) ו-Velodyne. עם זאת, אינוויז הישראלית מפתח טכנולוגיית LiDAR, לא פחות ואף טובה יותר. לקראת הנפקת המיליארדים של אינוויז בנאסד"ק, הכריז המנכ"ל עומר כליף בראיון לביזפורטל מדוע החברה שלו טובה מאחרות. למרות שכולן טובות, כנראה שאפל לא תסגור שיתופי פעולה באופן ישיר מול יצרניות ה-LiDAR, אלא תעדיף לבחור בטכנולוגיה שתתממשק עם מי שתייצר את מרבית הרכיבים.  

 

ומשכבר הגענו למסקנה כי אפל לא תייצר את הרכבים בעצמה ותשתמש בספקים חיצוניים וברכישת זכויות, עולה השאלה מי זאת שתייצר יחד עם הענקית את הרכב של העתיד? על פי החברה, היא צפויה להודיע בקרוב על התקדמות בייצור ה-EV ואף חתימה על חוזים חדשים, השוק בנתיים בהיסטוריה וזורק כיוונים לכל כיוון. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כמה חברות מסומנות כפוטנציאליות. תחילה החלו שמועות כי אפל צפויה לשתף פעולה עם קיה ולהשלים את הפאזל האחרון לקראת ייצור EV, ואכן קיה יחד עם יונדאי מסומנות כמועדות מובילות. יחד איתן, נמצאות בראש טבלת הפוטנציאליות שני חברות שהוזכרו קודם לכן: Foxconn שכבר עובדת בצמוד עם החברה, ו- Magna שידוע בזכות החדשנות והיוקרתיות שבמוצריה. 

 

אבל אם מסתכלים על התמונה הגדולה יותר, יתכן כי אינוויז תוכל להיות זאת שתרוויח מהתפוח הנגוס? אחת מאותן שתי חברות לעיל, Magna, היא שותפה של אינוויז בייצור רכבי ה-EV של BMW. ״ה-LiDAR במצב מוצק שלנו, וברזולוציה גבוהה זו, הוא צעד משמעותי  שיסייע לספק ראייה חדה וטובה יותר, בשבריר מן הגודל והעלות של מערכות LiDAR אלקטרומכניות. הטכנולוגיה שלנו תסלול את הדרך הראשונה לייצור המוני, כזה שלקוחות יכולים באמת להרשות לעצמם. השותפות שלנו עם Innoviz Technologies היא דוגמה נוספת לאופן בו אנו פועלים כחממה טכנולוגית לסטארטאפים, כאשר שתי חברות מאגדות כוחות לטובת עתיד הניידות״ נכתב בהודעת החברה. כאמור, הכל השערות. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טכנולוגיה מאד מעניינת של פיסקר (ל"ת)
    העתיד כבר כאן 25/02/2021 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק מזומן 25/02/2021 00:23
    הגב לתגובה זו
    ושטופי מח במצב שכולם טוענים יהיה צורך ביותר חשמל מזהם מאשר כיום.מעבר לכך הלידאר זה בלוף להמונים אין מעבדים מספיק חזקים ורזולוציות ליצור מצב של אי תאונות...האשמה במקר תאונה תהיה על הבלופרים מהלידאר ואלט של אינטליגנצית מכונה.
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

עליות קלות במדדים; נייקי קופצת ב-5%, אורמד עם 7%

יום המסחר המקוצר מתנהל בעליות קלות; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו עולה ב-0.4%, ה-S&P עם 0.2% והנאסד״ק סביב ה-0. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?


המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שהתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.