רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות
דו"ח המבקר

ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה

רווחים עודפים של מיליארדים, מבקר מדינה שמצביע על ליקויים אבל אף אחד לא מתעניין, רפורמה שהיא מחדל - יבואני הרכב הפכו לקונגלומרטים על חשבונכם ; וגם כמה צריך לעלות רכב? 

רן קידר | (8)

רפורמה היא כלי של הממשלה להוריד לחץ ציבורי; הציבור התלונן שמחירי הרכב גבוהים - נקים ועדה שתיתן בסוף דוח וניישם רפורמה. את מי זה מעניין אם היא תצליח או לא, העיקר שיראו שהשר עשה למען הציבור. הרפורמה בתחום הרכב לפני 9 שנים היא לא רק כישלון, היא כישלון ומחדל חמור של בקרה, פיקוח, המשכיות. הרווחים של יבואני הרווח עלו מאז פי 3-4. הם היו 2 מיליארד שקל ב-2016, היום הם באזור 6 מיליארד שקל. 

קרטל יבואני הרכב התחזק וייצר לו רווחים עודפים על חשבון הציבור. גם אם השינויים בשנתיים האחרונות ובעיקר כניסה של מותגים סיניים יביאו לתחרות וירידת מחירים, הרי שהיבואנים המסורתיים הרוויחו כל כך הרבה והפכו לחברות החזקה עם פעילות נרחבת, כך שהם את שלהם עשו - ותודה לשרי התחבורה ולממשלות ישראל. 



מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן פרסם השבוע דוח ביקורת על תחום יבוא הרכב. זה כמעט העתק הדבק לדוחות קודמים שלו. מה שווים הדוחות האלו אם אף אחד לא מתייחס?  זה אפילו מביך. הציבור פשוט מבין שאין מי שמטפל בו מול גופים חזקים. מחיר הרכב בארץ הוא מחיר מושחת. יבואני הרכב טוענים שבגלל המסים, זאת לא הסיבה היחידה. הנה דוגמה. נלך מהסוף להתחלה. רכשתם רכב חדש במחיר של 160 אלף שקל.  כ-80 אלף שקל זה מסים - יבואן הרכב הוא צינור - מקבל מכם את הכסף ומעביר למדינה. הוא בעצם קיבל נטו 80 אלף שקל. הרכב עלה לו באזור 50 אלף שקל. הרווח שלו 30 אלף שקל.

והנה הטריק - יבואני הרכב אומרים לנו: מה אתם רוצים אנחנו מרוויחים 30 אלף שקל על מכירה של 160 אלף שקל - זה פחות מ-20%, מהתחומים-ענפים הכי פחות רווחיים במשק. רק שהתמונה הזו שקרית. מבחינת היבואן הוא קנה ב-50 ומכר ב-80, ה-30 אלף שקל על מחיר של 80 אלף זה 37.5% - רווחית מטורפת. 

ההכנסה של המסים לחשבון מעוותת בכוונה את שיעורי הרווחיות. המספרים כאן הם דוגמה שנגזרת מהדוחות של יבואני הרכב הנסחרים בבורסה, אבל כמובן שכל חברה וכל סוג רכב עם רווחיות ומספרים שונים. בפועל, החברות מרוויחות 20-50 אלף שקל לרכבים שהם לא בקטגוריית יוקרה. הרווחיות מאוד גדולה בחסות החשבונאות שמסתירה את הרווחיות ובחסות הממשלה שמגנה על הגופים האלו.

על פי דוחות קודמים של המבקר הרווח העודף בשנה בגלל הריכוזיות וחוסר התחרותיות בענף הרכב הגיע ל-200-400 מיליון שקל בשנה, אבל זה היה במקביל לרפורמה. מאז כאמור הרווחים גדלו פי 3. גם אם נהיה שמרנים נקבל שהרווח העודף שמבטא את הניצול-עושק של חברות הרכב בגלל שאין תרות מגיע ל-500 עד 1 מיליארד שקל בשנה. כלומר, מאז הרפורמה הם המשיכו לעשוק אותנו בסכום של 4.5-9 מיליארד שקל וזו הערכה שמרנית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


 קריאה מעניינת: דוח המבקר הקודם - על הרווח העודף, הקרטל, הפגיעה בציבור


מה בעצם אומר הרווח העודף והרווחיות העודפת. זה לא אומר שהרכבים היו צריכים להיות במחירים נמוכים מאוד לעומת המצב הנוכחי כי כאמור יש מרכיב גדול של מיסוי, אבל אם הרווחיות היתה סבירה והוגנת כיאה לשוקר תחרותי, הרי שמחירי הרכב היו מוזלים ב-10-30 אלף שקל לרכבים שהם לא יוקרה. רכב של 160 אלף שקל היה יורד לאזור 140 אלף שקל - לא זול, אבל ירידה נאה. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מחיר הרכב שליש ליצרן שליש למדינה שליש ליבואן (ל"ת)
    יוס 28/10/2025 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נטו 28/10/2025 19:47
    הגב לתגובה זו
    בקניית הרכב אחרי כל ההתחשבנות יקבל הקונה שובר לתשלום מס הקנייה למדינה וישלם כתנאי לקבלת הרכב. זה ייצור שקיפות ויוציא את מס הקנייה והמכס מהדוחות הכספיים.
  • 6.
    דויד 25/10/2025 12:02
    הגב לתגובה זו
    כלל הרכבים אונסים את הציבור וגוזרים עליו 10% מיידית עם הקנייה ועוד אלפי אחוזים במהלך חיי הרכב עם תקלות ואחזקה יקרה וללא צורך!!
  • 5.
    פאקוף 23/10/2025 17:57
    הגב לתגובה זו
    על רכב שהיבואן מוכר ב160K לא משלמים 80K מסים כי המס לא תלוי בכמה הוא מוכר אלא בכמה הוא קונהאם הרכב עצמו עלה ליבואן 50K זה אומר שהמס הוא 50Kמה שאומר שבמקרה זה מבחינת היבואן הוא לא קנה ב50 ומכר ב80 אלא קנה ב50 ומכר ב110....הרווח שלו אינו 3080 37.5% כי אם 60110 54.5%
  • 4.
    אנונימי 23/10/2025 14:58
    הגב לתגובה זו
    יבואן רכב בישראל מרוויח לכאורה הרבה יותר מיצרן הרכב.זה הזוי.לא הגיוני והציבור אשם.
  • 3.
    אלדד 23/10/2025 12:58
    הגב לתגובה זו
    המיסים שמשלם היבואן לא ניתנים לחישוב לפי מחיר הרכב. עלות המיסים נגזרים מעלות הרכב של היצרן ועלויות שילוח ומעמ.הרווחים של היצרנים הם בערך 50% ולפעמים יותר. רכב אחרי 3 שנים בערך מגיע לשווי האמיתי שלו.
  • 2.
    אנונימי 23/10/2025 10:49
    הגב לתגובה זו
    נסיעה באוטובוס ורכבת החל 8. חוץ לסטודנטים שרובם ילדי שמנת. וכן למקורבים. כרגיל צריך לממן את העשירים שבכלל לא נוסעים באוטובוסים
  • 1.
    אנונימי 23/10/2025 09:52
    הגב לתגובה זו
    ובמקום משחק בק
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

איון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולסאיון V. עיצוב שונה. מרווח פנימי מצוין. צילום יואב פולס

איון V - קרוסאובר חשמלי שימושי

מותג איון מוצא את עצמו בכותרות הכלכליות בגלל רשות התחרות שממליצה לבצע שינוי בזיכיון הייבוא. התעלמנו מהכותרות ולקחנו את האיון V לתהות על קנקנו בלי להתייחס לרעשי הרקע.

אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, ביצועים

פחות אהבנו: מתלים רכים, מערכות בטיחות אגרסיביות

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה AION V איון V

מעט לפני ראש השנה העברית השיקה מחדש אוריון מוביליטי (חברה בת של יוניון מוטורס יבואנית טויוטה) את מותג AION בישראל, אחד המותגים של GAC  הסינית. את GAC אנחנו זוכרים מסיבוב קצר ועגום משהו שנפגע קשות ממגיפת הקורונה (זוכרים שהיה כזה דבר?).

דגמי GAC החדשים עשו קפיצת דרך משמעותית מאז, ואוריון מוביליטי השיקה שלושה דגמים, את ה AION Y את ה AION HT שניהם ללא תקינה מערבית, ואת הדגם החשוב ביותר לשוק הישראלי הוא ה AION V שמגיעה עם תקינה מערבית מלאה.

תעודת חובה        
קטגוריה            קרוסאובר C-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.605 /רוחב 1.876 /גובה 1.686 /בסיס גלגלים 2.775
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    קדמית, חשמלית
הספק ומומנט        204 כ"ס, 21.4 קג"מ
סוללה וטעינה         75.3Kwh, טעינת AC בהספק 11Kw, טעינת DC בהספק 180Kw
טווח ותקן            510 ק"מ. תקן יצרן.
בטיחות            ציון איבזור בטיחות 7.
מחיר                 167.0 אש"ח


האיון V שלנו מגיעה בכתום אדום בולט שעושה חסד עם העיצוב המעט שונה של האיון. חזית האיון V לא דומה לאף קרוסאובר גנרי על הכביש. יחידות תאורה גדולות תחומות עם שני פסי לד אנכיים ורחבים, חזית אטומה שנראית מחייכת משהו, כיתוב AION גדול במרכז וכונס אוויר שחור בתחתית. מהצד בולטת עוד יותר סכימת הצביעה של האיון V. הספים התחתונים (וחיפויי הגלגלים) שחורים, הדלתות בצבע המרכב, כתום במקרה שלנו, מסגרת החלונות העליונה בצבע לבן, הקורות האנכיות בצבע שחור, וקורות הגגון בצבע כסוף. מאחור דלת חמישית אנכית ויחידות תאורה גדולות גם בהן פסי לד אנכיים ורחבים.

פנים הרכב לוקח לקצה את ה'אין מתגים'. צג לוח מחוונים בגודל ''8.88, מולטימדיה בגודל ''14.6, עם קישוריות לאפל קארפליי. בשלב זה קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו באמצעות מתאם, ופתיחת ממשק ייעודי במסך. המפתיע היה שהרכב סגור ונעול, אני בבית, ושיחות הטלפון עוברות ישירות למתאם שבאוטו, למרות שהרכב כבוי ונעול.