רות פורת, נשיאת אלפאבית קרדיט: chat gpt
רות פורת, נשיאת אלפאבית קרדיט: chat gpt

איך נשיאת גוגל בוחנת עובדים ומה הכי חשוב שיהיה לעובד?

רות פורת - שם של ישראלית, אבל היא לא. היא יהודייה שעומדת בראש אלפבית הענקית ששולטת בגוגל, היא אחראית על רכבים אוטונומיים, רחפנים ועשרות פרויקטים והיא פיתחה את "מבחן קווארק" שלפיו  נקבע אם אתם מתאימים לעבודה או לא - והמבחן הזה תופס תאוצה במקומות רבים, תתכוננו

הדס ברטל |

אם בראיון העבודה הבא שלכם תתבקשו לתאר את הערך שאתם מביאים אתכם לעבודה ב-30 שניות, תדעו שהבוס מעביר אתכם את מבחן הקווארק של רות פורת. אז מי זו רות פורת, מה זה המבחן הזה ומדוע הוא קובע אם אדם מתאים לעבודה? בואו נצלול לתשובות.

רות פורת, נשיאת אלפבית, החברה האם של גוגל, ידועה בעולם לא רק בזכות היותה אחת מהנשים החזקות בעולם העסקי, אלא גם בזכות שיטה שפיתחה לבחירת מועמדים לעבודה בחברה. היא מיישמת את מה שהיא מכנה "מבחן הקווארק", מבחן שנועד להביא את האנשים שהכי מתאימים לעבודה באלפבית, לטעמה. לפי המבחן של פורת, שמונתה לתפקידה ביולי 2023 ,אם אדם לא מסוגל לתאר את הערך שהוא מביא בפחות מ-30 שניות, כנראה שאינו מבין מספיק את המהות של עבודתו.

פורת, בריטית-אמריקאית ממוצא יהודי, הגיעה לתפקידה לאחר שהייתה מנהלת חטיבת בנקאות השקעות במורגן סטנלי וכיום במקביל לתפקידה כנשיאת אלפאבית היא משמשת גם כסמנכ"לית הכספים של החברה הבת, גוגל. פורת מדגישה כי היא אינה מחפשת עובדים שמבצעים רק מטלות, מה שהיא מכנה "מעבדים" בלבד. היא רוצה אנשים שיכולים לחשוב, לאתגר, לשאול שאלות ולהעלות רעיונות מעבר לתפקיד הקיים. מבחינתה, האנשים שמתקבלים אצל אלפאבית הם כאלה שמבינים את ההקשר הרחב של מה שהם עושים, מכירים את הנתונים שעל שולחן ההנהלה, יודעים לרדת לפרטים ובמקביל לצאת לשאלת ה-“למה” של הפרויקט.

ראיון עבודה קרדיט: chat gpt
ראיון עבודה - קרדיט: chat gpt


איך היא בוחרת אותם? שלב אחר שלב

1 # הגדרת ערך במהירות: פורת משתמשת במבחן הזה כדי להבין אם האדם מולה באמת שולט בחומר ולא רק מציג מצגת יפה. משפט קצר וברור מצד המועמד נותן לה אינדיקציה אם הוא מסוגל למפות בעיה ולזקק את תרומתו במהירות, כולל יכולת להתבטא בצורה ישירה בלי עודף מלל.

2 # התמקדות בנתונים ובניתוח:  בראיון היא בוחנת אם המועמד יודע לפרש מספרים, להבין הקשר רחב ולהראות חשיבה מערכתית. במילים אחרות, נראה שפורת רוצה לראות אדם שיודע לקחת נתונים גולמיים ולהפוך אותם לתובנה שמסייעת לקבלת החלטות, גם כשאין לו את כל המידע הזמין.

3 # יישום אצל הצוות וההנהלה: פורת מצפה לראות אנשים שלא מהססים להעלות רעיון אפילו אם הוא נראה זעיר ובתחילת הדרך. בד בבד היא בוחנת אם המועמד מסוגל להשתלב בסביבה שבה כל עובד משמש חלק משרשרת ידע גדולה, כלומר מביא עצמאות אבל גם מבין את עבודת הצוות.

קיראו עוד ב"קריירה"

4 # חיבור בין חופש לחשבון: השיטה שלה מדגישה גמישות מחשבתית לצד משמעת פיננסית ותיעדוף ברור. עם זאת, היא מחפשת מועמדים שמבינים כי חדשנות אינה פוטרת מאחריות ולכן צריכים להראות יכולת לקדם רעיון ועדיין לשמור על ביקורת עצמית ולכאורה גם על גבולות ברורים של סיכון.

 

אם כי השיטה של פורת נראית מבטיחה, היא נתקלת באתגרים: לא כל מוסד גיוס, מנהל או מראיין יכול לתת דגש עמוק כל כך על האינדיבידואל כי זה דורש משאבים, מה גם שלא כל מועמד מסוגל לעבור את מבחן הקווארק בלי הכנה. מעבר לכך, מדובר בתרבות ארגונית שדורשת מהעובדים הרבה מעבר למה שמקובל: חשיבה, לקיחת יוזמה, ואתגר מתמיד.

מבחן “הקווארק” שמגדירה רות פורת משקפת מעבר מגיוס על-פי כישורים סטנדרטיים לגיוס על-פי חשיבה והבנה עמוקה של “מה אני מביא". זה מבחן שמחפש עובדים שיכולים גם להיכנס לפרטים וגם לראות את התמונה הגדולה מלמעלה, עובדים שמבינים למה הם קיימים, לא רק מה המשימות היומיומיות שלהם. בכך, היא מחדדת את הקשר בין חדשנות, תרבות ארגונית, וניהול אנשים בעידן משתנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עובד עם AI קרדיט: גרוקעובד עם AI קרדיט: גרוק

איך להפוך את ה-Chat GPT לכלי חכם באמת? מדריך

מדריך: איך אפשר להפוך את הבינה המלאכותית לכלי עבודה יעיל, ממוקד ואישי יותר ואיך המתחרות של ה-Chat GPT עומדות מולו?


הדס ברטל |

כולנו כבר התחלנו לעבוד באופן כלשהו עם ה-AI, בין אם שהשתמשנו בו בעבודה, השתעשענו איתו ועם היכולות שלו בשעות הפנאי או שהפכנו אותו לחלק קבוע בשגרת היומיום שלנו למטרות שונות. הכלי הפופולרי ביותר הוא כמובן ה-ChatGPT שבשנה אחת הפך לאחד הכלים הנפוצים בעולם העבודה והאקדמיה, אבל רבים מהמשתמשים עדיין מנצלים רק חלק קטן מהפוטנציאל שלו. במצבו הבסיסי, הכלי אמנם מספק תשובות מדויקות למדי, אך הוא מגיב לפי ההקשר של כל שאלה ולא לפי האדם שמולו. כלומר, הוא לא באמת "מכיר" את המשתמש אלא מגיב לפי ניחוש ורוב הזמן מנסה לרצות את המשתמש במקום לתת תשובות אובייקטיביות. אז איך אפשר לשנות זאת? 

1 # התאמה אישית

יש להשתמש בתוכנת ההתאמה האישית (Custom Instructions) המאפשרת לבנות שפה קבועה בין המשתמש לבין ה-AI. היא מאפשרת להורות ל-ChatGPT מה הוא צריך לדעת עליכם ואיך לענות לכם. בין אם בניסוחים תמציתיים, או בניתוחים כלכליים ארוכים, ואם בשפה פורמלית או בשפה חופשית. למעשה צריך להגדיר איך מתנהל השיח עם ה-AI, מה שיכול לייתר את הצורך להסביר בכל פעם מחדש את סגנון התשובות שאנחנו רוצים ממנו.

כך למשל, אנליסט פיננסי יכול להורות לכלי להשיב רק במבנה של טבלת נתונים והשוואות, בעוד עיתונאי יכול לבקש ניסוחים דומים לאלה של כלי תקשורת כלכליים. או למשל מי שעוסק במחקר או הוראה יכול לבקש ש-ChatGPT ישאל שאלות מנחות במקום לתת תשובות מלאות, כדי לעודד חשיבה עצמאית.

חשוב לזכור שגם כאשר הכלי פועל תחת הנחיות מותאמות, הוא לא תמיד שומר על אחידות מוחלטת. לעיתים הוא "גולש" לסגנון אחר או מתעלם מהעדפה שהוגדרה. הסיבה היא שמדובר במערכת דינמית הלומדת תוך כדי שימוש. לכן מומלץ לתקן אותה בזמן אמת, להזכיר את ההנחיות ולחדד את הגבולות. במילים אחרות, ההתאמה האישית אינה פעולה חד פעמית, אלא תהליך מתמשך של fine-tuning בין המשתמש למכונה.

2 # פרטיות

אחת הסוגיות שמעסיקות כיום את המשתמשים, ובעיקר ארגונים, תאגידים וחברות, היא עד כמה ניתן לשלוט במידע. ChatGPT מאפשר לנו לבחור אם לשתף את השיחות לצורך שיפור המודל או להשבית לחלוטין את האפשרות הזאת. משתמשים ארגוניים, כמו לקוחות של ChatGPT Team או Enterprise, נהנים כברירת מחדל ממדיניות פרטיות מחמירה יותר כאשר השיחות שלהם אינן משמשות לאימון המערכת.