מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה במשבר? צניחה של עד 63% במכירות באירופה, ירידה של 11.5% בסין

למרות שיא של 496 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי, החברה חווה ירידות חדות בינואר במרבית השווקים המרכזיים; בשוודיה רק 11% מהציבור מחזיק בדעה חיובית על המותג

אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


מניית טסלה Tesla -0.45%  יורדת עד 1% לאחר נתוני מכירות חלשים מסין לחודש ינואר, כאשר עלתה קלות קודם לכן. על פי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 כלי רכב ממפעלה בשנגחאי בחודש ינואר. הנתונים מצביעים על ירידה של 11.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וירידה חדה של כמעט 33% בהשוואה לחודש דצמבר.יש לציין כי טסלה עצמה אינה מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים.


הנתונים בסין מגיעים לאחר ירידה במכירות גם במספר שווקים מרכזיים. בקליפורניה, מכירות טסלה ירדו ב-8% ברבעון הרביעי בהשוואה לשנה שעברה, זו הירידה הרבעונית החמישית ברציפות. בצרפת, מכירות טסלה בינואר צנחו ב-63% בהשוואה לשנה שעברה. בגרמניה, המכירות ירדו ב-60%, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק בעצרת פוליטית, בה טען כי יש "יותר מדי התמקדות באשמה מהעבר" בהקשר לזיכרון שחרור מחנה הריכוז אושוויץ.


טסלה פתחה את 2025 עם נתונים מדאיגים במיוחד בשוק האירופי, כאשר בשוודיה ונורבגיה - שתי מדינות שהיוו בעבר מעוז של החברה - נרשמה צניחה חדה במכירות. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה בולטת במיוחד על רקע הצמיחה המרשימה בשוק הרכב המקומי, עם עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה.


הנתונים מעוררים דאגה במיוחד לאור העובדה שמודל Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בתדמית המותג: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על טסלה, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%.


האם המותג של טסלה מאבד מכוחו?

התמונה הכוללת מורכבת יותר. ברבעון הרביעי, טסלה הציגה מכירות שיא של כ-496,000 כלי רכב, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה שעברה. בארה"ב, למרות הירידה בקליפורניה, המכירות הכוללות עלו ב-3% ברבעון הרביעי. בסין, טסלה מכרה כמעט 200,000 מכוניות ברבעון הרביעי, שיא חדש ועלייה של כ-16% בהשוואה לשנה שעברה.


יש לציין כי ינואר הוא באופן מסורתי חודש חלש למכירות רכב. זה היה החודש החלש ביותר למכירות רכב בארה"ב הן ב-2023 והן ב-2024, ולכן ירידה בחודש זה הייתה צפויה. המתחרה הסינית המובילה, BYD, מכרה כ-296,000 כלי רכב נוסעים בינואר (כולל רכבים חשמליים מלאים והיברידיים נטענים). זוהי עלייה של כ-48% בהשוואה לשנה שעברה, אך ירידה של כ-42% בהשוואה לדצמבר - ירידה חדה יותר מזו של טסלה.


מעבר לגורמים העונתיים, הירידה במכירות מהווה נושא למעקב עבור המשקיעים, במיוחד לאור החשש שהפעילות הפוליטית של מאסק מרחיקה קונים פוטנציאליים. ידרשו מספר חודשים נוספים כדי לזהות מגמה ברורה.

קיראו עוד ב"גלובל"



מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב

וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה.


"מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.


בוול-סטריט מעריכים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים עבור טסלה, כאשר השוק יבחן האם מדובר בירידה עונתית רגילה או בתחילתה של מגמה מדאיגה יותר.


הדוחות לרבעון הרביעי

החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר.


בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת.


מעבר לאתגרים התפעוליים, החברה עומדת בפני אתגרים נוספים הקשורים למדיניות הסחר החדשה של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, והמכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור ולהפרעות בשרשרת האספקה. בנוסף, התבטאויותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה, מעוררות דאגה בקרב משקיעים וצרכנים כאחד.


טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.19 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה 8% מתחילת השנה ועלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רולה 10/02/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה זה הרבה יותר ממכונית אילון מאסק זה האיש אולי הכי חשוב בגלובוס נכון להיום אני מאמין שמכירת מכוניות תהיה שם אולי 30% מהפעילות מחזיק בגאווה
  • 5.
    בן 08/02/2025 10:08
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לסחוט את הלימון
  • 4.
    החלום ושברו (ל"ת)
    אנונימיםטנקםקיםםנ 07/02/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעלי 07/02/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    נכון שהסינים עדיין רחוקים מהרמה של טסלה.אבל לטווח של חמש שנים הם יגיעו ויתקרבו.המשמעות לטווח רחוק מניית טסלה במחיר גבוה מידי.
  • 2.
    ישי 07/02/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    תמתינו ל Y החדשה
  • 1.
    חח אנונימי 07/02/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    זה בגלל מודל Y החדש
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.