לראשונה: אנשים עם מוגבלות מקצרת חיים יוכלו לקחת משכנתא
אמש אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לפיה אנשים עם מוגבלות מקצרת חיים יוכלו לרכוש ביטוח חיים למשכנתא לצורך רכישת דירה. המתווה המפורט בהצעה גובש בין הבנקים, חברות הביטוח והמדינה. ריכזנו שאלות ותשובות בנושא: מה חדש בחוק שאושר? עד כה חברות הביטוח לא הסכימו לבטח חולים בעלי סיכון גבוה למות בטרם עת. מכיוון שהבנק שמעניק משכנתא דורש ביטוח חיים - אוכלוסיה זו התקשה לקבל משכנתא בבנקים. החוק החדש מציע מתווה לפיו אוכלוסיה זו תוכל לקחת משכנתאות. איך זה יעבוד? לפי המתווה, החל מספטמבר הקרוב אדם עם מוגבלות מקצרת חיים יוכל לקבל הלוואה לדיור עד לגובה של מיליון שקל המגובה בביטוח חיים ללא חיתום רפואי. מי "יספוג" את הנזק במקרה שהלווה נפטר? לפי המתווה, הביטוח יעמוד על סכום של עד חצי מסכום המשכנתא (כלומר לכל היותר חצי מיליון שקל). כלומר חברות הביטוח "יספגו" עד חצי מיליון שקל להלוואה והבנקים עד חצי מיליון שקל להלוואה. עוד סוכם כי בתקופה של שנתיים וחצי הראשונות הבנקים יספגו את ההפסד, במקרה שהלווה נפטר.התנאים סוכמו במשותף על ידי המדינה, הבנקים וחברות הביטוח. מי שריכז את הטיפול מטעם הבנקים הוא אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים. כמה זה יעלה, ומי ישלם? כלל אצבע אומר שהתשלום עבור ביטוח משכנתא ממוצע עומד על כ-150-250 שקלים בחודש (כמובן שתלוי בסכום המדויק ובמצב הלווים). עבור לווים עם בעיות בריאותיות משמעותיות הסכום עשוי לקפוץ עד 600 שקלים בחודש (כאמור להלוואה של עד מיליון שקל). כאן נכנסת המדינה, והיא תסבסב את הזכאים את פרמיית הביטוח ובכך תסייע להם בתשלומים השוטפים. האם כל אחד יוכל לקבל משכנתא לפי החוק החדש? לא. ההסכם לא אומר שהבנקים מתחייבים להעניק לכל חולה בעל מוגבלות מקצרת חיים משכנתא. התנאים הרגילים לקבלת המשכנתא נותרו בעינם (הון עצמי, הכנסה שוטפת וכו). החוק מאפשר לפי שעומד בכל התנאים - מלבד קבלת ביטוח החיים - ליטול משכנתא בסבסוד חלקי של הביטוח על ידי המדינה.
- 2.shevi 04/07/2018 08:13הגב לתגובה זושמחים לשמוע! בתור יועצת משכנתאות שמתעסקת בתחום, שמחה לשמוע ולראות ולעזור כך לעוד קבוצה באוכולסיה . ישר כח!!
- 1.יוזמה מבורכת!! (ל"ת)יעקב 03/07/2018 18:38הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
