מארס 05': גידול של 20.7% בביקוש לעובדים
מנכ"ל שירות התעסוקה, אסתר דומיניסיני מודיעה, כי בחודש מארס 2005 נרשמו בלשכות התעסוקה 20.6 אלף דרישות לעובדים. זאת בהשוואה ל-17.1 אלף דרישות לעובדים בחודש מקביל אשתקד - גידול של 3.5 אלף דרישות לעובדים או עליה בשיעור של 20.7%.
בהשוואה לחודש פברואר 2005, אז נרשמו 17.8 אלף פניות, חלה עליה של 2.8 אלף - עליה בשיעור של 15.7%. בלשכות התעסוקה מבקשים לציין, כי הנתונים הינם מקוריים, ואינם מנוכים מהשפעות עונתיות, ימי חג ומספר ימי הפעילות במשך החודש.
ניתוח הנתונים ההיסטוריים של "דרושים" מלמד, כי בשנת 2004 הסתמנה עליית מדרגה במספר ה"דרושים" שנרשמו בשירות התעסוקה, בהשוואה ל-4 השנים האחרונות. תוצאה זו, אומרים בשירות התעסוקה, הינה פרי המאמצים בשנה האחרונה שבה פעל להידוק והרחבת הקשר עם מעסיקים והרחבת מעורבות שירות התעסוקה בהסדרת שוק העבודה כמו גם כתוצאה מהצמיחה בפעילות הכלכלית במשק והגידול במספר המועסקים.
(בשרות התעסוקה מציינים, כי בשונה מן העבר כל הדרישות למשרות הנרשמות כעת הינן לעובדים מקומיים בלבד, ולא לעובדים זרים.
בממוצע חודשי בשנת 2004 הסתכם מספרם של הדרושים ב-16.9 אלף לעומת 13 אלף בשנת 2003 ו?13.7 אלף בשנת 2002. עוד ניתן ללמוד, כי ברבע הראשון של שנת 2005 חלה עליה בשיעור של 4.4% במספרם של הדרושים בהשוואה לרבע קודם (רבע 4 2004). מספר הדרושים עלה מ-18.1 אלף ל-18.9 אלף תוספת של 0.786 אלף בממוצע חודשי ברבע הראשון של שנת 2005 בהשוואה לרבע קודם.
כמחצית מהדרישה למשרות הינה לעובדים בלתי מקצועיים (47.6%, 9,821) מספר המשרות לעובדים מקצועיים מסתכם ב-10,823, 52.4%).
מבחינת התפלגות המקצועות השכיחים עולה, כי את העליה הגבוהה במיוחד בדרישה למשגיחים על מבחנים שהינה דרישה עונתית (כ-30 דרושים בממוצע חודשי). העליה בולטת גם בהשוואה לחודש מקביל אשתקד בו נרשמה דרישה ל-150 משגיחים על נבחנים.
בחינת נתוני המשרות על פי חלוקה גיאוגרפית מצביעה על כך, שהערים בהן נרשמו ההיקפים הגבוהים ביותר של "דרושים" הן: תל אביב - 2,493, ירושלים - 1,657, באר שבע - 1,034, אשקלון - 871, נתניה - 818, אשדוד - 738, פתח תקווה - 726.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".