מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.
פורד ברונקו – גם כאן אני שם בצד את הגירסה הקצרה, ומתמקד בגירסה הארוכה. לברונקו ארבע גירסאות החל ב Big Band וב Outer Banks הבסיסיות יחסית, ומעליהן את גירסאות השטח הרציניות – ה BadLands וה - Wild Trak. ברשותכם אתעלם כרגע מהראפטור הקיצונית. אנחנו כאן כדי למצוא רכב טיולים ולא גירסת קצה מופרעת.
עוד מהדוד סם מגיע הג'יפ רנגלר הבלתי נגמר. גם כאן נתעלם מהרנגלר הקצר ונתמקד ברנגלר הארוך שמגיע בגירסת Sport S ה'בסיסית' ומסתיים ברנגלר רוביקון האגדי. יתרון עצום לרנגלר על כל מתחריו הוא אין סוף שיפורי אפטר מרקט שיקחו את הרנגלר שלכם לקצה, אם רק תדעו להשתמש ביכולות ולא רק להוציא כסף.
אחרון חביב הוא הטויוטה לנדקרוזר 250 שחוזר אלינו עכשיו, וכבר ברור שיהיה להיט מכירות היסטרי. הלנדקרוזר החדש מגיע במגוון גדול של רמות גימור. כאן אין יותר גירסה קצרה, כולם ארוכים, כולם עם שבעה מקומות.
אז ננסה לעשות סדר, וכל אחד מכם מוזמן לעשות את סדרי העדיפויות האישיים שלו.
הכי טוב לכביש - לנדרובר דיפנדר
כל רכב שטח, גם אם כזה ש'טוחן' שטח בלי סוף, עדיין יעשה 95% מהזמן על הכביש, וכאן רבותי, יש רק מלך אחד, והוא אריסטוקרטי מאוד. אין שום תחרות בנסיעה בכביש ללנדרובר דיפנדר החדש. מדובר ברכב שגם עם המתלים הפשוטים שלו עושה צחוק משלושת המתחרים ו'לא רואה אותם ממטר'. הוא כל – כך טוב בכביש, שגם קרוסאוברים איכותיים שאינם רכבי שטח, נחותים ממנו בכביש. בסוף, בכביש אין לו תחרות. במקום השני נמצא את הלנדקרוזר החדש שעל אף מנוע הדיזל הלא ממש מעודן שלו, הוא עדיין יהיה נעים ונוח לשהות על פני הברונקו והרנגלר הספרטניים משהו. במקום השלישי נמצא את הברונקו, ובסוף את הרנגלר. זה כאמור לפרק הכביש.
אבל כל הארבעה צריכים לרדת גם לשטח.
הכי טוב לשטח
בשטח יש מלך אחד, וגם הוא בלתי מעורער – פורד ברונקו וויילדטראק. הוא כמובן מגיע עם נעילות דיפרנציאל מרכזי, קדמי ואחורי, אבל את ההבדל הגדול עושים הצמיגים, כשהוא מגיע במקור עם צמיגי 35'' על חישוקי 17''. כמאמר הפתגם "גלגל גדול עובר הכל" כך הברונקו עושה צחוק מכל מה שעומד מולו.
הכי טוב לאקסטרים
אבל זה לא כל הסיפור, כי אם כבר שטח קיצוני, הכי אקסטרים שיש, אין לרנגלר רוביקון תחרות. הוא פשוט בנוי באופן מושלם לשטח, ויחד עם אפשרויות האפטר מרקט הבלתי נגמרות, אם אתם אנשי שטח אקסטרים, כאלה שמדלגים ממעלה אקסטרים אחד למשנהו, וזה השטח שלכם – יש לכם רק בחירה אחת – רנגלר רוביקון, ורצוי משופר כעומק הארנק שלכם.
שבעה מקומות בכל רמות הגימור, למשפחה המטיילת
איפה הלנדקרוזר בכל הסיפור הזה? אתם שואלים. כבודו במקומו מונח. ללנדקרוזר יתרון בסיסי גדול על פני כל המתחרים – שבעה מקומות. בכל הגירסאות הוא עם שבעה מקומות, אופציה שמוצעת רק בלנדרובר דיפנדר, אבל תייקר את הרכב משמעותית. ללנדקרוזר מוניטין אמינות מוחלט, ולמשפחה המטיילת הוא ללא ספק יהיה הבחירה הנכונה. העבירות מצויינת בוודאי בגירסאות הבכירות שמגיעות עם נעילות דיפרנציאל וניתוק מוט מייצב, אבל הוא גם התייקר משמעותית מהדגם היוצא.