הפתעה: שיעור האבטלה בארה"ב ירד לרמה של 11.1%
הכלכלה האמריקנית הוסיפה כ-4.8 מיליון משרות חדשות במהלך חודש יוני, כך מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב. מדובר בנתון טוב משמעותית מהצפי המוקדם בשוק שעמד על תוספת של 2.9 מיליון משרות.
בנוסף, שיעור האבטלה בארה"ב ירד בחודש החולף מרמה של 13.3% לרמה של 11.1% בלבד. בשוק ציפו לירידה לרמה של 12.3%. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה מרמת שפל של 60.8% לרמה של 61.5%.
עוד עולה מהדו"ח היום: השכר השעתי הממוצע ירד ב-1.2%, לעומת צפי לירידה של 0.7%. בחישוב שנתי, השכר בארה"ב עדיין רושם עלייה של 5%.
בתוך כך, הנתון לחודש אפריל תוקן כלפי מטה מירידה של 20.7 מיליון משרות לירידה של 20.8 מיליון משרות. הנתון לחודש מאי עודכן כלפי מעלה מתוספת של 2.5 מיליון משרות לתוספת של 2.7 מיליון משרות חדשות.
בחלוקה לסקטורים, סקטור הפנאי והאירוח, שנפגע בצורה המשמעותית ביותר בחודשי הקורונה, הוסיף כ-2.1 מיליון משרות. סקטור הקמעונאות בארה"ב הוסיף כ-700 אלף משרות, כאשר נזכיר שהסקטור איבד כ-2.4 מיליון משרות בחודשים מארס ואפריל. סקטור החינוך הוסיף כ-568 אלף משרות. סקטור הייצור הוסיף בחודש האחרון כ-356 אלף משרות, אך בסה"כ מתחילת השנה איבד כ-757 אלף משרות. סקטור הכרייה בלט בחולשתו עם ירידה של 10 אלף משרות
- חבר הפד מירן מזהיר: הריבית גבוהה מדי ועלולה להוביל לעלייה באבטלה
- שיא של 4 שנים בבקשות החוזרות לדמי אבטלה בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתון היום מגיע בהמשך למספר רב של נתוני מאקרו חיוביים מארה"ב. בוול סטריט אוהבים לכנות סימנים אלו כ-"Green Shoots". האמת שזה לא מפתיע, גם אם מדובר בתהליך מלאכותי לחלוטין שתלוי בכסף מהבנקים המרכזיים. הפעילות הכלכלית חוזרת לתפקד (לכתבה המלאה).
- 14.שמואל 02/07/2020 18:17הגב לתגובה זושקרן פתולוגי ומאחז עינים,
- 13.נירון על הנבל 02/07/2020 17:07הגב לתגובה זוחשבון.
- 12.בדרך לאבדון 02/07/2020 16:58הגב לתגובה זוהטראמפ הזה השתגע הכל בכדי להיבחר!! מניופולציות במניות במטבע-בדוחות תעסוקה כמו סטאלין בימי חומות הברזל. הארץ שלו בוערת והוא משדר ורוד!!!!!!! זה נוגד את הפסיקה !!!
- 11.לעמית 02/07/2020 16:45הגב לתגובה זו10 כתבות ביום...מתעייפים לדעתי וגם מוח חכם כמו שלך מתחיל לאבד כיוון הגיוני ונכון..וחבל.
- 10.מה שאומר המלך! נכון. גם אם זה שקר (ל"ת)משה 02/07/2020 16:20הגב לתגובה זו
- 9.של טראמפ היום יעלו את השוק מחר יש בארה"ב חג אין בורסה (ל"ת)הפתעה 02/07/2020 16:19הגב לתגובה זו
- 8.א 02/07/2020 16:11הגב לתגובה זווהבורסות טסות למעלה אלוף האיש
- 7.קנו S&P 500 עזבו אתכם מת"א 35 מדד פח (ל"ת)משקיע 02/07/2020 16:11הגב לתגובה זו
- רוני 02/07/2020 17:18הגב לתגובה זותוך כמה חודשים המדד יטוס למעלה.
- 6.יוני 02/07/2020 16:05הגב לתגובה זושערורייה של זיוף נתונים בכדי להכניס את העדר לשוק עם ניפוח אם כל הבועות
- שי 03/07/2020 22:25הגב לתגובה זוארה"ב זה לא סין ולא ישראל אין מוניפולציה בנתונים.
- 5.ואתם בטח מאמינים לנתונים ???? (ל"ת)ח 02/07/2020 15:49הגב לתגובה זו
- 4.שקרים ונוכלים. הכל לטובת טראמפ (ל"ת)י 02/07/2020 15:48הגב לתגובה זו
- 3.אני 02/07/2020 15:45הגב לתגובה זומובטלים.
- 2.ד"ראברטון אונ' ברקלי 02/07/2020 15:43הגב לתגובה זואני אמריקאי גאה ממצביעי טראמפ..אולם השקרים והדאחקות שתוקעים כאן הם מבהילים...
- 1.איציק 02/07/2020 15:39הגב לתגובה זוהמדדים יטוסו לחלל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
