פורד רכב
צילום: Istock

פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון

המהלך מוסיף לסוכנויות הרכב ערוץ מכירה חדש ומציב תחרות שקטה לפלטפורמות המסחר המשומשות, בזמן שהשוק בוחן אם מודל הקנייה בלחיצה יתפוס גם בענף הרכב

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה פורד אמזון


שוק הרכב בארצות הברית מקבל טוויסט חדש. פורד Ford Motor Co -3.22%  בוחרת להופיע על מדף דיגיטלי שאף יצרנית רכב גדולה לא השתמשה בו עד לפני שנה: אמזוןAmazon.com Inc. . לא אתר רכב, לא פלטפורמה ייעודית, אלא אותו מקום שבו אנשים קונים כבלים לטלפון וחומרי ניקוי. עכשיו גם מכונית משומשת. פורד מצטרפת ליונדאי, שהייתה הראשונה לבדוק את הפורמט. אבל בעוד יונדאי מוכרת רכבים חדשים, פורד מתחילה דווקא מהמגרש שבו התחרות מתחזקת: שוק היד השנייה. המטרה שלה פשוטה. להגיע ללקוח במקום שהוא כבר נמצא בו בלי לנסות להמציא עוד אתר מכירות.


בשלב הראשוני, רק כמה סוכנויות בלוס אנג'לס, סיאטל ודאלאס מצטרפות למהלך. פורד אומרת שכשלוש מאות סוכנים כבר ביקשו להצטרף. אם לקוח יכול היום לקנות מקרר בלחיצה, למה שלא יבדוק גם מכונית משומשת?

המודל של פורד לא מבטל את הסוכנויות. להפך. הן נשארות חלק מהתהליך, כי הרכב נמסר שם, והבדיקות נעשות שם. פורד רק מוסיפה עוד דלת כניסה. מבחינת הלקוח, אין מיקוח ואין הפתעות. מחיר אחד. תנאים ברורים. זה מתאים בדיוק ללחץ הכלכלי שמוביל יותר אמריקאים לבחור ברכב יד שנייה במקום חדש. מחירי הרכב בארצות הברית כבר שנים בדרך למעלה. רכב חדש עולה מעל חמישים אלף דולר בממוצע. גם רכב בן שלוש שנים עולה יותר משלושים אלף דולר. כשהפער בין חדש למשומש ממשיך לצמוח, הפלטפורמות שמוכרות רכב יד שנייה נהנות מהביקוש.


זו הסיבה שחברות כמו קארוונה וקארמקס מסתכלות מקרוב על אמזון. אף אחת מהן לא רוצה שמישהו ישתלט על התנועה שנכנסת לאתרים שלהן. כרגע הן לא מראות דאגה גדולה, אבל התחרות מול ענקית כמו אמזון כמעט תמיד מגיעה בהפתעה.


מהלך שמטשטש את הגבול בין יצרן, סוכן וקמעונאי


פורד יודעת לייצר תנועה לאקוסיסטם שלה. אם לקוח קונה רכב דרכה, הסיכוי שיחזור לטיפולים, טרייד אין ולהחלפה עתידית גדל. זה אינטרס ברור, ובדיוק מה שהחברות שלמדו מיונדאי וטסלה מנסות לפתח: קשר ישיר מול הלקוח בלי לאבד את היתרונות של סוכנויות עצמאיות. אמזון מצידה מציעה יותר נוחות ופחות כאב ראש. הלקוח רואה היסטוריית טיפולים, מצב הרכב ובדיקות עוד לפני שנכנס לסוכנות. מי שלא אוהב שיחות מכירה או מיקוחים מקבל תהליך נקי ופשוט. זה סוג השינוי שהופך ענף איטי כמו רכב להרבה יותר דומה לשאר המסחר הדיגיטלי.

השאלה הגדולה היא לא אם זה יעבוד עכשיו, אלא איך זה ייראה כשהרכישות יגדלו. אם פורד תראה הצלחה, ברור שהיא תרחיב את ההיצע. ומשם, לא קשה לדמיין שגם רכבים חדשים יופיעו באמזון. זה מהלך שמטשטש את הגבול בין יצרן, סוכן וקמעונאי.

המשקיעים בינתיים לא מתרגשים. מניית פורד ירדה מעט אחרי ההודעה. מניית אמזון גם. חברות הפלטפורמה עצמן נעו לכיוונים שונים בלי דפוס ברור. נראה שהשוק עדיין לא בטוח אם מדובר בסכנה מיידית או בניסוי צדדי שלא ישנה הרבה. אבל משהו מהותי כן משתנה. ענף הרכב, שהיה אחד האחרונים לשמור על תהליך מכירה מסורתי, מתחיל להיפתח למודלים חדשים. לא מהפכה גדולה, אלא פער שנפתח. ובדרך כלל, כשאמזון נכנסת לענף, הפער הזה רק הולך ומתרחב.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 17/11/2025 21:13
    הגב לתגובה זו
    השוק מוצף אבל זה לא מתבטא במחיר ...
מחשוב קוונטימחשוב קוונטי

400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי

המשקיעים מהמרים על עתיד קוונטי פורץ דרך, למרות הכנסות זניחות, הפסדים מתמשכים וסימני אזהרה שמרמזים על בועה מתעצמת בשוק המחשוב הקוונטי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

חברת Quantum Computing Quantum Computing 7.66%  דיווחה על הכנסות זעומות של פחות מ-400 אלף דולר, אבל המשקיעים בוול סטריט כבר רואים את המהפכה הבאה. בפועל, זה מייצר תחושה עמוקה של בועה. זהנשמע כמו בדיחה של וול סטריט: חברה מדווחת על הכנסות רבעוניות זניחות והמניה שלה מזנקת ב-16% בבורסה. אבל זו המציאות של שוק המחשוב הקוונטי כיום.

חברת Quantum Computing הצליחה להלהיב את המשקיעים כשדיווחה במקביל למכירות על ההזמנה המסחרית הראשונה שלה מאחד מחמשת הבנקים הגדולים בארה"ב עבור פתרונות אבטחה קוונטיים. מה שעוד יותר מעניין: החברה דיווחה על רווח נקי של 2.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 5.7 מיליון דולר אשתקד. אבל - הרווח נבע בעיקר מרווח חשבונאי של 9.2 מיליון דולר ממכשירים נגזרים, לא מפעילות עסקית אמיתית. הוצאות התפעול של החברה זינקו ל-10.5 מיליון דולר מ-5.4 מיליון דולר, כשהחברה מסבירה שמדובר ב"השקעות במחקר ופיתוח לצמיחה ארוכת טווח".

הפרדוקס הקוונטי: אף חברה לא רווחית, כולם מתלהבים

העובדה המדהימה היא שאף אחת מחברות המחשוב הקוונטי הציבוריות - לא Quantum Computing, לא Rigetti Computing, לא D-Wave Quantum ולא IonQ - מרוויחה. רובן אפילו לא מתקרבות לרווחיות, רובן גם מכניסות סכומים זניחים. ובכל זאת, המניות שלהן נסחרות בשווי של מיליארדי דולרים רבים קוואנטם שהיא "הזולה" מכולן נסחרת ב-2 מיליארד דולר. 

המשקיעים לא מסתכלים על ההווה אלא על העתיד. בעולם שבו נתונים הם הנכס החשוב ביותר, מחשוב קוונטי צץ ככוח שמשנה את כללי המשחק. הטכנולוגיה הזו, המבוססת על עקרונות הפיזיקה הקוונטית, מבטיחה חישובים מהירים פי מיליונים בהשוואה למחשבים הקלאסיים. זה אומר שרתים קטנים ומהירים לאחסון הנתונים וזה רק חלק קטן מהיתרונות הענקיים. 

חברות ענק כמו IBM, גוגל ואמזון משקיעות מיליארדים בפיתוח הטכנולוגיה, בעוד סטארטאפים מתחילים לנגוס בשוק.


הבסיס למחשוב קוונטי נעוץ בקיוביטים, יחידות מידע שיכולות להיות במצב 0 ו-1 בו זמנית, תופעה הנקראת סופרפוזיציה. בניגוד לביטים הרגילים, קיוביטים מאפשרים אלגוריתמים מקביליים שפותרים בעיות מורכבות תוך שניות. דוגמה בולטת: בעיית הנסיעה המסחרית (TSP), שמחשב רגיל ייקח לו שנים לפתור, נפתרת בקלות על ידי מחשב קוונטי. IBM כבר השיקה את Quantum System One, מערכתמסחרית ראשונה, והיא זמינה לעסקים דרך הענן. גוגל, מצדה, הכריזה לפני מספר שנים על "עליונות קוונטית"  חישוב שלוקח אלפי שעות במחשב על, לקח דקות במחשב קוונטי.


נייס
צילום: לינקדאין

נייס נופלת ב-9% - צופה ירידה ברווחיות

החברה מעריכה שהרווחיות שלה תישחק בשנים הקרובות בגלל האצה בהשקעות בתחום ה-AI, אך צופה הכפלה של ההכנסות מפעילות ה-AI

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נייס

נייס נייס -2.23%  מעריכה שהרווחיות שלה תישחק בשנים הקרובות בגלל האצה בהשקעות בתחום ה-AI. החברה צופה שב-2028 שיעור הרווח התפעולי ירד לכ-27% ושיעור תזרים המזומנים החופשי יעמוד על 20 עד 21%. אלו נתונים נמוכים משמעותית מהציפיות הקודמות שעמדו על 30% רווח תפעולי ו-23% תזרים חופשי.

מנגד, נייס מעריכה שההכנסות מפעילות ה-AI שלה יוכפלו ויגיעו למיליארד דולר עד 2028. החברה מעדיפה כעת להגדיל נתח שוק גם במחיר של שחיקת רווחיות בטווח הקצר.


החברה צופה שב־2025 ההכנסות יגדלו ב־7% עד 8%, כאשר תחום הענן יוביל את הצמיחה עם עלייה של 12% עד 13%. לפי התחזית, 2025 תהיה גם שנה של שיא ברווחיות, עם שיעור רווח תפעולי של 31% ותזרים מזומנים חופשי של 19% עד 20%. אבל ב־2026 מצפה לחברה ירידה ברווחיות, כאשר הרווח התפעולי צפוי לרדת ל־25% עד 26% למרות צמיחה נוספת בענן. נייס מעריכה שהירידה זמנית, וב־2028 הרווחיות תחזור לעלות בעזרת המשך התרחבות הענן.


ב־2028, לפי התחזיות, נייס מצפה לצמיחה כוללת של 12% עד 14%, ותחום הענן עשוי לצמוח בקצב מהיר עוד יותר – עד 19%. החברה מצפה לשמור על תזרים חזק ושיעור החזר הון של מעל 50% לאורך כל התקופה. 


הדוחות לרבעון השלישי

נייס הגיעה לדוחות הרבעון השלישי כשהמניה כבר נמצאת בעומס כבד. אחרי שהיתה לפני שנה וחצי החברה הגדולה בבורסה בתל אביב, היא איבדה 35% מתחילת השנה וכחצי מערכה בארבע השנים האחרונות. הירידות קדמו לדוחות, והן שיקפו בעיקר את החשש של המשקיעים מפגיעה ברווחיות על רקע השקעות מסיביות ב AI.