מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה במשבר? צניחה של עד 63% במכירות באירופה, ירידה של 11.5% בסין

למרות שיא של 496 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי, החברה חווה ירידות חדות בינואר במרבית השווקים המרכזיים; בשוודיה רק 11% מהציבור מחזיק בדעה חיובית על המותג

אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


מניית טסלה Tesla 1.38%  יורדת עד 1% לאחר נתוני מכירות חלשים מסין לחודש ינואר, כאשר עלתה קלות קודם לכן. על פי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 כלי רכב ממפעלה בשנגחאי בחודש ינואר. הנתונים מצביעים על ירידה של 11.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וירידה חדה של כמעט 33% בהשוואה לחודש דצמבר.יש לציין כי טסלה עצמה אינה מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים.


הנתונים בסין מגיעים לאחר ירידה במכירות גם במספר שווקים מרכזיים. בקליפורניה, מכירות טסלה ירדו ב-8% ברבעון הרביעי בהשוואה לשנה שעברה, זו הירידה הרבעונית החמישית ברציפות. בצרפת, מכירות טסלה בינואר צנחו ב-63% בהשוואה לשנה שעברה. בגרמניה, המכירות ירדו ב-60%, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק בעצרת פוליטית, בה טען כי יש "יותר מדי התמקדות באשמה מהעבר" בהקשר לזיכרון שחרור מחנה הריכוז אושוויץ.


טסלה פתחה את 2025 עם נתונים מדאיגים במיוחד בשוק האירופי, כאשר בשוודיה ונורבגיה - שתי מדינות שהיוו בעבר מעוז של החברה - נרשמה צניחה חדה במכירות. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה בולטת במיוחד על רקע הצמיחה המרשימה בשוק הרכב המקומי, עם עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה.


הנתונים מעוררים דאגה במיוחד לאור העובדה שמודל Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בתדמית המותג: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על טסלה, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%.


האם המותג של טסלה מאבד מכוחו?

התמונה הכוללת מורכבת יותר. ברבעון הרביעי, טסלה הציגה מכירות שיא של כ-496,000 כלי רכב, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה שעברה. בארה"ב, למרות הירידה בקליפורניה, המכירות הכוללות עלו ב-3% ברבעון הרביעי. בסין, טסלה מכרה כמעט 200,000 מכוניות ברבעון הרביעי, שיא חדש ועלייה של כ-16% בהשוואה לשנה שעברה.


יש לציין כי ינואר הוא באופן מסורתי חודש חלש למכירות רכב. זה היה החודש החלש ביותר למכירות רכב בארה"ב הן ב-2023 והן ב-2024, ולכן ירידה בחודש זה הייתה צפויה. המתחרה הסינית המובילה, BYD, מכרה כ-296,000 כלי רכב נוסעים בינואר (כולל רכבים חשמליים מלאים והיברידיים נטענים). זוהי עלייה של כ-48% בהשוואה לשנה שעברה, אך ירידה של כ-42% בהשוואה לדצמבר - ירידה חדה יותר מזו של טסלה.


מעבר לגורמים העונתיים, הירידה במכירות מהווה נושא למעקב עבור המשקיעים, במיוחד לאור החשש שהפעילות הפוליטית של מאסק מרחיקה קונים פוטנציאליים. ידרשו מספר חודשים נוספים כדי לזהות מגמה ברורה.

קיראו עוד ב"גלובל"



מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב

וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה.


"מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.


בוול-סטריט מעריכים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים עבור טסלה, כאשר השוק יבחן האם מדובר בירידה עונתית רגילה או בתחילתה של מגמה מדאיגה יותר.


הדוחות לרבעון הרביעי

החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר.


בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת.


מעבר לאתגרים התפעוליים, החברה עומדת בפני אתגרים נוספים הקשורים למדיניות הסחר החדשה של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, והמכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור ולהפרעות בשרשרת האספקה. בנוסף, התבטאויותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה, מעוררות דאגה בקרב משקיעים וצרכנים כאחד.


טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.19 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה 8% מתחילת השנה ועלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רולה 10/02/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה זה הרבה יותר ממכונית אילון מאסק זה האיש אולי הכי חשוב בגלובוס נכון להיום אני מאמין שמכירת מכוניות תהיה שם אולי 30% מהפעילות מחזיק בגאווה
  • 5.
    בן 08/02/2025 10:08
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לסחוט את הלימון
  • 4.
    החלום ושברו (ל"ת)
    אנונימיםטנקםקיםםנ 07/02/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעלי 07/02/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    נכון שהסינים עדיין רחוקים מהרמה של טסלה.אבל לטווח של חמש שנים הם יגיעו ויתקרבו.המשמעות לטווח רחוק מניית טסלה במחיר גבוה מידי.
  • 2.
    ישי 07/02/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    תמתינו ל Y החדשה
  • 1.
    חח אנונימי 07/02/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    זה בגלל מודל Y החדש
ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)

מניית אנבידיה ב-320 דולר - היעד החדש של האנליסטים

עסקת ענק עם מיקרוסופט, תוצאות מבחנים טכנולוגיים ותחזית שורית של אופנהיימר ו-HSBC דוחפים את מניית השבבים המובילה למעלה - למרות התחזקות המתחרות



רן קידר |

אנבידיה (NVIDIA Corp. -0.11%  )  רושמת עלייה של 2.4% במסחר המוקדם, לאחר ירידה חדה של 4.4% אתמול. הירידה הגיעה בעקבות הודעה על שיתוף פעולה בין AMD ואורקל לפיתוח אשכולות בינה מלאכותית – מהלך שנתפס כסיכון פוטנציאלי לנתח השוק של אנבידיה בתחום הליבה שלה. ובכלל - AMD וברודקום מדווחת בחודשים האחרונים על שיתופי פעולה גדולים עם חברות בתחום, והחשש שהם עלולים לקחת נתח שוק מאנבידיה

עם זאת, אנליסטים רבים טוענים שהיתרון הטכנולוגי של אנבידיה עדיין מובהק. האנליסט ריק שאפר מאופנהיימר פרסם סקירה מעודכנת שבה חידש את המלצתו ל"תשואת יתר" על המניה, עם מחיר יעד של 225 דולר, בעוד המניה ב-184 אחרי העלייה בטרום.  לדבריו, הביצועים למול צריכת אנרגיה (Performance-per-Watt) של מערכות אנבידיה מובילים בענף, במיוחד עבור עומסי עבודה בתחום הבינה המלאכותית.

שבבי GB200 NVL72 מציגים עדיפות מול AMD לפי מבחני InferenceMAX

אחד מהחיזוקים להערכת האנליסטים הגיע ממבחני InferenceMAX של חברת SemiAnalysis, שבדקו את ביצועי השבבים בשלב האינפרנס,  כלומר, הפקת תשובות ממודלים מבוססי בינה מלאכותית. מערכת השרתים GB200 NVL72 של אנבידיה הציגה ביצועים טובים יותר בהשוואה למערכות של AMD, גם ברמת העיבוד וגם ביעילות האנרגטית.

נזכיר כי תחום האינפרנס הפך בשנה האחרונה למוקד תחרות טכנולוגית, לאחר שבשלב האימון (Training) אנבידיה כבר ביססה את שליטתה. ככל שהשימוש בבינה מלאכותית עובר ממרכזי מחקר לאפליקציות מסחריות, האינפרנס מקבל משקל גובר.

עסקת ענק עם מיקרוסופט מדגימה את הביקוש הגלובלי

היום דיווחה חברת Nscale Global Holdings הבריטית כי תפרוס 116,600 יחידות GPU של אנבידיה באתרי תשתית בטקסס ופורטוגל. הפריסה תתבצע במסגרת הסכם עם מיקרוסופט שמובילה את הקמת התשתית עבור אפליקציות AI בענן.

סטיבן מירן, חבר הפדרל ריזרב. קרדיט: רשתות חברתיותסטיבן מירן, חבר הפדרל ריזרב. קרדיט: רשתות חברתיות

חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז

המשקיעים מצפים להפחתה של רבע אחוז אך סטיבן מירן, נציגו של טראמפ בפד, קורא להורדה חדה של חצי אחוז ומציב את עצמו כקול חריג מול פאוול 

תמיר חכמוף |

בעוד השווקים מתמחרים כמעט בוודאות הורדת ריבית בהחלטת הפד בסוף החודש, אך בשיעור של רבע אחוז בלבד, חבר מועצת הנגידים סטיבן מירן מציב את עצמו כקול ה"יוני" ביותר בבנק המרכזי. בראיון לפוקס אמר מירן כי הוא תומך בהפחתה של חצי אחוז כבר כעת, והזהיר שהמשך מדיניות מצמצמת מדי עלול להחריף את הפגיעה בצמיחה על רקע המתיחות הגוברת בסחר העולמי.

מירן, שמונה על ידי הנשיא טראמפ ומייצג את הגישה הכלכלית שמזוהה עמו, מאמין שהאינפלציה כבר בשליטה ושהפד מחזיק את הריבית גבוהה מדי זמן רב מדי. בניגוד לגישה הזהירה שמוביל היו"ר ג'רום פאוול, המעדיף הורדות הדרגתיות כל עוד מדדי המחירים נעים סביב 2%-2.5%, מירן טוען שההתעקשות על רמה “גבוהה לזמן ממושך” עלולה לעלות בכלכלה האמריקאית מיתון מיותר.

"אם המדיניות תישאר הדוקה כפי שהיא, וכלכלה תספוג שוק כמו זה, ההשלכות השליליות יהיו משמעותיות בהרבה", אמר.

לצד הביקורת, מירן גם רמז על תוואי מרחיב יותר מזה שמגולם בשווקים. לדבריו, השוק צופה שתי הורדות ריבית נוספות השנה, כל אחת של רבע אחוז, אך הדגיש שהוא עצמו היה מעדיף קצב מהיר יותר, כלומר מהלך של חצי אחוז כבר בהחלטה הקרובה שתתקיים בסוף באוקטובר.

מה השוק מתמחר?

הדברים מגיעים בשעה שהשווקים מתמחרים הסתברות של 98% להפחתת ריבית בסוף החודש, ואף אחד לא מאמין במהלך של חצי אחוז. גם בקרב חברי הפד האחרים נראה כי הגישה היא להמשיך בזהירות. לכן, דבריו של מירן לא רק חושפים את הפער בינו לבין פאוול, אלא גם מציבים אותו בצד היוני יותר אפילו מהשוק עצמו, דבר נדיר לכלכלן המזוהה עם ממשל שמרן.



חוזי הריבית של הפד על פי CME GROUP

מאז מינויו ע"י טראמפ, מירן מייצג את קו "אמריקה הצומחת" של הנשיא, תפיסה שמעדיפה ריבית נמוכה וצמיחה מואצת גם במחיר עלייה באינפלציה. במובן הזה, הוא מהווה את הדמות האידיאלית עבור טראמפ: כלכלן מקצועי, אך כזה שמאמין שהפד צריך לפעול מהר ונחוש יותר לטובת השוק ולא להאט אותו בשם זהירות יתר.