מלכת הכביש

רכבים סינים - מגימיק להובלה בשוק המקומי; האם הרכב הבא שלכם יהיה סיני?

היתרונות והחסרונות ברכבים סינים, איך זה ש-BYD כבשה את השוק האירופי ולא נמצאת בכלל בשוק האמריקאי וכמה רכבים סינים נמכרים בישראל?

עמית בר | (12)
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

לפני חמש שנים, רכבים מתוצרת סין נתפסו בישראל כאנקדוטה שיווקית – ניסיון לחדור לשוק תחרותי שבו שלטו מותגים כמו טויוטה, יונדאי, מאזדה וקיה. הצרכן הישראלי, שגדל על אמון במותגים יפניים וקוריאניים, ראה בהם עניין חולף. אך כמו שקורה לעיתים בכלכלה גלובלית דינמית, המציאות טרפה את הקלפים. מה שהיה שולי הפך למיינסטרים, ומה שהתחיל כהפתעה התגבש למהפכה של ממש. כיום, החשמלית הסינית אינה "הדבר הבא" – היא "הדבר הנוכחי", והיא כאן כדי להישאר, עם השפעה עמוקה על שוק הרכב הישראלי. עם זאת, לצד ההצלחה המסחררת, מתעוררים חששות משמעותיים סביב סיכוני סייבר, בטיחות הסוללות, יציבות היצרנים והשלכות גיאו-פוליטיות. האם היתרון הכלכלי שווה את הסיכונים?

המהפכה במספרים

הנתונים ממחישים את עוצמת החדירה הסינית: בין ינואר לאפריל 2025, נמסרו בישראל 116,600 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, מתוכם, 19,200 היו רכבים חשמליים, המהווים 16.4% מהשוק. אף שחלה ירידה של 28% במסירות החשמליות לעומת אשתקד, המותגים הסיניים ממשיכים להוביל את הקטגוריה. BYD מובילה עם 3,217 מסירות, ואחריה XPENG עם 2,708, MG עם 1,693, צ'רי עם 1,485, Lynk & Co עם 1,432, ג'ילי עם 1,048, ZEEKR עם 865 ודונגפנג עם 693. בסך הכול, המותגים הסיניים תופסים כ-26% ממסירות הרכבים בישראל ברבעון הראשון של 2025, עם 25,180 כלי רכב – לעומת פחות מ-5% לפני שלוש שנים בלבד. הנתח הזה עולה בהדרגה.

הצלחת הרכבים הסיניים נשענת על שילוב של מחיר תחרותי, אבזור עשיר, טכנולוגיה מתקדמת ותכנון המותאם לנהג הישראלי. דגמים כמו BYD Atto 3, ג'ילי גיאומטרי C או XPENG G6 מציעים מערכות בטיחות ברמה 7–8 (לפי תקן משרד התחבורה), מסכי מגע ענקיים, חיישנים סביבתיים, טעינה מהירה ועיצוב מודרני – לעיתים במחצית ממחיר דגמים אירופאיים או יפניים. בעוד רכב חשמלי אירופאי עשוי לעלות 200,000–250,000 שקלים, דגמים סיניים כמו BYD Dolphin או MG4 נמכרים ב-130,000–170,000 שקלים.

סין זיהתה את הפוטנציאל של השוק הישראלי מוקדם ממתחרותיה: שוק קטן אך חובב חדשנות, עם מחירי דלק גבוהים ומיסוי המעדיף רכבים ירוקים. היצרניות הסיניות ניצלו עלויות ייצור נמוכות, שרשרת אספקה יעילה ותמיכה ממשלתית סינית מסיבית, והציפו את השוק בדגמים בעלי סוללות עם טווח של 300–500 ק"מ וזמני טעינה של פחות מ-30 דקות בתחנות מהירות. כמות הדגמים הסינים שחדרה לישראל בשנים האחרונות היא עצומה בכל קנה מידה - עשרות וזה מרחיב את המגוון ויוצר תחרות שעוזרת להורדת מחירים. בחודשים האחרונים בזכות התחרות וגם ההצטיידות הגדולה של יבואני הרכב, יש מבצעים והנחות בהיקף מאוד משמעותי - יבואני הרכב תחת לחץ: ההנחות גדולות; האם זה הזמן לקנות רכב חדש?. החדירה הזינית שהולכת וגדלה היא לא רק תופעה מקומית. רכבים סינים גדלים בשיעור נתח השוק כמעט בכל העולם.   



המגמה העולמית: BYD עוקפת את טסלה באירופה

באירופה, BYD עקפה בחודשים האחרונים לראשונה את טסלה במכירות רכבים חשמליים. בעולם היא כבר חצי שנה מעל טסלה במסירות רכבים, אך צריך לזכור שהיא מוכרת גם רכבים היברידים ולא רק חשמליים. המספרים הגדולים נובעים בעיקר מהשוק הסיני הענק שאותו היא מובילה ולכן ההובלה באירופה כל כך משמעותית. טסלה שלטה בשוק החשמלי האירופי במשך שנים. ההישג של BYD מגיע לא רק בהמשך להתחזקות שלה עצמה, אלא על רקע מגמת ירידה בביקוש לטסלה ברחבי העולם, המיוחסת לתחרות גוברת, מחירים גבוהים יחסית ותדמית אמביוולנטית של המותג בשל זיהוי פוליטי של מאסק עם מדיניות טראמפ. ההצלחה של BYD היא למרות מכסים של עד 25% על רכבים חשמליים סיניים באירופה, שנועדו להגן על יצרניות מקומיות כמו פולקסווגן וסטלנטיס.

המצב בארה"ב: חומות מגן מול סין. בניגוד לאירופה, שוק הרכב החשמלי בארה"ב כמעט חסום בפני יצרניות סיניות. מכסים של 100% על רכבים חשמליים סיניים, הופכים את היבוא לבלתי כדאי. בנוסף, חקיקה אמריקאית מגבילה תמריצי מס לרכבים חשמליים המיוצרים מחוץ לצפון אמריקה או משתמשים ברכיבים סיניים, מה שפוגע במותגים כמו BYD.

החשש בארה"ב אינו רק כלכלי אלא גם ביטחוני. רגולטורים חוששים שרכבים סיניים, המצוידים בחיישנים ומערכות מקושרות, עלולים לשמש לאיסוף מידע על נהגים ולהעבירו לממשלת סין – חשש שמועצם על רקע המבנה הפוליטי בסין, המאפשר שליטה ממשלתית על חברות פרטיות. הצעת חוק שנדונה בקונגרס שואפת לאסור מכירת רכבים עם רכיבים סיניים, מה שמשקף את המתיחות הגיאו-פוליטית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כתוצאה מכך, היצרניות הסיניות כמעט נעדרות מארה"ב, והשוק החשמלי נשלט על ידי טסלה (כ-50% מנתח השוק), לצד פורד, שברולט ומותגים קוריאניים כמו יונדאי וקיה.




סיכונים ברכבים סיניים

היבואנים הסיניים התמודדו עם חששות סביב שירות, זמינות חלקי חילוף ואמינות. כיום, מרבית המותגים מפעילים רשתות שירות עצמאיות או משתפים פעולה עם מוסכים מורשים, עם פריסה בערים מרכזיות. זמן המתנה לחלקי חילוף התקצר מ-6 שבועות לימים בודדים, והרכבים החשמליים מציגים שיעור תקלות נמוך הודות לפשטות המכנית שלהם. עם זאת, ירידת הערך נותרה שאלה פתוחה, שכן אין מספיק נתונים על שווי משומשות בנות 5 שנים. מחיר הרכישה הנמוך עשוי להקל על הפחת השוטף בעתיד (ירידת הערך), והביקוש הגובר לחשמליות משומשות עשוי לתמוך בשווי השוק.

בנוסף, החשמליות הסיניות מעוררות חששות משמעותיים בנושא אבטחת מידע - רכבים חשמליים מודרניים, ובמיוחד סיניים, מצוידים בקישוריות מתקדמת לאינטרנט, המאפשרת עדכוני תוכנה, ניווט ותקשורת עם המוסך. אך הקישוריות הזו פותחת פתח לפרצות אבטחה. חששות מפני התקפות סייבר מתמקדים בשני תרחישים עיקריים: השתלטות מרחוק של האקרים וגניבת מידע והאזנה: החשש הוא שיצרנים סיניים, הנתונים לפיקוח ממשלתי הדוק, עלולים להעביר מידע לממשלת סין. משרד הביטחון הישראלי, מודע לסיכון, מבצע עדכוני אבטחה לנטרול מערכות מדיה ברכבים המיועדים לשימוש צבאי – אך רכבים אזרחיים אינם עוברים תהליך דומה.


החשש מרכבים סיניים מוגבר בשל המבנה הפוליטי בסין, שמאפשר לממשל שליטה נרחבת על חברות מקומיות. לעומת זאת, יצרניות מערביות כפופות לרגולציה מחמירה יותר בנושאי פרטיות ואבטחה. בארה"ב, למשל, נשקלת חקיקה שתגביל מכירת רכבים עם רכיבים סיניים מחשש לאיסוף מידע, מה שמשקף את המתיחות הגיאו-פוליטית עם סין.

סכנות הסוללות: שריפות ותקלות. סוללות הליתיום ברכבים חשמליים הן בעלות קיבולת אנרגיה גבוהה, אך פגיעה פיזית או תקלה עלולות לגרום להתלקחות.

סיכון נוסף הוא השרידות של חברת הרכבים. שוק הרכב החשמלי הסיני רווי בתחרות, עם כ-140 יצרניות פעילות, אך מומחים מעריכים שרק כ-20 ישרדו. חברות כמו NETA, שמשווקת בישראל, עצרו את ייצורן עקב קשיים פיננסיים, ומותגים כמו Weltmeister ו-HiPhi הודיעו על סגירה. קונים שרכשו רכבים ממותגים אלה עלולים להיתקל בקשיים בזמינות חלקי חילוף, שירות ואחריות. לעומת זאת, יצרניות גדולות כמו BYD וג'ילי נחשבות יציבות וחזקות.

השפעה על השוק הישראלי

החדירה הסינית שינתה את שוק הרכב הישראלי. היצרניות הקוריאניות, ששלטו בליסינג, חוות שחיקה, והטויוטה קורולה כבר אינה הבחירה האוטומטית של משפחות. יצרניות יפניות כמו מאזדה וסובארו נאלצות לעדכן דגמים ולהוריד מחירים – מהלך מאתגר מבחינה כלכלית. חברות ליסינג והשכרה, כמו אלדן ושלמה Sixt, משלבות דגמים סיניים בציים שלהן, ותיירים מעדיפים אותם בשל החיסכון בדלק.

אז האם לקנות חשמלית סינית? ההחלטה לרכוש רכב חשמלי סיני היא שקלול של יתרונות מול סיכונים. היתרון המרכזי הוא המחיר – לעיתים נמוך ב-40%–25% מדגמים מערביים – לצד אבזור עשיר וטכנולוגיה מתקדמת. עם זאת, יש כאמור סיכוני סייבר וצריך להדגיש כי הסיכונים האלו קיימים גם ברכבים שיוצרו במקומות אחרים, אם כי, על פניו נראה שהייצור הסיני יותר חשוף לשליטה של הממשל. סיכון נוסף הוא כאמור יציבות היצרן. בפועל, במבחן המציאות - הישראלים נוהרים לרכבים סינים. הם מבחינת תמחור מפתים והם מספקים חוויה טובה. 

  

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יחיאל מגיב מאירופה. 27/05/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    אני בשלוש מדינות באירופה נתקלתי במספרים בודדים ממשרק בישראל פראיירים שיאכלו את הכובע בעוד שנתיים
  • 10.
    מיכה 25/05/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
    קונים רכב סיניוכנראה יש הרבה כאלו ממדינה שקונה את תצרוכת הדלק של איראן .ומשם אתם יודעים לאן הולך הכסףלהשמיד אתכם...
  • 9.
    אנונימי 24/05/2025 19:31
    הגב לתגובה זו
    שלא לדבר על זה שכל שיחה של מישהו ברכב כבר עברה אליהם. אז תגידו שמה אכפת לי שהם מאזינים לשיחה שלי עם סבתא אבל זה רק לקבור את הראש בחול.באותה מידה אפשר ליקנות רכב איראני.
  • 8.
    כולם צודקים והמחירים עולים משמע יש הרבה כסף (ל"ת)
    עושה חשבון 24/05/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קשקש 24/05/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    אולי זה עוד דרך לקבל פרסום עי עוד כתבות אבל זה לא העניין אז ככה בקשר לסינים הם חרוצים חכמים ונועזים בעלי דמיון ויצירתיות ומזמן הם מס 1 בעולם ושום מכסים לא ישפיעו עליהם העולם זקוק להם כי הוא מפגר אחריהם שנות אור .לפי דעתי הם כבשו את העולם בכל התחומים ולמערב אין שום סיכוי לנצח אותם
  • 6.
    גל 24/05/2025 12:03
    הגב לתגובה זו
    אין בזה שום תועלת לרכוש רכב חשמלי .. אם אתה נוסע מעט החיסכון הוא זניח . אם אתה נוסע הרבה תחסוך קצת כסף אבל תצטרך להתאזר בהמון סבלנות ולהתגבר על חרדת הטווח ...הכל אני רושם מהניסיון
  • 5.
    אנונימי 24/05/2025 10:43
    הגב לתגובה זו
    לישראלים אין אופי ועמוד שידרה ממנים את הרוצחים שלהם בשביל מושבים חשמליים
  • 4.
    הצחקתם אותו 24/05/2025 09:36
    הגב לתגובה זו
    את החברות מעניין מחיר הרכב ל 3 שנים ועלות החשמל לעומת בנזין. נוחות בטיחות אמינות טווח עלויות ביטוח שמירת ערך וכו לא מעניינות אותן רק עלות ל 3 שנים וכנראה ש BYD הזולה ביותר. המכירות של רכבים חשמליים לצרכן הפרטי לא רק הישראלי אלא גם האירופי בצלילה חופשית
  • 3.
    כתבה יפה (ל"ת)
    רוב 24/05/2025 09:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 24/05/2025 08:58
    הגב לתגובה זו
    יום אחד כשתירצו למכור לא יהיה מי שיקנה ואז כמו שהינכם נוהגים במניה מתרסקת תיברחו בחצי מחיר!
  • 1.
    לרון 24/05/2025 08:55
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי יקר בקניהטווח נסיעה מוגבליקר באחזקה פחד כשניגנבעד שתיראה כסף תרכב על חמור שזה למעשה א ת ה! ראו מה קרה לסולידית דלק רכב שפעם חילקה דיבידנדים ללא הכרה!!
  • דלק רכב חזרה לחלק דיבידנד ובגדול (ל"ת)
    עושה חשבון 24/05/2025 15:53
    הגב לתגובה זו
מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרןטויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. צילום יצרן

מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה החלה בשיווק מתיחת הפנים לטויוטה קורולה קרוס, במחירים שבין 180.0 אש"ח ל - 193.0 אש"ח

יואב פולס |

כמעט שלוש שנים מאז שהושקה בישראל, מתחילה יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל בשיווק הדגם העדכני של הטויוטה הקורולה קרוס. הקורולה קרוס ששיווקה החל בספטמבר 2022 הלכה ותפסה נתח שוק משמעותי בסגמנט הקרוסאוברים ההיברידיים. עם הפסקת השיווק של הקורולה ההיברידית הרגילה, עקב החרם הטורקי על ישראל, ניסתה הקורולה קרוס לתפוס את מקומה של הקורולה סדאן, גם ללקוחות ציי הרכב אבל בעיקר ללקוחות הפרטיים, שמזמן כבר מעדיפים תצורת 'ג'יפון' על פני רכב סדאן משפחתי.

גם הלקוחות מצביעים בכיס, כאשר אם בכל שנת 2024 נמכרו בישראל 6744 קורולה קרוס, רק בשבעת החודשים הראשונים של 2025 הנתון עומד על 5355 יחידות שעלו לכבישי ישראל. חלק לא מבוטל מהגידול במכירות הוא בזכות מאמץ של היבואנית לגשר על המחסור בקורולה הרגילה, ולהציע לציי רכב את הקורולה קרוס במקומה. מאמץ זה נראה נושא פרי לפי מספרי המסירות.

המימדים של הקורולה קרוס העדכנית נותרו ללא שינוי, 'על המילימטר', עם אורך כולל של 4.46 מטר, רוחב של 1.825 מטר, גובה של 1.62 מטר ובסיס גלגלים של 2.64 מטר.

גם מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי מהותי, כשהקורולה קרוס העדכנית מצויידת המערכת ההיברידית דור 5 של טויוטה. המשמעות היא מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר יחד עם הנעה חשמלית. ההספק המשולב עומד על 140 כ"ס, ואין נתון מומנט משולב מאחר ונתוני המומנט המשולב משתנים בהתאם לשילוב אותו בוחר מחשב הרכב.


טויוטה קורולה קרוס - מתיחת פנים. סביבת נהג. צילום טויוטה