בקרוב: ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
חברת הענק הסינית - BYD הובילה את המהלך בסוף השבוע שעבר עם הפחתת מחיר של עד 34% וכל היצרניות האחרות בעקבותיה - זה צפוי לזלוג להפחתת מחירים בכל העולם, לרבות בישראל - זה מה שקרה בפעמים הקודמות; וגם - איך זה ישפיע על המחירים של טסלה?
בסוף השבוע BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד סוף יוני. בפועל, כל הנחה שהיתה בעבר נמשכה, אם כי בשיעור נמוך יותר גם אחרי סיום תוקפה בפועל. ההנחות האלו מבטאות לחץ גדול של היצרנית הסינית לחסל מלאי וזה לא רק היא. המלאי והתחרות מובילים את כמעט כולן להוריד מחירים. סין זה השוק התחרותי והאגרסיבי ביותר, אבל זה קורה מסביב לגלובוס. גם אצלנו. המחירים יורדים תחת תירוץ של הנחות ומבצעים, אבל זה הרבה מעבר לכך - המחירים ירדו למרות שהמסים עלו - יבואני הרכב תחת לחץ: ההנחות גדולות; האם זה הזמן לקנות רכב חדש?
מודל ה-Seagull של BYD שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד - למה BYD נדרסה בהונג קונג ונחתכה ב-10%?
ההודעה על ההוזלות הדרסטיות לא מגיעה משום מקום. השוק הסיני שזה שוק הרכב החשמלי הגדול ביותר בעולם סובל מהאטה בביקושים. לפי איגוד יצרני הרכב בסין (PCA) מלאי הרכבים בסוכנויות זינק ל-3.5 מיליון כלי רכב או 57 ימי מלאי שיא שאותו שוק הרכב לא ראה מאז דצמבר 2023. הצרכנים לא ממהרים למגרשים, בסין יש כיום אבטלה גבוהה, ירידה בשכר וחוסר ודאות כלכלית מה שפוגע ישירות ברכישת רכבים. BYD הבינה שהמלאים המנופחים קרובים מתמיד לפגוע ברווחיות שלה ובחרה ללחוץ על הדוושה והודיעה על הוזלות על כל דגמי הרכבים כדי לנסות ולעורר את הצרכנים לחזור לאולמות התצוגה.
ירידת מחירים בארץ
המצב כאן בארץ חמור אפילו יותר. יבואני הרכב בישראל יוצאים למבצעי חיסול על דגמים חשמליים חדשים ממש מחוסר ברירה. מלחמת המחירים שפרצה בשוק הסיני כבר מחלחלת לשוק המקומי ומייצרת לנו תופעה לא שגרתית: ההוזלות הדרמטיות במחיר של רכבים חדשים גורמים להם להימכר במחיר נמוך ודומה למחיר של רכב משומש בן שנה. לדוגמה אם נלך לאולמות התצוגה נוכל לקבל הנחה על MG4 Electric מודל 2025 של בין 15,000 ל-18,000 שקל מה שיכול לקרב אותנו לאיזור ה-145,000 שקל בעוד מודל 2023-2024 יכול להימכר בסביבות 135,000 עד 145,000 שקל לפי אתרי היד שנייה. כמובן שזה תלוי ברמת האבזור והשימור של הרכב.
- רכב חשמלי - שלוש שנים, 40,000 ק"מ, 133 ש"ח בחודש
- צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה במחירים של הרכבים הסינים וזה לא רק BYD שהורידה מחיר, אלא כולן, לרבות ג'ילי שהיא מותג חזק גם בארץ, אחרי BYD שמובילה את הקטגוריה החשמלית, צפויים להשפיע על המחירים גם במקומות נוספים. BYD מנסה לקרוא לזה מבצעים חד פעמיים כדי לצמצם מלאי, אבל יש עוד שורה של מקומות שהיא צריכה את המבצעים האלו כדי להגדיל מכירות. לא קרה בעבר שהיו הנחות כל כך גבוהות שלא חלחלו לשאר המקומות המרכזיים (לשווקים המרכזיים) ולא קרה שאחרי מבצע כל כך עמוק, המחירים חזרו למצב הבסיס. סיכוי מאוד גבוה שהמחירים ישארו נמוכים גם ביולי - אחרי תקופת המבצעים.
השוק המקומי רווי במלאי ולכן, הרוכשים הפוטנציאלים צריכים להבין את מאזן הכוחות - היבואנים רוצים מאוד למכור לכם רכבים. הם יציעו לכם כעת מבצעים מרשימים כשהתחרות המקומית עוזרת לכך. ההתפתחות מהשוק הסיני תגרום להם להוריד עוד יותר את המחירים. הם יודעים שהמשלוח הבא יהיה זול יותר ולמעשה יעשה בחלק מהדגמים קניבליזציה עם המחירים הקיימים, והאינטרס שלהם ברור - למכור כמה שיותר גם אם ההנחות יעלו.
לא בטוח שכדאי לכם להתפתות. השוק נמצא במצב ברור של ירידות מחירים. אגב, זה לא רק הסינים. טסלה ויתר החברות, מאבדות מהאטרקטיביות שלהן כאשר המחירים של הסינים בירידה וכדי להתמודד עם התחרות הן גם מורידות מחיר. הן עושות את זה לאט יותר, מדורג יותר וזו גם הסיבה שהרכבים הסיניים השתלטו על השוק המקומי. רכבים סינים - מגימיק להובלה בשוק המקומי; האם הרכב הבא שלכם יהיה סיני?
- לאומי מוריד את הריבית על משכנתא למעבירי משכורת ב-0.25%
- עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי...
אז למה לצפות? להרחבת ההנחות, כאשר מצד אחד היבואנים ישדרו לכם - "מה פתאום, המחירים רק עולים", ומצד שני יעמיקו את המבצעים. ליבואנים יש יכולת לתמרן אותנו - הם יכולים לדחות את ההזמנות הבאות מהיצרנים ולהישאר צמודים למלאי הקיים ולמכור רק ממנו. אם כולם יפעלו כך, אז לכאורה ירידת המחירים בסין ובעולם לא תגיע לכאן, אבל נראה שעל רקע כמות היבואנים הגדולה, במיוחד מסין, זה יהיה קשה, אולי אפילו בלתי אפשרי. זה יחזיק חודש, חודשיים, אולי קצת יותר. בסוף - המגמה היא של ירידת מחירים והם ינסו כבר עכשיו להעיף את המלאי.
ברבעון הראשון של השנה נמסרו בישראל 11,008 רכבים חשמליים שזו ירידה משמעותית של 28% לעומת 15,289 בתקופה המקבילה ב-2024. הנתון המעניין אפילו יותר זה שיעור המסירה של החשמליות מכלל מסירות הרכב שהוא צנח בחדות מ-24% בשנה שעברה ל-15.5% בלבד ברבעון הראשון. אפשר בהחלט להאשים את עליית מס הקנייה בינואר שקפץ מ-35% ל-45% מיסוי שלפי תכנית משרד האוצר אמור להגיע ל-80% עד 2028. גם אגרת הרישוי התייקרה בשנים האחרונות, כחלק ממגמת השוואת עלויות השימוש ברכב חשמלי לאלה של רכב בנזין או דיזל. ב-2022 האגרה עמדה על 546 שקל והשנה היא עומדת על 1,003 שקל עליה של כ-84% תוך 3 שנים בלבד. זה בנוסף למס קילומטראז' שנבחן לאחרונה. ישנה תכנית למיסוי רכבים חשמליים במס שנתי על כמה הם נסעו וזאת כדי לפצות את המדינה על ההפסדים ממס הבלו שהיא לא מרוויחה מנסיעה על טעינה חשמלית.
זה מבריח את הקונים הישראלים מהשוק. זה משנה לחלוטין את מגמת החדירה של החשמליות לישראל. זה מרגיש שלהחזיק רכב חשמלי זה כמו להיות 'אויב המדינה' המיסים החדשים והתוכניות החדשות מראים שינוי מגמה, המדינה כבר לא מתמרצת אלא ממסה.
- 29.אנונימי 03/06/2025 17:58הגב לתגובה זועד שהמחירים לא יהיו נורמלים לא קוניםשתחנקו עם המלאי
- 28.אזרח 29/05/2025 17:46הגב לתגובה זועוד כמה שנים יהיו ערימות של רכבים חשמליים זרוקים במזבלה למה מי האמיץ שיקנה רכב חשמלי בן כמה שנים עם סוללה ששווה עשרות אלפי שקלים ועומדת להיגמר מי יקנה
- 27.אנונימי 27/05/2025 19:20הגב לתגובה זופחות מ 100.000 שקל השקל כל כך יקר ש100 אלף זה הרבה יותר מדי למכונית יוקרתית
- 26.אריאל 27/05/2025 18:33הגב לתגובה זובעוד שנתיים הרכבים החדשים של היום יהיו שווים חצי מחיר אנשים ינסו להיפטר מהם כמו גחל לוהט .אנחנו נמצאים בעידן חדש של מכוניות וכל דבר חדש משפרים אותו לקצה אחר .אגב כל הרכיבים החלקים החשמליים שמתקלקלים יימכרו בעלי אקספרס בכלום כסף
- 25.פשוט לדחות קניית רכב לא יקרה כלום (ל"ת)אלי 27/05/2025 18:26הגב לתגובה זו
- 24.אנונימי 27/05/2025 11:26הגב לתגובה זוחבל שההנחה נעשתה רק עכשיו. מאוחר מדי
- זה כמו להשוות בין מסי לעומר אצילי (ל"ת)אנונימי 27/05/2025 12:24הגב לתגובה זו
- 23.אנונימי 27/05/2025 11:07הגב לתגובה זוהשוק אמור להיות תחרותי.אם יקר לא ייקנויחכו.ברכה
- 22.ממשלחת החורבן בוגדת בכל מה שנכון (ל"ת)דוד 27/05/2025 10:19הגב לתגובה זו
- 21.אנונימי 27/05/2025 09:13הגב לתגובה זואיפה בגצ
- אנונימי 28/05/2025 10:45הגב לתגובה זו130 אלף זה המחיר בארץ אחרי תוספת המס
- 20.אנונימי 27/05/2025 08:54הגב לתגובה זוקונים רכב במחיר שמתקרב לרבע מיליון שקל כדי להראות קצת שופוני. הכי טוב טויוטה בת 3 או 4 ולהחזיק אותה 10 שנים
- 19.מחכה שהאפסים יקנו חדש ואז אני אקנה מהם בחצי מחיר. אין על פראיירים ישראלים (ל"ת)מתן 27/05/2025 08:39הגב לתגובה זו
- אזרח 29/05/2025 17:48הגב לתגובה זותקנה בחצי מחיר סוללה שעומדת לשבוק חיים
- 18.אנונימי 27/05/2025 07:44הגב לתגובה זותמשיכו להצביע לעבריין ביבי ומירי רקב ותקבלו עוד חרא בפרצוף
- 17.קש 27/05/2025 05:01הגב לתגובה זומחירי הרכבים החשמליים מיועדים לעשירים והמיתון העולמי פוגע במעמד הביניים שלא ממהר להכניס את היד לכיס כמו כן ארהב דוחפת להחזיר את תעשיית הרכבים בעלי מנועי בעירה ושימוש בדלק
- 16.אנונימי 26/05/2025 23:08הגב לתגובה זובסין הרכב עולה 15 אלף דולר וכאן משווקים 200k פי חמש...צרכנים פרייארים לא רצים לקנות רכב חשמלי עד שלא מורידים מכירים לאזור 130140k די להיות םרייארים
- 15.אנונימי 26/05/2025 22:22הגב לתגובה זורכב הוא מוצר שצובר בלאי שאחרי שני עשורים וחצי יורד מהכביש לכן מי שקונה יד שניה בעשור השני או בחצי העשור הראשון שלו מרוויח על חשבון מי שקונה חדש ומעשיר את קרטלי היבואנים וגם פורע מהר חובותיו ובכך מעשיר פחות את הבנקים ואת המוסדיים
- אתה ממש חכם. (ל"ת)אנונימי 27/05/2025 22:23הגב לתגובה זו
- 14.אנונימי 26/05/2025 21:46הגב לתגובה זואז נראה ירידות מחירים של 30P%
- 13.אנונימי 26/05/2025 21:39הגב לתגובה זויבואני הרכב התעשרו כי אין להם תחרות. תקחו רכב חשמלי במחיר במפעל בסין. תוסיפו הוהלה מחסוי ומעמ. תראו כמה עשרות אלפי שקלים הם מרוויחים על כל רכב
- 12.אנונימי 26/05/2025 21:35הגב לתגובה זוומשרתיהם הפקידים הבכירים שהם משחדים באוצר
- 11.אנונימי 26/05/2025 21:10הגב לתגובה זוהמחירים לא ירדו ואין סוף לרכבים חשמלים חדשים ועוד חדשים תהנו אם מה שיש ואם יש לכם טעינה ביתית תהנו עוד יותר המדינה שלנו קטנה לא צריך טווח של 600קמ ומעלה וטעינה ב10 דק על פעם או פעמיים בשנה לאילת תהנו עכשיו
- 10.אנונימי 26/05/2025 20:28הגב לתגובה זומעל 65 אחוז מחברות הרכב הסיניות פשטו את הרגל כדאי לחקות ולא להישאר כמו עם הרנו של בטר פלייס
- 9.חכם 26/05/2025 20:27הגב לתגובה זוהציבור מטומטם ולכן הציבור משלם.......כל מה שמבקשים ממנו.. .ולא רק רכבים.
- 8.עושה חשבון 26/05/2025 19:46הגב לתגובה זובישראל מוכרים בכמה שאפשר ולא במחירהוגן רווחים הוגנים אין לפעמים קשר בין העלות למחיר שדורשים
- 7.נהג שבע פקקים 26/05/2025 19:41הגב לתגובה זומשרד תחבורה נורמלי שדואג לכלכלה ולאזרחים היה חייב למצוא דרך להשבית עשרות אלפי רכבים פרטיים בימי השבוע וסוגר את מרכזי הערים לכניסת רכבים פרטיים ומאפשר לתחבורה ציבורית לנוע בחופשיות ולתת שרות מעולה לאנשים . פחות פקקים פחות מקומות חניה פחות זיהום אויר ופחות צריכת דלק ואנרגיה .
- 6.אנונימי 26/05/2025 19:40הגב לתגובה זומדינה אוכלת יושביה...
- 5.אבי 26/05/2025 19:40הגב לתגובה זושודדים אותנו פה. וזה לא רק המיסים ההזויים.
- 4.מסי 26/05/2025 19:31הגב לתגובה זותודה לכל החזירים שלא מספיק להם משכורת הגונה אלא מחליטים לשתות אותנו עד הסוף
- 3.יד לכם עודך מ 20k (ל"ת)לא קונה אןטו ביותר מ 20 26/05/2025 19:22הגב לתגובה זו
- 2.שי 26/05/2025 19:18הגב לתגובה זואל תקנו היום חכו לטעינה ב5 דקות של 500 קילומטר
- מתי (ל"ת)ינקו 27/05/2025 22:25הגב לתגובה זו
- אני מחכה ל 600 ב 4 (ל"ת)אנונימי 26/05/2025 19:39הגב לתגובה זו
- 7003 (ל"ת)אנונימי 27/05/2025 03:06
- 1.אנונימי 26/05/2025 19:04הגב לתגובה זוההנחות לא יגיעו לפה
- אנונימי 27/05/2025 19:16הגב לתגובה זותהנה

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?
רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?
גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.
תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה. קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.
המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך
המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. .
בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .
- העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.