BYD  חדש
צילום: יצרן
מלכת הכביש

רכבים סינים - מגימיק להובלה בשוק המקומי; האם הרכב הבא שלכם יהיה סיני?

היתרונות והחסרונות ברכבים סינים, איך זה ש-BYD כבשה את השוק האירופי ולא נמצאת בכלל בשוק האמריקאי וכמה רכבים סינים נמכרים בישראל?

עמית בר | (12)
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

לפני חמש שנים, רכבים מתוצרת סין נתפסו בישראל כאנקדוטה שיווקית – ניסיון לחדור לשוק תחרותי שבו שלטו מותגים כמו טויוטה, יונדאי, מאזדה וקיה. הצרכן הישראלי, שגדל על אמון במותגים יפניים וקוריאניים, ראה בהם עניין חולף. אך כמו שקורה לעיתים בכלכלה גלובלית דינמית, המציאות טרפה את הקלפים. מה שהיה שולי הפך למיינסטרים, ומה שהתחיל כהפתעה התגבש למהפכה של ממש. כיום, החשמלית הסינית אינה "הדבר הבא" – היא "הדבר הנוכחי", והיא כאן כדי להישאר, עם השפעה עמוקה על שוק הרכב הישראלי. עם זאת, לצד ההצלחה המסחררת, מתעוררים חששות משמעותיים סביב סיכוני סייבר, בטיחות הסוללות, יציבות היצרנים והשלכות גיאו-פוליטיות. האם היתרון הכלכלי שווה את הסיכונים?

המהפכה במספרים

הנתונים ממחישים את עוצמת החדירה הסינית: בין ינואר לאפריל 2025, נמסרו בישראל 116,600 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, מתוכם, 19,200 היו רכבים חשמליים, המהווים 16.4% מהשוק. אף שחלה ירידה של 28% במסירות החשמליות לעומת אשתקד, המותגים הסיניים ממשיכים להוביל את הקטגוריה. BYD מובילה עם 3,217 מסירות, ואחריה XPENG עם 2,708, MG עם 1,693, צ'רי עם 1,485, Lynk & Co עם 1,432, ג'ילי עם 1,048, ZEEKR עם 865 ודונגפנג עם 693. בסך הכול, המותגים הסיניים תופסים כ-26% ממסירות הרכבים בישראל ברבעון הראשון של 2025, עם 25,180 כלי רכב – לעומת פחות מ-5% לפני שלוש שנים בלבד. הנתח הזה עולה בהדרגה.

הצלחת הרכבים הסיניים נשענת על שילוב של מחיר תחרותי, אבזור עשיר, טכנולוגיה מתקדמת ותכנון המותאם לנהג הישראלי. דגמים כמו BYD Atto 3, ג'ילי גיאומטרי C או XPENG G6 מציעים מערכות בטיחות ברמה 7–8 (לפי תקן משרד התחבורה), מסכי מגע ענקיים, חיישנים סביבתיים, טעינה מהירה ועיצוב מודרני – לעיתים במחצית ממחיר דגמים אירופאיים או יפניים. בעוד רכב חשמלי אירופאי עשוי לעלות 200,000–250,000 שקלים, דגמים סיניים כמו BYD Dolphin או MG4 נמכרים ב-130,000–170,000 שקלים.

סין זיהתה את הפוטנציאל של השוק הישראלי מוקדם ממתחרותיה: שוק קטן אך חובב חדשנות, עם מחירי דלק גבוהים ומיסוי המעדיף רכבים ירוקים. היצרניות הסיניות ניצלו עלויות ייצור נמוכות, שרשרת אספקה יעילה ותמיכה ממשלתית סינית מסיבית, והציפו את השוק בדגמים בעלי סוללות עם טווח של 300–500 ק"מ וזמני טעינה של פחות מ-30 דקות בתחנות מהירות. כמות הדגמים הסינים שחדרה לישראל בשנים האחרונות היא עצומה בכל קנה מידה - עשרות וזה מרחיב את המגוון ויוצר תחרות שעוזרת להורדת מחירים. בחודשים האחרונים בזכות התחרות וגם ההצטיידות הגדולה של יבואני הרכב, יש מבצעים והנחות בהיקף מאוד משמעותי - יבואני הרכב תחת לחץ: ההנחות גדולות; האם זה הזמן לקנות רכב חדש?. החדירה הזינית שהולכת וגדלה היא לא רק תופעה מקומית. רכבים סינים גדלים בשיעור נתח השוק כמעט בכל העולם.   



המגמה העולמית: BYD עוקפת את טסלה באירופה

באירופה, BYD עקפה בחודשים האחרונים לראשונה את טסלה במכירות רכבים חשמליים. בעולם היא כבר חצי שנה מעל טסלה במסירות רכבים, אך צריך לזכור שהיא מוכרת גם רכבים היברידים ולא רק חשמליים. המספרים הגדולים נובעים בעיקר מהשוק הסיני הענק שאותו היא מובילה ולכן ההובלה באירופה כל כך משמעותית. טסלה שלטה בשוק החשמלי האירופי במשך שנים. ההישג של BYD מגיע לא רק בהמשך להתחזקות שלה עצמה, אלא על רקע מגמת ירידה בביקוש לטסלה ברחבי העולם, המיוחסת לתחרות גוברת, מחירים גבוהים יחסית ותדמית אמביוולנטית של המותג בשל זיהוי פוליטי של מאסק עם מדיניות טראמפ. ההצלחה של BYD היא למרות מכסים של עד 25% על רכבים חשמליים סיניים באירופה, שנועדו להגן על יצרניות מקומיות כמו פולקסווגן וסטלנטיס.

המצב בארה"ב: חומות מגן מול סין. בניגוד לאירופה, שוק הרכב החשמלי בארה"ב כמעט חסום בפני יצרניות סיניות. מכסים של 100% על רכבים חשמליים סיניים, הופכים את היבוא לבלתי כדאי. בנוסף, חקיקה אמריקאית מגבילה תמריצי מס לרכבים חשמליים המיוצרים מחוץ לצפון אמריקה או משתמשים ברכיבים סיניים, מה שפוגע במותגים כמו BYD.

החשש בארה"ב אינו רק כלכלי אלא גם ביטחוני. רגולטורים חוששים שרכבים סיניים, המצוידים בחיישנים ומערכות מקושרות, עלולים לשמש לאיסוף מידע על נהגים ולהעבירו לממשלת סין – חשש שמועצם על רקע המבנה הפוליטי בסין, המאפשר שליטה ממשלתית על חברות פרטיות. הצעת חוק שנדונה בקונגרס שואפת לאסור מכירת רכבים עם רכיבים סיניים, מה שמשקף את המתיחות הגיאו-פוליטית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כתוצאה מכך, היצרניות הסיניות כמעט נעדרות מארה"ב, והשוק החשמלי נשלט על ידי טסלה (כ-50% מנתח השוק), לצד פורד, שברולט ומותגים קוריאניים כמו יונדאי וקיה.




סיכונים ברכבים סיניים

היבואנים הסיניים התמודדו עם חששות סביב שירות, זמינות חלקי חילוף ואמינות. כיום, מרבית המותגים מפעילים רשתות שירות עצמאיות או משתפים פעולה עם מוסכים מורשים, עם פריסה בערים מרכזיות. זמן המתנה לחלקי חילוף התקצר מ-6 שבועות לימים בודדים, והרכבים החשמליים מציגים שיעור תקלות נמוך הודות לפשטות המכנית שלהם. עם זאת, ירידת הערך נותרה שאלה פתוחה, שכן אין מספיק נתונים על שווי משומשות בנות 5 שנים. מחיר הרכישה הנמוך עשוי להקל על הפחת השוטף בעתיד (ירידת הערך), והביקוש הגובר לחשמליות משומשות עשוי לתמוך בשווי השוק.

בנוסף, החשמליות הסיניות מעוררות חששות משמעותיים בנושא אבטחת מידע - רכבים חשמליים מודרניים, ובמיוחד סיניים, מצוידים בקישוריות מתקדמת לאינטרנט, המאפשרת עדכוני תוכנה, ניווט ותקשורת עם המוסך. אך הקישוריות הזו פותחת פתח לפרצות אבטחה. חששות מפני התקפות סייבר מתמקדים בשני תרחישים עיקריים: השתלטות מרחוק של האקרים וגניבת מידע והאזנה: החשש הוא שיצרנים סיניים, הנתונים לפיקוח ממשלתי הדוק, עלולים להעביר מידע לממשלת סין. משרד הביטחון הישראלי, מודע לסיכון, מבצע עדכוני אבטחה לנטרול מערכות מדיה ברכבים המיועדים לשימוש צבאי – אך רכבים אזרחיים אינם עוברים תהליך דומה.


החשש מרכבים סיניים מוגבר בשל המבנה הפוליטי בסין, שמאפשר לממשל שליטה נרחבת על חברות מקומיות. לעומת זאת, יצרניות מערביות כפופות לרגולציה מחמירה יותר בנושאי פרטיות ואבטחה. בארה"ב, למשל, נשקלת חקיקה שתגביל מכירת רכבים עם רכיבים סיניים מחשש לאיסוף מידע, מה שמשקף את המתיחות הגיאו-פוליטית עם סין.

סכנות הסוללות: שריפות ותקלות. סוללות הליתיום ברכבים חשמליים הן בעלות קיבולת אנרגיה גבוהה, אך פגיעה פיזית או תקלה עלולות לגרום להתלקחות.

סיכון נוסף הוא השרידות של חברת הרכבים. שוק הרכב החשמלי הסיני רווי בתחרות, עם כ-140 יצרניות פעילות, אך מומחים מעריכים שרק כ-20 ישרדו. חברות כמו NETA, שמשווקת בישראל, עצרו את ייצורן עקב קשיים פיננסיים, ומותגים כמו Weltmeister ו-HiPhi הודיעו על סגירה. קונים שרכשו רכבים ממותגים אלה עלולים להיתקל בקשיים בזמינות חלקי חילוף, שירות ואחריות. לעומת זאת, יצרניות גדולות כמו BYD וג'ילי נחשבות יציבות וחזקות.

השפעה על השוק הישראלי

החדירה הסינית שינתה את שוק הרכב הישראלי. היצרניות הקוריאניות, ששלטו בליסינג, חוות שחיקה, והטויוטה קורולה כבר אינה הבחירה האוטומטית של משפחות. יצרניות יפניות כמו מאזדה וסובארו נאלצות לעדכן דגמים ולהוריד מחירים – מהלך מאתגר מבחינה כלכלית. חברות ליסינג והשכרה, כמו אלדן ושלמה Sixt, משלבות דגמים סיניים בציים שלהן, ותיירים מעדיפים אותם בשל החיסכון בדלק.

אז האם לקנות חשמלית סינית? ההחלטה לרכוש רכב חשמלי סיני היא שקלול של יתרונות מול סיכונים. היתרון המרכזי הוא המחיר – לעיתים נמוך ב-40%–25% מדגמים מערביים – לצד אבזור עשיר וטכנולוגיה מתקדמת. עם זאת, יש כאמור סיכוני סייבר וצריך להדגיש כי הסיכונים האלו קיימים גם ברכבים שיוצרו במקומות אחרים, אם כי, על פניו נראה שהייצור הסיני יותר חשוף לשליטה של הממשל. סיכון נוסף הוא כאמור יציבות היצרן. בפועל, במבחן המציאות - הישראלים נוהרים לרכבים סינים. הם מבחינת תמחור מפתים והם מספקים חוויה טובה. 

  

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יחיאל מגיב מאירופה. 27/05/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    אני בשלוש מדינות באירופה נתקלתי במספרים בודדים ממשרק בישראל פראיירים שיאכלו את הכובע בעוד שנתיים
  • 10.
    מיכה 25/05/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
    קונים רכב סיניוכנראה יש הרבה כאלו ממדינה שקונה את תצרוכת הדלק של איראן .ומשם אתם יודעים לאן הולך הכסףלהשמיד אתכם...
  • 9.
    אנונימי 24/05/2025 19:31
    הגב לתגובה זו
    שלא לדבר על זה שכל שיחה של מישהו ברכב כבר עברה אליהם. אז תגידו שמה אכפת לי שהם מאזינים לשיחה שלי עם סבתא אבל זה רק לקבור את הראש בחול.באותה מידה אפשר ליקנות רכב איראני.
  • 8.
    כולם צודקים והמחירים עולים משמע יש הרבה כסף (ל"ת)
    עושה חשבון 24/05/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קשקש 24/05/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    אולי זה עוד דרך לקבל פרסום עי עוד כתבות אבל זה לא העניין אז ככה בקשר לסינים הם חרוצים חכמים ונועזים בעלי דמיון ויצירתיות ומזמן הם מס 1 בעולם ושום מכסים לא ישפיעו עליהם העולם זקוק להם כי הוא מפגר אחריהם שנות אור .לפי דעתי הם כבשו את העולם בכל התחומים ולמערב אין שום סיכוי לנצח אותם
  • 6.
    גל 24/05/2025 12:03
    הגב לתגובה זו
    אין בזה שום תועלת לרכוש רכב חשמלי .. אם אתה נוסע מעט החיסכון הוא זניח . אם אתה נוסע הרבה תחסוך קצת כסף אבל תצטרך להתאזר בהמון סבלנות ולהתגבר על חרדת הטווח ...הכל אני רושם מהניסיון
  • 5.
    אנונימי 24/05/2025 10:43
    הגב לתגובה זו
    לישראלים אין אופי ועמוד שידרה ממנים את הרוצחים שלהם בשביל מושבים חשמליים
  • 4.
    הצחקתם אותו 24/05/2025 09:36
    הגב לתגובה זו
    את החברות מעניין מחיר הרכב ל 3 שנים ועלות החשמל לעומת בנזין. נוחות בטיחות אמינות טווח עלויות ביטוח שמירת ערך וכו לא מעניינות אותן רק עלות ל 3 שנים וכנראה ש BYD הזולה ביותר. המכירות של רכבים חשמליים לצרכן הפרטי לא רק הישראלי אלא גם האירופי בצלילה חופשית
  • 3.
    כתבה יפה (ל"ת)
    רוב 24/05/2025 09:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 24/05/2025 08:58
    הגב לתגובה זו
    יום אחד כשתירצו למכור לא יהיה מי שיקנה ואז כמו שהינכם נוהגים במניה מתרסקת תיברחו בחצי מחיר!
  • 1.
    לרון 24/05/2025 08:55
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי יקר בקניהטווח נסיעה מוגבליקר באחזקה פחד כשניגנבעד שתיראה כסף תרכב על חמור שזה למעשה א ת ה! ראו מה קרה לסולידית דלק רכב שפעם חילקה דיבידנדים ללא הכרה!!
  • דלק רכב חזרה לחלק דיבידנד ובגדול (ל"ת)
    עושה חשבון 24/05/2025 15:53
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות
דו"ח המבקר

ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה

רווחים עודפים של מיליארדים, מבקר מדינה שמצביע על ליקויים אבל אף אחד לא מתעניין, רפורמה שהיא מחדל - יבואני הרכב הפכו לקונגלומרטים על חשבונכם  

רן קידר |

רפורמה היא כלי של הממשלה להוריד לחץ ציבורי; הציבור התלונן שמחירי הרכב גבוהים - נקים ועדה שתיתן בסוף דוח וניישם רפורמה. את מי זה מעניין אם היא תצליח או לא, העיקר שיראו שהשר עשה למען הציבור. הרפורמה בתחום הרכב לפני 9 שנים היא לא רק כישלון, היא כישלון ומחדל חמור של בקרה, פיקוח, המשכיות. הרווחים של יבואני הרווח עלו מאז פי 3-4. הם היו 2 מיליארד שקל ב-2016, היום הם באזור 6 מיליארד שקל. 

קרטל יבואני הרכב התחזק וייצר לו רווחים עודפים על חשבון הציבור. גם אם השינויים בשנתיים האחרונות ובעיקר כניסה של מותגים סיניים יביאו לתחרות וירידת מחירים, הרי שהיבואנים המסורתיים הרוויחו כל כך הרבה והפכו לחברות החזקה עם פעילות נרחבת, כך שהם את שלהם עשו - ותודה לשרי התחבורה ולממשלות ישראל. 



מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן פרסם השבוע דוח ביקורת על תחום יבוא הרכב. זה כמעט העתק הדבק לדוחות קודמים שלו. מה שווים הדוחות האלו אם אף אחד לא מתייחס?  זה אפילו מביך. הציבור פשוט מבין שאין מי שמטפל בו מול גופים חזקים. מחיר הרכב בארץ הוא מחיר מושחת. יבואני הרכב טוענים שבגלל המסים, זאת לא הסיבה היחידה. הנה דוגמה. נלך מהסוף להתחלה. רכשתם רכב חדש במחיר של 160 אלף שקל.  כ-80 אלף שקל זה מסים - יבואן הרכב הוא צינור - מקבל מכם את הכסף ומעביר למדינה. הוא בעצם קיבל נטו 80 אלף שקל. הרכב עלה לו באזור 50 אלף שקל. הרווח שלו 30 אלף שקל.

והנה הטריק - יבואני הרכב אומרים לנו: מה אתם רוצים אנחנו מרוויחים 30 אלף שקל על מכירה של 160 אלף שקל - זה פחות מ-20%, מהתחומים-ענפים הכי פחות רווחיים במשק. רק שהתמונה הזו שקרית. מבחינת היבואן הוא קנה ב-50 ומכר ב-80, ה-30 אלף שקל על מחיר של 80 אלף זה 37.5% - רווחית מטורפת. 

ההכנסה של המסים לחשבון מעוותת בכוונה את שיעורי הרווחיות. המספרים כאן הם דוגמה שנגזרת מהדוחות של יבואני הרכב הנסחרים בבורסה, אבל כמובן שכל חברה וכל סוג רכב עם רווחיות ומספרים שונים. בפועל, החברות מרוויחות 20-50 אלף שקל לרכבים שהם לא בקטגוריית יוקרה. הרווחיות מאוד גדולה בחסות החשבונאות שמסתירה את הרווחיות ובחסות הממשלה שמגנה על הגופים האלו.