מנסה להרשים: קורוס 3

המכונית הסדרתית הראשונה של היצרנית החדשה נחשפת במלואה וזוכה לשם חדש לקראת ז'נבה. ויש גם סטיישן בדרך
עמרי ספיר |

קורוס 3 סדאן

הפרי הראשון שמניב שיתוף הפעולה של החברה לישראל עם חברת צ'רי הסינית כבר כמעט בשל לחלוטין. מה שקורוס צריכה עכשיו זה לקוות שהאירופאים ינגסו בפרי בעקבות הטעימה שיקבלו המבקרים בתערוכת ז'נבה. היצרנית החדשה תנסה להיכנס ממש לאמצע הקלחת של התעשייה – לפלח השוק הכי עמוס וגם פופולרי – המשפחתית הקומפקטית.
 

בשביל לפגוע בדיוק באמצע של מה שכולם מחפשים, המכונית הראשונה של החברה אפילו משנה את שמה ונקראת מעתה קורוס 3, על אף שטרחה בעבר להסביר את מהות השם הקודם שנבחר, GQ3 (שאגב נעלם גם מפרסומים קודמים של החברה). בכך ניתן לקבוע שאין בכוונתה של קורוס לחדור לתודעה העולמית בזכות ייחוד ומקוריות, אלא עם מוצר שלם, ובתקווה גם איכותי, שינסה לזכות ליחס שווה בין מתחריו. הנוסחה המוצהרת – מכונית שקולעת לטעם הסיני ומציגה סטנדרטים אירופאיים (בבטיחות, למשל), כאשר כושר הייצור הסיני צפוי להניב תג מחיר אטרקטיבי ביבשת הישנה.
 
 

ה-3 מציגה נתוני מידות מכובדים שנמצאים בצד הגבוה של הממוצע. האורך הכולל שלה עומד על 461.5 ס"מ, רוחבה 183.9 ס"מ וגובהה 144.5 ס"מ. בסיס הגלגלים הוא 269 ס"מ ועם נפח תא מטען של 450 ליטר ניתן להניח שחלק ניכר מהסנטימטרים שוכן במרווח הפנימי – בדיוק כמו שהסינים אוהבים.

את הנתונים הקלאסיים משלים מנוע 1.6 ליטר שיגיע גם בגרסה מוגדשת. מנוע הקורוס פותח בשיתוף עם חברת AVL האוסטרית שמתמחה בייעוץ וסיוע בפיתוח של טכנולוגיות מוטוריות. בגרסת הבסיס הוא יציע הספק של 126 כ"ס ו-15.8 קג"מ ב-3,900 סל"ד. בגרסה המוגדשת יעמוד ההספק על 156 כ"ס ו-21.4 קג"מ ב-2,500 סל"ד. זו צפויה להניב נתון תאוצה של פחות מ-10 שניות ל-100 קמ"ש. שני המנועים ישודכו לתיבת 6 הילוכים ידנית עם אפשרות לתיבה דו-מצמדית בעלת 6 הילוכים גם כן. בהודעה לעיתונות גם נכתב שקורוס יחד עם AVL עמלים על פיתוח שני מנועי בנזין שיוצעו בהמשך: 1.2 ליטר משולש צילינדרים ומוגדש שיספק 130 כ"ס וכן מנוע 1.6 ליטר מוגדש גם כן שיספק 160 כ"ס. מכאן אפשר להסיק שמנוע ה-1.6 ליטר שיוצג ברכב בתחילת הדרך, הינו מוצר מדף שנרכש מיצרנית רכב כלשהי. על פי ההספקים עושה רושם שמדובר במנוע שפותח ע"י ב.מ.וו וקונצרן פיג'ו-סיטרואן.
 
 

לצד ההצגה בתערוכת ז'נבה בעוד כשבועיים מספקת קורוס גם חשיפה ראשונה של גרסה נוספת של ה-3. היא נקראת קורוס 3 אסטייט (Estate) קונספט וזה גם בדיוק מה שהיא – הצצה ראשונה לגרסת הסטיישן של ה-3. היא תציג את אותו קו העיצוב הסולידי וכמובן יכולת משופרת לנשיאת מטען. קורוס מאמינה, כך נדמה, שזהו אחד מכרטיסי הכניסה שלה לשוק האירופאי, שם תצורת הסטיישן הייתה ונשארת פופולרית במיוחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסיםמזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסים

בפעם השניה: ניסה להבריח 30,000 כדורי ויאגרה - ונתפס בנתב"ג

הנוסע, שכבר נתפס בעבר בניסיון הברחה דומה, חזר מהודו כשבמזוודותיו 30 אלף כדורים בשווי מוערך של 600 אלף שקל; הכדורים ללא אישור משרד הבריאות; דרכונו נלקח ובמכס בוחנים הגשת כתב אישום

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רשות המסים

נסיונות ההברחה בנתב"ג מייצרים לאחרונה כותרות, הפעם מדובר כבר בפעם השניה שהאדם הזה מייצר כותרת. תושב קריית אתא, שחזר לישראל אחרי חמישה ימי שהות בהודו, נעצר באולם הנוסעים של נמל התעופה בן-גוריון, כשבמזוודותיו 30,000 כדורי ויאגרה לא מאושרים לשימוש על פי חוקי משרד הבריאות.

הכדורים, שערכם מוערך בכ-600 אלף שקל, נתפסו על ידי בודקי המכס אחרי שהנוסע ניסה לעבור דרך המסלול הירוק. בדיקה קצרה של המזוודות חשפה: שתי מזוודות עמוסות בכדורים.

מדובר ככל הנראה במהלך מתוכנן מראש, ולא בניסיון חד-פעמי. מחקירה שבוצעה על ידי יחידת הסמים והמכס של נתב"ג (יס"מ) עולה כי מדובר בהברחה נוספת של אותו אדם - משה לוי -אשר נתפס כבר בחודש אפריל האחרון באירוע דומה. אז גם הובא בפני שופט, שוחרר בתנאים מגבילים, ודרכונו נלקח ממנו.

המקרה הנוכחי התרחש בטיסת הראשונה בה חזר אחרי שהשיבו לו את הדרכון, צעד שמעלה שאלות לא פשוטות על האפקטיביות של ההגבלות שהוטלו עליו בעבר.

גם הפעם הובא לוי בפני שופט בית משפט השלום בראשון לציון, ושוחרר בתנאים מגבילים. דרכונו נלקח ממנו לתקופה של 180 יום, בזמן שבמכס שוקלים אם להגיש נגדו כתב אישום.