
קארבנה נופלת ב-10%: כשחברת טכנולוגיה מגלה שהיא בעצם חברת מימון
המניה נופלת בעקבות גל קריסות בענף הרכב. מאחורי החדשנות והשיווק הדיגיטלי מסתתרת תלות עמוקה באשראי וביכולת של הלקוחות להחזיר הלוואות
השוק מעניש את קארבנה Carvana -8.15% , אבל הסיפור הזה לא באמת על קארבנה. זה על מה שקורה כשחברות טכנולוגיה מנסות להחביא את העובדה שהן בעצם בנקים. מניית קארבנה צונחת היום ב-10%, הירידה הגדולה ביותר מאז אפריל והמחיר הנמוך ביותר מאז יוני. עד לאחרונה המניה עלתה השנה 75% ונראה שקארבנה צועדת בטוח לשיא חדש, אבל גל של חדשות רעות בתעשיית הרכב שינה הכל.
קארבנה מוכרת את עצמה כחברת טכנולוגיה שמחדשת את חוויית קניית הרכב. האפליקציה נוחה, האתר עובד טוב, המכוניות עוברות בדיקה מקצועית ומגיעות עד הבית תוך ימים. אבל מתחת לכל הזוהר הטכנולוגי מסתתר עסק ישן: מכירת רכבים במימון. קארבנה לא רק מוכרת מכוניות, היא גם הופכת את עצמה לבנק שמלווה ללקוחות ואז מוכר את ההלוואות למשקיעים. וכשהמימון נתקע, כל האפליקציות בעולם לא עוזרות. קארבנה לא רק מוכרת רכבים, היא גם מממנת את הקניה ואז מוכרת את ההלוואות האלה למשקיעים כניירות ערך מגובי נכסים. זה בעצם זה אותו הדבר שבנקים עושים כבר עשרות שנים בשוק המשכנתאות. ההבדל היחיד הוא שקארבנה עושה את זה עם אפליקציה ובתחום הרכב. החברה תלויה לא רק בביקוש לרכבים אלא גם ברצון של משקיעים לקנות את החובות שהיא יוצרת.
השוק אולי מתחיל להבין שחברות הפינטק והמובילטק האלה לא באמת שונות מבנקים מסורתיים. הן תלויות באותם דברים: ביכולת הלקוחות להחזיר הלוואות, ברצון של משקיעים לקנות את החובות, ובכללי המשחק של הרגולטורים. כשאחד מהדברים האלה מתקלקל, האפליקציה לא תעזור. קארבנה הצליחה לעבור בשלום את השבועיים האחרונים של מטחי חדשות רעות בתעשייה, אבל היום הגיעה המכה. ההתמוטטות התחילה עם PrimaLend, מלווה שמתמחה בהלוואות לדילרים עם לקוחות בעלי דירוג אשראי נמוך. החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל, והשוק הבין שהבעיה לא מוגבלת לחברה אחת. חודש שעבר כבר קרסו רשת הרכבים המשומשים טריקולור הולדינגס וחברת חלקי הרכב פירסט ברנדס, ונגרמו הפסדים כבדים לבנקים אזוריים.
ההנחה עליה השוק הזה בנוי
הנתונים שקרבנה פרסמה בספטמבר הראו תמונה מעורבת. פחות הלוואות שלא הוחזרו תוך 30 ו-60 יום לעומת אוגוסט, זה חדשות טובות. אבל עלייה קלה בהלוואות שלא הוחזרו תוך 90 יום, וזה כבר יותר מדאיג. האנליסטים ב-BTIG ניסו להיות אופטימיים ואמרו שהנתונים עולים בקנה אחד עם הביצועים של הלוואות מ-2024. מרווין פונג, האנליסט הראשי, כתב שהמספרים של ספטמבר מעודדים במעט, אבל הסביבה נשארת דינמית. במילים אחרות: "אנחנו לא יודעים מה יקרה הלאה".
- מניית קארוואנה עולה ב-5%: הזדמנות קנייה או תמרור אזהרה?
- הינדנבורג עם דו"ח חדש: קארבנה היא תרמית חשבונאית של אב ובנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השוק הזה בנוי על ההנחה שמחירי הרכבים יישארו יציבים והלקוחות יישארו מסוגלים לשלם. אבל המציאות שונה: מחירי הרכבים זינקו בעשרות אחוזים, הריבית עלתה, הביטוח התייקר וגם התיקונים עולים הרבה יותר. הלקוחות פשוט לא הכינו תקציב לכל העלויות האלה, ועכשיו הם מתקשים לעמוד בתשלומים. הבעיה לא מוגבלת ללקוחות עם דירוג אשראי נמוך, גם לקוחות עם דירוג אשראי טוב מתחילים להתקשות בתשלומים.
מגמה שמתחזקת כבר שנים
מחקר של VantageScore שפורסם ביום שישי הראה נתונים מפחידים. הלוואות רכב שלא מוחזרות עלו ב-50% מאז 2010, בעוד שבכל התחומים האחרים הן ירדו. זה מגמה שמתחזקת כבר שנים, והחברות הדיגיטליות האלה בנו את כל המודל שלהן על בסיס שהמגמה הזאת לא קיימת. החוקרים הסבירו שהעליות המהירות והמתמשכות במחירים, בריבית, בביטוח ובתיקונים הקשו על לווים לצפות את העלות האמיתית של בעלות על רכב. אנשים פשוט לא הבינו כמה זה יעלה להם בסוף, והתוצאה מגיעה עכשיו.
כל מי שמוכר הלוואות כנכסים פיננסיים, לא משנה כמה דיגיטלי הוא, חשוף לאותה בעיה. זה לא רק קארבנה, זה תחום של חברות שטענו שהן שונות מבנקים אבל בעצם עושות את אותו הדבר. המשקיעים שהאמינו שהטכנולוגיה יכולה לפתור את הבעיות הכלכליות הבסיסיות מגלים שזו הייתה אשליה. הביקוש לרכבים יורד כשהלקוחות מתקשים לקבל הלוואות, החברות תלויות ביכולת למכור את ההלוואות שהן יוצרות, ואם הלקוחות לא מחזירים הלוואות זה פוגע ברווחיות.
- 1.Shafik 22/10/2025 22:10הגב לתגובה זווזה נכון לכל דבר ועניין

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.