האוצר מציג תופעה חדשה: "מצמצמי הדיור" - כאלה שעוברים לדירה זולה יותר

הירידה נמשכת: צניחה של 39% במספר עסקאות הנדל"ן בשנה האחרונה. הירידה התלולה נמשכת בשל העלאת הריבית. יחד עם זאת, בהשוואה לחודש הקודם נותר מספר העסקאות ללא שינוי משמעותי. בניכוי רכישות במסגרת מחיר למשתכן, עמד מספר העסקאות על כ-6,500 דירות - 35% פחות. גם המשקיעים ומשפרי הדיור רוכשים פחות
איציק יצחקי | (10)

תכירו תופעה חדשה בשוק הדיור: מצמצמי דיור. אנשים שעוברים מדירה גדולה יותר לדירה קטנה וזולה יותר. כך על פי ניתוח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. לדבריהם, "ניתוח מחירי הדירות אותם רכשו "משפרי הדיור" לעומת מחיר הדירה שמכרו מלמד כי מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית, נרשמת ירידה משמעותית בשיעור מי שאכן שיפרו דיור (דהיינו, רכשו דירה יקרה מזו שמכרו). כך, משיעור של 75% במרץ אשתקד ירד שיעור זה ל-66% בינואר השנה. במעבר בין דירתם הישנה לדירתם החדשה חסכו "מצמצמי" הדיור בממוצע כשבע מאות אלף שקל (קרי, רכשו דירה זולה מזו שמכרו)."

רכישות הסגמנט של "משפרי הדיור"  עמד בחודש ינואר על 2,436 דירות,  ירידה חדה של 42% בהשוואה לינואר אשתקד. בכך נמשכת הירידה ברכישות משפרי הדיור זה החודש האחד-עשר ברציפות (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת"). 

עליית הריבית משפיעה על מספר עסקאות הנדל"ן. בזה אין ספק. אלא שכעת, התחזית של הנגיד עם העלאת הריבית מתחילה להתממש עם ירידה חדה בהן.

בחודש ינואר נמשכה הירידה החדה במספר העסקאות, כאשר אלו הסתכמו ב-7,093 (כולל דירות בסבסוד ממשלתי) - ירידה חדה של 39% בהשוואה לינואר אשתקד. בכך נמשכת הירידה החדה במספר העסקאות  אשר החלה באפריל אשתקד, עם התחלת העלאות הריבית. בהשוואה לחודש הקודם, ינואר, נותר מספר העסקאות ללא שינוי משמעותי.

בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן", עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 6,558, ירידה של 35% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם.

בדומה לחודש הקודם, ולאחר תקופה ארוכה בה הובילו המשקיעים את הירידה ברכישות, מי שהובילו את הירידה בעסקאות  בחודש ינואר היו "משפרי הדיור" ורוכשי דירה ראשונה, אשר רשמו ירידות של 42% ברכישות בהשוואה לינואר אשתקד.

עוד לפי הדוח של הכלכלנית הראשית, רכישות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-1,227 דירות, ירידה של 18% בהשוואה לינואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 4% ברכישות אלו (גידול כמותי של ארבעים דירות). נזכיר כי רמת רכישות המשקיעים בדצמבר האחרון היתה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי דצמבר לפחות בעשרים השנים האחרונות.

מכירות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-1,550 דירות, ירידה חדה של 37% בהשוואה לינואר אשתקד, בדומה לשיעור הירידה שנרשם בסך עסקאות יד שניה. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת, כאשר במהלך החודש נגרעו ממנו כ-320 דירות.

מכירות הקבלנים בחודש ינואר הסתכמו ב-2,541  דירות, ירידה של 42% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נמשכות הירידות במכירות הקבלנים זה החודש השנים-עשר ברציפות (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת). בניכוי העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,006 דירות, ירידה של 29% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

קיראו עוד ב"בארץ"

סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש ינואר עמד על 4,552, ירידה חדה של 37% בהשוואה לינואר אשתקד.  זהו חודש ינואר  הנמוך ביותר בעסקאות יד שניה מאז שנת 2003, אשר עמדה בצל האינתיפאדה השניה.

רכישות הזוגות הצעירים בחודש ינואר הסתכמו ב-3,430 דירות (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה של 42% בהשוואה לינואר אשתקד, בדומה לשיעור הירידה בחודש הקודם. שיעור ירידה זה בחודשיים האחרונים הינו  החד ביותר ברכישות סגמנט זה מאז החלה הירידה במספר העסקאות בחודש אפריל אשתקד. בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות אלו ב-2,895 דירות, ירידה של 41% בהשוואה לינואר אשתקד.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דגדג 19/04/2023 17:56
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן שדירות ממוצעות של כ100 מר2 יעלו 2 מיליון ויותר כאשר אזרחים רבים ורבים מאוד מרוויחים משכורות של פחות מ10000 שקלים! זה לא הגיוני מה גם שיוקר המחיה לא מפסיק לעלות. על מה משלמים על חול והטון ועבודה זרה של סינים או ערבים??? עוד נראה לא רק ירידות חדות של מחירי הדירות אלא גם ירידה מין הארץ של צעירים רבים .
  • 7.
    דנה 16/03/2023 06:12
    הגב לתגובה זו
    מוכרים וקונים דירה זולה יותר. אלפי משפחות מוכרות דירה בצפון תל אביב והרצליה ועוברות לערים אחרות זולות יותר. בצפון תל אביב והרצליה המחירים מתרסקים.
  • 6.
    משכירים דירה בקריות הכי משתלם 2500 שח (ל"ת)
    דני 16/03/2023 05:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צבי 15/03/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    רק חבל על אלפי זוגות תמימים שנספו בעדר ורצו לקנות בלוקים בטון כי "חייבים" דירה. הכי מגעילים אלו הפרשנים הכלכליים שעד עכשיו פימפמו במרץ על ביקושים קשיחים ובעוד יומים יסבירו לנו למה הצעירים עשו שטות ולא בדקו את השוק לעומק
  • יעלי 16/03/2023 06:13
    הגב לתגובה זו
    תוך שנתיים יהיו אלפי דירות בפריסייל בשדה דב.
  • 4.
    מרים הביתה 15/03/2023 15:39
    הגב לתגובה זו
    מי שמקורב לא משלם ואחרים על כולם
  • גם ברמת גן הארנונה מטורפת (ל"ת)
    אלי 15/03/2023 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תושב אפריון 15/03/2023 14:45
    הגב לתגובה זו
    וכולם מיישרים קו אחריו
  • 2.
    י 15/03/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
    הזוייי האיש לא מחובר משפחות קורסות ולא מסוגלות להחזיק מעמד ועכשיו גם אי אפשר למכור את הבית כי אין קונים . הנגיד מקבל שכר עצום ולא רואה ממטר את הנעשה סביבו.הממשלה ביקשה ממנו להפסיק ולא שמע ממשיך לעלות ריבית .זה השלב שאין דרך חזרה כלכלת ישראל קורסת ואיתה האזרחים בגלל איש אחד שלדעתי חייב בבית משפט לתת את הדין . חברים גם המעמד החזק מתרסק . כל הייטק מתרסק . חברות מתרבקות בוול סטריט ובארץ ......... .
  • 1.
    אורן 15/03/2023 13:34
    הגב לתגובה זו
    אין ביקושים קשיחים ומעולם לא היו. עכשיו ירידות מטורפות בערך הדירות
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.