ג'ילי סטאריי טורבו בנזין. שונה לחלוטין מהג'ילי סטאריי פלאג אין שיגיע לישראל. צילום יואב פולס
ג'ילי סטאריי טורבו בנזין. שונה לחלוטין מהג'ילי סטאריי פלאג אין שיגיע לישראל. צילום יואב פולס

ג'ילי סטאריי בנזין- מבחן לרכב שלא יגיע לשוק המקומי

הג'ילי סטאריי בגירסת טורבו בנזין הוא דגם שונה לחלוטין מהסטאריי פלאג אין הייבריד שיגיע בקרוב לישראל. 

הסטאריי טורבו בנזין משווק באירופה, אין בשלב זה כוונה לייבאו לישראל, ואין באמת מה להצטער על כך, על אף היותו רכב טוב. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה ג'ילי Starray 1.5 turbo

על הג'ילי סטאריי (Starray) כבר כתבתי בעבר, בהתייחס לדגם הפלאג אין הייבריד הראשון ישירות תחת מותג ג'ילי בישראל. טיול נהיגה לאלבניה הביא אותנו לסוכנות סיקסט לקבל מפתחות של ג'ילי סטאריי. מה רבה היתה ההפתעה שהעיצוב הוא לא מה שאני ראיתי ופרסמתי, וגם ההנעה שונה עם מנוע טורבו בנזין ולא פלאג אין. בירור קצר העלה כי אכן יש שני דגמים העונים לשם סטאריי והדגם שיגיע לישראל עוד השנה הוא אכן מה שכבר פרסמנו כאן בביזפורטל, ואילו הדגם אותו קיבלתי באלבניה הוא דגם שלא מיועד להגיע לישראל, ולכן את כל המבחן הזה יש לקרוא בקונטקסט של רכב שככל הנראה לא ישווק בישראל.

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר – C-SUV
מימדים (מטר)            אורך 4.67 /רוחב 1.90 /גובה 1.705 /בסיס גלגלים 2.77
מספר מושבים                חמישה
הנעה ותיבת הילוכים            טורבו בנזין, תיבת הילוכים DCT רובוטי כפול מצמדים, שבעה הילוכים
הספק ומומנט            181 כ"ס, 29.6 קג"מ
נפח מיכל דלק                54 ליטר
צריכת דלק            14.7 ק"מ לליטר, תקן יצרן
בטיחות                אין ציון בטיחות. לא מצאנו מבחני ריסוק.
מחיר                    אין בשלב זה כוונה לייבא את הרכב


אז הג'ילי סטאריי האלבני הוא קרוסאובר גדול שהדבר הראשון שאתה חושב כשאתה ניגש לרכב הוא 'איזה קאדילק זה?' עד כדי כך החזית מעוצבת ומזכירה את מותג הפרימיום האמריקאי. יחידות לד אופקיות ואנכיות , גריל טרפזי גדול ושחור, וכונס אוויר תחתון גדול. המשך הרכב עם קווים זוויתיים, חיפויי בתי גלגלים משולבים בצבע המרכב יחד עם צביעה שחורה, אבל לא מוגזמת וללא 'ניפוחים' מוגזמים. מאחור ספויילר גדול בחלק העליון של הדלת החמישית, המסתיר בתוכו מגב אחורי, ויחידות תאורה נאות בצורת חץ אנכי, ופס לד לרוחב כל המרכב. התוצאה הסופית נאה מאוד לטעמי. הסטאריי האלבני שלנו נראה נהדר.

פנים הרכב מודרני עם הגה גדול, קטום בחלקו התחתון, צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10.25 עם מבחר תצוגות אבל התחושה שלי היתה שחסרה מחשבה אמיתית מה צריך להציג על לוח המחוונים. במרכז הדשבורד מולטימדיה בגודל ''13.2 עם קישוריות לאפל קארפליי אבל לא לאנדרואיד אוטו. לטובת אנדרואיד נדרשת הורדת אפליקצייה ייעודית שברגע שניסיתי להוריד אותה הטלפון התריע מיד על ממשק חשוד, כך שאת כל ה 1000 ק"מ פלוס עשינו עם ניווט בסלולרי שהוצמד לשמשה עם מתקן ייעודי.

תפעול המיזוג מבוצע לצערי מהמסך המרכזי, כאשר גם בתצוגת הבית יש סרגל תחתון לטובת תפעול בסיסי של המיזוג, ואילו תפעול מורכב יותר מחייב פתיחת ממשק המיזוג עצמו במסך. תפעול פתחי המיזוג נעשה ידנית וטוב שכך.


ג'ילי סטאריי טורבו בנזין - סביבת נהג מודרנית. צילום יואב פולס

בין הנהג לנוסע קונסולה מרכזית רחבה עם מוט הילוכים, מתג ל P, מקום לשתי כוסות, ומשטח טעינה אלחוטי. מושב הנהג חשמלי עם כיוונונים מקובלים, אם כי לטעמי היה צריך עם אפשרות להגבהה נוספת, שכן גם הכיוון הגבוה ביותר של המושב עדיין יהיה מעט נמוך מדי לנהגים מאותגרי גובה, שלא לומר נהגות.

מאחור המושב נוח והמקום מרווח מאוד הודות לבסיס גלגלים של 2.777 מטר. האורך הכולל של הסטאריי 4.67 מטר, הרוחב 1.9 מטר והגובה 1.705 מטר. מבחינת קטגוריה הסטאריי האלבני שלנו הוא בקצה העליון של C-SUV . נפח תא המטען 650 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה מתקבל נפח העמסה מסחרי למדי של 1610 ליטר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ג'ילי ציידו את הסטאריי האלבני במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 181 כ"ס ומומנט של 29.6 קג"מ. תיבת ההילוכים רובוטת דו מצמדית בעלת שבעה הילוכים, ושלושה מצבי נהיגה – אקו, נורמל וספורט. הסטאריי נועל צמיגים מתוצרת סין אליהם אגיע בהמשך במידה 235/55 וחישוק ''18.


ג'ילי סטאריי טורבו בנזין. צילום יואב פולס

הסטאריי האלבני שלנו הוא טורבו בנזין בלבד, לא היברידי קל, לא היברידי ולא פלאג אין. רק מנוע טורבו בנזין.

עם תחילת הנסיעה הג'ילי מפתיע עם נוחות טובה והתנהגות צפויה למדי. בכבישים המהירים הוא מפתח מהירות גבוהה בקלות וגם שומר עליה ללא מאמץ. על פי דיווחים בתקשורת הזה נצפו כמה סטאריי אלבנים במהירות העולה על 170 קמ"ש. אבל אלבניה היא בעיקר סיבובים וכבישים הרריים ושם הסטאריי מרגיש קצת כמו לוויתן במדבר. הצמיגים לא מצליחים לשמור על הסטאריי בסיבובים מהירים. ביציאה מהירה מפניות הגלגל הפנימי הקדמי מאבד אחיזה בכל לחיצה, תופעה שארעה שוב, ושוב ושוב. ואז אתה נזכר שאתה נוהג בקרוסאובר גדול בכבישים בהם אתה צריך אלנטרה N או אוקטביה RS.

אם נתייחס לסטאריי כמו שבאמת צריך כקרוסאובר משפחתי מרווח, הרי שאת זה הוא עושה היטב.

בהיבטי בטיחות הסטאריי מצויד בסט מערכות אקטיביות אותן אנחנו מכירים, כמו בלימה אוטומטית תיקון סטייה מנתיב, ניטור נהג ועוד. לא מצאתי תיעוד למבחן ריסוק לסטאריי הזה.


ג'ילי סטאריי טורבו בנזין. צילום יואב פולס

לאורך כמעט 1100 ק"מ, לא היה אפילו ק"מ אחד בו הסטאריי האלבני שלנו לא היה או עם דוושת תאוצה לחוצה עד הסוף או דוושת ברקס לחוצה עד הסוף, עם נהיגה מאוד מאוד אגרסיבית. שני תדלוקים מלאים הניבו צריכה של כ 9.8 ק"מ לליטר. עם זאת, חשוב לומר, מתווה הנהיגה הוא כזה שאין מצב בו הלקוח הטיפוסי של סטאריי שכזו ינהג ברכב בצורה הזו. רשמית בג'ילי משחררים שני נתוני צריכת דלק, האחת לפי תקן NEDC המאוד ליברלי ובהתאם הסטאריי צורך 15.8 ק"מ לליטר. תקן WLTC מציג צריכה של 14.7 ק"מ לליטר. בפועל אני משער כי נהג נורמטיבי יקבל מהסטאריי בסביבות 13 - 14 ק"מ לליטר בחיים האמיתיים.

בסופם של כ 1100 ק"מ מאתגרים עם הסטאריי האלבני שלנו, אני סבור שמדובר בקרוסאובר משפחתי מוצלח למדי, אם אכן משתמשים בו כקרוסאובר משפחתי. הוא מרווח מאוד, נעים ושקט לנסיעה, תא מטען גדול ושימושי ולחובתו צמיגים נחותים וצריכת דלק גבוהה יחסית למקובל היום בענף הקרוסאוברים.

אין לי כאמור מידע שרכב זה יגיע לישראל. אני לא רואה שום סיבה עניינית או יתרון תחרותי של הסטאריי האלבני שלנו בשוק הישראלי, שיגרום ליבואן ג'ילי בישראל לעשות מאמץ ולייבא אותו. 


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.