נעים להכיר: ב.מ.וו סדרה 3 GT

ב.מ.וו מציגה אחות קטנה לסדרה 5 GT שלא הולכת נגד הזרם, אלא לידו
עמרי ספיר |

ב.מ.וו סדרה 3 גראן טוריסמו (GT)

בשנת 2009 הציגה ב.מ.וו את הסדרה 5 GT (גראן טוריסמו), שבניגוד להלך הרוחות בשוק לא הלכה לכיוון הקופה-4-דלתות, אלא שמה דגש על הצד הגדול (גראן) של ה-GT, ולאו דווקא על הפן הספורטיבי. היא התבססה דווקא על פלטפורמת הסדרה 7 ולא על זו של ה-5, והציגה פרופורציות שונות מהמקובל עם מידות (וטכנולוגיה) שקרובות יותר ל-7, ומחיר שקרוב יותר ל-5. כעת מציגה היצרנית הבווארית את הסדרה 3 גראן טוריסמו – אחות קטנה ל-5 GT ואחות גדולה לסדרה 3.
 

מה שהכי בולט אצל ב.מ.וו סדרה 3 גראן טוריסמו זה המראה החיצוני. היא גדולה מהסדרה 3, עם תוספת של 11 ס"מ לבסיס הגלגלים (סך הכל 292 ס"מ) ו-20 ס"מ לאורך הכולל (482.5 ס"מ סך הכל). היא גם גבוהה יותר ב-8 ס"מ (149 ס"מ). התוצאה המתקבלת – מבנה מעט משונה של סדרה 3 מגודלת עם פרופורציות שנמצאות איפשהו באמצע בין תצורת סטיישן לרכב פנאי. קשה לנו לומר אם זה קולע לטעמנו, אבל לקוחות ב.מ.וו, שכבר ידעו ימים... לא רגילים... הם שיאמרו את המילה האחרונה.

אם ללמוד מהעבר הרי שהתצורה הייחודית תורמת להמון מרווח פנים – והמספרים מאשרים זאת. הנוסעים מאחור ייהנו מתוספת של 7 ס"מ לרגליים – נתון שמציב את הסדרה 3 GT בין הסדרה 5 הרגילה לסדרה 7 בכל הנוגע למרווח מאחור. לדברי ב.מ.וו, זה אומר שהספסל האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים בקלות. תא המטען המגודל מספק נפח של 520 ליטר – 25 ליטר יותר מאשר בסדרה 3 טורינג (גרסת הסטיישן). המושבים האחוריים ניתנים לקיפול בנפרד (ובמגוון זוויות שונות) כך שבמקרה הצורך, למשל, יוכלו ארבעה נוסעים לשאת ארבעה זוגות מגלשי סקי. כאשר הספסל האחורי מקופל במלואו מתקבל נפח מסחרי למדי של 1,600 ליטר. פרקטיות, אם עוד לא הבנתם, היא שם המשחק פה, ובתא המטען תמצאו בין השאר גם 4 נקודות לעיגון המטען שלכם, שקע 12 וולט וגם אפשרות לפתיחת דלת תא המטען באמצעות העברה של הרגל מתחת לפגוש המכונית.
 
 

במרבית המובנים האחרים ה-GT היא ב.מ.וו סדרה 3 לכל דבר. זה אומר שהיא צפויה להיות נוחה ודינאמית וזה אומר שמתחת למכסה המנוע תמצאו היצע מקובל של 3 מנועי בנזין ו-2 מנועי דיזל. בבסיס תמצאו את ה-320i עם מנוע 2.0 ליטר מוגדש שמספק 184 כ"ס וצריכת דלק ממוצעת של 16.1 ק"מ לליטר עם תיבת 8 ההילוכים האוטומטית (מגיעה עם תיבת 6 הילוכים ידנית כסטנדרט). מעליה נמצאת ה-328i עם אותו מנוע, הפעם עם תפוקה של 245 כ"ס וגם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות, לצד צריכת דלק ממוצעת של 14.9 ק"מ לליטר. גרסת-העל, לעת עתה, היא ה-335i עם מנוע בנפח 3.0 ליטר שמספק 306 כ"ס, מניב תאוצה של 5.7 שניות ל-100 וצורך בממוצע ליטר בנזין על כל 12.3 ק"מ.
בגזרת הדיזל נמצאים ה-318d וה-320d עם מנוע 2.0 שמספק 143 ו-184 כ"ס בהתאמה.

ב.מ.וו סדרה 3 גראן טוריסמו תיחשף באופן רשמי בתערוכת ז'נבה, שתיערך בתחילת החודש הבא (מרץ). שיווקה יחל זמן קצר לאחר מכן וגם אלינו היא צפויה להגיע עוד השנה. אם תצליח לשמור על מחירים סבירים, החבילה הפרקטית של ה-3 GT עשויה להיות אופציה מעניינת עבור הרוכשים. אצל האחות הגדולה, ה-5 GT, זה לא לגמרי עבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסיםמזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסים

בפעם השניה: ניסה להבריח 30,000 כדורי ויאגרה - ונתפס בנתב"ג

הנוסע, שכבר נתפס בעבר בניסיון הברחה דומה, חזר מהודו כשבמזוודותיו 30 אלף כדורים בשווי מוערך של 600 אלף שקל; הכדורים ללא אישור משרד הבריאות; דרכונו נלקח ובמכס בוחנים הגשת כתב אישום

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רשות המסים

נסיונות ההברחה בנתב"ג מייצרים לאחרונה כותרות, הפעם מדובר כבר בפעם השניה שהאדם הזה מייצר כותרת. תושב קריית אתא, שחזר לישראל אחרי חמישה ימי שהות בהודו, נעצר באולם הנוסעים של נמל התעופה בן-גוריון, כשבמזוודותיו 30,000 כדורי ויאגרה לא מאושרים לשימוש על פי חוקי משרד הבריאות.

הכדורים, שערכם מוערך בכ-600 אלף שקל, נתפסו על ידי בודקי המכס אחרי שהנוסע ניסה לעבור דרך המסלול הירוק. בדיקה קצרה של המזוודות חשפה: שתי מזוודות עמוסות בכדורים.

מדובר ככל הנראה במהלך מתוכנן מראש, ולא בניסיון חד-פעמי. מחקירה שבוצעה על ידי יחידת הסמים והמכס של נתב"ג (יס"מ) עולה כי מדובר בהברחה נוספת של אותו אדם - משה לוי -אשר נתפס כבר בחודש אפריל האחרון באירוע דומה. אז גם הובא בפני שופט, שוחרר בתנאים מגבילים, ודרכונו נלקח ממנו.

המקרה הנוכחי התרחש בטיסת הראשונה בה חזר אחרי שהשיבו לו את הדרכון, צעד שמעלה שאלות לא פשוטות על האפקטיביות של ההגבלות שהוטלו עליו בעבר.

גם הפעם הובא לוי בפני שופט בית משפט השלום בראשון לציון, ושוחרר בתנאים מגבילים. דרכונו נלקח ממנו לתקופה של 180 יום, בזמן שבמכס שוקלים אם להגיש נגדו כתב אישום.