אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר | (13)

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב רואה בנהגים שותפים מרכזיים להצלחת מערך התחבורה הציבורית. אנו פועלים במספר מישורים במקביל, ובהם שיפור התשתיות והקמת תחנות חדשות המהוות 'האבים' תחבורתיים משוכללים המחברים בין מגוון אמצעי תחבורה, שדרוג צי האוטובוסים והאצת המעבר להנעה חשמלית - ולצד כל אלה, לחיזוק ההון האנושי. באמצעות המתווה החדש ובתוספת הצעדים הרבים שביצענו בשנים האחרונות, נבטיח את המשך הצמיחה של התחבורה הציבורית ואת שיפור השירות לנוסעים בכל רחבי הארץ". 

ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, עידן מועלם: "נהגי האוטובוס הם עמוד השדרה של הענף. המחסור הקיים בנהגים מאתגר את היכולת להרחיב את השירותים ולשפר את התדירות. המתווה החדש נותן למפעילים כלים כלכליים שיסייעו בהכשרה, העסקה והתמדה של נהגים חדשים - כדי שנוכל להעניק לנוסעים שירות טוב, יציב ונגיש יותר."

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    Snake 30/10/2025 13:29
    הגב לתגובה זו
    הנציגים בהסתדרות שמיצגים את הנהגים הם אלו שדופקים את הנהגים ועושים יד אחת עם החברות חשוב לעזוב את ההסתדרות והוועדים שייצגו את הנהגים ללא משתפי הפעולה ההסתדרות
  • 12.
    אנונימי 29/10/2025 04:51
    הגב לתגובה זו
    עד שתפקיד נהג אוטובוס לא יוכר כמקצוע הכל שטויות. !! ניצול ציני של תמימות הנהגים...
  • 11.
    אנואלכסנדרנימי 25/10/2025 21:27
    הגב לתגובה זו
    שקרים וצביעות אל תאמינו לה
  • 10.
    אבי 24/10/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    נהגים מקצועים בענף כבר שנים חושבים להחליף מקצוע.משכורת עלובה אין תנאים פשוטים כמו שרותים בתחנות קצה.ואם יש תחנות קצה לא נקי אין אחזקה מתחת לכל ביקורת.לדאוג לנהגים לארוחות מסובסדות בתחנות קצה.נהג רעב נהג עצבני
  • 9.
    עומר בן יעקב 23/10/2025 21:49
    הגב לתגובה זו
    לא מבינה מה זה תחצלא מבינה מה תפקידו של הנהגאין הכרה במקצועאין הגנה על הנהגיםבמקום להשקיע ולשפר את מעמד הנהגים הוותיקים משקיעה בנהגים חדשים שיעזבו את הענף אחרי שנתיים.....בושה
  • 8.
    מני 23/10/2025 20:32
    הגב לתגובה זו
    מי שעינייו בראשו שלא יתקרב לעבודה תעבדו בסופר תקבלו יותר כסף יותר תנאים פחות סכנות
  • 7.
    מוטי ברנס 23/10/2025 19:25
    הגב לתגובה זו
    כל המנהלים הבכירים במשרד התחבורע לא ראויים לתפקידם וחייבים לפטר אותם לאלתרומירי רגב אלופה ביחסי ציבור אבל אפס בעשיה ובניהול
  • 6.
    עובד 23/10/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    חסרים נהגים רבים וזה אותו משרד התחבורה
  • 5.
    ערן 23/10/2025 18:25
    הגב לתגובה זו
    הם בטח חושבים שכולנו מטומטמים. יש כאלה שלא.... כל כך הרבה כסף על פייק קמפיין שאין מאחוריו כלום.... כמה פעמים שמענו על שיפור תנאים שיפור מעמד הנהג הכל רוח וצלצולים ואני מתערב שמה שהיה הוא שיהיה. רוצים שיגיעו נהגים איכותיים תשלמו לעזאזל! מי שמנסה בתים מרוויחה יותר מנהגת אוטובוס!
  • 4.
    אנונימי 23/10/2025 17:17
    הגב לתגובה זו
    השרה טסה לארהב בטענה שהיא נוסעת עם צוות מקצועי לעשות תיאום בין רישיונות הנהיגה הישראלי לרישיונות האמריקאים. ומה הם עשו פרסמו איפה שהו
  • 3.
    אנונימי 23/10/2025 15:58
    הגב לתגובה זו
    אין חתחת חדש לשמש. הבעייה היא תרבות העבודה. נהג נמצא תמיד בכוננות עבודה. עם מלא קומבינות בשעות העבודה. כך שהנהג אין לו חיים משלו ולא יכול לקיים כך.בנוסף יש אוטובוסים חלקם בעייתיים
  • 2.
    אנונימי 23/10/2025 13:25
    הגב לתגובה זו
    רוב הנהגים עוזבים אחרי תקופת קצרה כי הם מגלים כמה חסר השקעה יש בתחבורה הציבורים. ובעגלותמשעדיין נוסעות .
  • 1.
    אנונימי 23/10/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    יהודי שלא עשה צבא. מתנקמים ולא נותנים רשיון.מוסלמי מקבל הטבות להפוך לנהג
חיילים סייבר 8200
צילום: דובר צהל

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת

השוק גואה, האפליקציות זמינות - ומחנות צה"ל הופכים לזירות של  מסחר ואמביציה; גם החיילים שחוזרים מהקרב משקיעים-מהמרים בשווקים; בינתיים כולם מרוויחים
ענת גלעד |
נושאים בכתבה חיילים בורסה

יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.

במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן. 

בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי. 

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".

 חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם

הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.