בלעדי

קידוחי הנפט נמשכים: גינקו תחל בחודש ינואר קידוח נוסף באזור ים המלח

הקידוח יתבצע ברישיון 'שחר' לעומק של כ-3,300 מטר ועלותו הכוללת נאמדת ב-7 מיליון דולר. על פי הערכות, גינקו צפויה להכניס לקידוח שותפים נוספים ובהם את זרח
תומר קורנפלד |

שנה לאחר כישלון הקידוח בצוק תמרור, מתחדשים ניסיונות חיפוש הנפט באיזור ים המלח. ל-Bizportal נודע כי חברת גינקו חתמה על הסכם לביצוע קידוח ברישיון 'שחר'. על פי הערכות, הקידוח צפוי להתבצע כבר החל מחודש ינואר הקרוב והוא מיועד לעומק של כ-3,300 מטר ועלותו הכוללת נאמדת ב-7 מיליון דולר.

רישיון 'שחר' הוא הרישיון הדרומי ביותר בשטח ישראל וממוקם כ-40-50 ק"מ דרומית מערבית לגבול התחתון של ים המלח. שיטחו של הרישיון עומד על 389,000 דונם וכיום הוא מוחזק במלואו על ידי גינקו (100%). הרישיון הוענק לגינקו ביולי 2005 ותוקפו הנוכחי עומד על סוף דצמבר 2011.

על פי תנאי הרישיון, יש להתחיל בקידוח עד סוף 2010. לא מן הנמנע כי גינקו עשויה לפנות לממונה על חיפושי הנפט במשרד התשתיות כדי לשנות את תוקף הרישיון באופן היאפשר קידוח במקום בתחילת 2011.

בעבר הרחוק של מדינת ישראל בוצעו בשטח הרישיון שלושה קידוחים אשר התבררו כקידוחים יבשים. בשנת 1956 בוצע קידוח לעומק של 72 מטר, בשנת 1959 בוצע קידוח לעומק של 2,737 מטר ובשנת 1982 בוצע קידוח לעומק של 207 מטר למטרות גז שנמצא יבש.

על פי הערכות, גינקו אינה צפויה לבצע את הקידוח לבדה. בדומה לפעילותה בקידוחים קודמים - גינקו צפויה להציע חלק מהזכויות ברישיון לשותפות זרח יהש, בה היא מחזיקה בשותף הכללי. במקביל, ככל הנראה גינקו בוחנת הכנסת שותפים נוספים שיקחו חלק בקידוח.

רישיונותיה של גינקו ושל זרח ממוקמים בעיקר באזור יום המלח. פרט לכך, מחזיקות גינקו וזרח את הזכויות בהיתר הימי גוליבר המשתרע לאורך רצועת החוף והמים הרדודים מת"א עד חיפה.

במהלך 2010 ביצעו השותפות את קידוח צוק תמרור 4. בסיומם של מבחני ההפקה התברר שמהקידוח ניתן להפיק כ-50 חביות נפט ביום בלבד, נמוך מהתחזיות שסופקו. כעת מקווה גינקו כי הקידוח ברישיון 'שחר' יניב תוצאות טובות יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.