החובה לכלול כיסויים למקרה מוות ונכות

חשבים מידע עסקי |

מעסיק פנה לסוכן בבקשה לערוך ביטוח מנהלים לעובד. שיעורי ההפקדות הם כדלקמן: 8.33% לפיצויים, 5% לתגמולי מעביד, 5% לתגמולי עובד. המעסיק אינו מאשר לסוכן להעלות את נושא הביטוח לאובדן כושר עבודה בפני העובד.

השאלה:

1. האם המעסיק מחויב לבטח את העובד בביטוח לאובדן כושר עבודה?

2. האם הסוכן מחויב להסביר לעובד על זכותו לביטוח, או לחילופין להציע לו לרכוש את הביטוח מתוך ההפקדות כאמור או על חשבונו?

יועץ פנסיוני חיים בן-הרוש משיב:

ראשית, חשוב לציין שהתשובה הינה בהנחה שלא חלה חובה על המעסיק, על פי צו הרחבה או הסכם קיבוצי, להפקיד לביטוח מנהלים פרמיה לביטוח אובדן כושר עבודה בנוסף להפקדת 18.33%.

כידוע, לעובד הזכות הבלעדית לבחור את המוצר הפנסיוני הרצוי לו. למעסיק אין אפשרות לקבוע עבור העובד את מסלול החיסכון.

עפ"י צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, העובד זכאי לבחור בפנסיה מקיפה לרבות קופת גמל לקצבה ובלבד שתכלול גם כיסויים למקרה מוות ונכות.

שיעורי ההפקדות שצוינו בשאלה עומדים בדרישות צו ההרחבה. אולם כאמור יש לכלול בהסדר הפנסיוני, כיסויים למקרה מוות ונכות.

יצוין שביטוח בקרן פנסיה מקיפה כולל כברירת מחדל, את הכיסויים הדרושים ואין צורך לרכוש אותם בנפרד. הסוכן חייב לייעץ על פי החוק וברור שיכלול בהמלצות את הצורך החיוני בביטוח אובדן כושר עבודה. כמו כן, חובתו של הסוכן להציג בפני העובד את מסלולי החיסכון השונים לרבות אפיק הפנסיה המקיפה ולנמק במסמך הנמקה את המלצתו לעובד.

באם העובד יבחר במסלול של ביטוח מנהלים, אזי אין מניעה להשתמש בתקציב ההפקדות, למימון הכיסויים הדרושים ובלבד ששיעורי ההפקדות לא יפחתו מהנדרש בצו ההרחבה.

עוד יצוין, שההוצאה לביטוח אובדן כושר מוכרת למעסיק לצרכי מס.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.