עובדים
צילום: דאלי

עובד במגזר הציבורי? אתה כנראה טיפש מהחברים שלך במגזר הפרטי - לא נעים, אבל זו עובדה

על פי מחקר של בנק ישראל - עובדים צעירים במגזר הציבורי פחות איכותיים ובעלי פחות מיומנויות מהמגזר הפרטי ומהמגזר הציבורי במקומות אחרים בעולם

עובדים דור א' במגזר הציבורי לוקחים את כל הקופה ולא משאירים לעובדים חדשים. הפער בשכר ענק, פי כמה. בעוד שוותיקים מרוויחים משכורות עתק , הרבה מעבר לשכר הממוצע במשק, התרומה שלהם לארגון הציבורי נמוכה. מי שכן סיפק עבודה הם הצעירים, אלו שמרוויחים מעט יחסית לוותיקים. הם גם מרוויחים מעט יחסים לקולגות בני גילם במקומות אחרים. המצב הזה ייצר תופעה ברורה שעכשיו משלמים את המחיר עלייה: נטישה של הצעירים מהמגזר הציבורי, ליתר דיוק: נטישה של הצעירים האיכותיים. למה לבחור-בחורה איכותיים להרוויח יחסית מעט ולראות את העובד לידם לא עושה הרבה ומרוויח פי 2-3? למה להם להגיע לשירות הציבורי ולא ללכת למגזר העסקי ולהיות מתוגמלים יותר?   

במשך שנים, אנחנו מתריעים כאן על השכר הגבוה מדי, השכר המשחית של עובדים וותיקים ועל כך שזה פוגע גם במי שעושה את העבודה - הצעירים שיעזבו, ואכן הם עוזבים. מי שנשאר אלו בינוניים מטה. מחקר של בנק ישראל על יכולות ומיומניות של עובדים צעירים במגזר הציבורי מוכיח שעובדי המגזר הציבורי נחותים באיכות שלהם מהמגזר העסקי. הם מוציאים ציונים נמוכים דרמטית במבחני מיומנות שונים גם ביחס לכאלו שבמגזר הפרטי וגם ביחס למגזר הציבורי בעולם.

משבר ההון האנושי במגזר הציבורי: ירידה חדה במיומנויות העובדים הצעירים

מחקר חדש של חטיבת המחקר בבנק ישראל, מלמד כי ההון האנושי במגזר הציבורי הישראלי פחות איכותי ומיומן מעובדי המגזר הפרטי.  המחקר, המתבסס על סקר המיומנויות הבינלאומי PIAAC בשני גליו (2014 ו-2022), מגלה כי "היחס בין מיומנויות היסוד הממוצעות של עובדים צעירים, בעיקר גברים, במגזר הציבורי לבין אלו של מקביליהם במגזר העסקי ירד בעשור האחרון".

הנתונים חושפים תמונה קשה במיוחד עבור גברים צעירים (גילאי 25-40) במגזר הציבורי. במיומנויות מתמטיקה נרשמה ירידה של 22.6 נקודות (מ-280 ל-258), ובמיומנויות קריאה ירידה של 30.8 נקודות (מ-281 ל-251). לשם השוואה, במגזר העסקי הירידה הייתה מתונה הרבה יותר - 8.5 נקודות במתמטיקה ו-13.6 נקודות בקריאה.

המחקר מדגיש כי "הירידה היחסית של 14 עד 17 נקודות אצל הגברים הצעירים במגזר הציבורי יכולה להיות שקולה לירידה של 5 עד 6 אחוזים בפריון העבודה של העובד", וזאת "דומה להשפעה הנאמדת של ירידה בשנת לימוד".

חשוב לציין כי "נכון ל-2022, בהתחשב בהשכלה הפורמלית ומאפיינים נוספים, מיומנויות היסוד הממוצעות של העובדים הצעירים המועסקים במגזר הציבורי בישראל נמוכות באופן מובהק מאלו של מקביליהם במגזר העסקי". המחקר מציין כי "לפני עשור הפערים הללו לא היו מובהקים".

ישראל בהשוואה בינלאומית: מקום אחרון

המצב נראה חמור עוד יותר בהשוואה בינלאומית. המחקר קובע כי "בהשוואה בין-לאומית המיומנויות של המועסקים במגזר הציבורי בישראל נמוכות ביחס לרמה של העובדים במגזר הציבורי במדינות אחרות".

קיראו עוד ב"קריירה"

אחד הממצאים המדאיגים ביותר נוגע לאיכות עילית ההון האנושי. המחקר מצא כי "בישראל הסיכוי היחסי של עובד צעיר במגזר הציבורי להיות בחמישון העליון של המיומנויות הוא הנמוך ביותר במדינות ההשוואה". המדד ירד מ-1.01 בגל הראשון ל-0.92 בגל השני - "זה היחס הנמוך ביותר מבין המדינות במדגם".

המחקר גם מצא מתאם שלילי חזק: "ככל ששיעור העובדים במגזר הציבורי גדול יותר, כך יחס המיומנויות של העובדים במגזר הציבורי נמוך יותר". בישראל, כ-30% מכוח העבודה מועסק במגזר הציבורי, שיעור גבוה יחסית. 

המחקר מצביע על גורם מרכזי אפשרי: "אחת הסיבות האפשריות לשחיקה היחסית ברמת המיומנות הבסיסית של העובדים במגזר הציבורי בישראל היא השחיקה בשכרם היחסי. בשנים האחרונות השכר במגזר הציבורי נשחק בהשוואה לשכר במגזר העסקי, גם בקרב המשכורות הגבוהות".

"לפני עשור הפער בשכר לשעה לא היה מובהק סטטיסטית, ואילו בשנים האחרונות, משנת 2018, נפער פער שלילי ומובהק סטטיסטית, שהגיע לכ-10 אחוזים". המחקר מציין כי "שחיקתו של השכר במגזר הציבורי נבעה בעיקר מהסכמי מסגרת 'רזים' במיוחד" וכי "הסכמי המסגרת הורכבו גם מסעיפים שקליים, שחלקם בהסכמים הלך וגדל". סעיפים אלה "מיטיבים פחות (כאחוז מהשכר) עם העובדים ששכרם גבוה יחסית".

המחקר מדגיש את התחרות מול ענף ההייטק: "תמונת מראה של המגזר הציבורי ושחיקת המיומנויות של עובדיו עם השנים נראית בענף ההייטק, שבו המיומנויות של העובדים בישראל גבוהות יחסית בהשוואה בין-לאומית". "מסקר פיאאק עולה שהדואליות הזאת במשק הישראלי אף הקצינה בין שני הגלים, כאשר ענף ההייטק המשיך לגדול ולגייס את העובדים בעלי המיומנויות הגבוהות ביותר במשק.

המחקר בדק האם השינוי נובע משינויים בהרכב העובדים. ממצא מעניין הוא ש"שיעור הגידול של העובדים המשכילים (בעלי תואר ראשון ומעלה) היה גדול יותר במגזר הציבורי" - מ-62% ל-64% בקרב כלל הצעירים. זה מחליש את הטענה שהשחיקה נבעה משינוי לעבר מקצועות בהשכלה נמוכה.

גם בנושא הגיוון התעסוקתי, המחקר מצא ש"עליית חלקם של עובדים חרדים במגזר העסקי הייתה חזקה יותר מאשר במגזר הציבורי ושל ערבים הייתה דומה", מה שמחליש טענה אפשרית על השפעת מדיניות הגיוון.

כאשר בוחנים את הפער תוך התחשבות במאפייני העובדים, המחקר מצא כי "בגל השני (2022) מיומנויות העובדים הצעירים במגזר הציבורי, לאחר בקרה על מאפייניהם, נמוכות באופן מובהק מאלה של העובדים במגזר העסקי". הפערים נעים בין 10 ל-13 נקודות, השקולות ל-"3.5-4.6 אחוזים בפריון העבודה".

המחקר מזהיר מההשלכות: "קרוב לוודאי ששחיקה זו מקשה על המגזר הציבורי לגייס ולשמר עובדים צעירים מוכשרים, מה שצפוי להשפיע על איכות השירותים הציבוריים בעתיד".

החוקרים מדגישים כי "איכות ההון האנושי של עובדים מתואמת חיובית עם פריון עבודתם" וכי "השאיפה להעלאת איכותם של השירותים הציבוריים לאורך זמן כרוכה בשמירה מתמדת ואף שיפור של איכות ההון האנושי של עובדי המגזר הציבורי".


המחקר מעלה "שאלות מדיניות חשובות בדבר האסטרטגיות שהמגזר הציבורי יכול להפעיל כדי להתחרות ביעילות על כישרונות צעירים" ובדבר "האמצעים שהממשלה יכולה לנקוט כדי לאזן בין הצורך לשפר את התנאים במגזר הציבורי לבין האילוצים התקציביים הקיימים".

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אנונימי 05/12/2025 07:20
    הגב לתגובה זו
    מנגנון הקידום לא מספיק יעילובכלל כל שיטת המכרזים ממש קלוקלת. מי רוצה לעבור מכרז במשך 11 חודשים כשהוא יכול להתקבל לעבודה טובה בפרטי מהיום למחר.וזאת התוצאה.
  • 18.
    אנונימי 23/11/2025 06:58
    הגב לתגובה זו
    עובד איכותי בשערות הציבורי שמעוניין לתרום למרות השכר הנמוך מוצא עצמו מול מערכת מאוד לא מתגמלת הדוחפת לאי עשייה ובינוניות. יש המון עובדים טובים בשירות הציבורי שפשוט נכנעו למערכת.
  • 17.
    צפניה 25/10/2025 22:37
    הגב לתגובה זו
    ממינויים שהם סידור גובים של הליכוד.הם הורסים את המדינה
  • 16.
    אנונימי 25/10/2025 05:38
    הגב לתגובה זו
    יש גם תופעה של אנשי קבע ממש אפסים שנפלטו מהצבא שלמדו במכללת צהלשזה אומר קומבינה אחת גדולה.בשירות הציבורי שהם עוד חבורת אפסים מאופסים.
  • 15.
    המגזר הציבורי 22/10/2025 22:58
    הגב לתגובה זו
    רוב רובו של המגזר הציבורי מאוייש עי אנשי מפלגת הליכוד שס בגדול רמה די נמוכה של אנשים אז זו התוצאה
  • המגיב 25/10/2025 17:13
    הגב לתגובה זו
    חברי מערך.
  • 14.
    אפרים 22/10/2025 22:18
    הגב לתגובה זו
    אני במגזר הציבורי 20 שנה בדרג ביניים והכתבה קולעת די טוב למה שקורה.אין שכר ראוי לצעירים ואתה רואה שמי שמגיע זה לא חודש החנית של החברה.אם באוצר יוציאו את הראש מהתחת יבינו שכל שקל שלא משולם כשכר ראוי עולה למדינה 2 שח בקניית שירותים לא יעילה ובגביית מיסים לא אופטימלית
  • 13.
    מנש האנס 22/10/2025 22:06
    הגב לתגובה זו
    כל עובד עירייה או ביטוח לאומי וכו מקבל שכר זוועה. מתחילים נמוך ובוכים על הכסך שהולך לאיבוד על סמים
  • 12.
    אנונימי 22/10/2025 21:07
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל הוא אלוף הפערים בין דור א לדור ב ו ג
  • 11.
    מי צריך עובדים מוכשרים שילכו להייטקס שלכם ואנחנו נישאר פה להרוויח על חשבונכם (ל"ת)
    אמסלם 22/10/2025 20:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כוכבי 22/10/2025 20:37
    הגב לתגובה זו
    עובד כמעט 20 שנה בתחום מבוקש ולא הגעתי למשכורת של 5 ספרות נטו. ככה שהכתבה לא מדוייקת כלל.
  • מיכה 25/10/2025 05:39
    הגב לתגובה זו
    כנראה שאתה באמת אפס כמו שמתואר בכתבהואם לא הבנת....כנראה שזה נכון
  • 9.
    אנונימי 22/10/2025 20:28
    הגב לתגובה זו
    בפרטי לפעמים דופקים את העובד. מרמים לא מעבירים לפנסיה הכל. יש השפלות התעמרות ועוד. כל החוקים לטובת המעסיקים. אם אתה מתפטר אין אבטלה ופחות בפנסייה. ואם אתה תובע את המעסיק בדכ העדים זה העובדים ואז מעידים בפחד.
  • 8.
    לא מתפלא כלל. מינויים ועוד מינויים של מקורבים הביאו אותנו לזה. תודה (ל"ת)
    יאיר 22/10/2025 19:27
    הגב לתגובה זו
  • ותודה לישראל קיסר וחבריו (ל"ת)
    המגיב 25/10/2025 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 22/10/2025 19:02
    הגב לתגובה זו
    ברור שהתגובות השליליות לכתבה הם כנראה מעובדים במגזר הציבור וכפי שידוע הגמל לעולם לא רואה את הדבשת שלו
  • 6.
    כותרת בזויה (ל"ת)
    אנונימי 22/10/2025 18:41
    הגב לתגובה זו
  • ריאליסטית (ל"ת)
    תכלס 22/10/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מסכים ביותר (ל"ת)
    אנונימי 22/10/2025 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    Shafik 22/10/2025 17:29
    הגב לתגובה זו
    יש משרות של אנשי IT שאף אחד לא רוצה לעבוד בהן במגזר הציבורי כי השכר בושה לעומת הפרטי.
  • 3.
    אפליה מתקנת גיוון עח איכות שכר נמוךמגזר ציבורי דפוק שרות רע לאזרח (ל"ת)
    יוסי ק 22/10/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רואים את זה בעין בלתי מזוינת חחח (ל"ת)
    סרגיי 22/10/2025 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל אדם שדיבר עם אחד מהעובדים המצויינים בעירייה או ברשות המיסים יודע שזו שטות גמורה (ל"ת)
    בנלולו 22/10/2025 16:47
    הגב לתגובה זו
  • רשות המסים 22/10/2025 23:00
    הגב לתגובה זו
    כל מי שיכול בורח מרשות המסים נשארים מי שאין לו בריראה אמהות שהולכות ב 1400 הביתה הביאו מפקחים דרגה ז
  • אנונימי 22/10/2025 20:59
    הגב לתגובה זו
    תכלס בסוף המגזר הציבורי צוחקים עלינו יש להם יציבות מעט עבודה וחלקם מנצלים את השעות הארוכות והמשמימות במשרד בשביל לקדם עסק נוסף
  • ציניכאו 22/10/2025 18:25
    הגב לתגובה זו
    כולנו סובלים ומשלמים
שביתת הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן גוריון שביתה
צילום: יח?צ ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן גוריון

"41% מעובדי המדינה תחת סכסוך עבודה": הדו"ח שחושף את הפצצה המתקתקת בשירות הציבורי

אגף השכר מציג דוח ראשון מסוגו על שביתות וסכסוכי עבודה במגזר הציבורי; 48 סכסוכים פתוחים ו-58 אלף ימי עבודה אבודים בשנה

רן קידר |

משרד האוצר מפרסם לראשונה דוח מסכם של אגף השכר והסכמי העבודה, המנתח את תמונת השביתות, העיצומים וסכסוכי העבודה בשירות המדינה בשנת 2024. לפי הדוח, יחסי העבודה הקיבוציים במגזר הציבורי מציגים מגמת שיפור מתמשכת, עם ירידה בהיקף הצעדים הארגוניים ובמספר הסכסוכים לעומת שנים קודמות. הדוח מתפרסם בעיצומו של המתנה להכרעת בג"ץ בערעור המדינה על פסק הדין העקרוני בעניין "השכר הראוי" בעת עיצומים חלקיים, סוגיה בעלת השלכות רוחב משמעותיות על כל מערכת יחסי העבודה בישראל.

אגף השכר מצביע על שלושה מהלכים מרכזיים שהובילו ליציבות במערכת יחסי העבודה: הראשון מביניהם הוא ההסכם עם הסתדרות המורים, שנערך ב-2022, והסדיר את מערכת השכר והוביל לשקט תעשייתי יציב ללא סכסוכים במערכת החינוך. בנוסף, הדוח מדבר על הסכם המסגרת עם ההסתדרות הכללית, שנערך ב-2023, ובמסגרתו עוגן מנגנון צעדי התכנסות וקיצוץ מתואמים, על רקע מאמצי המשק למימון המלחמה והצורך בהתנהלות מאוזנת במגזר הציבורי. לפי האוצר, שלושת המהלכים הללו יצרו תשתית מוסדית יציבה יותר, המבוססת על דיאלוג ושיתוף פעולה עם ארגוני העובדים, ותרמו באופן ישיר לצמצום סכסוכי העבודה בשירות המדינה.

הדוח מתייחס ליוזמה משותפת של משרד האוצר וההסתדרות, הקמת מוסד ליחסי עבודה, שנועד לסייע בפתרון סכסוכים בדרכי שלום. במסגרת המוסד מופעלים כלים כגון גישור מקצועי, בירור עובדות ומחקר וכן מנגנוני הידברות מוסדיים. באגף השכר מציינים כי הקמת המוסד מהווה נדבך נוסף בביסוס מערכת יחסי עבודה יציבה יותר, תוך הפחתת תלות בצעדים ארגוניים ותהליכי הכרעה משפטיים.

התשלום לעובדים בעת עיצומים חלקיים

לצד המגמות החיוביות, הדוח מצביע על סוגיה עקרונית שנותרה בלתי פתורה, והיא התשלום לעובדים בעת עיצומים חלקיים. פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה, שניתן בעניינם של עובדי ההוראה בחטיבות העליונות, קבע כי בעת עיצומים, גם אם העבודה אינה מתבצעת בשלמותה, יש לשלם לעובדים שכר מלא. המדינה עתרה לבג"ץ בבקשה לביטול ההחלטה, בטענה כי לפסק הדין "השלכות רוחב חמורות" על מבנה יחסי העבודה הקיבוציים ועל יכולתה לשמור על שירות ציבורי תקין. העתירה תלוית הכרעה, ובמשרד האוצר מציינים כי נדרשת הסדרה רגולטורית ברורה, שתשמור מחד על זכות העובדים למחות, ומאידך על חובתה של המדינה לספק שירות ציבורי רציף, יציב וצודק.

אפי מלכין, ממונה השכר והסכמי העבודה ציין כי: "המגמה החיובית בשירות המדינה אינה מקרית, היא תוצאה של השקעה ארוכת טווח בבניית יחסי אמון, בניהול דיאלוג פתוח עם ארגוני העובדים וביצירת מנגנונים מוסכמים לפתרון מחלוקות. מערכת יחסי העבודה בשירות הציבורי מבשילה והופכת יציבה ובוגרת יותר, לטובת העובדים ולטובת הציבור כולו".