BYD SEAL U PHEV
צילום: יצרן

בקרוב: ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?

חברת הענק הסינית - BYD הובילה את המהלך בסוף השבוע שעבר עם הפחתת מחיר של עד 34% וכל היצרניות האחרות בעקבותיה - זה צפוי לזלוג להפחתת מחירים בכל העולם, לרבות בישראל - זה מה שקרה בפעמים הקודמות; וגם - איך זה ישפיע על המחירים של טסלה?

מנדי הניג | (37)

בסוף השבוע BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד סוף יוני. בפועל, כל הנחה שהיתה בעבר נמשכה, אם כי בשיעור נמוך יותר גם אחרי סיום תוקפה בפועל. ההנחות האלו מבטאות לחץ גדול של היצרנית הסינית לחסל מלאי וזה לא רק היא. המלאי והתחרות מובילים את כמעט כולן להוריד מחירים. סין זה השוק התחרותי והאגרסיבי ביותר, אבל זה קורה מסביב לגלובוס. גם אצלנו. המחירים יורדים תחת תירוץ של הנחות ומבצעים, אבל זה הרבה מעבר לכך - המחירים ירדו למרות שהמסים עלו - יבואני הרכב תחת לחץ: ההנחות גדולות; האם זה הזמן לקנות רכב חדש?

מודל ה-Seagull של BYD שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד - למה BYD נדרסה בהונג קונג ונחתכה ב-10%?

ההודעה על ההוזלות הדרסטיות לא מגיעה משום מקום. השוק הסיני שזה שוק הרכב החשמלי הגדול ביותר בעולם סובל מהאטה בביקושים. לפי איגוד יצרני הרכב בסין (PCA) מלאי הרכבים בסוכנויות זינק ל-3.5 מיליון כלי רכב או 57 ימי מלאי שיא שאותו שוק הרכב לא ראה מאז דצמבר 2023. הצרכנים לא ממהרים למגרשים, בסין יש כיום אבטלה גבוהה, ירידה בשכר וחוסר ודאות כלכלית מה שפוגע ישירות ברכישת רכבים. BYD הבינה שהמלאים המנופחים קרובים מתמיד לפגוע ברווחיות שלה ובחרה ללחוץ על הדוושה והודיעה על הוזלות על כל דגמי הרכבים כדי לנסות ולעורר את הצרכנים לחזור לאולמות התצוגה.

ירידת מחירים בארץ

המצב כאן בארץ חמור אפילו יותר. יבואני הרכב בישראל יוצאים למבצעי חיסול על דגמים חשמליים חדשים ממש מחוסר ברירה. מלחמת המחירים שפרצה בשוק הסיני כבר מחלחלת לשוק המקומי ומייצרת לנו תופעה לא שגרתית: ההוזלות הדרמטיות במחיר של רכבים חדשים גורמים להם להימכר במחיר נמוך ודומה למחיר של רכב משומש בן שנה. לדוגמה אם נלך לאולמות התצוגה נוכל לקבל הנחה על MG4 Electric מודל 2025 של בין 15,000 ל-18,000 שקל מה שיכול לקרב אותנו לאיזור ה-145,000 שקל בעוד מודל 2023-2024 יכול להימכר בסביבות 135,000 עד 145,000 שקל לפי אתרי היד שנייה. כמובן שזה תלוי ברמת האבזור והשימור של הרכב.

הירידה במחירים של הרכבים הסינים וזה לא רק BYD שהורידה מחיר, אלא כולן, לרבות ג'ילי שהיא מותג חזק גם בארץ, אחרי BYD שמובילה את הקטגוריה החשמלית, צפויים להשפיע על המחירים גם במקומות נוספים. BYD מנסה לקרוא לזה מבצעים חד פעמיים כדי לצמצם מלאי, אבל יש עוד שורה של מקומות שהיא צריכה את המבצעים האלו כדי להגדיל מכירות. לא קרה בעבר שהיו הנחות כל כך גבוהות שלא חלחלו לשאר המקומות המרכזיים (לשווקים המרכזיים) ולא קרה שאחרי מבצע כל כך עמוק, המחירים חזרו למצב הבסיס. סיכוי מאוד גבוה שהמחירים ישארו נמוכים גם ביולי - אחרי תקופת המבצעים.

השוק המקומי רווי במלאי ולכן, הרוכשים הפוטנציאלים צריכים להבין את מאזן הכוחות - היבואנים רוצים מאוד למכור לכם רכבים. הם יציעו לכם כעת מבצעים מרשימים כשהתחרות המקומית עוזרת לכך. ההתפתחות מהשוק הסיני תגרום להם להוריד עוד יותר את המחירים. הם יודעים שהמשלוח הבא יהיה זול יותר ולמעשה יעשה בחלק מהדגמים קניבליזציה עם המחירים הקיימים, והאינטרס שלהם ברור - למכור כמה שיותר גם אם ההנחות יעלו.

לא בטוח שכדאי לכם להתפתות.  השוק נמצא במצב ברור של ירידות מחירים. אגב, זה לא רק הסינים. טסלה ויתר החברות, מאבדות מהאטרקטיביות שלהן כאשר המחירים של הסינים בירידה וכדי להתמודד עם התחרות הן גם מורידות מחיר. הן עושות את זה לאט יותר, מדורג יותר וזו גם הסיבה שהרכבים הסיניים השתלטו על השוק המקומי. רכבים סינים - מגימיק להובלה בשוק המקומי; האם הרכב הבא שלכם יהיה סיני?

קיראו עוד ב"בארץ"


אז למה לצפות? להרחבת ההנחות, כאשר מצד אחד היבואנים ישדרו לכם - "מה פתאום, המחירים רק עולים", ומצד שני יעמיקו את המבצעים. ליבואנים יש יכולת לתמרן אותנו - הם יכולים לדחות את ההזמנות הבאות מהיצרנים ולהישאר צמודים למלאי הקיים ולמכור רק ממנו. אם כולם יפעלו כך, אז לכאורה ירידת המחירים בסין ובעולם לא תגיע לכאן, אבל נראה שעל רקע כמות היבואנים הגדולה, במיוחד מסין, זה יהיה קשה, אולי אפילו בלתי אפשרי. זה יחזיק חודש, חודשיים, אולי קצת יותר. בסוף - המגמה היא של ירידת מחירים והם ינסו כבר עכשיו להעיף את המלאי. 

 

   

ברבעון הראשון של השנה נמסרו בישראל 11,008 רכבים חשמליים שזו ירידה משמעותית של 28% לעומת 15,289 בתקופה המקבילה ב-2024. הנתון המעניין אפילו יותר זה שיעור המסירה של החשמליות מכלל מסירות הרכב שהוא צנח בחדות מ-24% בשנה שעברה ל-15.5% בלבד ברבעון הראשון. אפשר בהחלט להאשים את עליית מס הקנייה בינואר שקפץ מ-35% ל-45% מיסוי שלפי תכנית משרד האוצר אמור להגיע ל-80% עד 2028. גם אגרת הרישוי התייקרה בשנים האחרונות, כחלק ממגמת השוואת עלויות השימוש ברכב חשמלי לאלה של רכב בנזין או דיזל. ב-2022 האגרה עמדה על 546 שקל והשנה היא עומדת על 1,003 שקל עליה של כ-84% תוך 3 שנים בלבד. זה בנוסף למס קילומטראז' שנבחן לאחרונה. ישנה תכנית למיסוי רכבים חשמליים במס שנתי על כמה הם נסעו וזאת כדי לפצות את המדינה על ההפסדים ממס הבלו שהיא לא מרוויחה מנסיעה על טעינה חשמלית.

 זה מבריח את הקונים הישראלים מהשוק. זה משנה לחלוטין את מגמת החדירה של החשמליות לישראל. זה מרגיש שלהחזיק רכב חשמלי זה כמו להיות 'אויב המדינה' המיסים החדשים והתוכניות החדשות מראים שינוי מגמה, המדינה כבר לא מתמרצת אלא ממסה. 

תגובות לכתבה(37):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    אנונימי 03/06/2025 17:58
    הגב לתגובה זו
    עד שהמחירים לא יהיו נורמלים לא קוניםשתחנקו עם המלאי
  • 28.
    אזרח 29/05/2025 17:46
    הגב לתגובה זו
    עוד כמה שנים יהיו ערימות של רכבים חשמליים זרוקים במזבלה למה מי האמיץ שיקנה רכב חשמלי בן כמה שנים עם סוללה ששווה עשרות אלפי שקלים ועומדת להיגמר מי יקנה
  • 27.
    אנונימי 27/05/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    פחות מ 100.000 שקל השקל כל כך יקר ש100 אלף זה הרבה יותר מדי למכונית יוקרתית
  • 26.
    אריאל 27/05/2025 18:33
    הגב לתגובה זו
    בעוד שנתיים הרכבים החדשים של היום יהיו שווים חצי מחיר אנשים ינסו להיפטר מהם כמו גחל לוהט .אנחנו נמצאים בעידן חדש של מכוניות וכל דבר חדש משפרים אותו לקצה אחר .אגב כל הרכיבים החלקים החשמליים שמתקלקלים יימכרו בעלי אקספרס בכלום כסף
  • 25.
    פשוט לדחות קניית רכב לא יקרה כלום (ל"ת)
    אלי 27/05/2025 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    אנונימי 27/05/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
    חבל שההנחה נעשתה רק עכשיו. מאוחר מדי
  • זה כמו להשוות בין מסי לעומר אצילי (ל"ת)
    אנונימי 27/05/2025 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    אנונימי 27/05/2025 11:07
    הגב לתגובה זו
    השוק אמור להיות תחרותי.אם יקר לא ייקנויחכו.ברכה
  • 22.
    ממשלחת החורבן בוגדת בכל מה שנכון (ל"ת)
    דוד 27/05/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אנונימי 27/05/2025 09:13
    הגב לתגובה זו
    איפה בגצ
  • אנונימי 28/05/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    130 אלף זה המחיר בארץ אחרי תוספת המס
  • 20.
    אנונימי 27/05/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
    קונים רכב במחיר שמתקרב לרבע מיליון שקל כדי להראות קצת שופוני. הכי טוב טויוטה בת 3 או 4 ולהחזיק אותה 10 שנים
  • 19.
    מחכה שהאפסים יקנו חדש ואז אני אקנה מהם בחצי מחיר. אין על פראיירים ישראלים (ל"ת)
    מתן 27/05/2025 08:39
    הגב לתגובה זו
  • אזרח 29/05/2025 17:48
    הגב לתגובה זו
    תקנה בחצי מחיר סוללה שעומדת לשבוק חיים
  • 18.
    אנונימי 27/05/2025 07:44
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו להצביע לעבריין ביבי ומירי רקב ותקבלו עוד חרא בפרצוף
  • 17.
    קש 27/05/2025 05:01
    הגב לתגובה זו
    מחירי הרכבים החשמליים מיועדים לעשירים והמיתון העולמי פוגע במעמד הביניים שלא ממהר להכניס את היד לכיס כמו כן ארהב דוחפת להחזיר את תעשיית הרכבים בעלי מנועי בעירה ושימוש בדלק
  • 16.
    אנונימי 26/05/2025 23:08
    הגב לתגובה זו
    בסין הרכב עולה 15 אלף דולר וכאן משווקים 200k פי חמש...צרכנים פרייארים לא רצים לקנות רכב חשמלי עד שלא מורידים מכירים לאזור 130140k די להיות םרייארים
  • 15.
    אנונימי 26/05/2025 22:22
    הגב לתגובה זו
    רכב הוא מוצר שצובר בלאי שאחרי שני עשורים וחצי יורד מהכביש לכן מי שקונה יד שניה בעשור השני או בחצי העשור הראשון שלו מרוויח על חשבון מי שקונה חדש ומעשיר את קרטלי היבואנים וגם פורע מהר חובותיו ובכך מעשיר פחות את הבנקים ואת המוסדיים
  • אתה ממש חכם. (ל"ת)
    אנונימי 27/05/2025 22:23
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אנונימי 26/05/2025 21:46
    הגב לתגובה זו
    אז נראה ירידות מחירים של 30P%
  • 13.
    אנונימי 26/05/2025 21:39
    הגב לתגובה זו
    יבואני הרכב התעשרו כי אין להם תחרות. תקחו רכב חשמלי במחיר במפעל בסין. תוסיפו הוהלה מחסוי ומעמ. תראו כמה עשרות אלפי שקלים הם מרוויחים על כל רכב
  • 12.
    אנונימי 26/05/2025 21:35
    הגב לתגובה זו
    ומשרתיהם הפקידים הבכירים שהם משחדים באוצר
  • 11.
    אנונימי 26/05/2025 21:10
    הגב לתגובה זו
    המחירים לא ירדו ואין סוף לרכבים חשמלים חדשים ועוד חדשים תהנו אם מה שיש ואם יש לכם טעינה ביתית תהנו עוד יותר המדינה שלנו קטנה לא צריך טווח של 600קמ ומעלה וטעינה ב10 דק על פעם או פעמיים בשנה לאילת תהנו עכשיו
  • 10.
    אנונימי 26/05/2025 20:28
    הגב לתגובה זו
    מעל 65 אחוז מחברות הרכב הסיניות פשטו את הרגל כדאי לחקות ולא להישאר כמו עם הרנו של בטר פלייס
  • 9.
    חכם 26/05/2025 20:27
    הגב לתגובה זו
    הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם.......כל מה שמבקשים ממנו.. .ולא רק רכבים.
  • 8.
    עושה חשבון 26/05/2025 19:46
    הגב לתגובה זו
    בישראל מוכרים בכמה שאפשר ולא במחירהוגן רווחים הוגנים אין לפעמים קשר בין העלות למחיר שדורשים
  • 7.
    נהג שבע פקקים 26/05/2025 19:41
    הגב לתגובה זו
    משרד תחבורה נורמלי שדואג לכלכלה ולאזרחים היה חייב למצוא דרך להשבית עשרות אלפי רכבים פרטיים בימי השבוע וסוגר את מרכזי הערים לכניסת רכבים פרטיים ומאפשר לתחבורה ציבורית לנוע בחופשיות ולתת שרות מעולה לאנשים . פחות פקקים פחות מקומות חניה פחות זיהום אויר ופחות צריכת דלק ואנרגיה .
  • 6.
    אנונימי 26/05/2025 19:40
    הגב לתגובה זו
    מדינה אוכלת יושביה...
  • 5.
    אבי 26/05/2025 19:40
    הגב לתגובה זו
    שודדים אותנו פה. וזה לא רק המיסים ההזויים.
  • 4.
    מסי 26/05/2025 19:31
    הגב לתגובה זו
    תודה לכל החזירים שלא מספיק להם משכורת הגונה אלא מחליטים לשתות אותנו עד הסוף
  • 3.
    יד לכם עודך מ 20k (ל"ת)
    לא קונה אןטו ביותר מ 20 26/05/2025 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שי 26/05/2025 19:18
    הגב לתגובה זו
    אל תקנו היום חכו לטעינה ב5 דקות של 500 קילומטר
  • מתי (ל"ת)
    ינקו 27/05/2025 22:25
    הגב לתגובה זו
  • אני מחכה ל 600 ב 4 (ל"ת)
    אנונימי 26/05/2025 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 7003 (ל"ת)
    אנונימי 27/05/2025 03:06
  • 1.
    אנונימי 26/05/2025 19:04
    הגב לתגובה זו
    ההנחות לא יגיעו לפה
  • אנונימי 27/05/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
    תהנה
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.