בנקים
צילום: אילוסטרציה

כמה ריבית משלמים הבנקים על 232 מיליארד שקל של כספי ציבור בעו"ש?

לפי נתוני בנק ישראל, הריבית שהבנקים גובים מהציבור על מינוס היא פי 6 מהריבית שהבנקים משלמים לציבור על יתרת זכות; גם ההשוואה בין פיקדונות להלוואות מראה פער עצום לטובת הבנקים; ואיפה הפיקוח? 

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה בנקים

רק אתמול התכנסה ועדת המשנה לתחרות ושירות ללקוח במערכת הבנקאית של ועדת הכלכלה לדיון מיוחד אודות הגברת התחרות במערכת הבנקאית, עם כותרות כמו "בעוד זמן לא רב נפתח את הדלת ל-7-8 בנקים חדשים", ו-"“אם אנחנו רוצים לראות תוצאות, צריך דוח אמיץ שמביא 7 בנקים בשנה, לא בנק אחד כל שבע שנים", והנה היום מפרסם בנק ישראל נתונים שמראים עד כמה הסקטור הבנקאי בישראל פועל ברווחיות בלתי נתפסת. 

לפי הנתונים שפירסם בנק ישראל, יתרות העו"ש באוגוסט נותרו זהות במהלך החודש האחרון והן עומדות על סכום אדיר של כ-232 מיליארד שקל. מתוך הסכום האדיר הזה, רק 5.3% נושא ריבית שהממוצע שלה הוא 1.9% בלבד. לעומתם, כמובן ש-100% מהחשבונות עם יתרות חובה (מינוס) משלמים ריבית ממוצעת של כ-12%. אם המספרים לא היו ברורים, עד כה, הציבור משלם לבנקים פי 6 ריבית מאשר הבנקים משלמים לציבור. סכום יתרות העו"ש בחובה הוא 9.5 מיליארד שקל. 


               ריביות על עו"ש ביתרת זכות

במלים פשוטות, אם מחסרים מיתרות הזכות את יתרות החובה, רואים שלמערכת הבנקאית יש יתרה של כ-222.5 מיליארד שקל של כספי ציבור. חישוב פשוט של הריביות הממוצעות נותן לנו שהבנקים משלמים על היתרה האדירה הזו (שאיתה הם יכולים להשקיע ולייצר הכנסות) ריבית של בסך הכל כ-233 מיליון שקל, ואילו על יתרות החובה גובים 1.14 מיליארד שקל בריבית. נחסר את מה שהבנקים משלמים על היתרה בסכום שהוא גובה על חובה ונקבל נתון שמראה שלא רק שהבנקים אינו משלמים ריביות עבור כ-222.5 מיליארד שקל של כספי ציבור, אלא שהם מרוויחים עליהם כ-900 מיליון שקל

ניתן לשאול מדוע שהציבור ישאיר סכומים כאלה בחשבונות העו"ש, אבל זוהי שאלה אחרת, והמצב בפיקדונות מול הלוואות אינו שונה מהותית, אבל עצם העניין הוא המנגנון שבו הציבור משלם לבנקים תמיד, ואילו הבנקים אינם משלמים לציבור כמעט כלל. וזהו רק נתון אחד שדרכו ניתן להבין עד כמה הרווחים של הבנקים עצומים. 

כמובן שיש הבדלים בין הבנקים השונים, הן ביתרות זכות והן ביתרות החובה, וההפרשים הגדולים הם בעיקר בין הבנקים הגדולים לקטנים. כפי שניתן לראות בתרשימים. 


                ממוצע ריביות לעו"ש ביתרת חובה (מינוס)

פיקדונות והלוואות

בחודש ספטמבר הופקדו על ידי משקי הבית כ-38.8 מיליארד שקל בפיקדונות בנקאיים. מרבית ההפקדות היו לפיקדונות יומיים או שבועיים, הניתנים לרוב בריבית משתנה. פיקדונות יומיים: בריבית משתנה ממוצעת של 1.47%. פיקדונות שבועיים: בריבית משתנה ממוצעת של 3.49%. פיקדונות לתקופה של 6 עד 12 חודשים (כולל שנתיים): ניתנים לרוב בריבית קבועה, כשהממוצע במערכת עומד על 4.18%.


                         הריבית הממוצעת על פיקדונות לטווח קצר


קיראו עוד ב"בארץ"
                        המשך הריבית הממוצעת על פיקדונות לטווח קצר

בחודש ספטמבר גם נלקחו הלוואות בסכום של 4.82 מיליארד שקל, כשהריבית הממוצעת על הלוואות (בריבית פריים) עומדת על 9.26%, וטווח הריביות נע בין 4.4% ל-17.1%, בהתאם לתנאי ההלוואה ולרמת הסיכון של הלווה.


                   ריביות ממוצעות על ההלוואות למשקי בית 

נוכל לעשות חישוב פשוט גם פה, ולראות שעל פי הממוצע, סך הסכום שהבנקים גובים מהציבור על 4.82 מיליארד שקל של הלוואות הוא כ-450 מיליון שקל

מבחינת הפיקדונות, הסכום גבוה משמעותית, כך שגם פה, המערכת הבנקאית מוצאת את עצמה עם יתרות של כספי ציבור, כשמשקללים את הפיקדונות לעומת ההלוואות. וגם פה, למרות שההשוואה מורכבת יותר ואין את מלוא הנתונים לגבי פיזור הכספים של הפיקדונות בטווחים השונים, שיערוך של הריבית שהבנק משלם על הפיקדונות (על פי שקלול של הממוצעים של טווחי הפיקדונות השונים) מוביל אותנו לסכום משוערך של כ-1.5 מיליארד שקלים ריבית שהבנקים משלמים לציבור על הפיקדונות. 

אם נחסר את הסכום המשוערך הזה מהריבית שהבנק גובה על הלוואות, נקבל כמיליארד שקל שהבנק משלם על כך שיש אצלו כספי ציבור בסכום של כ-34 מיליארד שקל. כלומר, הבנקים משלמים 2.9% ריבית על 34 מיליארד שקל של כספי ציבור שנמצאים אצלם. 

בשורה התחתונה, איך שלא מסתכלים על הנתונים, חודש בחודשו, רואים שהמערכת הבנקאית בישראל רווחית בצורה שמחייבת רפורמה מיידית שתשנה את טיב היחסים בין הלקוחות לבנקים שלהם. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חייבים לעצור את שוד הציבור על ידי הבנקים. (ל"ת)
    אנונימי 22/10/2025 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גנבים (ל"ת)
    אנונימי 22/10/2025 13:07
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

בנק ישראל
צילום: בנק ישראל

סקר בנק ישראל: מצוקת אשראי של עסקים קטנים וירידה בביקוש לאשראי לדיור

בנק ישראל מפרסם כי ברבעון השלישי של 2025 נרשם גידול בביקוש לאשראי מצד עסקים קטנים וזעירים, לעומת ירידה בביקוש בענפי הנדל"ן והבינוי; לפי הבנקים, המעבר לחלופות מימון מחוץ למערכת הבנקאית הוא הסיבה העיקרית לירידה בביקוש בענף

רן קידר |
נושאים בכתבה הלוואות

בנק ישראל פרסם את סקר קציני האשראי של הרבעון השלישי של 2025, שמראה כי בזמן שעסקים קטנים וזעירים מבקשים יותר אשראי לצורך מימון פעילותם, בענפי הנדל"ן והבינוי נרשמה ירידה בביקוש, ככל הנראה על ידי שימוש גובר בפתרונות מימון חוץ־בנקאיים.

הנתונים מראים כי הביקוש לאשראי של עסקים זעירים וקטנים המשיך לעלות, בעוד שבענפי הנדל"ן והבינוי חלה ירידה. קציני האשראי מעריכים כי מגמה זו תימשך גם ברבעון  האחרון של השנה, עם גידול נוסף בצרכי האשראי של עסקים קטנים, וירידה נוספת בענף הנדל"ן. גם בתחום האשראי לדיור נרשמה ירידה מסוימת בביקוש ברבעון השלישי, אך הבנקים מצפים להתאוששות מסוימת בביקוש למשכנתאות ברבעון האחרון של השנה.


מבחינת היצע האשראי, בנק ישראל מציין כי ההגמשה בתנאי האשראי נמשכה ברוב מגזרי המשק, בעיקר בהלוואות ברמת סיכון נמוכה. במקביל, נרשמה הקשחה מסוימת במרווחי האשראי לדיור ולעסקים קטנים, כלומר, ריביות מעט גבוהות יותר או דרישות ביטחונות מחמירות יותר. הגורם המרכזי שהוביל להמשך ההגמשה במרווחים, לפי הבנקים, הוא התחרות בשוק האשראי, בין היתר מצד חברות אשראי חוץ בנקאיות ונותני אשראי דיגיטליים, שמאלצים את הבנקים להציע תנאים נוחים יותר ללקוחות.


מה הוביל לירידה בביקוש לאשראי לנדל"ן? 

ענף הנדל"ן, אחד התחומים המסורתיים בעלי הביקוש הגבוה ביותר למימון בנקאי, נרשמה כאמור ירידה בביקוש לאשראי. לפי המשיבים לסקר, המעבר לחלופות מימון אחרות, כגון קרנות השקעה, חברות אשראי פרטיות וגיוס הון ישיר, הוא שגרם לירידה זו.

במלים אחרות, בבנק מסרבים לגעת בתפוח האדמה הלוהט שנקרא מחירי הנדל"ן, ומוצאים הסברים שאינם קשורים לעובדה כי מחירי הנדל"ן בירידה, אינן מתכתבות עם דברי מנכ"ל משרד השיכון שאמר כי "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס", או בעובדה ששתי סוכנויות הדירוג הגדולות, מידרוג ו-S&P מעלות, מזהירות שהירידה בביקושים לדירות והמשך סביבת הריבית הגבוהה יוצרים סיכון ממשי ליזמים, וכי גל פשיטות רגל בענף זה כבר לא תרחיש קיצוני אלא אפשרות ממשית, אם המגמות הנוכחיות יימשכו. מבחינת הבנק ההשערה היא שהסיבה לירידה בביקוש לאשראי בנדל"ן היא חלופות מימון חוץ בנקאיות, וכל הסבר אחר נותר מחוץ לתמונה הרשמית.