מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה במשבר? צניחה של עד 63% במכירות באירופה, ירידה של 11.5% בסין

למרות שיא של 496 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי, החברה חווה ירידות חדות בינואר במרבית השווקים המרכזיים; בשוודיה רק 11% מהציבור מחזיק בדעה חיובית על המותג

אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


מניית טסלה Tesla 2.7%  יורדת עד 1% לאחר נתוני מכירות חלשים מסין לחודש ינואר, כאשר עלתה קלות קודם לכן. על פי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 כלי רכב ממפעלה בשנגחאי בחודש ינואר. הנתונים מצביעים על ירידה של 11.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וירידה חדה של כמעט 33% בהשוואה לחודש דצמבר.יש לציין כי טסלה עצמה אינה מדווחת על נתוני מכירות חודשיים או אזוריים.


הנתונים בסין מגיעים לאחר ירידה במכירות גם במספר שווקים מרכזיים. בקליפורניה, מכירות טסלה ירדו ב-8% ברבעון הרביעי בהשוואה לשנה שעברה, זו הירידה הרבעונית החמישית ברציפות. בצרפת, מכירות טסלה בינואר צנחו ב-63% בהשוואה לשנה שעברה. בגרמניה, המכירות ירדו ב-60%, על רקע התבטאויות שנויות במחלוקת של המנכ"ל אילון מאסק בעצרת פוליטית, בה טען כי יש "יותר מדי התמקדות באשמה מהעבר" בהקשר לזיכרון שחרור מחנה הריכוז אושוויץ.


טסלה פתחה את 2025 עם נתונים מדאיגים במיוחד בשוק האירופי, כאשר בשוודיה ונורבגיה - שתי מדינות שהיוו בעבר מעוז של החברה - נרשמה צניחה חדה במכירות. על פי נתוני רישום רכב שפורסמו, מספר הרכבים החדשים של טסלה שנרשמו בינואר צנח ב-44% בשוודיה וב-38% בנורבגיה בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה בולטת במיוחד על רקע הצמיחה המרשימה בשוק הרכב המקומי, עם עלייה של 14% ברישומי הרכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה.


הנתונים מעוררים דאגה במיוחד לאור העובדה שמודל Y של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות בשנת 2024. סקר שביצעה Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בתדמית המותג: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על טסלה, לעומת 19% בסקר קודם, בעוד שהשיעור של מי שמחזיקים בדעה שלילית זינק ל-63% מ-47%.


האם המותג של טסלה מאבד מכוחו?

התמונה הכוללת מורכבת יותר. ברבעון הרביעי, טסלה הציגה מכירות שיא של כ-496,000 כלי רכב, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה שעברה. בארה"ב, למרות הירידה בקליפורניה, המכירות הכוללות עלו ב-3% ברבעון הרביעי. בסין, טסלה מכרה כמעט 200,000 מכוניות ברבעון הרביעי, שיא חדש ועלייה של כ-16% בהשוואה לשנה שעברה.


יש לציין כי ינואר הוא באופן מסורתי חודש חלש למכירות רכב. זה היה החודש החלש ביותר למכירות רכב בארה"ב הן ב-2023 והן ב-2024, ולכן ירידה בחודש זה הייתה צפויה. המתחרה הסינית המובילה, BYD, מכרה כ-296,000 כלי רכב נוסעים בינואר (כולל רכבים חשמליים מלאים והיברידיים נטענים). זוהי עלייה של כ-48% בהשוואה לשנה שעברה, אך ירידה של כ-42% בהשוואה לדצמבר - ירידה חדה יותר מזו של טסלה.


מעבר לגורמים העונתיים, הירידה במכירות מהווה נושא למעקב עבור המשקיעים, במיוחד לאור החשש שהפעילות הפוליטית של מאסק מרחיקה קונים פוטנציאליים. ידרשו מספר חודשים נוספים כדי לזהות מגמה ברורה.

קיראו עוד ב"גלובל"



מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב

וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה.


"מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.


בוול-סטריט מעריכים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים עבור טסלה, כאשר השוק יבחן האם מדובר בירידה עונתית רגילה או בתחילתה של מגמה מדאיגה יותר.


הדוחות לרבעון הרביעי

החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר.


בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת.


מעבר לאתגרים התפעוליים, החברה עומדת בפני אתגרים נוספים הקשורים למדיניות הסחר החדשה של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, והמכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור ולהפרעות בשרשרת האספקה. בנוסף, התבטאויותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה, מעוררות דאגה בקרב משקיעים וצרכנים כאחד.


טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.19 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה 8% מתחילת השנה ועלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רולה 10/02/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה זה הרבה יותר ממכונית אילון מאסק זה האיש אולי הכי חשוב בגלובוס נכון להיום אני מאמין שמכירת מכוניות תהיה שם אולי 30% מהפעילות מחזיק בגאווה
  • 5.
    בן 08/02/2025 10:08
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לסחוט את הלימון
  • 4.
    החלום ושברו (ל"ת)
    אנונימיםטנקםקיםםנ 07/02/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעלי 07/02/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    נכון שהסינים עדיין רחוקים מהרמה של טסלה.אבל לטווח של חמש שנים הם יגיעו ויתקרבו.המשמעות לטווח רחוק מניית טסלה במחיר גבוה מידי.
  • 2.
    ישי 07/02/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    תמתינו ל Y החדשה
  • 1.
    חח אנונימי 07/02/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    זה בגלל מודל Y החדש
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".