מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה במשבר? צניחה של עד 63% במכירות באירופה, ירידה של 11.5% בסין

למרות שיא של 496 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי, החברה חווה ירידות חדות בינואר במרבית השווקים המרכזיים; בשוודיה רק 11% מהציבור מחזיק בדעה חיובית על המותג

אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


מניית טסלה Tesla 7.36%  יורדת עד 1% לאחר נתוני מכירות חלשים מסין לחודש ינואר, כאשר עלתה קלות קודם לכן. על פי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 כלי רכב ממפעלה בשנגחאי בחודש ינואר. הנתונים מצביעים על ירידה של 11.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וירידה חדה של כמעט 33% בהשוואה לחודש דצמבר.יש לציין כי טסלה עצמה אינה מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים.


הנתונים בסין מגיעים לאחר ירידה במכירות גם במספר שווקים מרכזיים. בקליפורניה, מכירות טסלה ירדו ב-8% ברבעון הרביעי בהשוואה לשנה שעברה, זו הירידה הרבעונית החמישית ברציפות. בצרפת, מכירות טסלה בינואר צנחו ב-63% בהשוואה לשנה שעברה. בגרמניה, המכירות ירדו ב-60%, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק בעצרת פוליטית, בה טען כי יש "יותר מדי התמקדות באשמה מהעבר" בהקשר לזיכרון שחרור מחנה הריכוז אושוויץ.


טסלה פתחה את 2025 עם נתונים מדאיגים במיוחד בשוק האירופי, כאשר בשוודיה ונורבגיה - שתי מדינות שהיוו בעבר מעוז של החברה - נרשמה צניחה חדה במכירות. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה בולטת במיוחד על רקע הצמיחה המרשימה בשוק הרכב המקומי, עם עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה.


הנתונים מעוררים דאגה במיוחד לאור העובדה שמודל Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בתדמית המותג: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על טסלה, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%.


האם המותג של טסלה מאבד מכוחו?

התמונה הכוללת מורכבת יותר. ברבעון הרביעי, טסלה הציגה מכירות שיא של כ-496,000 כלי רכב, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה שעברה. בארה"ב, למרות הירידה בקליפורניה, המכירות הכוללות עלו ב-3% ברבעון הרביעי. בסין, טסלה מכרה כמעט 200,000 מכוניות ברבעון הרביעי, שיא חדש ועלייה של כ-16% בהשוואה לשנה שעברה.


יש לציין כי ינואר הוא באופן מסורתי חודש חלש למכירות רכב. זה היה החודש החלש ביותר למכירות רכב בארה"ב הן ב-2023 והן ב-2024, ולכן ירידה בחודש זה הייתה צפויה. המתחרה הסינית המובילה, BYD, מכרה כ-296,000 כלי רכב נוסעים בינואר (כולל רכבים חשמליים מלאים והיברידיים נטענים). זוהי עלייה של כ-48% בהשוואה לשנה שעברה, אך ירידה של כ-42% בהשוואה לדצמבר - ירידה חדה יותר מזו של טסלה.


מעבר לגורמים העונתיים, הירידה במכירות מהווה נושא למעקב עבור המשקיעים, במיוחד לאור החשש שהפעילות הפוליטית של מאסק מרחיקה קונים פוטנציאליים. ידרשו מספר חודשים נוספים כדי לזהות מגמה ברורה.

קיראו עוד ב"גלובל"



מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב

וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה.


"מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.


בוול-סטריט מעריכים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים עבור טסלה, כאשר השוק יבחן האם מדובר בירידה עונתית רגילה או בתחילתה של מגמה מדאיגה יותר.


הדוחות לרבעון הרביעי

החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר.


בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת.


מעבר לאתגרים התפעוליים, החברה עומדת בפני אתגרים נוספים הקשורים למדיניות הסחר החדשה של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, והמכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור ולהפרעות בשרשרת האספקה. בנוסף, התבטאויותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה, מעוררות דאגה בקרב משקיעים וצרכנים כאחד.


טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.19 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה 8% מתחילת השנה ועלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רולה 10/02/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה זה הרבה יותר ממכונית אילון מאסק זה האיש אולי הכי חשוב בגלובוס נכון להיום אני מאמין שמכירת מכוניות תהיה שם אולי 30% מהפעילות מחזיק בגאווה
  • 5.
    בן 08/02/2025 10:08
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לסחוט את הלימון
  • 4.
    החלום ושברו (ל"ת)
    אנונימיםטנקםקיםםנ 07/02/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעלי 07/02/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    נכון שהסינים עדיין רחוקים מהרמה של טסלה.אבל לטווח של חמש שנים הם יגיעו ויתקרבו.המשמעות לטווח רחוק מניית טסלה במחיר גבוה מידי.
  • 2.
    ישי 07/02/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    תמתינו ל Y החדשה
  • 1.
    חח אנונימי 07/02/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    זה בגלל מודל Y החדש
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

אנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיותאנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיות

סין פותחת בחקירה נגד אנבידיה בנוגע לעסקת מלאנוקס

הרשויות בסין הודיעו על פתיחת שתי חקירות נגד תעשיית השבבים האמריקאית, האחת הפרת הגבלים עסקיים של אנבידיה סביב רכישת מלאנוקס הישראלית, והשניה חקירה שמתנהלת נגד שבבים אנלוגיים מתוצרת אמריקאית; החקירות מתקיימות עם פתיחת שיחות הסחר במדריד; במקביל מבקר מנכ"ל אנבידיה בטייוואן

רן קידר |

הרשות הסינית להגבלים עסקיים מסרה כי ממצאי ביניים מחקירה ראשונית מצביעים על כך שאנבידיה הפרה את חוק ההגבלים העסקיים. החקירה נוגעת לעסקת רכישת חברת מלאנוקס הישראלית ב-2020 ( בשווי 6.9 מיליארד דולר). 

מלאנוקס שהוקמה בידי איל וולדמן והחזיקה מרכזי פיתוח גדולים בישראל, נחשבה למובילה עולמית בפיתוח מתאמי רשת מהירים וחיוניים למאיצי ה-GPU של אנבידיה. סין, שנחשבה אז לשוק יעד מרכזי עבור מוצרי מלאנוקס, אישרה את העסקה רק לאחר שהטילה שורת תנאים מחייבים: התחייבות לאספקה רציפה לשוק הסיני, מניעת קשירת מוצרים ומחויבות לשוויוניות במחירים. כעת טוענים הרגולטורים כי אנבידיה לא עמדה במלוא התנאים, תיעדפה את השווקים  המערביים, איחדה מוצרים וכפתה על לקוחות סיניים "חבילות משולבות" ובנוסף, מכרה את המוצרים בפערי מחירים ביחס למדינות אחרות. ולכן, הרגולטור הסיני החליט החקירה תימשך ותורחב. 

במקביל, הודיע משרד המסחר הסיני על פתיחת בדיקת היצף בתחום השבבים האנלוגיים, רכיבים בסיסיים שנמצאים כמעט בכל מוצר אלקטרוני, החל מטלפונים ועד מכשירי חשמל ביתיים. מדובר בשוק שבו שולטות ענקיות אמריקאיות כמו טקסס אינסטרומנטס Texas Instruments Inc. ו-Analog Devices. המשרד בודק האם חברות אלו מוכרות את מוצריהן בסין במחירים נמוכים במיוחד, באופן שפוגע ביצרנים המקומיים ומערער את התחרות ההוגנת. 

הטענה היא כי אם סין תטיל מכסי היצף (מסים נוספים על מוצרים מיובאים במחיר זול מדי) או תגביל את השימוש בשבבים אמריקאיים, חברות סיניות כמו SG Micro, Novosense ו-3Peak יוכלו להגדיל משמעותית את נתח השוק שלהן. כבר עכשיו ניתן היה לראות את הציפיות הללו בשוק ההון: מניות של שלוש החברות זינקו ביום המסחר האחרון עד לרף העלייה היומי המרבי של 20%.

האם התזמון מקרי? 

כמובן שייתכן שאין קשר לפתיחת שיחות הסחר במדריד, אבל אפשר בהחלט להניח שפרסום ממצאי הביניים הוא אמירה סינית מפורשת שהיא מוכנה להשתמש גם בכלים רגולטוריים כדי להפעיל לחץ על וושינגטון. סין שמה על השולחן את אנבידיה, על מלוא כובד משקלה, ומוסיפה את השבבים האנלוגיים, ובכך מרמזת שמבחינתה, כל הדרכים כשרות, ועל כל צעד רגולטורי של ממשל טראמפ, בייג'ינג תמצא צעד עם השלכות דומות לצד השני. ברמת השיח הציבורי, חלק מההתנגדות האמריקאית והחמרת הפיקוח על ייצוא שבבי ה-AI המתקדמים לסין נובעת מתוך חשש לניצול הטכנולוגיה בהקשרים צבאיים, וכך עלולה לערער על ההגמוניה האמריקאית. וכך, האיתות של סין הוא מסר ברור שהיא תגיב.