אקסלנס בעקבות דוחות מונסאנטו: "למכתשים אגן אין יכולת לממן את רכישת מוצרי ההדברה"
חברת מונסנטו (סימול: MON) פרסמה אתמול את תוצאות הרבעון הפיסקאלי השלישי לשנת 2009.
"ההתפתחות המפתיעה הייתה ההודעה כי מונסנטו תיצור יחידה נפרדת בתוך החברה שתכלול את חומרי ההדברה מבוססי הגלייפוסט. היחידה הנפרדת תאפשר לחברה לנהל טוב יותר את העלויות הכרוכות במוצר הזה - כך עפ"י לשון ההודעה הרשמית. אולם ייתכן כי מדובר בהכנות של מונסנטו למכור את פעילות הגלייפוסט שלה".
גלייפוסט הוא המוצר החשוב ביותר בשוק חומרי ההדברה. המכירות ברבעון היו 614 מיליון דולר, אמנם ירידה של 47% משנה שעברה אך עדיין פחות או יותר ברמת המכירות הרבעוניות של מכתשים כולה. "להערכתנו, מכתשים אגן, וגם חברות אחרות בשוק, תהיה מעוניינת לקנות את המוצר האסטרטגי הזה אם אכן מונסנטו תעמידו למכירה".
אולם, אומר אלפר, למכתשים אין את היכולת לממן רכישה שכזו. מונסנטו חוזה כי הרווח הגולמי של מוצרי הגלייפוסט שלה יגיע למיליארד דולר (לעומת 2 מיליארד בשנת 2008). מכתשים נסחרת כיום בערך במכפיל של 2.8 על הרווח הגולמי שלה בשנת 2009. עסק הגלייפוסט של מונסנטו, אם נשתמש באותו מכפיל, אמור לעלות אם כך בערך 2.8 מיליארד דולר, יותר מכל שווי השוק של מכתשים.
באקסלנס רואים שני תרחישים שבכל זאת יכולים להוביל לעסקת ענק: ראשית, מונסנטו יכולה להחליט למכור את העסק בחלקים ואז חברות כמו מכתשים וניופארם תוכלנה לממן את הרכישה. אפשרות נוספת, ופחות סבירה, היא מיזוג משולש על בסיס החלפת מניות בין מכתשים, ניופארם וחברת הגלייפוסט שייצור שחקן חזק בשוק חומרי ההדברה.