אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר | (1)

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב רואה בנהגים שותפים מרכזיים להצלחת מערך התחבורה הציבורית. אנו פועלים במספר מישורים במקביל, ובהם שיפור התשתיות והקמת תחנות חדשות המהוות 'האבים' תחבורתיים משוכללים המחברים בין מגוון אמצעי תחבורה, שדרוג צי האוטובוסים והאצת המעבר להנעה חשמלית - ולצד כל אלה, לחיזוק ההון האנושי. באמצעות המתווה החדש ובתוספת הצעדים הרבים שביצענו בשנים האחרונות, נבטיח את המשך הצמיחה של התחבורה הציבורית ואת שיפור השירות לנוסעים בכל רחבי הארץ". 

ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, עידן מועלם: "נהגי האוטובוס הם עמוד השדרה של הענף. המחסור הקיים בנהגים מאתגר את היכולת להרחיב את השירותים ולשפר את התדירות. המתווה החדש נותן למפעילים כלים כלכליים שיסייעו בהכשרה, העסקה והתמדה של נהגים חדשים - כדי שנוכל להעניק לנוסעים שירות טוב, יציב ונגיש יותר."

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 23/10/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    יהודי שלא עשה צבא. מתנקמים ולא נותנים רשיון.מוסלמי מקבל הטבות להפוך לנהג
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מתי כספי
צילום: גלעד אבידן

למה אחד המוזיקאים הגדולים בישראל צריך תרומות?

בני משפחתו של מתי כספי חשפו באחרונה את מצבו הבריאותי הקשה ואת הקשיים הכלכליים הנלווים. לדברי בתו, התמלוגים שמתקבלים כיום על השמעות שיריו לא מתקרבים לכיסוי ההוצאות הבסיסיות. יוצרים בעלי רפרטואר עשיר כמו כספי, שיצירותיהם מושמעות דרך קבע, עשויים להרוויח מאקו"ם סכום מוערך שנע בין 5,000 ל-15,000 שקל לחודש בלבד - העם נרתם וגם החברים, וכמה הרוויח כספי לאורך הקריירה שלו? 

עוזי גרסטמן |

הוא חתום על מאות לחנים אהובים, בהם "ברית עולם", "איך זה שכוכב", "עוד תראי את הדרך", "לא ידעתי שתלכי ממני" ועוד עשרות שירים שנהפכו לחלק בלתי נפרד מהפס הקול הישראלי. אבל בגיל 75, כשהוא סובל ממחלה קשה ומרותק לכסא גלגלים, מתברר שמתי כספי - מהיוצרים המוזיקליים החשובים שידעה המדינה - לא יכול לממן את מחייתו וטיפוליו רק מהתמלוגים על שיריו.

בני משפחתו של כספי חשפו באחרונה את מצבו הבריאותי הקשה ואת הקשיים הכלכליים הנלווים אליו. לדברי בתו, שירלי כספי, הוא נאלץ להתמודד עם טיפולים רפואיים יקרים, שיקום נרחב, ירידה קשה ביכולת התנועה, ובעיקר עם הפער הבלתי נתפש בין ההכרה הציבורית ביצירתו לבין התמורה הכספית שהוא מקבל. לדבריה, התמלוגים שמתקבלים כיום על השמעות שיריו לא מתקרבים אפילו לכיסוי ההוצאות הבסיסיות של אדם במצבו. ההערכה של המשפחה היא שהתמלוגים מסתכמים כיום בכמה אלפי שקלים בלבד לחודש.

מקום לדאגה

המצב הזה נראה מפתיע בהתחשב בכך שכספי הוא מהאמנים בעלי הזכויות המשמעותיות ביותר בישראל. היצירות שלו מנוגנות שוב ושוב בתחנות רדיו, טלוויזיה, הופעות, פסטיבלים, פרסומות ואף בקמפיינים פוליטיים, חלקם, כפי שמתברר, נעשו ללא רשות.

במהלך השנים ניהל כספי כמה תביעות משפטיות על הפרות זכויות יוצרים, שחלקן הסתיימו בפיצויים מרשימים. באפריל 2020 לדוגמה, פסק בית המשפט כי מפלגה שהתמודדה בבחירות באילת השתמשה בלחן של כספי לשיר הקמפיין שלה, ללא רשותו ובניגוד לחוק. בית המשפט קבע כי מדובר בהפרת זכויות יוצרים חמורה וחייב את המעורבים לשלם פיצוי בסכום כולל של 110 אלף שקל: 30 אלף למועמד עצמו, 40 אלף למנהל הקמפיין ו-40 אלף למפיק. כעבור כמה חודשים, ביולי 2020, פסק בית המשפט המחוזי פיצוי נוסף בסכום כולל של 170 אלף שקל בעקבות שימוש נוסף שנעשה בשיריו בקמפיין פוליטי אחר - גם הוא ללא רשותו של היוצר. במקרה זה, השימוש בוצע במשך תקופה ממושכת וללא מתן קרדיט, מה שהוביל את בית המשפט לקבוע פיצוי מקסימלי כמעט לפי החוק.

מקרה נוסף התרחש בפברואר 2022, אז זכה כספי בפיצוי בסכום כולל של 130 אלף שקל בעקבות תביעה שהגיש נגד מי שהשתמשו ביצירותיו בניגוד לחוק. הפיצוי כלל 90 אלף שקל בגין הפרת זכויות יוצרים - 45 אלף לכל הפרה - ועוד 40 אלף שקל בגין פגיעה בזכותו המוסרית, כלומר זכותו להיות מזוהה עם יצירתו. למרות ההצלחה בתביעות אלה, מדובר בפיצויים חד-פעמיים שאינם מצטברים למשכורת קבועה או לתמיכה כלכלית שוטפת.