טסלה במשבר? צניחה של עד 63% במכירות באירופה, ירידה של 11.5% בסין
למרות שיא של 496 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי, החברה חווה ירידות חדות בינואר במרבית השווקים המרכזיים; בשוודיה רק 11% מהציבור מחזיק בדעה חיובית על המותג
מניית טסלה Tesla 2.7% יורדת עד 1% לאחר נתוני מכירות חלשים מסין לחודש ינואר, כאשר עלתה קלות קודם לכן. על פי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 כלי רכב ממפעלה בשנגחאי בחודש ינואר. הנתונים מצביעים על ירידה של 11.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וירידה חדה של כמעט 33% בהשוואה לחודש דצמבר.יש לציין כי טסלה עצמה אינה מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים.
הנתונים בסין מגיעים לאחר ירידה במכירות גם במספר שווקים מרכזיים. בקליפורניה, מכירות טסלה ירדו ב-8% ברבעון הרביעי בהשוואה לשנה שעברה, זו הירידה הרבעונית החמישית ברציפות. בצרפת, מכירות טסלה בינואר צנחו ב-63% בהשוואה לשנה שעברה. בגרמניה, המכירות ירדו ב-60%, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק בעצרת פוליטית, בה טען כי יש "יותר מדי התמקדות באשמה מהעבר" בהקשר לזיכרון שחרור מחנה הריכוז אושוויץ.
טסלה פתחה את 2025 עם נתונים מדאיגים במיוחד בשוק האירופי, כאשר בשוודיה ונורבגיה
- שתי מדינות שהיוו בעבר מעוז של החברה - נרשמה צניחה חדה במכירות. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה בולטת במיוחד על רקע הצמיחה המרשימה בשוק הרכב המקומי, עם
עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה.
הנתונים מעוררים דאגה במיוחד לאור העובדה שמודל Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בתדמית המותג: רק 11% מהנשאלים
מחזיקים בדעה חיובית על טסלה, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%.
- טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם המותג של טסלה מאבד מכוחו?
התמונה הכוללת מורכבת יותר. ברבעון הרביעי, טסלה הציגה מכירות שיא של כ-496,000 כלי רכב, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה שעברה. בארה"ב, למרות הירידה בקליפורניה, המכירות הכוללות עלו ב-3% ברבעון הרביעי. בסין, טסלה מכרה כמעט 200,000 מכוניות ברבעון הרביעי, שיא חדש ועלייה של כ-16% בהשוואה לשנה שעברה.
יש לציין כי ינואר הוא באופן מסורתי חודש חלש למכירות רכב. זה היה החודש החלש ביותר למכירות רכב בארה"ב הן ב-2023 והן ב-2024, ולכן ירידה בחודש זה הייתה צפויה. המתחרה הסינית המובילה, BYD, מכרה כ-296,000 כלי רכב נוסעים בינואר (כולל רכבים חשמליים מלאים והיברידיים נטענים). זוהי עלייה של כ-48% בהשוואה לשנה שעברה, אך ירידה של כ-42% בהשוואה לדצמבר - ירידה חדה יותר מזו של טסלה.
מעבר לגורמים העונתיים, הירידה במכירות מהווה נושא למעקב עבור המשקיעים, במיוחד לאור החשש שהפעילות הפוליטית של מאסק מרחיקה קונים פוטנציאליים. ידרשו מספר חודשים נוספים כדי לזהות מגמה ברורה.
- תאושר? עסקת נטפליקס-וורנר בעיניים תחרותיות
- חוק פרקינסון: מנגנוני הבזבוז בזמן, כסף ובירוקרטיה - חוקים נוספים, השפעות כלכליות ועדכונים מ-2025
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב
וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה.
"מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.
הדוחות לרבעון הרביעי
החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר.
בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.19 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה 8% מתחילת השנה ועלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים.
- 6.רולה 10/02/2025 19:20הגב לתגובה זוטסלה זה הרבה יותר ממכונית אילון מאסק זה האיש אולי הכי חשוב בגלובוס נכון להיום אני מאמין שמכירת מכוניות תהיה שם אולי 30% מהפעילות מחזיק בגאווה
- 5.בן 08/02/2025 10:08הגב לתגובה זוכמה אפשר לסחוט את הלימון
- 4.החלום ושברו (ל"ת)אנונימיםטנקםקיםםנ 07/02/2025 21:03הגב לתגובה זו
- 3.יעלי 07/02/2025 20:13הגב לתגובה זונכון שהסינים עדיין רחוקים מהרמה של טסלה.אבל לטווח של חמש שנים הם יגיעו ויתקרבו.המשמעות לטווח רחוק מניית טסלה במחיר גבוה מידי.
- 2.ישי 07/02/2025 19:49הגב לתגובה זותמתינו ל Y החדשה
- 1.חח אנונימי 07/02/2025 19:28הגב לתגובה זוזה בגלל מודל Y החדש
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
