על הממשלה לעודד איחוד רשויות מקומיות חלקי
"על הממשלה, משרד הפנים ומשרדי הממשלה האחרים לעודד תקציבית ומשפטית יוזמות לשיתופי פעולה בין רשויות מקומיות בשל האינטרס הציבורי והניהולי הטמון בהן". כך בנייר עמדה שיוגש לועידת השלטון המקומי ה-I, שיוזם ביה"ס לממשל ולמדיניות באוניברסיטת תל-אביב בראשות פרופסור יוסי שיין. הועידה תיערך ב-30 וב-31 במאי השנה בהשתתפות רוה"מ, שרי האוצר, הפנים, השיכון והמשפטים ובכירי השלטון המקומי. את נייר העמדה חיבר רני טריינין, ראש המועצה האזורית יואב ובועידה יוצגו ניירות עמדה שהוכנו על ידי 17 ועדות היגוי בתחומים שונים הנוגעים לשלטון המקומי.
המסמך גורס, כי שיתופי פעולה יכולים להביא לחיסכון כספי ניכר, תוך שמירה על זכותן של קהילות לפעול כרשויות מקומיות עצמאיות. לדברי טריינין, קיימים סוגים רבים של שירותים שהם מטבעם "חוצי גבולות" וניתן להפעילם במשותף כמו: תיירות, חקלאות, תרבות, תחבורה, תשתיות לאומיות, סביבה וביטחון ציבורי. נייר העמדה אף מזכיר, כי ועדת דברת ממליצה על שיתוף בחינוך באמצעות הקמת המח"א - מינהל חינוך אזורי.
לטענת מחבר המסמך, שיתופי הפעולה יכולים להביא לא רק לחיסכון כספי, אלא גם להעלאת רמת השירות לתושבים ולצמצום ההשפעה הפוליטית, תוך שימור המאפיינים הייחודיים של הרשויות המבוססים על מכנה משותף קהילתי, היסטורי או מסורתי. לתהליך כזה ישנה חשיבות רבה נוכח העבודה שלרשויות בינוניות וקטנות יש חסרונות רבים לקוטן והמקורות התקציביים שלהן מוגבלים.
עם זאת, מציינים בנייר, לאיחוד שירותים ושיתופי פעולה יכולים להיות גם חסרונות כמו תלות מוגברת בין רשויות, רגישות לשינויים פוליטיים ואישיים ואובדן שליטה של רשויות כבודדות. כמו כן, קיים חשש שבתחומים כמו חינוך ורווחה לא ניתן יהיה לקיים שיתופי פעולה בשל היותן בליבת הפעילות של הרשויות המקומיות.
נייר העמדה מדגיש, כי הקמת מסגרות וולונטריות, או משפטיות, לשיתוף פעולה בין רשויות אמנם איננה בגדר איחוד רשויות ומהווה רק תחליף חלקי לכך, אך היא יכולה להוות בסיס לאיחוד אפשרי בעתיד. היא גם איננה מצמצמת את עלויות ראש הרשות ובעלי התפקידים העיקריים, אך לאור העובדה שתהליך איחוד הרשויות מתנהל בעצלתיים הופך שיתוף פעולה כזה לאמצעי שלטוני ראוי.