דעה

נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?

חצי מיליון שקל במתנה למבקר שמרוויח כמעט פי ארבע מהשכר הממוצע במשק? הכהונה של מתניהו אנגלמן הייתה רצופה בכוונות טובות, הוא שאף לייצר ביקורת "מלווה" במקום נוקבת, אבל מענק הפרישה השמן שהוא מבקש בזמן משבר כלכלי בעוד כולנו נקראים להדק חגורות - צורמת - מי מבקר את המבקר?

מנדי הניג | (19)

ועדת הכספים תתכנס בשבוע הבא לדון בפנייתו של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לקבל מענק הסתגלות בגובה של כ-500 אלף שקלים 70% משכרו השנתי לתקופה של 12 חודשים לאחר פרישתו הצפויה ביוני 2026. אנגלמן, שהודיע בשנה שעברה כי יפרוש מהתפקיד בגיל 61, מבקש כי יוחל עליו נוהל ההסתגלות המוענק לבכירים אחרים בשירות הציבורי וזאת בשל תקופת צינון של שלוש שנים שחלה עליו. 

כן, זה אותו מבקר שתפקידו לפקח על תקינות השימוש בכספי הציבור הוא זה שרוצה שנפתח עכשיו את הארנק הציבורי בדיוק כשאנחנו שקועים במשבר כלכלי עמוק. נכון שהפרישה קרבה וצריכים לדון בתנאי הפרישה אבל עדיין, התזמון צורם והמסר? בעייתי. הקואלציה תנסה לאשר, האופוזיציה כבר מוחה והדיון בבקשה נדחה בינתיים לשבוע הבא. בכל מקרה, זו לא הפעם הראשונה שאנגלמן עומד בלב מחלוקת ציבורית. במהלך הכהונה שלו שהחלה ב-2019 היו חידושים, לא מעט החמצות והרבה מאוד מחלוקות. והשאלה הגדולה: מי בעצם מפקח על המבקר כשהוא מבקש חצי מיליון מהציבור?

אגב בקשת המענק ל-70% מהשכר מאפשרת לנו לעשות חישוב פשוט ולגלות נתון שלא פורסם באופן סדיר ושקוף לציבור: לפי בקשת המענק, השכר החודשי של אנגלמן עומד על יותר מ-59,000 ש"ח ברוטו, כמעט פי ארבעה מהשכר הממוצע במשק (14,672 ש"ח ברוטו). אם דאגתם, המבקר שמפקח על כספי הציבור משתכר לא רע.הבקשה הזו היא אקורד צורם בחתימה של כהונה שהבטיחה שינוי אך הסתבכה לא פעם בוויכוחים ציבוריים.

המבקר שהפך למלווה

מתניהו אנגלמן, בן 59, יליד רחובות, הגיע לתפקיד מבקר המדינה עם רקע שונה מקודמיו. לא שופט, לא תובע ולא חוקר אלא רואה חשבון וכלכלן, בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במינהל עסקים מהאוניברסיטה העברית. הוא כיהן בין היתר כמנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, מנכ"ל הטכניון, מנכ"ל המועצה המקומית שוהם, ומשנה למנכ"ל המכללה האקדמית להנדסה ירושלים תפקידים שהעניקו לו ניסיון ניהולי נרחב, אך פחות רקע משפטי בהשוואה לקודמיו בתפקיד. עם כניסתו לתפקיד הוא הכריז על גישה חדשה במוסד המבקר: ביקורת ציבורית לא תהיה רק "מצביעה על כשלים", אלא תהפוך ל"ביקורת מלווה" תהליך שבו המבקר משתף פעולה עם הגופים המבוקרים בזמן אמת, כדי "לתקן תוך כדי תנועה".

אנגלמן נהג להדגיש לאורך כהונתו כי "אני עוסק בביקורת, לא באכיפה", ובנאום ההשבעה שלו הצהיר כי הוא "רואה חשיבות רבה לשימור מעמדו של מוסד מבקר המדינה לצד קידומה של ביקורת המדינה כביקורת בונה". תיאורטית, מדובר בגישה שמבקשת להפוך את מוסד הביקורת ליעיל יותר, פחות מתעמת ויותר משתף פעולה. אלא שבפועל, לדעת גורמים רבים במערכת הציבורית, הגישה הזו הובילה למה שהם ראו כהחלשה של עוצמת הביקורת: דו"חות הפכו טכניים יותר, פחות נוקבים, ומיעטו לכלול מסקנות אישיות. אם בעבר המבקר תפקד כמי שמניף דגלים אדומים ופועל כ"שומר סף" תקיף, אנגלמן לפי מבקריו העדיף למצב את עצמו כמי שמספק 'ליווי ניהולי עם חיוך'.

הדוגמה הבולטת לגישה שהוביל אנגלמן הייתה עם פרסום סדרת הדו"חות לאחר הקורונה. כשכל המדינה התמודדה עם משבר בריאותי וכלכלי חסר תקדים אנגלמן בחר להתמקד בהמלצות טכניות: טיפול בבתי אבות, רכש ציוד רפואי, מענקים לעצמאים וגם רמת המענה של המוקדנים בטלפניה וזאת במקום להפנות אצבע מאשימה כלפי מחדלי הממשלה. כשחיכינו לדו"ח שיסביר מי אחראי לכאוס, קיבלנו מסמך שממליץ "לשפר את התיאום הבין-משרדי". תודה, מובן מאליו.

גם במהלך מלחמת "חרבות ברזל", אנגלמן בחר באותה גישה זהירה. בזמן שבחלקים מהציבור הלכה וגברה הדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את מחדלי המלחמה והקריסה הביטחונית, מבקר המדינה בחר לפרסם דו"חות שהתמקדו בהמלצות רוחביות לעתיד שיפור המוכנות בעורף, בעיות בהזרמת מידע לגופי חירום, תפקוד הרשויות המקומיות אבל הוא נמנע מלהצביע על כשלים אישיים או ממסקנות חדות כלפי הצמרת המדינית והביטחונית. הדו"חות, לדברי גורמי אופוזיציה, "מרככים" את המציאות, ומאפשרים לממשלה לטעון שהביקורת מתבצעת בזמן אמת מבלי לשלם מחיר ציבורי או אישי. כך, נטען, שאנגלמן לא רק נמנע מעימותים אלא הפך את מוסד המבקר מגוף שדורש אחריות למלווה שמסתפק בהערות שוליים.

קיראו עוד ב"בארץ"


הישגים? יש, אבל עם כוכבית

אפשר לטעון לזכותו של אנגלמן שהוא בהחלט פעל לחדש ולהרחיב את תחומי הביקורת. הוא הוביל מהלך להטמעת מדדים של שקיפות תפקודית בגופים ציבוריים כלי שנועד לאפשר לציבור ולממשלה להבין טוב יותר את איכות ויעילות השירותים הציבוריים. בין היתר, משרד המבקר בדק לעומק את אופן השימוש בתקציבי פרסום ממשלתיים ברשתות החברתיות, איתר מקרים של העדפה פסולה או פיזור לא יעיל של תקציבים, ופרסם המלצות אופרטיביות.

תחום נוסף שבו בלטה פעילות המשרד במהלך כהונתו היה הרחבת הביקורת לתחומים אזרחיים רחבים מערכות התחבורה הציבורית, מדיניות התכנון והבנייה, ניהול משאבי מים, ותפקוד מערכת הבריאות בעיקר בכל הקשור לפערי נגישות ושירות בפריפריה. הדו"חות שפרסם המשרד זכו להערכה מקצועית ועוררו שיח במוסדות השלטון המקומי גם אם לא תמיד יצרו סערה ציבורית.

היו הישגים, ולעיתים גם פריצות דרך אבל לא תמיד הפער בין מה שנכתב בדו"חות לבין מה שהתרחש בפועל בשטח הצליח להיסגר, היה חסר את ה'פולאו-אפ' עבור הממצאים שפורסמו והם לא תמיד הצליחו להשפיע על סדר היום הציבורי. במרבית המקרים הביקורות לא לוּו במעקב אפקטיבי ולכן לא הצליחו לחולל שינוי ציבורי משמעותי, ובעיקר לא הביאו את מקבלי ההחלטות לשאת באחריות.

חצי מליון סיבות להתעצבן

ועכשיו, מגיעה בקשת המענק. אנגלמן, שמתכוון לפרוש מתפקיד המבקר ביוני 2026, מבקש מענק הסתגלות של כ-500 אלף שקלים בטענה שמגבלות הצינון (שלוש שנים) מונעות ממנו לעבוד. אמנם זה סטנדרט מקובל לבכירים בשירות הציבורי, אבל התזמון לא יכול היה להיות גרוע יותר. 

משרד האוצר חתך לאחרונה את תחזית הצמיחה לשנת 2025 ב-0.7% והיא עומדת כעת על 3.6% בלבד, הגרעון הממשלתי עולה גם הוא ל-6.8% מהתוצר. התקציב השנתי שלנו כבר כולל העלאת מע"מ, קיצוצים רוחביים והפחתות שכר במגזר הציבורי. בעוד הציבור נדרש להדק את החגורה, המבקר, עם שכר של כמעט 60 שקל בחודש - כמעט פי 4 מהשכר הממוצע במשק מבקש תוספת.

אם כבר מדברים על שכר, שווה להציץ גם בשכר עובדי משרד המבקר. לפי נתוני התנועה לחופש המידע, השכר הממוצע במשרד עומד על כ-29,725 שקל לחודש כמעט פי שניים וחצי מהשכר הממוצע במשק, שהגיע החודש ל-13,194 שקל ברוטו. 116 עובדים במשרד המבקר משתכרים מעל 35,000 ש"ח בחודש (אלו נתונים מ-2018 סביר שכעת המספרים עוד גבוהים יותר), סכום שמתעלה על שכר מנכ"ל משרד ממשלתי ואף מתקרב לשכר של רגולטורים בכירים. על רקע זה, הבקשה האישית של אנגלמן למענק בגובה של כחצי מיליון שקלים, נראית מנותקת מהמציאות הכלכלית שממנה סובלים רוב אזרחי המדינה. 

האם זה המסר שרוצה להעביר מי שאמון על פיקוח תקציבי? האם 'שומר הסף' לא אמור לתת דוגמה אישית דווקא כשהחגורה הציבורית מתהדקת?

אין ספק שאנגלמן פעל בכנות לאורך הכהונה ושאף להשאיר חותם. הוא רצה להפוך את מוסד הביקורת לגוף יותר פרקטי, יותר שיתופי ופחות עימותי. הוא הרחיב את תחומי הביקורת, קידם שקיפות והציג גישה חדשנית. אבל הרפורמה לא תמיד התקבלה בברכה. רבים רואים בגישה הזאת ויתור על תפקידו המסורתי של המבקר כ"שומר סף" ומרגישים שהוא הוציא את העוקץ מהביקורת וריכך אותה עד שהיא כמעט ולא משיגה את מטרתה. יתרה מכך, הבקשה למענק הסתגלות דווקא בעיתוי הנוכחי של לחימה ומשבר כלכלי המכביד על רבים, היא כמו אקורד סיום צורם: כוונות טובות אבל תחושת ניתוק מהציבור.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אנונימי 07/06/2025 10:24
    הגב לתגובה זו
    ראוי לכלא לא לשוד כסף
  • 12.
    אם הוא לא יכול לעבוד מגיע לו. צרות עין (ל"ת)
    אנונימי 05/06/2025 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מסכן לא גומר את החודש שיפתח גיוס המונים . (ל"ת)
    אנונימי 05/06/2025 07:47
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מזרח תיכון חדש ישן 04/06/2025 21:55
    הגב לתגובה זו
    לבדוק כמה כנופית בגץ עולה לנו..
  • רן 07/06/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    שנועד לא להפריע למשפחה הדוחה לשדוד ולהרוס את המדינה. דוגמה חיה לרוח המפקד שלא בוחל בשום נוכלות.
  • 9.
    אנונימי 04/06/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    אז מה מצפים שיעשה
  • איצו 07/06/2025 10:25
    הגב לתגובה זו
    הכישור היחידי שלו הוא היותו ביביסט חשוך.מכאן אוייב העם
  • אנונימי 05/06/2025 07:09
    הגב לתגובה זו
    ממתי מקבלים תנאים חדשים אחרי שנכנסת חתמת על חוזה העסקה יש בו תנאים כולל תנאי פרישה. שזה מגיע ממבקר מדינה זה בכלל לא ראוי כי זה נתפס כאיום.
  • לא יוכל לעבוד אצל הגופים המבוקרים בלבד. כל השוק הפרטי פתוח בפניו. (ל"ת)
    אנונימי 05/06/2025 00:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנגלמן בעצם מבקש מאתנו שוחד בשביל השפכטל והטיח למען פטרונו שמינה אותו (ל"ת)
    אנונימי 04/06/2025 17:10
    הגב לתגובה זו
  • שמואל 04/06/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
    למען פטרונו זה רק במקרה של מינוי מימין בהמלצת נתניהו. במקרה של רמטכל שבוע לפני בחירות זה סביר בהחלט והכלל למען פטרונו לא מתקיים. מינוי יועממש שאינה מתאימה לתפקיד שלא בהמלצת יור הועדה זה תקין בהחלט והכלל למען פטרונו לא מתקיים. לשמאל מותר לימין אסור.
  • 7.
    אנונימי 04/06/2025 16:50
    הגב לתגובה זו
    ומדוע העבריין יצחק עמית שמינה את עצמו בניגוד לחוק לתפקיד נשיא בית המשפט מקבל שכר חודשי של יותר מ100000 .זה לא מפריע לכתוב המאמר
  • 6.
    אנונימי 04/06/2025 15:33
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו שאסור לו לעבוד 3 שנים ממה הוא אמור לחיות או שתאשרו לו לעבוד או שתתנו לו שכר. דרך אגב המבקרים הקודמים הרוויחו יותר וגם קיבלו מענק פרישה. וחוץ מזה מבקר לא מחליף וועדת חקירה זה בנוסף. ככה שהוא יכול חקור על חרבות ברזל וגם אפשר שתהיה ועדת חקירה.
  • 5.
    שמואל 04/06/2025 15:31
    הגב לתגובה זו
    שכר שופט עליון 95K שופט בבית הדין הארצי לעבודה 85K שופט מחוזי 78K שופט שלום 62K. מבקר המדינה פחות משופט שלום 59K. התפקיד מבוסס קדנציה ולא כמו השופטים עד גיל 70 ופנסיה מכסימלית לכל החיים.עדיין צריך להשוות לשכר של פרקליט המדינה יועץ משפטי לממשלה נגיד בנק ישראל.
  • 4.
    רון 04/06/2025 15:28
    הגב לתגובה זו
    של מבקר
  • רואה חשבון 04/06/2025 16:53
    הגב לתגובה זו
    מבקר המדינה רוצה לבדוק את כל הפשעים והמחדלים שהיו בצהל ב07102024 אבל פושעי הפרקליטות הצבאית רוצים למנוע את זה ממנו פושעי הפרקליטות הם הפושעים הגדולים
  • 3.
    מיקי 04/06/2025 15:28
    הגב לתגובה זו
    כשכולם שודדים את הקופה למה שישאר פרייר
  • 2.
    הלקקן של ביבי שסגר את המחלקה לחקירות שחיתות במשרד מבקר המדינה לא הייתי נותן לא שקל אחד. (ל"ת)
    אייל 04/06/2025 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 04/06/2025 15:22
    הגב לתגובה זו
    עבד כי ימלוך
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.