פיסקר ו-Foxconn בשיתוף פעולה: איך אפל ואינוויז קשורים?
יצרנית הרכבים החשמליים Fisker הודיעה על שיתוף פעולה עם Foxconn, ספקית מובילה של אפל (סימול:AAPL), בכדי לייצר למעלה מ-25 אלף כלי רכב החל מסוף שנת 2023. העסקה מכונה ״פרויקט PEAR״, ראשי תיבות של ״מהפכת הרכב החשמלי האישי״, מכוונת אל עבר שווקים ברחבי העולם כולל צפון אמריקה, אירופה, סין והודו.
Foxconn, יצרנית האייפון הראשית של אפל, החלה בשנה האחרונה להביע התעניינות ברכבים חשמליים, וכבר הספיקה להודיע על עסקאות עם יצרניות EV מסין. על פי דברי היו״ר, החברה מכוונת לספק רכיבים או שירותים לכ-10% מרכבי ה-EV ברחבי העולם, בין שנת 2025 ל-2027. החברה הטייוואנית מהווה איום גדול על יצרניות הרכב הוותיקות, שכן היא יכולה לשמש כספק חיצוני עבור חברות כמו אפל ושחקניות טכנולוגיות אחרות.
מנכ״ל Fisker, הנריק פיסקר, אמר כי בעסקה זו Foxconn היא לא רק יצרנית לפי חוזה, אלא שותפה מלאה לפיתוח הסטרטאפ. הוא מצפה כי העסקה תיחתם במהלך הרבעון השני, וצפויה להימשך כ-7 שנים. המנכ״ל תיאר כי הרכב החדש יהיה ״עתידני, משהו אחר לגמרי... כמו גם משתלם״ , והוסיף כי ״הוא יושק ברבעון הרביעי של שנת 2023, והוא אחד מאותם ארבעה רכבים שהחברה הודיעה בעבר שתייצר עד שנת 2025״.
״אנחנו לא הולכים לייצר עוד מכונית חשמלית, אנחנו הולכים להציג רכבים שיכולים להפחיד אנשים מסוימים״ הוסיף פיסקר. בדצמבר הודיעה החברה כי יצרנית הרכב הקנדית Magna, תייצר את רכבה הראשון, SUV Ocean, באירופה. הייצור בדרך להתחיל במהלך הרבעון השני של שנת 2022, והערב הודיע פיסקר כי ״פרויקט PEAR״ לא משפיע על התוכניות הללו.
- אינוויז שרפה 18 מ' דולר ברבעון - בקופה נשארו 13 מ' דולר
- ספליט הפוך בדרך? אינוויז לא עומדת בדרישות הנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפל בינתיים ממשיכה עם תוכנית ה-Apple Car, ועובדת כעת על הצעד החשוב של מציאת ספק LiDAR שיהוו הבסיס להיבט האוטונומי של הרכב החשמלי העתידי. בניגוד לטסלה, וכמו Waymo של גוגל או הקרוז של GM, גם אפל מתכננת להשתמש בטכנולוגיה זו על מנת לאפשר לרכב ״לראות״ את סביבתו. על פי מקורבים, אפל נמצאת במגעים עם מספר יצרני LiDARפוטנציאלים.
בשנה האחרונה הונפקו שש יצרניות LiDAR, כאשר המובילות הן Luminar (סימול:LAZR) ו-Velodyne. עם זאת, אינוויז הישראלית מפתח טכנולוגיית LiDAR, לא פחות ואף טובה יותר. לקראת הנפקת המיליארדים של אינוויז בנאסד"ק, הכריז המנכ"ל עומר כליף בראיון לביזפורטל מדוע החברה שלו טובה מאחרות. למרות שכולן טובות, כנראה שאפל לא תסגור שיתופי פעולה באופן ישיר מול יצרניות ה-LiDAR, אלא תעדיף לבחור בטכנולוגיה שתתממשק עם מי שתייצר את מרבית הרכיבים.
ומשכבר הגענו למסקנה כי אפל לא תייצר את הרכבים בעצמה ותשתמש בספקים חיצוניים וברכישת זכויות, עולה השאלה מי זאת שתייצר יחד עם הענקית את הרכב של העתיד? על פי החברה, היא צפויה להודיע בקרוב על התקדמות בייצור ה-EV ואף חתימה על חוזים חדשים, השוק בנתיים בהיסטוריה וזורק כיוונים לכל כיוון.
- כדור הרזייה או זריקה? אלי לוי מציגה תוצאות טובות לכדור
- שיא חדש ביפן ומגמה חיובית באסיה; יציבות בחוזים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
כמה חברות מסומנות כפוטנציאליות. תחילה החלו שמועות כי אפל צפויה לשתף פעולה עם קיה ולהשלים את הפאזל האחרון לקראת ייצור EV, ואכן קיה יחד עם יונדאי מסומנות כמועדות מובילות. יחד איתן, נמצאות בראש טבלת הפוטנציאליות שני חברות שהוזכרו קודם לכן: Foxconn שכבר עובדת בצמוד עם החברה, ו- Magna שידוע בזכות החדשנות והיוקרתיות שבמוצריה.
אבל אם מסתכלים על התמונה הגדולה יותר, יתכן כי אינוויז תוכל להיות זאת שתרוויח מהתפוח הנגוס? אחת מאותן שתי חברות לעיל, Magna, היא שותפה של אינוויז בייצור רכבי ה-EV של BMW. ״ה-LiDAR במצב מוצק שלנו, וברזולוציה גבוהה זו, הוא צעד משמעותי שיסייע לספק ראייה חדה וטובה יותר, בשבריר מן הגודל והעלות של מערכות LiDAR אלקטרומכניות. הטכנולוגיה שלנו תסלול את הדרך הראשונה לייצור המוני, כזה שלקוחות יכולים באמת להרשות לעצמם. השותפות שלנו עם Innoviz Technologies היא דוגמה נוספת לאופן בו אנו פועלים כחממה טכנולוגית לסטארטאפים, כאשר שתי חברות מאגדות כוחות לטובת עתיד הניידות״ נכתב בהודעת החברה. כאמור, הכל השערות.
- 2.טכנולוגיה מאד מעניינת של פיסקר (ל"ת)העתיד כבר כאן 25/02/2021 11:04הגב לתגובה זו
- 1.רק מזומן 25/02/2021 00:23הגב לתגובה זוושטופי מח במצב שכולם טוענים יהיה צורך ביותר חשמל מזהם מאשר כיום.מעבר לכך הלידאר זה בלוף להמונים אין מעבדים מספיק חזקים ורזולוציות ליצור מצב של אי תאונות...האשמה במקר תאונה תהיה על הבלופרים מהלידאר ואלט של אינטליגנצית מכונה.

צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום
רכישה לא סטנדרטית של צ'ק פוינט - חברה שוויצרית בולטת באבטחת מידע ב-AI עם 70 עובדים (11 דוקטורים); ההכנסות בשלב זה עדיין נמוכות - הפוטנציאל גבוה
צ׳ק פוינט מודיעה על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח מאוד. על פי ההערכות היא תשלם כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI.
צ׳ק פוינט סבורה שהיא תוכל לייצר סטנדרט חדש באבטחת AI, עם הגנה מקצה לקצה על כלל מערכות ה-AI הפועלות בארגון, וכך תאפשר לארגונים ברחבי העולם לאמץ טכנולוגיות AI בצורה מאובטחת ובקנה מידה רחב.
חברת Lakera.AI, שנוסדה בשנת 2021 על ידי מומחי AI יוצאי Google ו-Meta, נבנתה במיוחד עבור סביבות AI, עם אבטחה בזמן אמת ומחקר מתקדם בליבת הפעילות שלה. החברה מספקת הגנה על LLMs, סוכני AI ו-MCP, ומפעילה מרכזי מחקר ופיתוח בציריך ובסן פרנסיסקו. ל-Lakera כ-70 עובדים, מהם 11 בעלי תואר דוקטור.
הפלטפורמה של Lakera.AI משלבת הגנה מתקדמת בזמן אמת עם בדיקות תקיפה מתמשכות (Red Teaming), ומונעת פעולות לא מורשות או חריגות תוך כדי פעילות ה-AI. שני הפתרונות המרכזיים שלה, Lakera Red ו-Lakera Guard, מספקים הערכות מצב לפני פריסה ואכיפה בזמן אמת, כדי להגן על LLMs, סוכני AI וזרימות עבודה מולטי-מודליות. החברה פיתחה את פלטפורמת אבטחת מערכות Gandalf AI, שנחשב לאחד מפרויקטי ה-Red teaming הגדולים בעולם ה-AI, עם למעלה מ-80 מיליון נקודות נתונים של תקיפות. הפלטפורמה משמשת ככלי מחקרי ואנליטי להבנת נקודות תורפה במערכות AI. כל זה מאפשר מערך הגנה מתפתח שמקדים את האיומים החדשים בעידן ה-AI, ומספק לארגונים את הביטחון הדרוש לשימוש בטכנולוגיות AI בקנה מידה רחב. Lakera משרתת לקוחות מ-Fortune 500 ברחבי העולם, ותומכת ביותר מ-100 שפות.
- פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?
- צ'ק פוינט רוכשת את Veriti הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם השלמת הרכישה, מטה Lakera בציריך יהפוך למרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של צ׳ק פוינט בתחום אבטחת
AI. המרכז החדש יפעל לצד מרכז הפיתוח בתל אביב, וישמש מוקד לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ולהובלת חדשנות בתחום אבטחת ה-AI – וימצב את צ׳ק פוינט כמובילה עולמית בהגנה על ארגונים מבוססי AI ובעיצוב עתיד אבטחת ה-AI.

כדור הרזייה או זריקה? אלי לוי מציגה תוצאות טובות לכדור
אבל הזריקות עדיין מנצחות; הכדורים הרבה יותר נוחים לשימוש והם צפויים להאיץ את הצמיחה; החברה מתכננת להגיש לאישור FDA עד סוף 2025, השוק הגלובלי צפוי להגיע ל-150 מיליארד דולר עד 2035
חברת התרופות האמריקאית אלי לילי חשפה תוצאות מניסוי שלב 3 לכדור ההרזיה החדש Orforglipron, שהוביל לירידה ממוצעת של 12.4% במשקל הגוף לאחר 72 שבועות. המספרים מרשימים בפני עצמם אך הם מספרים רק חלק מהסיפור המורכב של מהפכת תרופות ההרזיה שמתרחשת לנגד עינינו.
התוצאות מציבות את לילי בעמדה מעניינת. מצד אחד, החברה כבר מובילה בשוק הזריקות עם Zepbound שמשיגה ירידה של מעל 20% במשקל. מצד שני, היא מבינה שהעתיד טמון בנגישות ובפשטות, ושכדור יומי ללא מחטים יכול לפתוח שערים לעשרות מיליוני מטופלים חדשים שכיום נרתעים מהטיפול. בשוק שצפוי לזנק מ-16 מיליארד דולר כיום ל-150 מיליארד דולר עד 2035, המהלך הזה עשוי להיות קריטי.
המדע והמספרים: בין ציפיות למציאות קלינית
הניסוי הקליני ATTAIN-1 כלל 3,800 משתתפים עם BMI מעל 30 או 27 עם תחלואות נלוות, והתנהל במשך 72 שבועות. התוצאה המרכזית של ירידה של 12.4% במשקל במינון הגבוה ביותר, לעומת 2.3% בקבוצת הפלצבו, עוברת את הרף הקליני המוגדר כמשמעותי של 10%, אך נופלת מהציפיות של השוק. בניסוי משלים, ATTAIN-2, הושגה ירידה צנועה יותר של 8.3% במינון של 36 מ"ג, מה שמעלה שאלות לגבי הקשר בין מינון ליעילות.
מעבר להרזיה, התרופה הדגימה יתרונות מטבוליים משמעותיים. רמות הסוכר בדם ירדו באופן דרמטי עם ירידה של 1.3 עד 1.6 אחוז ב-A1C, נתון שהופך את התרופה למועמדת חזקה גם לטיפול בסוכרת סוג 2. לחץ הדם הסיסטולי ירד בכ-4 מ"מ כספית, והכולסטרול הרע ירד בכ-10%, שיפורים שמעידים על השפעה רחבה על הבריאות הקרדיו-מטבולית.
- תרופת ההרזיה של נובו אושרה כמתאימה גם לכבד שומני - המניה מזנקת
- אלי לילי מתקרבת לפריצת דרך בטיפול בהשמנה - למה היא צונחת ב-14%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התגובה של השוק הפיננסי הייתה מעורבת. מניית לילי ירדה ב-2% עם הפרסום הראשוני באוגוסט 2025, כאשר משקיעים שציפו לתוצאות דומות לאלו של הזריקות התאכזבו. עם זאת, המניה התאוששה חלקית כשאנליסטים החלו להבין את הפוטנציאל הרחב יותר. Leerink Partners, למשל, הורידו את יעד המחיר ל-715 דולר אך ציינו שהפוטנציאל ארוך הטווח נשאר משמעותי, במיוחד אם החברה תצליח להוזיל את עלויות הייצור ולהרחיב את הנגישות.