למה פייסבוק היא המונופול הגדול בשוק ולמה גוגל חייבת להתחרות בה
שלום נתיניו הנאמנים של צוקרברג וחברים מכובדים ברפובליקה העממית של פרולטריון פייסבוק. למקרה ששכחתם, רציתי להזכיר לכם שאתם חלק מהמונופול הדיקטטורי והדורסני הגדול ביותר שנוצר כאן בשנים האחרונות. עכשיו שגוגל הודיעה באופן רשמי שהיא לא מפתחת מתחרה לפייסבוק, אנחנו באמת בבעיה - ויתכן שכבר מאוחר מדי. בהחלט יתכן שלא נוכל לעצור את פייסבוק בדרכה להפוך לחברת הטכנולוגיה המסוכנת ביותר.
אני לא מדבר על סוגיית הפרטיות - הנושא נופח מחוץ לכל פרופורציה. נכון, פייסבוק יודעת עליכם יותר מכל אחד אחר - המשפחה, חברים קרובים, גוגל, בלש פרטי או הממשלה. אבל אף אחד לא מכריח אתכם לשתף. החברה גם משתדלת להגדיל את השקיפות ולתת לנו כלים נוספים לשליטה בהגדרות הפרטיות.
גם לא אכנס לנושא השליטה במידע - פייסבוק אינה גרועה יותר מהמתחרות. לא זה מה שהופך אותה למסוכנת ואין להציב אותה בסטנדרטים נוקשים יותר מכל חברה אחרת רק בזכות ההצלחה שלה. ללא איסוף מידע, כל תעשיית הפרסום באינטרנט תקרוס ולא תהיה אטרקטיבית ורווחית - ואנו נאלץ לשלם על כל השירותים שאנו צורכים.
גם אין טעם להזכיר שמדובר במאגר המשתמשים הגדול בעולם או להציג מפות משעשעות המציגות את פייסבוק כמדינה השלישית בגודלה. בסופו של דבר, אנחנו בוחרים האם להירשם לפייסבוק.
אבל מילת המפתח היא בחירה, והיא חומקת מידנו. בלי ששמנו לב, פייסבוק הפכה מהרשת החברתית הגדולה בעולם לרשת החברתית בה' הידיעה: המרכז הבלתי מעורער והיחידי של העולם החברתי. אין היום אלטרנטיבה אמיתית לפייסבוק וככל הנראה גם לא תהיה אחת. לינקד-אין, מייספייס, פינג, טוויטר - כולן כעת לווייניות המקיפות את פייסבוק בעזרת הגרף החברתי. הן לא יוכלו להפוך לאלטרנטיבה מיינסטרימית ועצמאית לפייסבוק.
בכל תחום אחר, היינו זועקים על כך שחברה אחת שולטת בשוק - אבל מכיוון שריכוזיות וחיבוריות הן כה שימושיות בעולם החברתי התעלמנו מכך. זה נוח לנו שיש מקום אחד, רשת חברתית אחת, שמרכזת לנו את כל המידע והחברים במקום אחד ואנחנו מקשרים את כל האתרים והרשתות החברתיות אליה.
שימו לב - למרות הצמיחה האדירה שלה, פייסבוק כמעט ולא השתנתה. מאז השקתה, הרשת החברתית שמרה על אותם יסודות עיצוב, מבנה ועקרונות המנחים אותה. היא עדיין, מבחינות רבות, יומן שנה אלקטרוני שעליו נוספו עוד ועוד פונקציות וכלים.
ללא תחרות, שום דבר לא יגרום לצוקרברג לעצור ולחשוב מחדש על גישתו לפרטיות ושיתוף מידע. ללא תחרות, אף אחד לא יוכל להוביל אותנו לדור חדש של אינטרנט חברתי.
לפני מספר חודשים גוגל פרסה חזון לרשת חברתית מבוססת קבוצות. בתגובה, פייסבוק השיקה את גרופס, כלי שימושי לשיתוף מידע לקבוצות משתמשים - אבל פספסה את הנקודה של גוגל. ענקית החיפוש לא דמיינה כלי לשיתוף מידע אלא ניסתה לחשוב מחדש על יסודות החברה האנושית ולתרגם אותם למדיום הווירטואלי. ללא ספק, פייסבוק תמשיך להשיק פיצ'רים ולעדכן את העיצוב - אבל היא לא תמציא את עצמה מחדש. היא גדולה מדי בשביל זה.
פייסבוק היא אחד המונופולים הגדולים ביותר שקמו במערב. נכון, היא עדיין לא הונפקה, הרווחיות שלה גבולית וגם רמת ההכנסות שלה אינה גבוהה במיוחד. אבל היא מונופול מכיוון שזה יהיה כמעט בלתי אפשרי להקים לה אלטרנטיבה אמיתית - וזאת בעיה שאנו מתחילים להבין כעת. ישנם לא מעט מונופולים אחרים בתחום המחשוב, מידע ואינטרנט - אבל ניתן להחליף בנקל בין אתרי תוכן, ערוצי חדשות, פלטפורמות תשלום, שירותי דוא"ל, טלפונים חכמים, דפדפנים ומנועי חיפוש.
אבל אתם לא יכולים להחליף את פייסבוק. תחילה, היא לא נותנת לכם לייצא החוצה את המידע שלכם - ומי באמת הולך להשקיע את כל המאמץ האדיר להגדיר מחדש את כל הפרטים האישיים שלו, תחומי העניין ורשימת החברים?
שנית, מכיוון שאין לאיפה ללכת. מה האלטרנטיבה? משתמש חדש לא ירשם למייספייס וטוויטר, פורסקוור או לינקד-אין אינן תחליף לפייסבוק. חמור מכך, מאיפה תופיע בעתיד אלטרנטיבה חדשה? את דייספורה ושאר הרשתות החברתיות הפתוחות אפשר לקבור עוד לפני שהושקו. יתרונה של פייסבוק הוא בכמות המשתמשים ורק רשת חברתית עם כמות משתמשים ראשונית תוכל להתחרות בפייסבוק. ומאיפה נמצא את מאגרי הנתונים האלו? אפל הוכיחה בפינג שהיא אינה יודעת ליצור רשתות חברתיות. יאהו? AOL? מיקרוסופט? בדיחה טובה. גוגל הייתה התקווה האחרונה שלנו.
בבקשה מר שמידט. לחג המולד אני רוצה את גוגל Me. כבר ויתרתם על המשפט המיתולוגי Do no evil, אז נסו להיות The lesser of two evils. אם אתה לא תרים את הכפפה, פייסבוק באמת תהיה חלק אינטגרלי ומהותי מהאינטרנט כמו HTTP או דפדפנים - וזה מונופול שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו.
הראל עילם הוא עורך אתר 140. לאתר