
דלק רכב משלימה עסקה, כלמוביל מתרחבת לחו"ל
דלק רכב הודיעה על השלמת רכישת הבעלות המלאה על חברת יורודרייב, וקבוצת כלמוביל הודיעה על קבלת זיכיון שיווק דגמי ג'אקו ואומודה באוסטריה.
קבוצת דלק משלימה את רכישת יורודרייב
קבוצת דלק מוטורס עליה רשמנו בעבר, מבצעת התארגנות מחדש תוך השקעה של כחצי מיליארד שקל ברכישת פעילות דונגפנג בישראל, וכן רכישת חברת הליסינג יורודרייב. עתה הודיעה קבוצת דלק על השלמת רכישת מלוא הבעלות על חברת יורודרייב, כך שדלק מוטורס מחזיקה 100% מהבעלות על החברה.
הבעלות על קבוצת יורודרייב עברה במלואה כאמור לקבוצת דלק, לפי שווי כולל של 370.0 מיליון ₪, והמשמעות היא שמימוש האופציה לרכישת יתרת ה 50% מיורודרייב עלתה לדלק כ – 185.0 מיליון ₪, מה שמביא את עלות ההשקעה של דלק בהתארגנות מחדש בסכום של מעל ל - 600.0 מיליון ₪.
אירוע מעניין כחלק מהעסקה עודכן על ידי דלק רכב בדיווח לבורסה. בדיווח ציינה החברה כי השלמת התשלום בפועל נמוכה מהסכום של 185.0 מיליון שח. חלק מנכסי החברה הנרכשת הוא תיק ניירות ערך בשווי של כ- 75.5 מיליון שח. לדלק רכב לא היה עניין בשימור התיק, כאשר למוכרים היה עניין שכזה. לפיכך סיכמו הצדדים כי התיק יימכר על ידי דלק למוכרי יורודרייב, לפי שוויו בשוק. יתרת התשלום אותו שילמה דלק כחלק ממימוש אופציית הרכישה בפועל היתה 109.5 מליון ₪ לערך.
קבוצת כלמוביל מקבלת זיכיון שיווק באוסטריה
קבוצת כלמוביל, יבואנית דגמי ג'אקו ואומודה לישראל הודיעה הבוקר על קבלת זיכיון הייבוא של דגמי ג'אקו ואומודה לשוק האוסטרי.
- מחירי הדלק ירדו ב-16 אגורות החל ממוצ"ש
- ורידיס תרשום רווח של כ-170 מיליון שקל משיערוך נכסי אינפיניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצלחת השיווק של הג'אקו 7 בישראל, שהפך מאז תחילת שיווקו לרכב הנמכר ביותר בישראל, לא נעלמה מעיני היצרנית צ'רי, שעבורה מותגי ג'אקו ואומודה הם מותגי הייצוא לשווקים במערב.
היצרנית החליטה להפקיד בידי קבוצת כלמוביל את שיווק הדגמים לשוק האוסטרי, מתוך ציפייה לשחזור ההצלחה. השוק האוסטרי מונה כיום מעט מעל 5.0 מיליון כלי רכב, עם מכירות שנתיות בהיקף נמוך במעט מאלו של השוק הישראלי, עם 254.0 אלף כלי רכב שנמכרו במדינה בשנת 2024, בהשוואה לכ- 280.0 אלף כלי רכב שנמכרו בישראל. גם שוק הרכב באוסטריה עובר הדרגתית להנעות אלטרנטיביות, כך שמתחילת שנת 2025 כ -60% מהשוק הוא בהנעה היברידית, פלאג אין וחשמל.
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: קנסות לחברות ביטוח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
בהיבט זה המוצרים של ג'אקו ואומודה יכולים להשתלב בהעדפות הצרכנים המקומיים, בדומה להתאמה הגדולה של דגמי ה PHEV לקהל הישראלי.
פעילות כלמוביל באוסטריה אינה חריגה בנוף הפעילות העסקית של יבואני הרכב הישראליים באירופה. לאחרונה הודיעה קבוצת יוניון מוטורס על קבלת זיכיון השיווק של רכבי ג'ילי ביוון, וקבוצת סמלת מחזיקה בזיכיון שיווק דגמי צ'רי ברומניה.
החלוצה בתחום היא קבוצת לובינסקי שפעילה באירופה שנים רבות כשהיא מחזיקה בפעילות כדילר בפריז, ויבואן מקסוס לצרפת. בנוסף מחזיקה לובינסקי פעילו ב – 17 מדינות שונות במרכז ומזרח אירופה המנוהלת מפראג, ואחראית לייבוא מותגי פולאריס, אינדיאן וטריומף.
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
