מנהלים מקצועיים עם החלטות לא מקצועיות - הפרסום בעולם החרדי
כמדי חצי שנה מפרסמת חברת "יפעת בקרת פרסום" דוח ובו ניתוח על שוק הפרסום החרדי. בדרך כלל, כמו גם בדוח האחרון, המגמה שם היא מובהקת. צמיחה. שוק הפרסום החרדי גדל ב20% בחציון הראשון של שנת 2010.
המגזר החרדי בישראל הופך מיום ליום להיות כח כלכלי משמעותי יותר וגדול יותר במשק הישראלי. אבל למרות המובהקות, ישנן בישראל 2010 עדיין מגוון חברות מהגדולות והמכובדות במשק הישראלי שלא משקיעות בקהל היעד החרדי. שום כלום. אפס. גורנישט. מבחינתם הוא לא קיים. שלא תטעו, מדובר בחברות שמחפשות מנועי צמיחה מתחת לאדמה בכל רגע נתון. אבל הציבור החרדי שקוף בעיניהם. גם בין החברות שפונות כבר לציבור החרדי, רק בודדות מהן, מקצות את הנתח הראוי מתקציב השיווק הכולל,לפעילות שיווקית ייעודית עבור הציבור החרדי.
הסיבה לכך בדרך כלל היא הדבר הרחוק ביותר ממקצועיות. דעות אישיות וקדומות שרובן אינן נכונות או רלוונטיות, מונעות ממקבלי ההחלטות לבצע פעילות שיווקית מקצועית בקרב קהל יעד אסטרטגי זה. וכך זה עניין שבשגרה שכאשר צריכים תקציב נוסף לפעילות השיווקית לשוק החילוני, המקור הראשון להשיג תקציב נוסף הוא שאיבת תקציב המגזר החרדי.
כל הנוסחאות והכלים לחישוב תקציב השיווק נעלמים להם כלא היו שמדברים על המגזר החרדי. וכך המציאות מנציחה את עצמה מדי שנה. אני לא יודע אם אתם יודעים, אבל יש כבר מאגר נתוני TGI בקרב הציבור החרדי, כך שאפשר לבדוק כל נושא בצורה מקצועית. ושלל מכוני המחקר הגדולים בישראל ישמחו לבצע עבורכם פעילות מחקרית, כמותית או איכותית בקרב הציבור החרדי.
אני מניח שהפרשיות האחרונות בהם היה מעורב הציבור החרדי, והתקשורת סיקרה אותן בצורה רחבה, החל מהאמא המרעיבה, עד פרשת עמנואל לא תרמו להעברת הפוטנציאל הכלכלי הטמון בציבור החרדי. אבל בעקבות הפרשיות האחרונות נשמעו קולות מהציבור החרדי להקים מטה הסברה מרכזי, כמו שפועלת היום כל חברה בעולם, ובאמצעות פעילות מקצועית יבצעו הסברה מסודרת לקהילה החרדית בישראל.
אבל באופן לא מפתיע גם יוזמה זו הלכה לישון עד הפעם הבאה. ועד אז, אני קורא לכל מקבלי ההחלטות. זה שווה בדיקה בשביל הצמיחה של העסק שלכם. ולפני שאתם מקבלים החלטות בנוגע להשקעה בקהל החרדי. תבדקו זאת בצורה מקצועית. כן, ממש כמו שאתם רגילים לעבוד בשוק החילוני. ושימו לב שהתקציבים לא נעלמים בדרך. בהצלחה.
מאת: איתן דובקין, מנהל השלוחה החרדית של "הבצפר", ומגיש תוכנית בנושא פרסום ושיווק ברדיו החרדי "קול ברמה"

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.