
המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
הסלמה במתיחות סביב טייוואן הובילה לאזהרה חריגה של בייג’ין נגד נסיעה ולימודים ביפן, וגררה ירידות חדות במניות הקוסמטיקה, הקמעונאות והתיירות
שוקי ההון ביפן נפתחו היום בטלטלה חדה, לאחר שממשלת סין פרסמה אזהרה לאזרחיה מפני נסיעה ולימודים ביפן על רקע החרפת המתח הדיפלומטי בין המדינות. ההנחיה הובילה לצניחה מיידית במניות החברות התלויות בתיירות סינית, שהיתה מהזרזים המרכזיים של הצמיחה בשנים האחרונות
בכלכלת יפן. המהלך הגיע לאחר שראש ממשלת יפן, סנאֶה טאקייצ’י, הצהירה כי שימוש בכוח צבאי מצד סין במקרה של הסלמה סביב טייוואן עשוי להוות “מצב קיומי מאיים” , אמירה שנענתה בתגובה תקיפה מצד בייג’ין.
שותפותיה הסיניות של ענקית הקוסמטיקה שייסידו (Shiseido)
היו מהראשונות להגיב לחששות בשוק, ומניית החברה צנחה במהלך המסחר עד 11%, הנפילה היומית החדה ביותר מאז החלה מלחמת הסחר באפריל. המניה סגרה בירידה של כ-9%. שייסידו חשופה במיוחד ללקוחות סיניים, שמהווים כ-35% מהכנסותיה מתיירות וממכירות קמעונאיות לסין, ובתשעת החודשים
הראשונים של השנה דיווחה על ירידה של 7.6% בהכנסות משוק זה. גם חברות נוספות הנסמכות על קונים ותיירים מסין ספגו ירידות כבדות, בהן Oriental Land – המפעילה את פארק השעשועים דיסני טוקיו, וכן Ryohin Keikaku, מפעילת רשת הכלבו, Muji. מניות אלו הובילו את הירידות במדד
הניקיי 225.
הקמעונאים קורסים, סקטור התיירות בירידה
ירידות לא הסתכמו בענף הקוסמטיקה. ענקיות הכלבו Isetan Mitsukoshi ו-Takashimaya צנחו בכ-11% וכ-12% בהתאמה, גם הן בשיעורים החדים ביותר מאז אפריל. גם Pan Pacific International, מפעילת רשת
דון קיחוטה, ו-Fast Retailing (חברת האם של יוניקלו) רשמו ירידות של מעל 5%. המכנה המשותף לכל החברות: תלות גבוהה בהוצאות של תיירים סינים. בעשור האחרון הפכו המבקרים מסין ללקוח מספר אחד של כלכלת התיירות היפנית, כשהם אחראים לכ-27% מההוצאה הכוללת של תיירים ביפן ברבעון
האחרון, המוערכת בכ־2.1 טריליון ין (כ-1.36 מיליארד דולר). כל זעזוע במגזר זה מורגש עמוק בכל שרשרת הערך, החל בחנויות כלבו ועד למזון מהיר בירידים עירוניים.
הירידה בתנועת התיירים הפוטנציאלית פגעה גם בחברות התעופה והאירוח. ANA Holdings ירדה בכ-3.4%,
בעוד מפעילת המלונות Kyoritsu Maintenance נפלה ב-8%. בינתיים, חברות תעופה סיניות , ביניהן אייר צ'יינה וצ'יינה איסטרן, הודיעו על אפשרות לביטול כרטיסים ולהחזרים ליעדים ביפן, מה שהגביר את החשש בקרב המשקיעים מפני האטה בתעבורה האווירית. עם זאת, ANA וג'פן אירליינס
מסרו כי בשלב זה לא נרשמה ירידה משמעותית בהזמנות לטיסות בין המדינות, אף כי אנליסטים מזהירים כי כל הסלמה עתידית עלולה לשנות את התמונה במהירות.
- סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן
- טראמפ: ״אתן לך כל שתבקשי״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השלכות מקרו: פגיעה ישירה בצמיחה ועליית סיכון לעיכוב בהעלאת ריבית
אזהרת הנסיעה של סין ליפן עלולה להיות מכה קשה לכלכלה היפנית, שבשנים האחרונות נשענת יותר ויותר על תיירות נכנסת כמנוע צמיחה, אולי האחרון שנותר לה בעידן של הזדקנות אוכלוסייה והאטה בביקוש המקומי. האנליסטים העריכו כי אם כניסת התיירים הסיניים ליפן תיעצר לחלוטין, ההפסד עלול להגיע ל-200 מיליארד ין בחודש (1.3 מיליארד דולר), סכום שעלול לפגוע בתמונת הצמיחה של יפן ולהאט תכניות עתידיות להעלאת ריבית מצד הבנק המרכזי.
במקביל, חברות יפניות בעלות חשיפה גבוהה לשוק הסיני חוששות גם מפגיעה אפשרית במכירות בתוך סין עצמה. עלייה בסיכון לחרמות צרכנים עשויה
לפגוע במכירות של Uniqlo, Asics ומותגים יפנים אחרים במדינה.
התגובה הסינית הגיעה לאחר שראש ממשלת יפן, טאקייצ’י השתמשה בדבריה בהגדרה משפטית המאפשרת פריסה צבאית רחבה יותר. בייג’ין ראתה בכך הסלמה מסוכנת, ובימים שקדמו לאזהרה אף הצהירה כי חלק מהתקריות
האחרונות בים סין המזרחי מהוות "פרובוקציה". סין רואה בטייוואן פרובינציה פורשת, בעוד מרבית אזרחי טייוואן מעדיפים לשמור על הסטטוס קוו של אי-הכרזה רשמית על עצמאות לצד אי-איחוד. יפן, שנמצאת כ-100 ק"מ בלבד מהאי, רואה בנעשה שם איום אסטרטגי ישיר. לקריאה מורחבת לגבי
הקונפליקט: סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- ענקיות הטכנולוגיה עוברות לעידן עתיר הון - כיצד ה-AI משנה את פני התעשייה
- אחרי נפילה של 26% - בכירים בפייפאל מוכרים מניות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
הצניחה במניות הקמעונאות, הקוסמטיקה והתיירות מדגישה עד כמה חיונית עבור יפן התיירות הסינית,
וכמה תגובת השוק מהירה בנוגע למתח הפוליטי באזור. למרות שהשפעת האזהרה על תנועת הטיסות עדיין מוגבלת, החששות הם שכל הסלמה נוספת בין שתי הכלכלות הגדולות באסיה עלולה לפגוע לא רק במניות אלא בכלל הפעילות הכלכלית ביפן, ובמיוחד בענפים המסתמכים על תיירות נכנסת ומכירות
קמעונאיות לתיירים. מהלך הדיפלומט שנשלח בידי טוקיו לבייג׳ין עשוי לסמן ניסיון להרגיע את הרוחות, אך בשלב זה נראה שבשוק ההון כבר נרשמה פגיעה מוחשית, והמשקיעים ממתינים לראות אם המשבר יתפתח או ייבלם.
אנליסטים בורסה AIלקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?
הממשל חזר לעבוד אחרי השבתת שיא של 43 ימים וסוף-סוף נקבל את הנתונים על שוק העבודה האמריקאי ונבין לאן פני הריבית של הפד'; אנבידיה ושורה של חברות מענף הצריכה ידווחו ויתנו לנו הבנה גם על מצב ה-AI וגם על מצבו של הצרכן האמריקאי - מה עוד על הלוח הכלכלי השבוע ומה חושבים האנליסטים?
בשבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נכנס אל הישורת האחרונה והמשמעותית ביותר של עונת הדוחות. אבל המשקיעים ממתינים לדברים נוספים, להבין מה תוואי הריבית של הפד, והאם מניות הטק והקמעונאות ימשיך לסחוב את השוק על הכתפיים או שהרוטציה שראינו בסוף השבוע שעבר, של זרימה מטכנולוגיה אל עבר ענפים מסורתיים, תימשך. עוד דבר שמעודד את המשקיעים הוא סיום השבתת הממשל, שהייתה הארוכה בהיסטוריה האמריקאית, 43 ימים ועכשיו נוכל לקבל את הנתונים הרשמיים שהתעכבו, ושצפויים להתפרסם השבוע. אבל שוב, מעל הכל אלו יהיו התוצאות של אנבידיה שיתנו את הטון.
זה השבוע של אנבידיה.
ברביעי בערב לאחר הנעילה תפרסם ענקית השבבים את תוצאות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים באוקטובר, והציפיות - בשמיים. לפי קונצנזוס של 42 אנליסטים חברת השבבים צפויה לדווח על הכנסות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר - כלומר, גם האומדן הנמוך משקף קפיצה חדה.
ברווח הנקי למניה (EPS), התחזיות עומדות על רווח של 1.25 דולר למניה בממוצע, לעומת 0.81 דולר ברבעון המקביל. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר - כאשר המספר העליון מגלם כמעט 66% צמיחה שנתית ברווח למניה.
המספרים האלה מציבים רף מאוד גבוה לאנבידיה, וזה כבר אחרי שנה שבה המניה יותר מהכפילה את שוויה - על רקע הביקושים האדירים לשבבי AI. גם אם אנבידיה תעמוד בציפיות, כולם מחכים לשמוע בעיקר את התחזית קדימה. האם קצב ההזמנות יימשך באותו קצב, מה יקרה במכירות לשוק הסיני לנוכח המגבלות, ואיך נראו ההזמנות מצד הענקיות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר.
- הירידות נמשכות - החוזים על וול סטריט בירידה של עד 1.7%
- "מניית אנבידיה תעלה ב-38%" - מה חושבים האנליסטים על אנבידיה ומה קורה היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנחנו "צועדים על ביצים". אנבידיה התממשה בעצבנות ב-5 ימי המסחר האחרונים וירדה מהשיר שלה. עכשיו כל שינוי הכי קטן בתמהיל של המגזרים, כל הסתייגות בטון של ג'נסן הואנג או כל עדכון מינורי בתחזית - יכול לגרום לכדור שלג בשוק.

עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר
וויימו של אלפבית הופכת לחברה הראשונה בעולם שמפעילה רכבים אוטונומיים מלאים גם בכבישים מהירים, צעד שמציב אותה צעד לפני טסלה ומפריך בפועל חלק מהטענות של אילון מאסק לגבי מגבלות הטכנולוגיה
המרוץ העולמי לנהיגה אוטונומית מקבל עוד דלק. ווימו, חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.78% , עולה על הכביש המהיר ומתחילה להפעיל נסיעות אוטונומיות מלאות בכבישים מהירים בשלוש ערים מרכזיות: סן פרנסיסקו, לוס אנג’לס ופניקס. מדובר ברגע היסטורי עבור התעשייה: לראשונה בארה״ב ובמערב בכלל, שירות בתשלום ללא נהג מגיע לנתיבי ה-Freeway בארה"C, במה שמשאיר שוב את טסלה מאחור. טסלה Tesla 0.59% מובילה במשך שנים את השיח על נהיגה אוטונומית, אך עדיין לא מפעילה שירות באוטונומיה דומה למתחרה העיקרית.
וויימו מציגה את זה כשלב טבעי בהתבגרות הטכנולוגיה. "הכביש המהיר מסמל חופש ואפשרות בלתי מוגבלת, ואנחנו מביאים את החוויה הזו לעידן האוטונומי", כתבה החברה. מאחורי הניסוח היחצני מסתתרת הנדסה מורכבת במיוחד: נהיגה בכבישים מהירים דורשת תגובה מהירה יותר, קבלת החלטות תחת מהירות גבוהה, ומצבים שבהם טעות אחת עשויה להיות קטלנית. דמיטרי דולגוב, מייסד שותף ומנכ״ל משותף של ווימו , אמר: "השגת יכולת אוטונומית מלאה בכבישים מהירים היא הישג הנדסי עמוק. קל לדמיין, קשה לשלוט בו באמת".
גוגל מוכיחה למאסק שהוא טעה
על הקו שבין טכנולוגיה לבטיחות, החברה מציגה התקדמות ברורה אך גם לוקחת אחריות. טקדרה מוואקנה, המנכ״לית השותפה, אמרה כי החברה אינה מחשבת "כמה תאונות אפשריות", אלא מתמקדת בהגדרת ’הרף הבטיחותי הגבוה ביותר’. כשהיא נשאלה האם החברה מאמינה שהציבור יקבל את זה שבסופו של דבר יהיו תאונות גם עם רכבים אוטונומיים, היא אמרה: "אני חושבת שהאנושות כן תקבל את זה". אמירה כזו עשויה לעורר מחלוקת, אבל מבט על הנתונים מלמד שהשאלה כבר אינה תאורטית: מאז 2021 היו למערכות של ווימו יותר מ-1,250 אירועים שבהם הרכב היה מעורב בהתנגשות, בין אם עם כלי רכב אחרים, משאיות, אובייקטים סטטיים ואפילו שער שנסגר עליהם.
ועדיין, החברה מתקדמת במהירות. ווימו מפעילה כיום כ-250 אלף נסיעות בשבוע, עם צי של יותר מ-2,000 כלי רכב, עם סט חיישנים ייחודי הכולל מצלמות, ליידר ורדאר, שמייצרים יחד תמונה תלת-ממדית רציפה של הסביבה. החשיפה לכבישים המהירים תאפשר לווימו להגיע ליעדים חדשים, בהם שדה התעופה של סן חוזה (SJC), והרחבה משמעותית של השירות לאורך כל חצי האי מהמפרץ הדרומי ועד סן פרנסיסקו. החברה כבר מפעילה שירות מלא בפניקס, לוס אנג’לס, אוסטין ואטלנטה, ועתה מודיעה שתתרחב לערים נוספות ובהן בוסטון, דנבר, מיאמי, סיאטל וניו יורק.
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איפה טסלה בסיפור?
למרות שטסלה מובילה את השיח סביב FSD כבר שנים, בפועל היא רחוקה מלהציע שירות אוטונומי מלא. הפיילוט שמופעל באוסטין עדיין תלוי במעקב אנושי, אינו מוגדר כשירות מסחרי ללא נהג, והמערכת עצמה, המבוססת רק על מצלמות וללא ליידר או רדאר, מתקשה לקבל אישורים רגולטוריים שמאפשרים תפעול מלא. מאסק עצמו טען בעבר שמערכות כמו של ווימו "לא מסוגלות להתמודד עם כבישים מהירים", אך בינתיים החברה המתחרה היא זו שמציגה שירות פעיל ומאושר.
