פורקסיה: מסחר דליל בשוק המט"ח עשוי לגרור ספקולציות

במסחר דליל, הם מתכוונים, לחופשת הפסח הקרבה. ועל המדד: השפעת הירידה (0.2%) - מינורית ואי העלאת ריבית מגולמת בשוק. פועלים: בט"ק ייסחר השקל במגמה מעורבת ולאומי על אותו הטווח: ייתכן פיחות קל בשקל
שרון שפורר |

כלכלני בנק הפועלים מעריכים, כי בטווח הקצר, ייסחר השקל במגמה מעורבת, אך יישאר בטווח שערים צר יחסית, כאשר הגורם העיקרי שימשיך להשפיע על המסחר בשקל הוא התפתחות המסחר בדולר בשוק הבינלאומי. בבנק סבורים, כי השיפור במצב הכלכלי והמדיני המקומי מגולם ברמות שערי החליפין, וטווח המסחר הצפוי לטווח הקרוב נע בין 4.35-4.40 שקל לדולר.

בטווח הבינוני-ארוך חוזים כלכלני הבנק, כי ייתכן פיחות בשקל, בעיקר בשל הצמצום הנוסף הצפוי בפער הריביות, בשל ההידוק המוניטרי המתמשך בארה"ב. ישיבת הפד הבאה, הם מזכירים, צפויה ב-3 במאי וההערכות הן כי הריבית בארה"ב תועלה שוב ברבע אחוז, כך שפער הריביות יצטמצם לחצי אחוז בלבד. לקראת סוף החודש צפויה החלטת הריבית של בנק ישראל ועד אז ממליצים בבנק על רכיב מט"ח בתיק ההשקעות בשיעור של כ-10%-15%.

וכלכלני בנק לאומי סבורים, כי תתכן מגמת פיחות קל בשקל בטווח הקצר, כשגם הם מתייחסים לצפי להמשך הצמצום בפער הריביות בין ישראל לארה"ב על רקע העלאות ריבית בארה"ב והיציבות החזוייה בשיעור הריבית המוניטרית בישראל בחודשים הקרובים. עם זאת, מציינים בבנק, על רקע תנועות ההון המנוגדות לישראל, פוטנציאל הפיחות הינו מוגבל והיציבות היחסית במסחר צפוייה להימשך.

בבנק איגוד מונים גורמים מספר התומכים בהתחזקות הדולר בטווח הארוך ובהם: אי יציבות מדינית ופוליטית, הידרדרות משמעותית לאלימות עם יציאתה לפועל של תוכנית ההתנתקות, ציפיות להמשך עליית ריבית על הדולר וצמצום פער הריביות בין השקל לדולר, צמצום הגירעון הממשלתי ובמאזן המסחרי האמריקאי והסלמה משמעותית במצב הביטחוני בארץ.

מצד שני, הם מציינים, כי הגורמים התומכים בהיחלשות הדולר כוללים יציבות ממשלתית, התקדמות בתהליך ההתנתקות המדינית, העלאת תחזית הצמיחה לשנת 2005 בתמ"ג ל-5% על ידי שר האוצר, יישום מוצלח של התוכנית הכלכלית המשותפת למשרד האוצר ובנק ישראל לייצוב המשק והשגת צמיחה בשנה הבאה יחד עם עמידה ביעד הגירעון של 4% בשנה הבאה והמשך זרם ההשקעות הזרות לישראל.

טכנית, רואים כלכלני איגוד לנגד עיניהם טווח מסחר של 4.32-4.42 שקל לדולר בשבוע הקרוב, עם תמיכה קרובה השוכנת ב-4.32 שקל ואחריה ב-4.28 שקל והתנגדות קרובה המצויה בגובה 4.40 שקל ואחריה ב-4.42 שקל.

מהבנקים לבתי ההשקעות. בגיפט קיוו ששביתת הבנקים לא תמנע את המסחר במט"ח בשבוע הבא ותפילתם נענתה, שכן הלילה הוציא בית הדין האזורי לעבודה צו מניעה לאיגוד הבנקים שלא לפתוח בשביתה כללית עד ליום רביעי, אז יתקיים דיון מקדמי בנושא. בגיפט רואים רמת התנגדות ראשונה לדולר ב-4.4 והבאה אחריה ב-4.425 ורמת תמיכה קרובה למטבע האמריקני ב-4.38 והבאה אחריה ב-4.35.

בבית ההשקעות, פורקסיה הולדינגס מזכירים לנו, כי סוף השבוע בשוק המט"ח אופיין בהמשך הפיחות הזוחל לעבר סביבת ההתנגדות 4.40. התחזקות זו של האמריקאי בשבוע החולף, צפויה, לדעתם, להיבלם עם פרסום נתוני המאקרו העגומים, בארה"ב בסופ"ש (מדד אמון צרכנים, תוצר תעשיתי, מחירי היבוא), אלה הביאו להיחלשותו בעולם, וצפויים, להערכתם, אף להשליך על המסחר בשוק המקומי. בפורקסיה מדגישים, כי השפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (0.2%) הינה מינורית, וכי מגולמת בשוק אי העלאת ריבית בחודש הקרוב.

בראייתם של כלכלני פורקסיה הולדינגס, סביבת 4.40 שקל הינה מבחן טכני חשוב לשוק ושבירתה תאותת על

שינוי מגמה, כשמגמה זו צפויה לקבל חיזוק מכיוון הזירה הבטחונית-מדינית. כמו כן, הם מזהירים, מסחר דליל בשוק(חופשת הפסח), עשוי להיות מתורגם לספקולציות על ידי פעילים.

ולבסוף - בכלל פיננסים בטוחה צופים לדולר המשך מגמת החלשות בתקופה הקרובה וזאת, הם מנמקים, בנתונים החלשים מכמלה ארה"ב ובציפיה להאטה בקצב העלאות הריבית. נוכח כך, ממליצים בכלל פיננסים בטוחה על הגדלת החשיפה לאירו על חשבון החשיפה לדולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?