מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה במשבר? צניחה של עד 63% במכירות באירופה, ירידה של 11.5% בסין

למרות שיא של 496 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי, החברה חווה ירידות חדות בינואר במרבית השווקים המרכזיים; בשוודיה רק 11% מהציבור מחזיק בדעה חיובית על המותג

אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


מניית טסלה Tesla -2.89%  יורדת עד 1% לאחר נתוני מכירות חלשים מסין לחודש ינואר, כאשר עלתה קלות קודם לכן. על פי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 כלי רכב ממפעלה בשנגחאי בחודש ינואר. הנתונים מצביעים על ירידה של 11.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וירידה חדה של כמעט 33% בהשוואה לחודש דצמבר.יש לציין כי טסלה עצמה אינה מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים.


הנתונים בסין מגיעים לאחר ירידה במכירות גם במספר שווקים מרכזיים. בקליפורניה, מכירות טסלה ירדו ב-8% ברבעון הרביעי בהשוואה לשנה שעברה, זו הירידה הרבעונית החמישית ברציפות. בצרפת, מכירות טסלה בינואר צנחו ב-63% בהשוואה לשנה שעברה. בגרמניה, המכירות ירדו ב-60%, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק בעצרת פוליטית, בה טען כי יש "יותר מדי התמקדות באשמה מהעבר" בהקשר לזיכרון שחרור מחנה הריכוז אושוויץ.


טסלה פתחה את 2025 עם נתונים מדאיגים במיוחד בשוק האירופי, כאשר בשוודיה ונורבגיה - שתי מדינות שהיוו בעבר מעוז של החברה - נרשמה צניחה חדה במכירות. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה בולטת במיוחד על רקע הצמיחה המרשימה בשוק הרכב המקומי, עם עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה.


הנתונים מעוררים דאגה במיוחד לאור העובדה שמודל Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בתדמית המותג: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על טסלה, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%.


האם המותג של טסלה מאבד מכוחו?

התמונה הכוללת מורכבת יותר. ברבעון הרביעי, טסלה הציגה מכירות שיא של כ-496,000 כלי רכב, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה שעברה. בארה"ב, למרות הירידה בקליפורניה, המכירות הכוללות עלו ב-3% ברבעון הרביעי. בסין, טסלה מכרה כמעט 200,000 מכוניות ברבעון הרביעי, שיא חדש ועלייה של כ-16% בהשוואה לשנה שעברה.


יש לציין כי ינואר הוא באופן מסורתי חודש חלש למכירות רכב. זה היה החודש החלש ביותר למכירות רכב בארה"ב הן ב-2023 והן ב-2024, ולכן ירידה בחודש זה הייתה צפויה. המתחרה הסינית המובילה, BYD, מכרה כ-296,000 כלי רכב נוסעים בינואר (כולל רכבים חשמליים מלאים והיברידיים נטענים). זוהי עלייה של כ-48% בהשוואה לשנה שעברה, אך ירידה של כ-42% בהשוואה לדצמבר - ירידה חדה יותר מזו של טסלה.


מעבר לגורמים העונתיים, הירידה במכירות מהווה נושא למעקב עבור המשקיעים, במיוחד לאור החשש שהפעילות הפוליטית של מאסק מרחיקה קונים פוטנציאליים. ידרשו מספר חודשים נוספים כדי לזהות מגמה ברורה.

קיראו עוד ב"גלובל"



מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב

וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה.


"מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.


בוול-סטריט מעריכים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים עבור טסלה, כאשר השוק יבחן האם מדובר בירידה עונתית רגילה או בתחילתה של מגמה מדאיגה יותר.


הדוחות לרבעון הרביעי

החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר.


בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת.


מעבר לאתגרים התפעוליים, החברה עומדת בפני אתגרים נוספים הקשורים למדיניות הסחר החדשה של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, והמכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור ולהפרעות בשרשרת האספקה. בנוסף, התבטאויותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה, מעוררות דאגה בקרב משקיעים וצרכנים כאחד.


טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.19 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה 8% מתחילת השנה ועלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רולה 10/02/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה זה הרבה יותר ממכונית אילון מאסק זה האיש אולי הכי חשוב בגלובוס נכון להיום אני מאמין שמכירת מכוניות תהיה שם אולי 30% מהפעילות מחזיק בגאווה
  • 5.
    בן 08/02/2025 10:08
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לסחוט את הלימון
  • 4.
    החלום ושברו (ל"ת)
    אנונימיםטנקםקיםםנ 07/02/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעלי 07/02/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    נכון שהסינים עדיין רחוקים מהרמה של טסלה.אבל לטווח של חמש שנים הם יגיעו ויתקרבו.המשמעות לטווח רחוק מניית טסלה במחיר גבוה מידי.
  • 2.
    ישי 07/02/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    תמתינו ל Y החדשה
  • 1.
    חח אנונימי 07/02/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    זה בגלל מודל Y החדש
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -42.38%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


וורנר ברוסוורנר ברוס

פרמאונט נגד נטפליקס: מלחמת 108 מיליארד דולר על וורנר ברוס דיסקברי

פרמאונט לא מתייאשת - מציעה 30 דולר למניית וורנר - מעל המחיר של נטפליקס; מה צפוי עכשיו?

עמית בר |

פרמאונט הודיעה על הצעה עוינת לרכישת כלל מניות וורנר ברוס דיסקברי במחיר של 30 דולר למניה, בתשלום מלא במזומן. העסקה מעריכה את החברה ב-108.4 מיליארד דולר כולל נטילת חובות, וכוללת את כלל הנכסים: אולפני הסרטים, שירות הסטרימינג HBO Max, רשתות הכבלים CNN ו-TNT, וזכויות על תכנים כמו סרטי DC קומיקס, "הארי פוטר" ו"משחקי הכס".

ההצעה פונה ישירות לבעלי המניות ועוקפת את דירקטוריון WBD, שכבר אישר עסקה עם נטפליקס. המהלך מגיע יום לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הביע חששות מהעסקה של נטפליקס, ותיאר אותה כ"בעיה פוטנציאלית" בשל דומיננטיות החברה בשוק הסטרימינג. אזהרת טראמפ: עסקת נטפליקס-וורנר עלולה להיתקל בחסמי הגבלים עסקיים

נטפליקס, ששולטת ב-40% מנתח שוק הסטרימינג בארה"ב עם 282 מיליון מנויים גלובליים, סיימה ב-5 בדצמבר הסכם לרכישת חלקים מרכזיים מ-WBD: האולפנים, HBO ו-HBO Max, בשווי 82.7 מיליארד דולר. המחיר שהוצע: 27.75 דולר למניה, הכולל 23.25 דולר במזומן ו-4.50 דולר במניות. העסקה אינה כוללת את רשתות הכבלים, שיופרדו לחברה נפרדת בשווי משוער של 20-25 מיליארד דולר.

מלחמת ההצעות

תהליך המכירה החל באוקטובר 2025, כאשר WBD פתחה הליך פורמלי על רקע הפסדים של 9.2 מיליארד דולר ברבעון השני וירידה של 11% בהכנסות מכבלים. פרמאונט הגישה הצעות ראשוניות ב-23 באוקטובר, כולל הצעה משולבת בשווי 25 דולר למניה, אך נדחתה שלוש פעמים. דיוויד זסלאב, מנכ"ל WBD, דרש 35 דולר למניה.

קומקאסט, בעלת NBC יוניברסל, הגישה הצעה חלקית לאולפנים אך פרשה מהתחרות ב-4 בדצמבר עקב חששות רגולטוריים.

פרמאונט טוענת שההצעה שלה עדיפה. דיוויד אליסון, מנכ"ל החברה, אמר בראיון ל-CNBC: "ההצעה שלנו מספקת פרמיה של 45% על מחיר המניה הנוכחי של WBD, ומאפשרת סינרגיות של 4 מיליארד דולר בשנה דרך שילוב CBS, MTV ו-CNN."