הסיפור מאחורי הגיוס הראשוני של אמזון
לפני קצת יותר מ-21 שנים, ג'ף בזוס, מנכ"ל והבעלים של אמזון, הוכתר כאיש השנה של מגזין TIME הידוע. כיום בזוס הינו האיש השני העשיר ביותר בעולם, אחרי אילון מאסק. בזוס שווה מעל 180 מיליארד דולר, אך הדרך לעושר הזה ולהצלחה הזו לא היתה פשוטה וחלקה. גם הסיפור של בזוס כולל קשיים בתחילת הדרך, נחישות רבה, התמדה ואמונה שעזרה לאמזון להפוך לאמזון.
אחד השלבים הראשונים של אמזון כחברה היה גיוס הון ראשוני ממשקיעים. היקף הגיוס הראשוני היה בסך דולר 1,000,000, שהתחלק באופן שווה בין 20 משקיעים. כלומר, סכום השקעתו של כל משקיע היה 50,000 דולר. המשקיעים הראשונים קיבלו 20% ממניות החברה, לפי שווי חברה של 5 מיליון דולר. לבזוס היה אז רעיון, היה אתר, אבל זה לא בהכרח מספיק כדי לגייס לפי שווי של 5 מיליון דולר.
בזוס סיפר בריאיון, כי 40 משקיעים סירבו להצעה שלו ואמרו לו "לא". בחישוב פשוט, ניתן להבין כי בזוס נדרש ל-60 פגישות עם משקיעים על מנת להצליח לגייס את מיליון הדולר הראשונים. לשמוע 40 פעמים את המילה "לא" בפרק זמן קצר, זו משימה לא פשוטה שיזמים רבים נדרשים להתמודד איתה ויחלקם מתייאש. בזוס כמובן לא התייאש והמשיך עד אשר גייס את הסכום הנדרש.
בהמשך הריאיון, בזוס סיפר שהוא בקשר טוב עם חלק מאותם ה-40 האנשים שאמרו לו "לא" בתחילת הדרך, והתגובות שלהם מתחלקות ל-2:
1 - אנשים המאושרים בחייהם מכל מה שיש להם, אשר לא הושפעו מפספוס ההזדמנות הנדירה של השקעה ראשונית באמזון.
2 - אנשים שאינם מסוגלים בכלל לדבר על הנושא, מרוב צער והרגשת פספוס.
חשוב להבין את משמעות המילה "פספוס" בהקשר זה. השקעה ראשונית באמזון בסך 50,000 דולר שווה כיום מיליארדי דולרים והיתה משנה לחלוטין את רמת העושר של המשקיעים שאמרו לבזוס "לא".
- אנבידיה: עליות קלות לפני דוחות ענקיות הטק
- שירותי AWS של אמזון קרסו והורידו איתם חצי מהאינטרנט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבר מרכזי שיזמים יכולים ללמוד מסיפורו של ג'ף בזוס הוא החשיבות של ההתמדה - אם יש לכם רעיון או שירות שאתם מאמינים בו, אל תתייאשו אם יותר משקיעים או לקוחות מסרבים להצעה שלכם מאשר אלו שכן מסכימים. אל תתייאשו, תתמידו בפגישות, תתמידו באמונה.
אסור להתייחס לסירוב להשקעה כדבר אישי נגדכם. לאנשים שונים ישנם צרכים שונים ותפיסת סיכון שונה. כמות האנשים שאומרים "כן" או "לא" לא תקבע את ההצלחה של העסק בהמשך הדרך, כל עוד אתם מצליחים לגייס מספיק כסף כדי להמשיך לשלב הבא.
הסיפור של הגיוס הראשוני של אמזון גם מעלה שאלה פילוסופית מעניינת. אם הייתם בין ה-40 האנשים שסירבו להשקיע בהצעה הראשונית של בזוס, לאיזו קטגוריה הייתם משתייכים?
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
האם הייתם מרוצים מהחיים ומודעים לכל הדברים הטובים שיש לכם? או האם לא הייתם מסוגלים להתמודד עם העובדה, שהחלטה אחת שגויה שלכם (שגויה בדיעבד) היתה יכולה לשנות את החיים שלכם וכנראה של מספר דורות אחריכם?
עמית שמיר, מנכ"ל ושותף בקרן הגידור קפלר קפיטל: kepler-capital.com
- 2.מעניין איך משהו חדשני מעלה חששות ופחדים (ל"ת)יעקוב 31/01/2021 15:31הגב לתגובה זו
- 1.שלומי 31/01/2021 14:44הגב לתגובה זוהשאלה היא אחרת. איפא היו כל אותם משקיעים שלא קנו את מניות אמזון בבורסה בתחילת שנות ה 2000? לצורך זה לא צריך קשרים ולא טובות. גם הם היו יכולים להיות היום מיליונרים.
- לשלומי 31/01/2021 21:55הגב לתגובה זואם כל אחד היה אומר איפה הייתי אז כולם מליונרים זה לא רק אמאזון

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.